Vliering hoe bevestigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bizon
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-02-2023
Dag allemaal,

Wij hebben een hoge zolder van 5.27m nok, hier zouden wij een vliering willen bouwen voor extra opslagruimte. Wij zijn aan het twijfelen waaraan wij de vloerbalken gaan monteren.

Optie A: Balken in balkdragers van de ene stenen muur naar de trekbalk en hierop laten steunen en dan van hieruit naar de andere muur. Overspanning van muur tot muur is 6,5m.

Optie B: Balken vastmaken aan de kepers. Overspanning van +-5.6m.

Optie C: Balken aan de muren en laten rusten op de voorzetwanden van de kamers.

Optie D: andere ideeën?

Hoe denken jullie hierover?
Mvg :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:27

Pazo

Mroaw?

Ter illustratie, wat ik destijds heb gedaan:
Muurtje gebouwd voor de slaapkamer. Aan de ene kant met balkdragers aan de tussenmuur, en aan de andere kant rustend op het muurtje. Jouw optie C dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv1DTxTR42nsCmMphtNdJ-Mqj9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gJrg6GqQFnWKcvluhURogiG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_cMDT_w2nqIx_b7UNV55ZP20Vk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2IhbmbyFjIXvPPi46JNyE98L.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

Pazo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:
Muurtje gebouwd voor de slaapkamer. Aan de ene kant met balkdragers aan de tussenmuur, en aan de andere kant rustend op het muurtje. Jouw optie C dus :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, hoe heb je dit uiteindelijk afgewerkt?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Aan de kepers (gordingen) zou ik met genoemde overspanningen liever niet doen, vooral aangenomen dat je van alles op die vliering wilt leggen. Dan hangt het allemaal aan je dak.

Ik bedoel, als er nou een plafondje in moest van een paar gipsplaten breed bij ~1 lang, sure, maar dit klinkt wel als een andere orde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

dragonhaertt schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Ziet er netjes uit, hoe heb je dit uiteindelijk afgewerkt?
Bovenop OSB platen (18mm volgens mij), is sterk genoeg voor opslag en op te kruipen.
Aan de onderkant een regelwerk gemaakt, tussen de balken isolatie, en dan gipsplaten er tegenaan, wat vervolgens gestuct is. In die buizen heb ledspotjes zitten, zodat ze kunnen ademen en niet in contact komen de isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrv-iuEaHQWAGadTn3CZl3GumCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mr0z4hiRudL75qsql48C8B7W.jpg?f=user_large

Plastic rand aan de buitenkant tegen beschadigingen van de ladder als je erop wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a40UWqysuCu-A37PqnIB3_CaYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxOeucltMN4W5v9YWR2hkAVf.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 21-02-2023 22:15 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-04 08:57
Een timmerman heeft de vliering bij ons zo gemaakt. sorry,heb geen betere fotos.

Balken van muur naar muur hadden 5 meter moeten zijn, eigenlijk geen optie om die boven te krijgen.
Door deze constructie toe te passen waren:
1. alle materialen via de trap naar zolder te krijgen
2. de dakconstrucie feitelijk verstevigd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k41_bPG1x1wDdYuYsIyCw2oXqNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ppm2fPeYXeOcSqdBO49A4ZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd7Tn4DwESqOcRDg6Z1RLdRBtcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frRHhkUEVpW27Lr4HWqVP1xA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door mexxer op 22-02-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Ik heb vorig jaar een vliering gemaakt, overbrugging van net geen 4mtr. Breed 2.5mtr
De balken liggen op de gordingen, geen centje pijn. Moet eerlijk zeggen, halverwege wordt de boel ondersteund door een traphek-constructie.

Gezien de overbrugging bij jou, zou ik het tussen de muren plaatsen.

Check ook de balkenschuif voor een indicatie van je balkmaat.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
bizon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:55:
Wij hebben een hoge zolder van 5.27m nok, hier zouden wij een vliering willen bouwen voor extra opslagruimte. Wij zijn aan het twijfelen waaraan wij de vloerbalken gaan monteren.
Een schets of foto's met de situatie kan meer licht op de situatie geven. Je hebt verschillende kapconstructies en de daar bij horende mogelijkheden om iets te realiseren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
Weet iig dat je hem niet aan de kap moet vastmaken als je nog een keer een dakkapel wilt zetten.

