CV ketel bijvullen, welke kraan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelpTisKoud
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-02-2023
De druk in mijn cv ketel is te laag, dus ik wil het water bijvullen. De handleidingen lijken allemaal erg simpel, het enige probleem is dat ik de kraan niet kan vinden.

Het is een intergas HRE.
Hier is een foto van het ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx_TEtzez6CIJ_mMhTHCUL8An1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sFJBeUHWALDi80hz4XrtTjE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib2ZClMM86nx7Pt6d9H4C010CQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elyZiUYScjx42PlPKAJJ50V1.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik denk dat de meest rechtse (met rode handle) de plek is waar het water in moet. Nu kan ik nergens in de omgeving een normale water kraan vinden.

Als ik de handleiding goed lees is de groene knop er naast koud water, en als ik die een beetje open draai komt er water uit (dus heb hem een snel dicht gedraait). In de zwarte knop aan de zijkant van de groene knop krijg ik geen beweging.

Weet iemand wat ik kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 06:11
Zit er geen kraan bij je expansievat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
Je kan die dop rechts bij de rode hendel inderdaad eraf draaien, daar kan de slang opgedraaid worden.
Zo is het als ik het me goed herinner, heb in mijn vorige huis ook een Intergas gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
Je moet inderdaad de rode rechts hebben. En je zult er een slang op moeten aansluiten. Dus als er geen waterkraan in de buurt is wordt het waarschijnlijk een lange slang.
De groene is het overstortventiel, en niet geschikt om te vullen.

[ Voor 71% gewijzigd door Masimo op 21-02-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelpTisKoud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1KOLtHQPi8UXF2wIdxWYFcxlNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsknMpJ13bPzhjGzWrEXJjpg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hier ook niet een kraan zien. Het is op zolder, ik heb geen slang die 2 verdiepingen omhoog kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn vorige woning zat ook geen kraan direct bij de CV-installatie. Dat was dus een kwestie van een lange slang vanaf de wasmachineaanslutiing aan de complete andere kant van de zolder.

Die witte slang die daar ligt, is dat niet toevallig de vulslang? Er moet toch wel een tappunt ergens in de buurt zitten, het systeem is immers ooit ook een keer gevuld en dat zal men vast niet met een gieter gedaan hebben ;)

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 21-02-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Geen wasmachine kraan in de buurt?

En zo'n slang hoort ook wel een beetje bij de inventaris als je een huis koopt, al zul je vast kant en klaar een nieuwe kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelpTisKoud
spone schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:
In mijn vorige woning zat ook geen kraan direct bij de CV-installatie. Dat was dus een kwestie van een lange slang vanaf de wasmachineaanslutiing aan de complete andere kant van de zolder.

Die witte slang die daar ligt, is dat niet toevallig de vulslang?
Dat is inderdaad de vulslang die er bij hoort, de wasmachine staat op de begane grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
@HelpTisKoud Ik zou even contact opnemen met je installateur en nog een extra kraan in de aanvoerleiding laten zetten. Onder de groen/zwarte inlaatkombinatie. Of zelf even doen met een kraan met knelkoppelingen. Dan ben je in de toekomst met een kort stukje slang geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Pino112 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:59:
Je kan die dop rechts bij de rode hendel inderdaad eraf draaien, daar kan de slang opgedraaid worden.
Zo is het als ik het me goed herinner, heb in mijn vorige huis ook een Intergas gehad.
Die dop waar Simplex op staat is het inderdaad. Die er eerst even af draaien. Je kan ook een lang stuk tuinslang regelen ipv extra kraan.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 21-02-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
HelpTisKoud schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:03:
[...]
Dat is inderdaad de vulslang die er bij hoort, de wasmachine staat op de begane grond.
Nou dan ben je toch klaar? Schroef de slang aan de aansluiting met de rode kraan en het andere eind op de wasmachineaansluiting op de begane grond en vullen maar! :*)
edit:
Oh, die slang is natuurlijk niet lang genoeg... weet je zeker dat er geen andere kraan in de buurt is?

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 21-02-2023 22:06 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Inderdaad ja, de vulslang staat op je net geposte foto. Dan zou je binnen de lengte van de slang een kraan verwachten waar die slang op past. Of iemand moet die hebben weggehaald? Niet heel gebruikelijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wel klooien zo, want je wilt eigenlijk geen lucht in die vulslang hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Masimo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:03:
@HelpTisKoud Ik zou even contact opnemen met je installateur en nog een extra kraan in de aanvoerleiding laten zetten. Onder de groen/zwarte inlaatkombinatie. Of zelf even doen met een kraan met knelkoppelingen. Dan ben je in de toekomst met een kort stukje slang geholpen.
Dit is op zich wel een idee ja.

