Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvalk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07-2024
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een compacte camera die zowel foto's als video's kan maken.
De camera willen we mee nemen op een lange reis door zuid-amerika.
Na mijn reis wil ik ook een filmpje in elkaar zetten dus zou fijn zijn als de camera degelijk kan filmen in bijv 4k.

Iemand die bij deze wensen gelijk aan een bepaalde camera denkt? Heb zelf wat onderzoek gedaan maar heb er weinig verstand of raak verdwaald in verschillende vergelijkbare modellen.

Heb een budget van max 500 euro.

Bvd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
viktorvalk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:23:
heb er weinig verstand of raak verdwaald in verschillende vergelijkbare modellen.
Heb een budget van max 500 euro.
Richt je op: optische zoom (30x of meer), beeld stabilisatie (ook bij video), extra accu en oplader (zal je los moeten regelen), maak 4k nice toe have ipv een eis, een klein statief (los bijkopen), gimbal (los bijkopen).

Bijv. iets als een Sony DSC-HX50 is klein en licht en past makkelijk in je broekzak. Het is een ouder model, dus een recent alternatief zal vast meer wensen aftikken. Of toch een ouder model kopen, zodat je geld overhoudt voor accessoires zoals statief, gimbal, en extra accu+oplader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 10:44
De eerste camera waaraan ik denk is de Panasonic Lumix TZ100.

Ook kan je even zoeken met bv google naar:

"Top-10 beste reis/zoom compact camera's 2023"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:19

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat ga je fotograferen en filmen? Vogels in de jungle van Brazilië, vergezichten in Patagonië, straatfotografie in Rio?
Dat is zeer bepalend voor wat een goede camera voor je is.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvalk
Dank voor de reacties.

We gaan sowieso een aantal hikes doen waar ik de natuur in beeld wil brengen dus ik zou zeggen dat zoom wat minder belangrijk is, ik hoef namelijk niet perse een vogel groot op beeld te hebben.

Wat betreft 4k, ik wil wel graag een apparaat wat goed kan filmen. Zullen geen heftige actieshots worden maar wat opnames in de natuur en in de steden. Maar wellicht dan voor dat stukje toch een camcorder of gopro doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Nee dat hoeft niet hoor. 4k is 'maar' 8 megapixel. Er zijn volgens mij wel camera's binnen je budget die dat kunnen.

Als je gewoon op je gewenste specificaties zoekt in de pricewatch (compactcamera's) komen er vast een paar naar boven. Je kunt in deze klasse denk ik niet echt fout gaan.

De eerder genoemde panasonic tz100 bijv. Of misschien een olympus tough? Die kun je ook meenemen tijdens het snorkelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door DirtyBird op 22-02-2023 22:42 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:03
Is tweedehands ook een optie voor je?

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
4K is natuurlijk ook een grote hype.
FullHD is prachtig qua kwaliteit en ook prima qua omvang om te bewaren of te versturen.
4K is nuttig als je later wilt croppen en toch nog FullHD wilt overhouden - dus toch weer FullHD als eindresultaat.

Ik snap dat professionals zo werken, want het is véél goedkoper om in 4K te filmen en later in de nabewerking de beelduitsnede te bepalen, dan om het shot overnieuw te doen.

Ik denk dat je geheugenkaartjes rap vol raken en ik zou me er niet blind op staren. Maar goed, de meeste camera's ondersteunen het prima.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:47
viktorvalk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:08:
Wat betreft 4k, ik wil wel graag een apparaat wat goed kan filmen.
Die twee zaken zijn niet noodzakelijkerwijs met elkaar verbonden. 4K is een beetje een marketing hype om TVs te verkopen en zoals hierboven uitgelegd kan het voor professionals leuk zijn. Om zelf te bewerken zou ik er ver vanaf blijven. Full-HD is voor vakanties echt genoeg.
Definieer 'goed filmen' eens.... wil je een soepele zoom in film-modus? Goed geluid zonder externe microfoon? Wil je specifieke shuttermodes kunnen toepassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
TZ-100 is een fijne camera, mooi compact en toch veel zoom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• viktorvalk
Ik denk inderdaad dat ik dan voor de TZ-100 ga. Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-05 19:41
Goedemorgen alles,

Ik zit dit topic ook aandachtig te volgen omdat wij over enkele maanden een mooie reis door Canada gaan maken.
Hiervoor ben ik mij ook aan het oriënteren voor een camera om wat betere plaatjes te schieten dan met de smartphone.

