Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 07:39

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Binnenkort wil ik mijn woning voorzien van routers op elke verdieping, wil er twee van als access point laten fungeren.

Nu is mijn keuze gevallen op de volgende twee routers:
- TP Link Archer AX55, heeft WIFI 6 ondersteuning, kost nu €88.
- TP Link Archer AXE75, heeft WIFI 6e ondersteuning, kost nu €160.

Momenteel heb ik nog geen apparaten die met WIFI 6e overweg kunnen. Maar wellicht dat dat in de (nabije) toekomst veranderd. Daar heb ik nu nog geen idee over.

Gezien het prijsverschil voor 3 routers van een bedrag van €216 ben ik er nog niet helemaal over uit.

Ik ben vooral benieuwd naar de overweging die jullie zullen maken in een keuze zoals deze?

Heeft het verder voordelen om voor de duurdere AXE75 te gaan met WIFI 6e zonder dat ik apparaten heb die dat momenteel ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Voor mij is de keuze dan stabiel en laagste prijs, dus wifi 6.
Draai hier nog op wifi 5 en zou niet weten waarom ik geld zou uitgeven om naar 6 of 6e te gaan. Wat echt snelheid nodig heeft (PC en NAS) zitten bekabeld.

De rest heeft meer dan genoeg snelheid en stabiliteit op 5, dus 6 zal ook met dan genoeg zijn voor normaal thuis gebruik.

Als je in een heel druk gebied woont (flat oid) kan de extra bandwidth wellicht wel zorgen dat je minder last van andere netwerken hebt met 6e

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 22-02-2023 08:17 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

lier

MikroTik nerd

Wat heb jij nodig, @haagsepracht?
En waarom specifiek deze twee apparaten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
@lier De TP Link Archer AX55 is als Excellent beoordeeld in een test op Tweakers. Verders zijn de reviews van dit apparaat ook prima. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met TP Link. De prijs is acceptabel. Zodoende is mijn keuze op die router gevallen. Mocht je een alternatief willen aanraden dan sta ik daar zeker voor open.

Kijkend naar de investering die ik al moet doen, dacht ik voor die 216 euro meer alvast rekening te houden met de toekomst en zodoende WIFI 6e apparaten aan te schaffen. Vandaar de TP Link Archer AXE75. Heb er wat reviews over gelezen op andere websites én die zijn er in principe goed over te spreken.

@Cyriel85, dankjewel voor de toelichting. Het is zo dat we gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis én ik heb nu de mogelijkheid om alles nieuw aan te kopen. Plus we hebben in elke ruimte een UTP aansluiting, zodoende lijkt het ons prima om voor een set-up zoals deze te gaan en bijv niet voor draadloze mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

haagsepracht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:52:
@lier De TP Link Archer AX55 is als Excellent beoordeeld in een test op Tweakers. Verders zijn de reviews van dit apparaat ook prima. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met TP Link. De prijs is acceptabel. Zodoende is mijn keuze op die router gevallen. Mocht je een alternatief willen aanraden dan sta ik daar zeker voor open.

Kijkend naar de investering die ik al moet doen, dacht ik voor die 216 euro meer alvast rekening te houden met de toekomst en zodoende WIFI 6e apparaten aan te schaffen. Vandaar de TP Link Archer AXE75. Heb er wat reviews over gelezen op andere websites én die zijn er in principe goed over te spreken.

@Cyriel85, dankjewel voor de toelichting. Het is zo dat we gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis én ik heb nu de mogelijkheid om alles nieuw aan te kopen. Plus we hebben in elke ruimte een UTP aansluiting, zodoende lijkt het ons prima om voor een set-up zoals deze te gaan en bijv niet voor draadloze mesh.
Rekening houden met de toekomst klinkt altijd leuk, maar je zult zien dat het moment dat je een upgrade nuttig acht de WiFi 7 devices net zo goedkoop zijn als de goedkopere set nu. Dus houd dat geld in je zak.

Waarschijnlijk ben je met WiFi5 wat stabiel werkt ook al goed af, dus met 6 zit je zeker goed.
Ter referentie: Ik zeg dit vanaf een KPN Gbit lijn met WiFi5. Wireless haal ik dus meer dan 400 Mbit/s en bekabeld 1Gbit/s. De Opslag en PS5 hangen bedraad aan het netwerk en voor je telefoons en tablets is 400 Mbit/s echt meer dan genoeg, net als voor alle andere laptops.