Lopen wij nu tegen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
Pazo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Pazo

Ik ben precies dit van plan komend jaar.

Wat is de afmeting van de balken die je gebruikt hebt? Is dit niet erg dik voor een vliering waar je amper op kan lopen?

Nokhoogte (binnen) is hier 3m05. Plafond in de kamers worden waarschijnlijk 2m50 (anders kan het raam bij dakkapel niet meer naar binnen open)

Hou ik 55cm over, als ik dan 20cm balken ga gebruiken houd ik niet heel veel vliering over...

[ Voor 11% gewijzigd door Burning_Tyre op 01-02-2024 15:26 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Burning_Tyre schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:22:
[...]

@Pazo

Wat is de afmeting van de balken die je gebruikt hebt? Is dit niet erg lomp voor een vliering waar je amper op kan lopen?
Weet ik niet meer. Maar ik denk altijd, beter te lomp / te dik / te sterk dan achteraf erachter komen dat het te zwak is. Vliering staat helemaal volgestouwd met zooi, haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
Wat is de hoogte van je vliering nu?
Plafond vliering - Nok zolder.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Geen idee, nooit gemeten.
Ik denk ca 150cm, veel meer zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:09
Pazo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Bovenop OSB platen (18mm volgens mij), is sterk genoeg voor opslag en op te kruipen.
Aan de onderkant een regelwerk gemaakt, tussen de balken isolatie, en dan gipsplaten er tegenaan, wat vervolgens gestuct is. In die buizen heb ledspotjes zitten, zodat ze kunnen ademen en niet in contact komen de isolatie.

[Afbeelding]

Plastic rand aan de buitenkant tegen beschadigingen van de ladder als je erop wilt.

[Afbeelding]
Waarom heb je gekozen om isolatie in je plafond te stoppen? Komt er een wietkwekerij? qua warmte zal het niet zoveel doen en op je hilt heb je waarschijnlijk dusdanig veel spullen dat dit beter geluid isoleert dan welke isolatie je gebruikt. Wel mooi bedacht met die buizen voor je spotjes en elektra, alleen wel jammer dat je horizontaal versleept in je muur, je draagkracht neemt zomaar met de helft af.....

Oh ja verder moet je nog even het snoertje van je hanglamp boven je hilt inkorten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Sammy_tukker schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Waarom heb je gekozen om isolatie in je plafond te stoppen? Komt er een wietkwekerij? qua warmte zal het niet zoveel doen en op je hilt heb je waarschijnlijk dusdanig veel spullen dat dit beter geluid isoleert dan welke isolatie je gebruikt. Wel mooi bedacht met die buizen voor je spotjes en elektra, alleen wel jammer dat je horizontaal versleept in je muur, je draagkracht neemt zomaar met de helft af.....

Oh ja verder moet je nog even het snoertje van je hanglamp boven je hilt inkorten :+
Wel vanwege de hitte. De slaapkamer onder dat schuine dak wordt in de zomer bloedheet. Scheelt een stuk nu de vliering met isolatie erin zit.
En die lamp is weg, die hangt daar niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
Burning_Tyre schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:22:
[...]

@Pazo

Wat is de afmeting van de balken die je gebruikt hebt? Is dit niet erg dik voor een vliering waar je amper op kan lopen?

Nokhoogte (binnen) is hier 3m05. Plafond in de kamers worden waarschijnlijk 2m50 (anders kan het raam bij dakkapel niet meer naar binnen open)

Hou ik 55cm over, als ik dan 20cm balken ga gebruiken houd ik niet heel veel vliering over...
Deze dikte is wel heel extreem.. ligt een beetje aan je HoH afstand van je balken. Ik heb zelf 69x94mm gebruikt bij 3m overspanning en 30cm HoH, dat was volgens de timmerman hier prima.