Hoe verhoud de 1" sensor van de TZ100 zich tot de leinere sensor van de TZ82 in de kwaliteit en scherpte van de foto's? Ik overweeg die laatste ivm het mooie zoom bereik (zal in praktijk die 60x weinig gebruiken, maar toch) en het grotere formaat waarmee de camera wat steviger in de hand ligt lijkt mij ook wel prettig. Broekzak hoeft ie niet in te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Blijft matig. Het is een soort oudewetse telefooncamera met grote lens; weinig lichtgevoelig (laag isobereik), geen stabilisatie (wil je echt wel met telelenzen).
Ik zou m links laten liggen en naar een fz1000 gaan als dat binnen je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Uitgebreide reviews, TZ-100:
https://www.dpreview.com/...nic-lumix-dmc-zs100-tz100

En FZ1000:
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-fz1000

En de userforums daar is ook veel info te vinden:
https://www.dpreview.com/forums/1033

Niet toevallig een recente telefoon bij je?
Die S22/S23's met belachelijk veel zoom bijvoorbeeld, of iPhone 14 Pro's met Action Mode voor als je lopend filmt.

En nee: een telefoon is gaan 1:1 vervanger van een "echte" camera, maar het komt wel steeds dichter in de buurt. Ik begon ooit met een Canon D-SLR, maar een paar jaar terug moe van dat leuren met lenzen. Dus toen een TZ-100 gekocht. Geloof 1 of 2 jaar later een iPhone 8 Plus. En hoewel de zoom daarvan natuurlijk nog niet in de buurt komt van 200mm blijkt dat ik in de praktijk toch vooral vakantiefoto's met telefoon maakte en heel soms een keer een zoomfoto met TZ100. Sinds oktober een iPhone 14 Pro, begin maart op vakantie eens kijken of ik dan de TZ-100 nog uit de tas haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-05 19:41
Dank voor de reacties. Qua smartphone heb ik een Samsung S21FE. Die maakt op zich mooie plaatjes uit de losse pols, maar ik twijfel of het niet zonde is om van deze reis alleen met de smartphone foto's te maken.

In Canada zal voornamelijk de natuur worden gefotografeerd, uitgestrekte berglandschappen en hopelijk natuurlijk ook wildlife. Niet per se vogels, maar hopen toch wat beren en walvissen te gaan zien. Goede zoom zou hierbij natuurlijk fijn zijn om te hebben.

Daarnaast zou ik wat willen experimenteren met een langere sluitertijd bij waterbeekjes, nachtelijke sterrenluchten, etc. Ik weet niet of mijn S21FE daar nou zou goed voor geschikt is.

Over de FZ-100 lees ik zojuist de Tweakers review en daar komt toch onscherpte regelmatig aan bod, zeker bij veel zoom. Lijkt me dan geen goede optie voor onze reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
"onscherpte" heb je altijd wel ergens in het bereik bij een bepaalde brandpuntsafstand.
Zie deze revierwpagina:
https://www.dpreview.com/...c-lumix-dmc-zs100-tz100/7

Je kan bij dpreview ook de samplefoto's downloaden, dan zie je het hele plaatje.
Kom je terug bij: wat wil je met de foto's doen uiteindelijk. Internet/bloggen voldoet vrijwel elke camera voor, zoom die je mist crop je bij. Als je ingezoomde objecten op A2 formaat posters wilt gaan printen dan heb je optische zoom nodig. Maar of je met een random compactcamera een beer zo dichtbij krijgt dat dat printbaar is ligt meer aan de beer dan aan de camera denk ik (komen ze überhaupt dicht genoeg bij je).

Tijdje terug alweer dat ik zelf aan het zoeken, kwam toen uit op de Sony RX100 serie (erg duur), Canon (type kwijt, en TZ100.
TZ100 had veel goede reviews en werd regelmatig genoemd als ideale gravelzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Of je moet nog een stapje hoger naar de fz2000, die heeft ingebouwd ND filter voor lange sluitertijden :p

Pagina: 1