Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude CV ketel stuk - gezocht snelle / beste optie voor SWW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:02
Goededag,

Helaas, gisteren is mijn Nefit Ecomline HR ketel uit 2001 stuk gegaan. Installateur is al ter plaatste geweest, diagnose is stevig - kosten om het te laten fixen schat ik op €1.000.

Ik stook / verwarm de woning met een pelletketel (vloerverwarming en radiatoren) en heb de CV ketel enkel in gebruik voor maken SWW. De CV ketel heeft een kleine losse boiler van ik meen 100 liter die dus gas gestookt een voorraad SWW aanhoudt. SWW jaargebruik is ongeveer 450m3 - verder geen gas gebruik (koken electrisch en Quooker in keuken) - gezin van 4 waarvan 2 pubers. Huis voorzien van 2 douches en 1 (flink) bad.

De dames maken zich ernstig zorgen nu er niet gedoched / gebad kan worden. Dat mag niet te lang duren....

Nu dus snel op zoek naar een oplossing. Primair heb ik dus zsm een (nood)voorziening nodig om de SWW te kunnen leveren. Maar wil geen onnodig dure desinvestering doen, liefst zoek ik een oplossing die voor nu maar ook voor de toekomst (warmtepomp verwaming en SWW) goed werkt. Normaal zoek ik zelf graag een en ander uit en probeer ik gedegen tot de beste oplossing te komen, nu haalt de praktijk en de tijd me dus in.....Graag jullie advies hierin.

Opties zelf bedacht
- CV ketel vervangen voor andere CV ketel - niet toekomstbestendig wel meest simpel en snelle levering mogelijk, beetje overkill want enkel SWW nodig
- CV ketel vervangen door electrische ketel - duur met COP van 1, enkel SWW nodig maar mogelijk toekomst wel handig icm backup / ondersteuning van WP bij echte kou ?
- CV ketel geheel weghalen en een doorstroom boiler in het SWW circuit opnemen - duur COP1, beperkt in capaciteit
- voorkeur: CV ketel geheel weghalen en warmtepompboiler laten plaatsen (met 270l buffer o.i.d.) - levertijd is hier mogelijk de bottleneck want het moet dus snel.....

Opties niet mogelijk / wenselijk
- Huidige boiler door de pelletketel laten verwarmen. De pelletketel stoken we heel gericht enkel in de avond. Ik heb geen ervaringen met hoe de sturing moet worden ingericht om de pelletketel ook de boilervraag te laten vervullen. Op termijn wil ik richting verwarmen via een warmtepomp dus liefst laat ik het circuit vd pelletketel in stand zonder aanpassingen en risico's dat verwarming nadelig last heeft van eventueel op te vullen extra boiler.

We hebben zonnepanelen - verwachte opbrengst 6000kWh op jaarbasis, overschot 1500kWh t.o.v. huidig verbruik.

Wellicht hebben jullie hele andere opties en invalshoeken nog die ik nu niet kan overzien. Hoor het heel graag !

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Alle reacties

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:02

CaDje

Framedrops for life

Gezien je zonnepanel hebt en de intentie om later over te stappen op een warmtepomp zou ik voor iets elektrisch gaan. Als je voor een elektrische boiler gaat kun je deze wellicht later gebruiken als buffer vat icm een warmtepomp?

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:53
Gewoon een elektrische boiler, vind je makkelijk 2de hands op mp. Zelfs nieuw vind je deze al voor 200€. Daarna uitkijken voor een warmtepomp boiler.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Huidige boiler door een doorstromer laten verwarmen. Die kan je vast met slechts een klein waardeverlies weer verkopen na de definitieve oplossing.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Hangover_ohoo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:56:
De CV ketel heeft een kleine losse boiler van ik meen 100 liter die dus gas gestookt een voorraad SWW aanhoudt.
Heeft deze boiler een plek voor verwarmen met elektrisch element?

Dan is dat de kortste en voordeligste tussenstap tot WPB geleverd kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• andyvee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb pas via internet in België een WP-boiler gekocht, de Ariston Lydos Hybrid van 100 ltr.. Een stuk goedkoper dan hier, waar iedereen probeert mee te profiteren van de hype en dus de prijzen de hoogte in vliegen. Op een WP-boiler krijg je ook nog eens subsidie, hoeveel precies moet ik even afwachten. Dan wordt zo’n boiler ineens wel heel interessant, toch? Ik zou aan mijn installateur vragen of een door jou geleverde boiler op wil hangen op de plek van je ketel, mocht die plek geschikt zijn. Zo zou je probleem met een relatief kleine ingreep voor nu goed opgelost zijn.