Je vertelt niet veel over de situatie, @HelpTisKoud maar is de ketel pas geïnstalleerd en heeft de installateur de oude kraan verwijderd, of heb je de installatie al langer? Hoe is deze in het verleden bijgevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelpTisKoud
Puch-Maxi schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:04:
[...]

Nou dan ben je toch klaar? Schroef de slang aan de aansluiting met de rode kraan en het andere eind op de wasmachineaansluiting op de begane grond en vullen maar! :*)
Er zit nog een verdieping tussen. Ik zou een slang van zo'n 30 meter nodig hebben.
Dit is een paar jaar geleden geplaatst, toen is hij als ik het me goed herinner vanaf de zolder hervult, ik hoopte dat een van de knoppen er onder een waterkraan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:16
DukeBox schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:05:
Wel klooien zo, want je wilt eigenlijk geen lucht in die vulslang hebben.
Zo moeilijk is dat niet, allebij de slangen aansluiten dan aanvoerkraan open, daarna de andere kant wat losdraaien zodat de lucht eruit kan dan weer vastdraaien en kraan op ketel open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
HelpTisKoud schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Er zit nog een verdieping tussen. Ik zou een slang van zo'n 30 meter nodig hebben.
Dit is een paar jaar geleden geplaatst, toen is hij als ik het me goed herinner vanaf de zolder hervult, ik hoopte dat een van de knoppen er onder een waterkraan was.
Als je herinnering goed is, dan zou je inderdaad binnen het bereik van de vulslang een kraan verwachten.
Volg anders even de waterleiding. Misschien zit er toch ergens een kraan op de zolder.

Je hebt in ieder geval geen lekkages, als dit de eerste keer na installatie is dat je moet bijvullen. :o

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 21-02-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
HelpTisKoud schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Je kan zelf een prikkraan op de cv koudwater toevoer plaatsen. Zo pak ik water voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toerq schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:07:
Zo moeilijk is dat niet, allebij de slangen aansluiten dan aanvoerkraan open, daarna de andere kant wat losdraaien zodat de lucht eruit kan dan weer vastdraaien en kraan op ketel open zetten.
Met een lange slang heb je altijd wel lucht zakken, blijft klooien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
pennywiser schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Je kan zelf een prikkraan op de cv koudwater toevoer plaatsen. Zo pak ik water voor de wasmachine.
Prima voorstel! Kan prima onder de inlaatcombinatie (als er tenminste een recht stukje leiding is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFg_T7gKWhcPyaU5oqAv3-4GbyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wul6FB5R5TuZxyQF7d4xMXxa.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Masimo op 21-02-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
Ben geen cv deskundige maar moet die witte afvoerbak niet schuin de andere kant op, zo op de foto te zien zit er water rechts en heeft het gelekt op de vloer.