Met andere woorden denk ik niet dat je ook maar iets gaat merken van diep in de buidel tasten behalve dat je buidel leger is.

Nog belangrijker in een nieuwbouw woning = genoeg Access Points! Ik heb liever 3x WiFi 5 APs (heb ik nu in mn nieuwbouwwoning) dan 1x een Wifi 6 of beter. Houd er rekening mee dat muren en plafonds juist de hogere WiFi frequenties het meest beinvloeden. Meer is beter is wel echt belangrijk voor je WiFi performance.

EDIT: ik lees nu dat je 3 routers wilt kopen waarvan 2 als APs wilt laten fungeren. Dus daar houd je al rekening mee.

Maar dat doet mij ook de vraag stellen: Waarom? 1x goed router + 2x Access Point, want je koopt 3 routers waarbij je van 2 routers de router functionaliteit gaat uitschakelen. Dat klinkt niet logisch en zou ik dus niet doen.

Ik heb een Fritz!box 7590 als modem/router en 3x Unifi APs. En je kunt dus prima de TP link router nemen en 2x een TP link Access Point. (En je kunt eventueel nog kiezen om verschillende performance APs te nemen.)

[ Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 22-02-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
Wifi 6 heeft in een thuissituatie geen enkel voordeel en wifi 6e dus ook niet.
En routers als accesspoint gebruiken is ook niet heel nuttig, gebruik gewoon de router van je ISP en breid die uit met acess points.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Dank voor jullie input @Hann1BaL en @Ben(V) . Ik denk dat ik voor de TP Link AX55 ga én dan inderdaad de router van ISP gebruik voor DHCP, DNS en het interface met de WAN. De TP Links wil ik dan als access points instellen met dezelfde SSID, DHCP uitzetten en dan verwijzen naar de ISP router als gateway en DNS. Lijkt me dat het dan goedkomt. Bijkomend voordeel zou dan zijn dat ik de WIFI van de ISP router ook kan gebruiken, dus dan heb ik praktisch gezien 4 WIFI access points in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

haagsepracht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:14:
Dank voor jullie input @Hann1BaL en @Ben(V) . Ik denk dat ik voor de TP Link AX55 ga én dan inderdaad de router van ISP gebruik voor DHCP, DNS en het interface met de WAN. De TP Links wil ik dan als access points instellen met dezelfde SSID, DHCP uitzetten en dan verwijzen naar de ISP router als gateway en DNS. Lijkt me dat het dan goedkomt. Bijkomend voordeel zou dan zijn dat ik de WIFI van de ISP router ook kan gebruiken, dus dan heb ik praktisch gezien 4 WIFI access points in huis.
Goed idee. Voor jezelf even de volgende afweging maken: kan de ISP router genoeg voor jou? Voor de simpele netwerkgebruiker (denk aan: ik wil gewoon veel apparaten online hebben en de rest laat ik standaard) gaat je ISP waarschijnlijk gewoon een prima router geven. Meestal is het de Wifi die de problemen geeft.

Maar als je zelf het statische IPs aan de gang wilt, uitgebreide portforwarding, VPN op de router etc.. Dan kun je altijd nog overwegen om 1 van je TP-links de router te laten zijn.

Als laatste zou ik toch overwegen de WiFi uit te zetten op je ISP modem/router afhankelijk van de indeling van je huis. Soms doet het meer kwaad dan goed en zoals gezegd staan de meeste niet te boek als de meest stabiele apparaten dus als ie die lekker met DHCP etc bezig laat houden houden dan laat je de WiFi over aan de experts :). Mocht je dan echt een gat ik bereik hebben in de buurt van je ISP modem, kun je het alsnog aanzetten.

(Ik heb de Wifi van de Fritzbox uiteindelijk ook aangezet, maar laat maar 1 apparaat toe: de deurbel. Door de buitenmuur heen is net aan met mijn access point en de Fritzbox staat in de meterkast bij de voordeur. )

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 22-02-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Maar waarom routers als je accesspoints nodig hebt?
Je betaalt dan voor heel veel functionaliteit en niet te vergeten extra stroomverbruik voor iets dat je niet gebruikt.

Koop gewoon twee EAP 245 V3 acesspoints en gebruik ze samen met de wifi van je ISP router.

