Laptop - ICT opleiding veel VM's kunnen draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:12
Hey Tweakers,

Ik loop een beetje vast met onze leverancier m.b.t. het aanschaffen van een laptop. Ondanks de specificaties (die mij niet heel bijzonder lijken), geven zij aan dat de levertijd voor zo'n laptop 6 weken is minimaal. Ik heb de laptop binnen 3 weken nodig.

Specificaties
  • 32GB Ram
  • 1TB opslag SSD
  • 16 Inch scherm
  • Intel core I7 (12e generatie)
  • Windows 10 (of windows 11 met Downgrade)
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop moet ik gebruiken voor mijn 2 jarige opleiding (Expert IT Devices & Systems). De laptop moet meerdere VM's tegelijk kunnen draaien. Zowel Windows als Linux

Wat is je budget?
Ik hoop dat rond de 2000 euro haalbaar is

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in het OV naar school en naar mijn werk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, ik heb geen voorkeur.

Wat heb jezelf al gevonden
HP EliteBook 860 G9 16 inch - https://www.hp.com/nl-nl/...d=5P742EA&opt=ABH&sel=NTB

Mijn werkgever wilt graag een 2/3 alternatief zodat zij kunnen schatten of het bedrag reel is. Echter weet ik niet welk merk aan te raden is. De één komt met Lenevo de ander met Dell. Binnen ons bedrijf maken wij gebruik van HP Probook.

Wie kan mij helpen aan een alternatief?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vraag me af of je maximale budget wel realistisch is t.o.v. de specificaties welke je zoekt. Een Dell XPS ga je niet redden heb ik al gezien. Als ik jouw linkje volg (de laptop die je zelf hebt gevonden) is deze ook 200 EUR boven jouw budget?

Let ook op dat de ene i7 de andere niet is. Die HP EliteBook heeft een i7 1260P en een Dell XPS kun je configureren met een i7 12700H. Die laatste heeft twee cores meer. Dat kan voordelig zijn als je veel met virtualisatie wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Razr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:05:
Ik vraag me af of je maximale budget wel realistisch is t.o.v. de specificaties welke je zoekt. Een Dell XPS ga je niet redden heb ik al gezien. Als ik jouw linkje volg (de laptop die je zelf hebt gevonden) is deze ook 200 EUR boven jouw budget?

Let ook op dat de ene i7 de andere niet is. Die HP EliteBook heeft een i7 1260P en een Dell XPS kun je configureren met een i7 12700H. Die laatste heeft twee cores meer. Dat kan voordelig zijn als je veel met virtualisatie wilt gaan doen.
Goeie, wat voor een budget is wel realistisch denk je? En heb ik echt een I7 nodig of kan het ook met een I5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:41

Thomg

Aww yiss

Jboy1991 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Goeie, wat voor een budget is wel realistisch denk je? En heb ik echt een I7 nodig of kan het ook met een I5?
Heb je al gekeken wat het verschil is tussen een i5 en i7, specifiek 1240p en 1260p? En wat het verschil is bij een 12600H en 12700H? Denk dat je dan al vrij rap ziet dat een "i5 of i7" een nietzeggende vraag is als je niet de exacte modellen beschrijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Thomg schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Heb je al gekeken wat het verschil is tussen een i5 en i7, specifiek 1240p en 1260p? En wat het verschil is bij een 12600H en 12700H? Denk dat je dan al vrij rap ziet dat een "i5 of i7" een nietzeggende vraag is als je niet de exacte modellen beschrijt.
Nee niet gedaan, dit omdat de opleiding geen eis geeft aan welk model (is na mijn idee ook niet te doen omdat er met regelmaat een nieuwe uitkomt).

Eis voor laptop die ik heb meegekregen staat eigenlijk in de beginpost en had gehoopt daarmee een heel eind te komen.

Ik denk dat ik de HP Elitebook maar bestel en hoop daarmee prima vooruit te kunnen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Zou 16GB ook kunnen? Ik denk dat met name de 32G je keuze beperkt.
Ik snap dat meer comfortabeler gaat draaien.

Het hangt er vanaf wat die VMs doen. Als dat complete ontwikkelstraten zijn met een ontwikkelomgeving erin hebben ze veel nodig. Als het echter kleine machines zijn om frontends en backends te draaien kunnen ze best klein blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 17:23
Razr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:05:

Op zich is XPS wel te doen, maar niet 16 inch. De Dell XPS 13 Plus 9320 is 1940,- voor een 13.4" met i7-1260P (12 cores), 32GB RAM LPDDR5, 1TB SSD.