Het ligt er wel aan wat je gaat doen. Omdat wij ook niet veel ruimte meer overhielden kan je ook niet stapelen en wij waren niet van plan zware dingen erop te zetten (meer tuinkussens, kerstspullen etc). Maar los van dat kan je er makkelijk op liggen.. Ik heb hen (voor mijn eigen gevoel) extra verstevigd door ook de balken aan elkaar te bevestigen voor extra draagvlak.

Het is echt solide als een huis, 94mm is echt hoog zat bij 3m overspanning , zeker als je ze nog aan elkaar bevestigt en om de 30cm doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16
Zonder informatie en/of schetsen van je huidige constructie is er niet zoveel over te zeggen.

In het algemeen is het waarschijnlijk dat een keper of een trekbalk (zoals jij het noemt) niet berekend is op een extra vloer. En waar staan die voorzetwanden op? Of waar zijn ze van gemaakt? Als ze op een houten staan kun je daar in principe ook niks extra op zetten. Bij beton is er meestal wel wat speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammer1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo allemaal, ik wil op zolder een vliering maken en de resterende ruimte opdelen in twee slaapkamers. Een slaapkamer krijgt een dakkapel. Er zit een dikke gording aan beide kanten van het schuine (45 graden) dak. De overspanning, van gording naar gording, is 2,6 meter. Ik wil met raveeldragers balken van gording naar gording maken. Zie foto’s voor de huidige situatie. Welke raveeldragers en welke balken kan ik het beste gebruiken? De vliering komt ook op de houten tussenwand te leunen.
Groetjes Bram

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjVwnE8GR1PqmeiUT918zYKsmD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks6tHoIlfdQNJxDEcZ6QnTYi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0oRXXsvZAi8iKEcZfIlYHG4Y5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWMuHxsoJw6LUdy0SIlX31xa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:47
Brammer1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:59:
Hallo allemaal, ik wil op zolder een vliering maken en de resterende ruimte opdelen in twee slaapkamers. Een slaapkamer krijgt een dakkapel. Er zit een dikke gording aan beide kanten van het schuine (45 graden) dak. De overspanning, van gording naar gording, is 2,6 meter. Ik wil met raveeldragers balken van gording naar gording maken. Zie foto’s voor de huidige situatie. Welke raveeldragers en welke balken kan ik het beste gebruiken? De vliering komt ook op de houten tussenwand te leunen.
Groetjes Bram

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Balken aan de uiteinden afschuinen aan de onderzijde in de hoek van de gording (45 graden). Balken tussen de gordinen leggen en door de gording heen vastschroeven (schuin naar boven dus). Als je er geen kluis op gaat zetten, komt het allemaal wel goed. Balkmaat? -> Balkenschuif :) Maar heel zwaar hoeft het niet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Brammer1
Wat komt er op die "vliering"? Een simpel plafonnetje is natuurlijk geen probleem maar die gordingen zijn niet berekend op zware belastingen. En omdat ze schuin liggen komt de extra belasting ook nog eens op de zwakke richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:34:
@Brammer1
Wat komt er op die "vliering"? Een simpel plafonnetje is natuurlijk geen probleem maar die gordingen zijn niet berekend op zware belastingen. En omdat ze schuin liggen komt de extra belasting ook nog eens op de zwakke richting.
Dat hoeft geen probleem te zijn, dan moet je haaks op de gordingen nog een tweetal balken tegen het dak zetten. En dan liefst afsteunen op een soort van knieschot zodat je de lasten naar de verdiepingsvloer brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
_JGC_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn, dan moet je haaks op de gordingen nog een tweetal balken tegen het dak zetten. En dan liefst afsteunen op een soort van knieschot zodat je de lasten naar de verdiepingsvloer brengt.
Maar dan kan de vraagsteller beter even een constructeur raadplegen want dan wordt het wat complexer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammer1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
@S.J.Onnie bedankt 👍🏻
@D-e-n licht spul zoals kampeerspullen, kleren, etc
Pagina: 1