Microsoft phishing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 09:51
Een gebruiker kreeg de volgende e-mail van account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com
met deze tekst.

Microsoft-account

Je account is ingesteld om te worden gesloten op 18-4-2023
Beste xxxxxx
,
Uw account xxxxx@bedrijf.nl wordt gesloten op 18-4-2023 omdat er geen activiteiten voor het account zijn. Nadat het account is gesloten, wordt het verwijderd overeenkomstig de Microsoft-servicesovereenkomst.
Als u uw account wilt blijven gebruiken, hoeft u zich alleen maar tussen nu en 18-4-2023 aan te melden. Al uw bestanden, gegevens en informatie blijven bewaard tot dat moment.
Klik hier voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,
Het Microsoft-accountteam

Maar deze gebruiker meld zich meerdere malen succesvol per dag aan volgens de portal.
De hyperlink begint met https://eur04.safelinks.p...%3A%2F%2Fgo.microsoft.com% Dan een hele lange reeks tekens nog erachter.

Bij klikken kom je op een legitieme Microsoft website Activiteitenbeleid voor Microsoft-account - Microsoft Ondersteuning

Iemand een idee? Via Google komen we ook niet verder dan dat het alleen legitiem zou zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Ja deze had ik al gezien maar bevestigd niet of deze e-mail nou legitiem is aangezien de gebruiker zich meerdere malen per dag aanmeld. Plus we beheren de gebruikers zelf in Microsoft 365 beheercentrum met synchronisatie naar onze hybride exchange server. Het zou toch wat zijn als Microsoft zich met onze gebruikers gaat bemoeien en beslist of een mailbox verwijderd gaat worden.

Laatste aanmeldingen van deze gebruiker.

21 februari 2023 om 10:40 a.m.
Geslaagd
20 februari 2023 om 1:53 p.m.
Geslaagd
20 februari 2023 om 7:40 a.m.
Geslaagd
17 februari 2023 om 1:59 p.m.
Geslaagd

Safelink is wel uit te zetten maar dan weer minder veilig. Snap alleen niet dat gebruikers zomaar verwijderd kunnen worden.

Aanvulling dat er niets van klopt wat Microsoft Safelink doet.
Controleer of uw Microsoft-account is gesloten - Microsoft Ondersteuning

Er staat letterlijk pas na 2 jaar inactiviteit.
Maar nu log ik in op de Microsoft 365 beheercentrum en klik op deze gebruiker en kijk naar de aanmeldingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMKPhsXlslIazWGKLTk49rp1cF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHmLW0kf5ZOYdvPZ1hn3sO4X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Draconian op 22-02-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het komt echt van MS. Mijn gebruikers klagen de laatste tijd ook over "vreemde" mails van dat adres rond account-achtige zaken zoals MFA.

Ik weet niet wat het met deze mails is dat mensen er zo heftig op reageren. Ergens doet MS iets heel erg goed of fout want het gemiddelde spam-bericht krijgt niet zoveel reacties. Of misschien sturen ze wel heel veel van die mails.

Jammer dat MS niet aan digitale handtekeningen doet, dat zou hier veel hebben geholpen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:43
Ik vermoed dat dit een privé account is (op het zakelijke mailadres). Herken je aan het feit dat als je inlogt met het mailadres, Microsoft vraagt of je het werk- en schoolaccount bedoeld, of het privé account (ondanks dat het hetzelfde mailadres is).

Ik heb zelf voor mijn klanten deze mail (en dus ook de bijbehorende vragen) gekregen, en het bleek daarmee te maken te hebben. Het privé account werd dan door Microsoft verwijderd, maar dat is niet erg want dat gebruikte toch niemand meer, vandaar ook de 2 jaar inactiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
maarud schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:59:
Ik vermoed dat dit een privé account is (op het zakelijke mailadres). Herken je aan het feit dat als je inlogt met het mailadres, Microsoft vraagt of je het werk- en schoolaccount bedoeld, of het privé account (ondanks dat het hetzelfde mailadres is).

Ik heb zelf voor mijn klanten deze mail (en dus ook de bijbehorende vragen) gekregen, en het bleek daarmee te maken te hebben. Het privé account werd dan door Microsoft verwijderd, maar dat is niet erg want dat gebruikte toch niemand meer, vandaar ook de 2 jaar inactiviteit.
Zou het misschien kunnen zijn dat het een .nl e-mail adres is? We zijn jaren geleden overgegaan op .com maar .nl werkt ook gewoon. In de e-mail staat dat het om het .nl adres gaat. Heel soms e-mailen klanten nog naar .nl bij gebruikers maar dat is sporadisch. Meesten komt binnen via .com.

Misschien dat alle 70 gebruikers hier last van gaan krijgen dan aangezien ze allemaal inloggen met .com op de portal en mail applicaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:43
Ik neem aan dat het .nl een alias is op het account, dus activiteit op het .com adres telt dan wel gewoon mee (en de .nl alias heeft dus gewoon ook activiteit). Dan zou het alsnog om een separaat privé account moeten gaan. Volgens mij had Microsoft hier recent iets in veranderd zodat je 2 soorten accounts op één adres niet meer kan krijgen (kan dat nu even niet vinden).

Zolang je inderdaad activiteit ziet op ene account bij de Sign-in logs dan zal deze niet verwijderd worden en zal de mail betrekking hebben op een account wat daadwerkelijk 2 jaar niet gebruikt is. En mocht er op de een of andere manier toch iets verwijderd worden dan kan je altijd weer gemakkelijk recoveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poog
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-11-2023
maarud schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:59:

Soortgelijk mysterie hier en het was inderdaad een persoonlijk Microsoft account met hetzelfde mail adres. Kon er niet op inloggen maar nadat ik het adres bij live.com had ingevoerd kwam het naar voren. Ik vond het al een gek phishing mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amadeus1966
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 14:24
vandaag werd ik met een dergelijk mail vereerd.

<account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com>

Je account is ingesteld om te worden gesloten op 11-6-2023

Beste Lina,

Uw account Li**f@outlook.com wordt gesloten op 11-6-2023 omdat er geen activiteiten voor het account zijn. Nadat het account is gesloten, wordt het verwijderd overeenkomstig de Microsoft-servicesovereenkomst.
Als u uw account wilt blijven gebruiken, hoeft u zich alleen maar tussen nu en 11-6-2023 aan te melden. Al uw bestanden, gegevens en informatie blijven bewaard tot dat moment.
Klik hier voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,
Het Microsoft-accountteam

Opvallend is dat dit op mijn hotmail.com binnenkomt, een account die ik dagelijks gebruik.

Ik heb geen enkel account met iets van Li**f
Beste Lina................? Wie is Lina?

Afzender is wel van MS, dus iets gaat daar verkeerd of iemand moet nodig aan de decafe.

Voor mezelf heb ik maar besloten om deze mail te negeren.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 17:52
Ik kreeg vandaag precies dezelfde mail op mijn gmail account, wel met mijn naam. Op een account van Li**s@outlook.com. Ik heb helemaal geen specifiek outlook account. Alleen hotmail en ik zou zo geen adres weten wat ik ooit heb aangemaakt dat begint met "Li" en eindigd met "s" Ik ga er vanuit dat het nep is maar we zullen zien op 29-8-2023.

Als het echt zou zijn waarom dan de sterretjes en niet gewoon voluit het emailadres vermelden.
Pagina: 1