@Jboy1991 heb je ook al gekeken op tweakers met de filters zodanig ingesteld als jouw gewenste specificaties? Ik zie meerdere resultaten onder de 2000,- of net erboven

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jboy1991 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:58:
Hey Tweakers,

Ik
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop moet ik gebruiken voor mijn 2 jarige opleiding (Expert IT Devices & Systems). De laptop moet meerdere VM's tegelijk kunnen draaien. Zowel Windows als Linux
Je zult iets meer moeten vertellen wat voor vm's en wat daar de eisen voor waren.
Ik heb bv tijdens wat netwerk/server-client labs regelmatig 4-5 vm's draaiend gehad op een super bescheiden laptop. Zolang je ze alleen gebruikt voor wat clienten te simuleren is dat bepaald neit spannend.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:41

Thomg

Aww yiss

Moderne VM's zijn ook eerder docker containers onder WSL2.
Wat meer geheugen is dan wel handig, maar CPU power is grote whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:04
heuveltje schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Je zult iets meer moeten vertellen wat voor vm's en wat daar de eisen voor waren.
Ik heb bv tijdens wat netwerk/server-client labs regelmatig 4-5 vm's draaiend gehad op een super bescheiden laptop. Zolang je ze alleen gebruikt voor wat clienten te simuleren is dat bepaald neit spannend.
Bovenstaande compleet mee eens. Dan zou je het ook prima met 16GB kunnen doen.
Als het vooral testwerk is dan kun je het makkelijk met minder RAM af. Is het echt meer productie... Dan kan meer RAM handig zijn maar vaak is dit niet het geval bij een opleiding... :)

Is er een speciale reden waarom AMD links wordt gelaten? Persoonlijk vind ik dat AMD met hun processors best goede prestaties maakt. Het energieverbruik is vaak ook nog prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguilmot
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2023

mguilmot

NPI

Heb je al die rekenkracht op je laptop nodig (voor je VMs), of kan je die ook op een 2e device draaien?
Misschien domme vraag, maar ik heb de afweging ook gemaakt ivm een beast laptop of een normaler gebruik laptop + intel NUC voor mijn test/experiment/studie VMs.

Ik ben gegaan voor mijn budget van 2K voor een NUC met i7 cpu en 64GB RAM (1050€), en een simpeler laptopje van 900€ waar ik dan mijn administratie en office werk mee doe.

http://www.npi.be

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram_
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-06 16:53
Ik heb net deze opleiding afgerond. De meeste tijd had ik maar 2 virtuele machines draaien. Ik heb een opdracht gehad dat ik er 3 moest draaien. Voor deze opleiding had ik zelf een i7 7gen en 16 gb ram, en het was prima te doen. Denk zelf persoonlijk dat je zelf geen 2k uit hoeft te geven aan een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@Jboy1991 Ik hoop opleiding? Dan kan je waarschijnlijk bij Dell en Lenovo studentenkorting krijgen.

Een XPS 15 9520 met 32GB ram kan je krijgen vanaf €2400, en uit m'n hoofd krijg je 10% studentenkorting, dus €2160. Ik heb dit model in Augustus 2022 voor €2130 kunnen kopen door even op aanbiedingen te wachten en vervolgens daar studentenkorting overheen te krijgen.

Nu de nieuwe generatie (9530) eraan komt vermoed ik dat ie nog wel een paar keer in de aanbieding gaat.

De XPS 15 heeft overigens gewoon SO-DIMM sloten, dus voor ongeveer €130 kan je zelf 32GB plaatsen en voor ongeveer het dubbele 64GB.

Dat is dan ook gelijk de oplossing voor veel andere laptops. Als je een baksteen niet erg vind pak je bijvoorbeeld een uitvoering: Medion Erazer Major X10 MD62501 voor €999 en gooi je daar voor €160 64GB werkgeheugen in.

De uitvoering: Skikk Baldr RTX 4060 ziet er ook behoorlijk goed uit. Standaard met 32GB ram, maar kan zo 64 in.

Ietsje kleiner is een Lenovo Yoga Slim 7 ProX 14IAH7 (82TK0081MH) ook nog wel een interessante optie, met 14,5" 3072x1920-scherm.

Edit: Die laatste kan je ook bij Lenovo zelf samenstellen, dan is ie nog wat goedkoper, zeker met onderwijskorting.

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 06-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Bram_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:08:
Ik heb net deze opleiding afgerond. De meeste tijd had ik maar 2 virtuele machines draaien. Ik heb een opdracht gehad dat ik er 3 moest draaien. Voor deze opleiding had ik zelf een i7 7gen en 16 gb ram, en het was prima te doen. Denk zelf persoonlijk dat je zelf geen 2k uit hoeft te geven aan een laptop.
Ik heb deze opleiding ook gedaan, in al mijn klassen waar virtuele machines nodig waren draaide het op een externe omgeving waar je via de browser bij kon komen en op in kon loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Hey allen,

De hp laptop is al een tijdje binnen en is een prima ding. Kan met gemak 6vm”s tegelijk aan.

Dank voor jullie adviezen.

Even nog een opmerking mbt vm en externe omgeving: de school waar ik de opleiding ga volgen geeft aan dat vm”s op de machine zelf moet draaien dit ivm bbl opleiding. (Je moet het op je werk kunnen uitvoeren en laten controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
*knip* nee

[ Voor 101% gewijzigd door br00ky op 09-03-2023 01:23 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009