43/50 inch TV voor woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44
Ik zoek een?
43/50 inch TV voor in de woonkamer. Formaat vooral vanwege de kijkafstand en hoe prominent we de TV willen maken. De huidige 32 inch is echt te klein geworden.

Wat is je budget?
Zit te kijken voor rond de 1.000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij kijken uitsluitend via onze media PC en dan vooral Netflix, Prime en F1TV via de browser. Met name door dat laatst zou ik het leuk vinden als beweging mooi door de TV wordt weergegeven. Dat is ook de enige verwachting, qua beeldkwaliteit denk ik dat we het toch niet zo zien.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie Samsung's the frame van 50 inch voor 1.000 euro maar zie ook de Neo QLED 50QN90B voor 100 euro meer. Tegelijkertijd is er ook de mindere QLED 50Q64B. Wat is wijsheid?
Vervolgens ga ik reviews lezen en zie ik dat QLED soms ook niet ideaal is, OLED is de toekomst en laat die nu nog weer honderden euro's duurder zijn.

Is er iemand met een nuchtere mentaliteit die eea kan duiden of goede bronnen heeft? Ik ben benieuwd.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wij waarderen vooral een simpele TV zonder poespas zoals ambilight en ik zoek naar 'gewoon een goede TV'. Goede beeldkwaliteit is belangrijk en we snappen dat het ingebouwde geluid niet even geweldig zal zijn.
We hoeven dus niet de laatste innovaties of functies.

Beste antwoord (via buzz op 27-02-2023 14:33)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:02
Ik heb heel hard gezocht naar reviews waaruit dit blijkt. Het zal mijn onwetendheid zijn maar ik zie vooral dat de X95K heel goed is, maar deze is met 2.500 euro een stuk duurder dan de TV's waar ik nu naar kijk voor rond de 1.000. Het kan toch niet zo zijn dat ze met de x90s daar zo dichtbij komen?
Waarom zou dat niet kunnen?

De X95K en X90S beschikken over dezelfde XR beeldprocessor en SoC en hebben beide een native 120Hz paneel. Op het gebied van processing scoren ze dus gelijkwaardig.

Ik stel nergens dat de X90S superieur is, enkel dat Sony beter presteert op het gebied van processing/ motion handling wat o.a. FlatpanelsHD ook aangeeft.

Zoals gezegd biedt de QN90B veel bang for the buck (lees: je krijgt veel hardware voor je geld), als je een beter gevoel bij dit model hebt dan koop je toch de 50QN90B? Bijna alles zal tenslotte al een goede verbetering zijn tegenover jouw huidige tv ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Wanneer je een goede motion handling wenst kun je Samsung beter links laten liggen, Panasonic en Sony zijn hierin class leading.

OLED biedt een betere beeldkwaliteit echter geef je aan dat je geen kritische kijker bent, daarnaast lijkt me dit geen verstandige keuze wanneer de primaire bron een PC is. Al kun je natuurlijk het een en ander tweaken om statische elementen te minimaliseren.

Met jouw wensen is de Sony 50X85K een goede keuze, heeft een 120Hz native VA paneel met goede motion handling. Wanneer je meer future proof wilt zijn en HDR belangrijk vindt is de
Sony 50X94S de betere keuze, heeft ook een native 120Hz VA paneel met Full Array Local Dimming.

Op het gebied van OLED biedt de LG 48A2 momenteel de meeste bang for the buck, heeft een native 60Hz paneel en motion is vergeleken met de Sony modellen een stuk minder. De LG 48C2 biedt betere HDR prestaties en motion handling vergeleken met de A2 echter is motion nog steeds onder het niveau van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 22:26
Voorbeeld: https://www.rtings.com/tv...55?usage=1&threshold=0.10

@Freshouttheoven Vraag me af waar het op gebaseerd is hierboven. Bron?
Als ik daarop google zie ik samsung en sony voorbij komen, zelfs de qn95b staat op nr1.

Blijkbaar heeft die QN90B betere responsetijden. en zwartwaarden. nu zal de 92/93 wellicht nog beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Eskimoo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:18:
Voorbeeld: https://www.rtings.com/tv...55?usage=1&threshold=0.10

@Freshouttheoven Vraag me af waar het op gebaseerd is hierboven. Bron?
Als ik daarop google zie ik samsung en sony voorbij komen, zelfs de qn95b staat op nr1.