zoiets dus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPNGrLhkaZKGOdLGDzQcxRta1So=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/szqiOPJHCiHeqvFuCoW6aecQ.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Toerq op 21-02-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Toerq schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:15:
Ben geen cv deskundige maar moet die witte afvoerbak niet schuin de andere kant op, zo op de foto te zien zit er water rechts en heeft het gelekt op de vloer.
Goed gezien!
Het witte kunststof gootje moet inderdaad van rechts naar links aflopen richting afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelpTisKoud
Nog een tijdje gezocht, maar geen kraan binnen slang-afstand gevonden. Denk niet dat ik er onder uit kom om morgen iemand te bellen om langs te komen. Bedankt voor alle hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 17:53
zou het kunnen dat slangaansluiting ergens anders is, in keuken of garage/schuur, soms als aftapkraan bedoeld maar zeker bruikbaar om te vullen
gedoe met juiste druk met 2 mensen oplossen, de een bij vulkraan met telefoonverbinding met ander bij manometer.
Als het mogelijk is geen tuinslang gebruiken maar wasmachine slang die bestand is tegen continue druk en niet langzaam dikker wordt zoals veel tuinslangen- tot het gaat lekken of koppeling losschiet
Idealiter vulslang van 1-2 meter vast monteren op dedicated waterkraan vlak bij ketel-in zicht manometer- en afsluiter op verwarmingspijp.
NA VULLEN BEIDE KRANEN SLUITEN, zo krijg je nooit lucht in systeem, afgezien van de zuurstof die in drinkwater zit opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
sukkel 24 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:43:
zou het kunnen dat slangaansluiting ergens anders is, in keuken of garage/schuur, soms als aftapkraan bedoeld maar zeker bruikbaar om te vullen
gedoe met juiste druk met 2 mensen oplossen, de een bij vulkraan met telefoonverbinding met ander bij manometer.
Als het mogelijk is geen tuinslang gebruiken maar wasmachine slang die bestand is tegen continue druk en niet langzaam dikker wordt zoals veel tuinslangen- tot het gaat lekken of koppeling losschiet
Idealiter vulslang van 1-2 meter vast monteren op dedicated waterkraan vlak bij ketel-in zicht manometer- en afsluiter op verwarmingspijp.
NA VULLEN BEIDE KRANEN SLUITEN, zo krijg je nooit lucht in systeem, afgezien van de zuurstof die in drinkwater zit opgelost
Vul hem altijd alleen, als je bij de ketel staat en de druk is goed kraan dichtdraaien, daarna de andere dicht en afkoppelen dus zoveel gedoe is dat niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sukkel 24 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:43:
Volgens mij mag je geen (semi) permanente koppeling maken tussen die twee waterleidingnetwerken en dien je de vulslang dus ná het vullen van de CV ketel ten alle tijden ook weer los te nemen aan de kant van de CV ketel. Ik meen althans ooit eens zoiets gelezen te hebben in de gebruikershandleiding van m'n CV ketel en dat dit is om te voorkomen dat het drinkwater besmet wordt door vuil en verontreinigd CV water vanuit de CV ketel bij het per-ongeluk open laten staan van de kraantjes (of lekkage van die dingen).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-02-2023 22:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Daarnaast is het bij veel woonverzekeringen een uitsluiting qua dekking, schade door een vulslang die kapotgaat of losschiet. Altijd na gebruik weer afkoppelen dus, dan kan je nooit per ongeluk de kranen open laten.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2023 14:55 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Nederland had ik dat meestal op het hoogste punt (was een radiator in de badkamer). In Belgie heb ik gewoon vulkraantjes die ik open kan draaien (zat in de kast bij de cv, maar is nu verplaatst naar de kruipkelder onder die kast).

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 23-02-2023 11:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Will_M schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Volgens mij mag je geen (semi) permanente koppeling maken tussen die twee waterleidingnetwerken en dien je de vulslang dus ná het vullen van de CV ketel ten alle tijden ook weer los te nemen aan de kant van de CV ketel. Ik meen althans ooit eens zoiets gelezen te hebben in de gebruikershandleiding van m'n CV ketel en dat dit is om te voorkomen dat het drinkwater besmet wordt door vuil en verontreinigd CV water vanuit de CV ketel bij het per-ongeluk open laten staan van de kraantjes (of lekkage van die dingen).
Je mag wel een vaste aansluiting maken om te vullen.
Moet wel een keerklep bevatten, er zijn diverse merken die dat hebben om direct onder de ketel te plaatsen.
https://www.installatie.n...eller-cv-water-bijvullen/
+ Punten:
Geen geknoei met water.
Geen lekkende vulslang.
Makkelijk bijvullen zonder dat er lucht in het systeem komt.

- Punten:

Vergeten vulkraan dicht te zetten met een te hoge druk als gevolg.
Prijzig in aanschaf.
Bij defecte inlaatcombinatie moet deze in zijn geheel vervangen worden. (Cv ook drukloos)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 16:17
Ik moet ook een ketel bijvullen met water maar heb 2 identieke ingangen voor het water. Welke moet ik dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Welke CV-ketel? Fotootje misschien.
Of even de handleiding erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 16:17
De handleiding is voor mij niet duidelijk genoeg hier. Echter volgens diezelfde handleiding is het tot mijn verbazing niet nodig om hem bij te vullen, en de noodzaak vervalt dus voor nu. Mijn CV hoeft pas bijgevuld te worden als een eco lampje knippert of de druk 1,0 bar of lager is. Dacht altijd dat 1,2 bar de absolute ondergrens was. Voor mijn Ferroli werkt het dus anders.

Als iemand toch graag een foto heeft, laat even weten.

[ Voor 4% gewijzigd door juanita op 08-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Om het even helder te stellen, bij te lage druk moet je de CV installatie bijvullen en niet specifiek de ketel.
Dit zeg ik omdat ik installaties ken waarbij de ketel bijvoorbeeld op zolder staat en het punt om bij te vullen in de keuken zit.
Pagina: 1