Buitenmuur met balklaag isoleren met voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:29
Ik ben op zoek naar wat deskundig advies en ervaringen. We willen de buitenmuren van onze woonboerderij (bj. 1910) van binnenuit gaan isoleren met een voorzetwand. Het huis heeft een houten verdiepingsvloer en houten kap, waarvan de balklaag en gordingen in de buitenmuren liggen. Nu ben ik bekend met mogelijke vochtproblemen icm houten balken als je dit soort muren van binnenuit gaat isoleren, vandaag hier mijn vraag.

Situatie: 1 1/2 steens buitenmuur tot de bovenverdieping, hierna gaat deze over in een enkelsteens muur. De houten verdiepingsvloer licht in/op de 1 1/2 steens muur (zie schets en foto hieronder). De bovenkant van de balken zijn dus helemaal vrij.
De kopgevel is van oorsprong enkelsteens vanaf de verdiepingsvloer, echter is hier vroeger nog een laag stenen voor gemetseld van binnenuit. Geen idee waarom maar volgens mij zit er ook nog een soort dampremmende folie tussen. Echter liggen de gordingen wel gewoon tot in de enkelsteense buitenmuur.
De gehele woning is van buiten wit gecoat / geschilderd. Volgens het bedrijf wat het wit gecoat heeft is deze laag wel waterdicht van buitenaf maar ze twijfelen of deze nog wel dampdoorlatend is, omdat het huis al wit was vóór het gecoat werd. Wat voor laag dit is weet ik dus niet.

Mijn vraag: wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ik geen condens / houtrot bij de houten balken krijg? Zeker in combinatie met de wit gecoate buitenkant van de woning.
Sowieso zorgen voor een goede dampremmende laag aan de warme zijde. En verder zorgen voor goede natuurlijke ventilatie in een extra luchtspouw? Of juist de balklaag zo goed mogelijk inpakken?

Bij voorbaat dank. Zie hier nog bijbehorende foto's en afbeelding:

(Groen is de nieuwe isolatieschil van binnenuit en de nieuwe dakisolatie. Rood enkel en 1 1/2 steens muur en paars de vloerbalken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoNV70yiwgYq8oHBTeEoUIcS9hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h41qYc9WLBeaF5XCF48ehNCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat de balken vrij open op de 1 1/2 steens muur liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzefHLAiPPpHELHQ61BK4vYwTto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwXNFMm10CdC78qnCigXy56t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP-I4FLOIwj0KC3k7JeEZoIb0eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8kjWScoinIOag1N9B2UuUPV.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Bij balken in een steens muur wordt normaal geadviseerd om 20cm rondom de balk niet te isoleren en tussen gevel en isolatie een kleine luchtspouw aan te houden. Dampopen isoleren met bv houtvezelplaten of poriso is ook een advies wat hierin veel gebruikt wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Jammer dat hier niet meer reacties op gekomen zijn. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Ik heb een steensmuur die ik wil na-isoleren met voorzetwanden van binnenuit