Blijkbaar heeft die QN90B betere responsetijden. en zwartwaarden. nu zal de 92/93 wellicht nog beter zijn.
Rtings is een aardige bron om een short list te maken, niets meer en niets minder. Veel zaken test men niet of onvoldoende. Meerdere Tweakers hebben dit je al duidelijk proberen te maken maar blijkbaar wilt dit er niet in.

De QN92B en QN93B zijn, op het gebied van beeldkwaliteit, exact dezelfde tv's. Bij de QN9xA modellen was er nog een verschil in het type paneel echter is dat bij de QN9xB line up niet het geval.

Het is algemeen bekend dat Sony class leading is op het gebied van processing, hier valt motion handling ook onder.

Wat Rtings je niet vertelt is dat Samsung/ QN9xB standaard SOE toevoegt aan 50Hz content, ook staat backlight scanning altijd aan wat voor meer ghosting zorgt. Je blind staren op de door Rtings gegeven cijfers makes no sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Freshouttheoven Zie 0 bronnen vriend.
again.

[ Voor 25% gewijzigd door Eskimoo op 22-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ten eerste ben ik je vriend niet, en ten tweede staat het je vrij om eerst zelf inzet te tonen c.q. je goed te verdiepen in de materie.

Het ga je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Freshouttheoven Blijkbaar kun je het niet onderbouwen.
Ik erken dat ik niet alles weet, als ik ergens kan lezen dat je gelijk hebt dan is dat zo.
En zul je daar gelijk in krijgen, maar zonder bronnen is jou tekst nergens op gebaseerd.

Maar blijkbaar ben je te snel aangebrand.
En heeft TS hier niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Eskimoo op 22-02-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Ik vind het lastig, als ik reviews van de Sony en Samsung zoek zie ik niet dat verschil op het gebied van motion terug. CoolBlue suggereert vervolgens deze variant van Sony: Sony Bravia XR-50X90SP omdat deze een snellere processor zou hebben?

Aantrekkelijke is dat de Sony's goedkoper zijn dan de Samsungs, tegelijkertijd zie ik in veel reviews hogere cijfers voor de Samsung terug. In deze review schrijven ze over de motion van de Sony:
Overall solid performance but not without a few issues that were to be expected as the X85K does not change anything compared to the X85J.
https://h-m-entertainment.com/sony-x85k-review

En tegen het einde van de review noemt hij de motion 'OK'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
buzz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:30:
Ik vind het lastig, als ik reviews van de Sony en Samsung zoek zie ik niet dat verschil op het gebied van motion terug. CoolBlue suggereert vervolgens deze variant van Sony: Sony Bravia XR-50X90SP omdat deze een snellere processor zou hebben?
Dit heeft ermee te maken dat sommige reviews geen echte reviews zijn maar verkapte advertorials, net als de door jouw gelinkte 'review' waar men geen metingen heeft gedaan.

As mentioned last year, the miniLED backlight in Samsung's LCD TVs uses PWM (Pulse Width Modulation – meaning fast flicker) to control the backlight's luminance level which combined with persistent scanning backlights (black bar rolling down over the picture at a high frequency) that cannot be turned off produces a picture that can be a little straining to look at for long periods of time – at least for me. Last year, I started to look into it after wondering why my eyes got so tired after long viewing sessions and the same is true with QN95B.

Sony's video processor remains one of the best for general video processing and upscaling as well as more specific functions such as reduction of color banding and motion handling and smoothing.

De X90S t/m de X94S(P) bieden exact dezelfde beeldkwaliteit, mocht je dit model willen kiezen neem dan de goedkoopste.