• Hangover_ohoo
Heeft deze boiler een plek voor verwarmen met elektrisch element?

Dan is dat de kortste en voordeligste tussenstap tot WPB geleverd kan worden.
Geen idee helaas. Heb geen specs / boekjes / aankoopfacturen van deze CV/boiler setup helaas. Ik zie geen andere ingangen op de boiler dan enkel aan/afvoer vanuit CV ketel.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het probleem is meer het feit dat de huidige boiler klein is maar door het vermogen wat de CV ketel kon leveren afdoende was. Je moet dat vermogen zien op te vangen, elektrisch icm de huidige boiler gaat niet werken. Kortste klap is een goedkoop projectketeltje neerhangen die al het SWW doet. Wel even je rookgasafvoer checken, kans bestaat dat ie ook vervangen moet worden. Alles wat je gaat doen op elektra kan wel eens behoorlijke gevolgen hebben op je E installatie met de benodigde aanpassingen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hangover_ohoo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Geen idee helaas. Heb geen specs / boekjes / aankoopfacturen van deze CV/boiler setup helaas. Ik zie geen andere ingangen op de boiler dan enkel aan/afvoer vanuit CV ketel.
Dit is een comfortboiler setup, snel warmwater zonder dat de ketel hoeft op te starten. Zodra door meer verbruik de temp in de boiler gaat zakken, pompt de ketel er een bak vermogen in. Daardoor heb je ongelimiteerd SWW. Als je dat wil vervangen door E of WP boiler moet je al snel denken aan een 200 liter plus vat. Daar moet je wel ruimte voor hebben.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:34
andyvee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:34:
Ik heb pas via internet in België een WP-boiler gekocht, de Ariston Lydos Hybrid van 100 ltr.. Een stuk goedkoper dan hier, waar iedereen probeert mee te profiteren van de hype en dus de prijzen de hoogte in vliegen. Op een WP-boiler krijg je ook nog eens subsidie, hoeveel precies moet ik even afwachten. Dan wordt zo’n boiler ineens wel heel interessant, toch? Ik zou aan mijn installateur vragen of een door jou geleverde boiler op wil hangen op de plek van je ketel, mocht die plek geschikt zijn. Zo zou je probleem met een relatief kleine ingreep voor nu goed opgelost zijn.
Niet om af te doen aan je keuze maar hou rekening met mogelijke garantie problemen in de toekomst. Persoonlijk zou ik zo'n belangrijk onderdeel in een huis niet uit het buitenland halen hierdoor, het is toch fijn dat je gewoon weet hoe het Nederlands recht werkt en dat ze relatief dichtbij zitten om mogelijke problemen op te lossen. Daarnaast is 100l wel echt veel te weinig voor een gezin van 4, maar er zijn vast grotere boilers uit Belgie te halen voor een prikkie.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Hangover_ohoo
Alles wat je gaat doen op elektra kan wel eens behoorlijke gevolgen hebben op je E installatie met de benodigde aanpassingen.
In de zin van leggen van extra groep / krachtstroom bedoel je denk ik ? Dat zou technisch kunnen denk ik. Maar vraagt idd wel extra werk/tijd.

Overigens, net na posten vh topic werd ik gebeld en nu is een monteur aan de slag :)
Die gaat het mogelijk toch fixen (brander automaat wordt o.a. vervangen door een 2e hands die nog in de bus lag).

Als dat zo is kunnen we het topic wellicht laten evolueren naar de meest ideale oplossing voor mijn situatie naar de toekomst toe. Want de fix betekent uitstel op executie vrees ik. Eerst de fix - als dat werkt zal ik mijn situatie wat uitgebreider beschrijven en mogelijk kunnen jullie meedenken in meest logische vervolgstappen naar de meest ideale SOLL situatie die ik wil bereiken.

Dank voor alle snelle reactie so far !

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
@ds23man die 100l met element zou ik puur als overbrugging zien.

Huur CV met minimum termijn van een jaar kan ook

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43

Wuursj

want worst is al bezet

Toen ik snel gasloos 'moest' gaan en de WP boiler nog niet kon aansluiten ben ik tijdelijk voor een electrische boiler van 50 liter gegaan. Marktplaats is your friend: 80 euro voor de koperen Itho Daalderop vond ik te overzien.