Wifi 6 is alleen zinvol in enterprise omgevingen waar veel clients naar een acesspoint verbinden, thuis is het weggegooid geld.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2023 09:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
@Ben(V), is het stroomverbruik aanzienlijk hoger? Qua aanschafprijs scheelt het op dit moment niets. Ook heeft de EAP 245 V3 maar 2 LAN poorten achterop. Ik wil de mogelijkheid hebben om er wat meer apparaten bedraad op aan te sluiten, anders moet er weer een switch tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door haagsepracht op 22-02-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
haagsepracht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:51:
@Ben(V), is het stroomverbruik aanzienlijk hoger? Qua aanschafprijs scheelt het op dit moment niets. Ook heeft de EAP 245 V3 maar 2 LAN poorten achterop. Ik wil de mogelijkheid hebben om er wat meer apparaten bedraad op aan te sluiten, anders moet er weer een switch tussen.
Strak plan... de verkeerde apparaten kopen voor wat je nodig hebt. Als je een paar switches en AP's nodig hebt koop dan die gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je toevallig KPN glasvezel hebt zou je ook Superwifi 2 kunnen gebruiken dan heb je samen met je experiabox 12 een mooi mesh netwerk in huis.

Volgens mij zijn ze nog gratis ook als je met hun app kan aantonen dat je wifi in huis slecht is.
Bij een nieuw abonnement krijg je ze ook gratis.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 22-02-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
CirclDigital schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Strak plan... de verkeerde apparaten kopen voor wat je nodig hebt. Als je een paar switches en AP's nodig hebt koop dan die gewoon.
Ben benieuwd waarom het verkeerd is. Dergelijke routers bieden functionaliteit die ik wellicht nu niet nodig heb, maar in de toekomst misschien wel. Ik zie niet zozeer in waarom access points perse de juiste keuze zijn ipv routers in AP mode.

Probeer het te begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door haagsepracht op 22-02-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
haagsepracht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Ben benieuwd waarom het verkeerd is. Dergelijke routers bieden functionaliteit die ik wellicht nu niet nodig heb, maar in de toekomst misschien wel. Ik zie niet zozeer in waarom access points perse de juiste keuze zijn ipv routers in AP mode.

Probeer het te begrijpen.
Omdat het functionaliteit is die niet past.... je hebt niet meerdere routers in huis nodig, ook niet in de toekomst. En het gros gebruikt gewoon de router van je provider, dan heb je er al helemaal geen extra nodig.

En als je weinig van netwerken weet maak het dan gewoon al helemaal niet ingewikkelder dan nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Ernemmer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:58:
Als je toevallig KPN glasvezel hebt zou je ook Superwifi 2 kunnen kopen dan heb je samen met je experiabox 12 een mooi mesh netwerk in huis.

Volgens mij zijn ze nog gratis ook als je met hun app kan aantonen dat je wifi in huis slecht is.
Bij een nieuw abonnement krijg je ze ook gratis.
Precies....en niet alleen voor glas hoor, gewoon standaard KPN, de anderen hebben vergelijkbare spullen.... Paar simpele switches van een tientje of wat erbij op een plek waar dat handig is en het gros is klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 22-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:31

Cyphax

Moderator LNX
haagsepracht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Omdat je nu, gekeken naar je oorspronkelijke vraag, op zoek bent naar access points. :)
Deze dingen zijn vaak wat mooier om te zien/vallen minder op, zijn aan de wand of het plafond te monteren (waardoor het makkelijker wordt om ze centraal te plaatsen voor optimale dekking), en als je een keer een nieuwe wifi-standaard wil, hoef je alleen de apparaten te vervangen die voor de wifi zorgen: je access points. Hoef je je over de rest van je netwerk geen zorgen te maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Acesspoints plaats je normaal gesproken op het plafond en daar hebben lan aansluitpunten vrij weinig zin, tenzij je een kabel midden in je kamer naar het plafond wil laten hangen.

Wil je ze aan de muur, dan zou ik voor in-wall modellen gaan zoals een EAP235-Wall, die heeft vier lan aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Dank allemaal voor de input. Ik zal eens naar de mogelijkheden van de KPN Superwifi 2 access points kijken én uberhaubt eens naar access points ipv routers. Qua stroomverbruik, daar had ik nog niet aan gedacht. Verder heb ik tot nu toe geen advanced netwerk functionaliteiten nodig op dit moment. Tot nu toe heb ik altijd met routers gedaan en dat werkt OK, maar wellicht zijn access points in mijn situatie de juiste keuze. Zolang het WIFI bereik en stabiliteit maar goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Qua prijs en gemak ben je het beste af met die kpn superwifi punten.

Pagina: 1