De reden waarom de QN9xB hoger scoort heeft ermee te maken dat dit model over meer dimming zones beschikt en een hogere (piek)helderheid weet te behalen. Hierdoor krijg je diepere zwartwaardes en meer HDR impact, kanttekening hierbij is dat Samsung er bewust voor kiest om HDR onjuist weer te geven, (schaduw)details op te offeren voor diepere zwartwaardes en daarnaast wordt er ook geen Dolby Vision (meeste HDR films en series worden in dit format uitgebracht) ondersteunt al wordt dit door de hoge (piek)helderheid weer deels gecompenseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 22-02-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Ik heb heel hard gezocht naar reviews waaruit dit blijkt. Het zal mijn onwetendheid zijn maar ik zie vooral dat de X95K heel goed is, maar deze is met 2.500 euro een stuk duurder dan de TV's waar ik nu naar kijk voor rond de 1.000. Het kan toch niet zo zijn dat ze met de x90s daar zo dichtbij komen?

Verder kan ik echt geen reviews vinden waaruit de superieure kwaliteit van die serie van Sony blijkt en ik ben dus huiverig om de X90S te kopen.

Tegelijkertijd vind ik heel erg veel reviews van mensen die zeggen dat de QN90B een erg goede TV is die misschien wat last heeft van wat blooming maar nog steeds een top TV. Ook dat FlatpanelsHD waar jij naar refereert zegt dit.

Misschien heb jij een review van de serie die jij aanraadt die mij dit uit kan leggen / laat zien? Ben erg benieuwd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Waarom zou dat niet kunnen?

De X95K en X90S beschikken over dezelfde XR beeldprocessor en SoC en hebben beide een native 120Hz paneel. Op het gebied van processing scoren ze dus gelijkwaardig.

Ik stel nergens dat de X90S superieur is, enkel dat Sony beter presteert op het gebied van processing/ motion handling wat o.a. FlatpanelsHD ook aangeeft.

Zoals gezegd biedt de QN90B veel bang for the buck (lees: je krijgt veel hardware voor je geld), als je een beter gevoel bij dit model hebt dan koop je toch de 50QN90B? Bijna alles zal tenslotte al een goede verbetering zijn tegenover jouw huidige tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hou er wel rekening mee dat Plasmavisie en El Vidas buitenlandse modellen verkopen en je voor garantie afhandeling nul op het rekest zal krijgen van Samsung Benelux.

Ook ontbreekt de wide angle filter en goede anti reflectie filter op het 50” model.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou zeggen dat de X85K op dit moment binnen zijn prijsbereik een heel aardige televisie is, maar, het is dan ook een televisie die aanzienlijk goedkoper binnen zijn budget is. Het is een televisie zonder FALD dus hij zal op het gebied van zwart- en HDR-prestaties teleurstellen.

Normaal had ik onmiddelijk de A-serie van LG aanbevolen, omdat je zo'n enorme sprong in beeldkwaliteit maakt voor maar weinig extra dat dat een no-brainer is. We zitten evenwel in een periode dat OLED-televisies aan het stijgen zijn, de A2 staat inmiddels voor €949 in 48" in de pricewatch en dat vind ik best nogal wat geld, hij heeft immers voor €700 in de pricewatch gestaan. Bij zo'n prijsstelling ontstaat er weer een markt voor goedkopere LCD-televisies. Ik denk wel dat de A-serie van LG nog steeds een overweging moet zijn, gezien ze binnen je budget passen, desnoods koop je de A1, die op het moment voor €849 in de pricewatch staat. Eventueel de B2 overwegen voor €999.

De Samsung SN90/SN95 zijn topmodellen LCD-televisies en dus redelijk andere koek dan de X85J, ze zitten meer in het bereik van de X90K, maar gaan daar nog overheen. Dan wint Samsung het ook nog eens op prijs. Sony heeft de naam met zijn motion, heeft soms betere geluidsystemen. Samsung heeft het voordeel dat het geen Mediatekchips gebruikt. Iemand anders wil weer geen Samsung vanwege reclame in de interface of omdat Samsung geen HDR10 heeft. Dit is een kwestie van voor- en nadelen afwegen en waar je zelf de vinger op legt.

Motion kan een argument zijn in de keuze van een televisie, maar ik heb mij bij het kijken naar een Samsung nog nooit gestoord aan motion en ik ben best kritisch op schokkend beeld en arctefacten. Waar ik me wel aan stoor is stoorlicht en dat is er op LCD-televisies genoeg.
Pagina: 1