En eigenlijk beviel dat best OK en is ie nu na ~2 jaar nog steeds up and running :X . Verbruik is met gemiddeld 3,4 kwh/dag best te overzien voor een overbruggingsperiode.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 22-02-2023 10:28 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Hangover_ohoo
Gelukkig is de ketel gisteren toch gefixed en heb ik toch weer SWW voorziening (vrouw en pubers blij).

Het is voor mij wel een wake-up-call. Ik ben de laatste jaren druk bezig geweest met verduurzaming van mijn oude vrijstaande woning en heb de CV-ketel wat lager op de to-do gezet. Maar de afhankelijkheid voor SWW is dus nog groot en doordat de ketel uit 2001 is de kans/risico op toekomstige storingen en kosten is groot. Op zoek dus naar het beste alternatief, nu dus gelukkig vanuit een iets comfortabelere positie (SWW werkt weer) dan afgelopen dagen.

Situatie beschrijving en context - Vrijstaande woning met in de basis geen/weinig isolatie. Reeds genomen maatregelen zijn:
- dakisolatie toegepast 14-20cm knauf minerale wol in 70% vd woning. Enkel slaapkamer boven de garage moet nog gebeuren.
- spouwmuren zijn gevuld, rd 1.5 meer kon niet.
- slaapkamers 1 en 2 zijn deze zomer naast schuindak isolatie direct voorzien van voorzetwanden aan de buitengevels (naast dus de spouwmuur isolatie). Slaapkamer 3 (boven garage) gaan we dit ook doen is de planning.
- gehele woning heeft HR glas uit 1997. 2 ramen zijn lek (kleintjes) en worden vervangen - opdracht voor een voorzetraam in woonkamer bij glas-in-lood staat ook reeds uit. Dit zal het warmteverlies in woonkamer verwacht ik verder beperken.
- Deel dak wat nog niet gedaan is zorgt voor veel koude in slaapkamer 3 en tocht in hal en onderliggende garage. Dit is dus duidelijk een punt wat we gaan verbeteren een warmtevraag sterk zal reduceren.
- koken electrisch, keuken voorzien van quooker en geen warm water leiding

Verwarming en stookstrategie huidige situatie
- woonkamer + keuken, badkamer en aanbouw geheel voorzien van vloerverwarming en radiatoren. Radiatoren in woonkamer zelf voorzien van ventilatoren
- bovenverdieping heeft radiatoren en 2 (van 3) slaapkamers zijn voorzien van airco's MHI (voor lokaal verwarmen en koelen).
- aanbouw heeft naast vloerverwarming ook een airco (ME) 3,5 kW die we regelmatig ook voor (lokaal) verwarmen gebruiken.

De vloer en radiatoren worden via een pelletketel verwarmd. De ketel levert een temperatuur van ongeveer 50 graden aan. Daarmee krijgen we de woning warm maar het duurt wel vrij lang. Nu zal dat vooral te maken hebben met de stookstrategie. De pelletketel is type aan/uit en heeft gewoon tijd nodig om genoeg warm water te genereren. We stoken meestal 2x per dag een periode van 2 tot 4 uur. Laatste tijd zelfs wat minder - daarmee bereiken we uiteindelijk een temp van 19,5 graden beneden. Als de temperatuur onder de 17,5 komt gaat de ketel zelf aan maar meestal bedien ik hem dus handmatig. Effect is wel dat de temperatuur beneden vrij veel jojo-t gedurende de dag. En het dus ook met perioden fris is in huis. Stookstrategie en handmatig stoken houdt verband met voornamelijk de kosten. Ik stook deze winter 3 ton aan pellets voor de verwarming vd woning met deze strategie.

Aandachtspunten:
- Warmteverlies: woonkamer vrij groot, 2 oorzaken: glas in lood raam (enkel glas) pakken we aan door een voorzetraam te plaatsen. De andere oorzaak is de vloerverwarming.

Vloerverwarming setup is als volgt (oude woning dus beetje houtje-touwtje);
- 3 vloervw verdelers; 1x verdeler met 1 korte groep voor badkamer (functioneert goed), 1x verdeler met 4 groepen voor aanbouw (functioneert goed) en 1x verdeler met 6 groepen voor woonkamer en keuken (functioneert matig), vloer wordt niet heel warm. Vermoedelijke oorzaak is dat deze verdeler teveel koud water bij mengt. Geen idee hoe dat op te lossen...
- alle 3 de verdelers zijn voorzien van pompen.
- de pelletketel is ook voorzien van een eigen pomp.

Ik vermoed dat hier al aantal verbeteringen mogelijk zijn. De 4 pompen in totaal staan mogelijk niet (hydraulisch?) in balans. Daarnaast vindt er bijmenging plaats waardoor deel vd vloer (woonkamer / keuken) maar beperkt warm wordt. Dat zal ook impact hebben op de verwamingsduur / stooksessies die nodig zijn om de woonkamer (hangt thermostaat) naar die 19,5 te krijgen.

Gewenste situatie, advies gevraagd:
De oude ketel vertrouw ik niet meer op een lange levensduur. En voor SWW moet dus een alternatief komen op korte termijn. Helaas zijn levertijden lang momenteel. Mijn gedachte en aanpak zijn als volgt:

- vervangen van 2 kleine lekke HR ramen + in voorzetraam voor glad in lood (1m2) woonkamer (lopend)
- zsm gezien levertijden aanschaffen van een WPB (Atlantic v4 270l of ander model?) --> advies / tips ?
- isoleren van slaapkamer 3 (dak, vloer, wand, lucht/tochtval vanuit dak naar hal en garage beperken) (voor volgende winter gereed)

Dus een WPB die als die binnen is het SWW gaan uitvoeren. Daarmee kan daarna de gas-CV-ketel geheel weg en hebben de ruimte om ook na het verder isoleren van de woning en als het geldkistje weer is aangevuld de stap te maken naar het aanschaffen van een warmtepomp. Tot die tijd blijven we de pelletketel gebruiken is het plan maar ook hier wil ik de verduurzaming voortzetten (en ben ik wel klaar met het vullen van de ketel en schoonmaken/onderhoud die de ketel vraagt).
De woning blijft echter een oudje en optimaal naar standaarden van 2023 isoleren gaat me (kosten)technisch niet lukken. Maar ik kom een eind de goede richting in.

- De WPB en toekomstige warmtepomp moeten lekker met elkaar kunnen werken, wellicht elkaar aanvullen / ondersteunen waar mogelijk.
- De oppervlakte aan vloerverwarming verminderen de noodzaak voor een eventuele extra buffervat voor de warmtepomp op te nemen ?
- de vloerverwarmingsverdelers badkamer en woonkamer hangen fysiek naast elkaar, mogelijk deze samevoegen en naar 1 verdeler toe (kan je vv leidingen verlengen?)
- alle 3 de verdelers hebben een aparte pomp, daar moet dacht ik ook een aanpasing plaatsvinden als de warmtepomp wordt geinstalleerd ?

Met dit hele epistel ben ik erg benieuwd hoe tweakers tegen deze aanpak aankijkt en of er tips, tricks, do's and don'ts zijn waarmee rekening te houden?

• Hangover_ohoo
iemand nog een lichtje die op dit verhaal kunnen schijnen (subtiele bump)

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Met de gasprijs van afgelopen winter in gedachten en een 7 jaar oude CV ketel die echt op alle koppelingen intern lek is, eigenlijk een vergelijkbaar denk proces doorgemaakt.

Ik heb ervoor gekozen nog even op gas te blijven verwarmen ondanks de aanwezigheid van vloerverwarming in alle belangrijke ruimtes (woonkamer, badkamers) en eerst SWW van het gas te halen.

Gekozen voor een Atlantic Caplypso Split 270L zodat er voldoende warm water voor iedereen is en de herrie van de WP op het dak gemaakt wordt, en niet naast een slaapkamer. De combo ketel vervangen door een tweedehands CV-only unit. Volgend jaar vervang ik die door een niet al te zware WP, op dagen dat het echt te koud is kan ik altijd gas bij stoken. Als dat niet nodig is ruim ik de hele CV installatie gewoon op.

SWW en CV splitsen maakt dat er minder afhankelijkheid is van 1 systeem. Je krijgt ook op beide subsidie, ook niet verkeerd en de hele installatie is minder complex. Daarnaast goed investeren in isolatie, dan kan de CV ook echt het grootste deel van het jaar uit.
Pagina: 1