Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuEp_88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-07-2023
Hallo,

Op dit moment heb ik een Ziggo abonnement i.c.m. een set van 3 TP-Link Deco M5.
De Ziggo modem staat in bridge mode. 1 M5 is fungeert als router, 1 M5 op de verdieping en 1 M5 in het tuinhuis. Alles is bedraad aangesloten via een switch. In principe werkt dit prima en zijn er geen problemen.

Ziggo heb ik destijds noodgedwongen moeten afsluiten omdat er nog geen glasvezel beschikbaar was (nieuwbouw). Inmiddels zijn we een jaar verder en is er glasvezel aangelegd en ben ik vrij om over te stappen.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een nieuw glasvezel abonnement?
Ik las dat niet alle providers een modem/router leveren die in bridgemode gezet kan worden waardoor de Deco M5 opstelling niet goed werkt of kan worden aangesloten.
Moet ik een eigen router aanschaffen? Welke werkt goed i.c.m. Deco M5 set?
Of zijn er wel providers die een modem/router leveren die werkt met Deco M5?

Ik ben redelijke leek op het gebied van netwerken dus ik hoop dat iemand mij wegwijs kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ga je internet only afnemen of ook tv?

Geen idee welke providers je kan kiezen. Tweak met internet only zit geen modem bij. Dan kun je deco in router mode zetten

Stel je gaat voor een provider waar je modem/router bij krijgt. Laat dat lekker als router draaien zet daar de wifi uit en draai je deco in AP mode.

Of kan die deco in router mode iets speciaals?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuEp_88
Het gaat om internet only.

Ik meen het internet signaal moet binnenkomen op een modem die het signaal doorzet naar de hoofd-Deco. De hoofd-Deco staat dan als router ingesteld.

Als het zo eenvoudig is om alleen de wifi uit te zetten op de modem/router van de provider maak ik wellicht zorgen om niks.
Maar wat is dan het verschil met Bridge mode en wifi uitzetten aangezien een aantal providers zeggen dat hun modem/router niet in bridge mode kan.

Ik zit niet te wachten om een abbonement af te sluiten en dat het vervolgens niet werkt. Dan zijn er in huis een aantal boze gezichten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Welke provider ga je?

Bij Tweak krijg je bij internet only geen modem/router maar media converter die van glas naar rj45 gaat. Dan kun je je deco zo laten wat nu is. Dit kun je vergelijken met bridge mode.

Trined, snlr, ... Krijg je een modem/router die kan niet in bridge. Wat je dan doet. Daarop de wifi uit en je deco als gehele AP draaien. Modem/Router doe je DHCP van de provider.

Situaties die kunnen:

Ziggo
Router mode: Modem router mode (wifi uit) - deco in AP mode

Bridge mode: Modem in bridge mode (kunt verder niks meer instellen dus wifi, dhcp kan al niet dus eigen router) - deco in router mode

Glasvezel boer

Router mode: Modem/router (wifi uit zodat die niet gaat vechten met je deco wifi) - deco in AP mode

Bridge mode: Media convertor (kunt niks instellen vergelijkbaar met bridge mode) - deco in router mode

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/
Weet niet wat je nu allemaal voor functies benut die vervallen in AP mode.

Mijn pa heeft modem/router van de glasvezelboer. Omdat daar wifi bereik niet geweldig was van was dat kastje. Wifi daar uitgezet (om vechten te voorkomen) en 2 accespoints (vergelijking met je deco maar die hebben geen router mode met je deco kun je 2 kant uit) gekocht en op de kabel aangesloten. Draait prima.

[ Voor 65% gewijzigd door RobbyTown op 22-02-2023 21:24 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 21:06
Ik heb zelf ook de M5 in route mode. De Ziggo Connectbox staat inmiddels in bridge modus, maar heeft ook een tijd in normale modus gedraaid met de wifi uit en de M5 in de DMZ. Hierdoor werden dus alle inkomende verbindingen doorgezet naar de Deco en functioneerde het nagenoeg hetzelfde als met de Connectbox in bridge (met eigenlijk als enige verschil dat de deco een intern ip had ipv het externe ip wat er nu op zit).

Als je modem niet in bridge kan, en je toch de M5 in route mode wil gebruiken kan dat dus prima, je moet alleen erop letten dat je geen andere apparatuur aansluit op het modem, en je moet zorgen dat de dhcp servers van modem en deco in verschillende ranges werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuEp_88
Eupeodes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:05:
Ik heb zelf ook de M5 in route mode. De Ziggo Connectbox staat inmiddels in bridge modus, maar heeft ook een tijd in normale modus gedraaid met de wifi uit en de M5 in de DMZ. Hierdoor werden dus alle inkomende verbindingen doorgezet naar de Deco en functioneerde het nagenoeg hetzelfde als met de Connectbox in bridge (met eigenlijk als enige verschil dat de deco een intern ip had ipv het externe ip wat er nu op zit).

Als je modem niet in bridge kan, en je toch de M5 in route mode wil gebruiken kan dat dus prima, je moet alleen erop letten dat je geen andere apparatuur aansluit op het modem, en je moet zorgen dat de dhcp servers van modem en deco in verschillende ranges werken.
Bedankt voor je reactie.
Zou je misschien dit iets beter kunnen uitleggen? Of hoe dat in zijn werk gaat.

"Je moet zorgen dat de dhcp servers van modem en deco in verschillende ranges werken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 21:06
Je dhcp geeft ip-addressen uit, dit gebeurt in ranges. Het makkelijkste is een computer rechtstreeks verbinden met het router van je provider en te kijken wat voor ip je krijgt. Als dat bijvoorbeeld 192.168.1.3 is dan betekent dit dat je router van je provider gebruik maakt van het 192.168.1.0/24 subnet (dus alle adressen tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.255).

In de deco app kan je onder Meer > Geavanceerd > Lan IP instellen in welk subnet je wil werken. Hier stel je dus een ander subnet in dan je provider router gebruikt. Let hierbij wel even op dat je niet zomaar elk subnet kan gebruiken, maar alles beginnend met 192.168 is prima. Dus als je provider op 192.168.1.0/24 zit neem je voor je m5 bijvoorbeeld 192.168.88.1 als LAN IP, subnet mask kan op 255.255.255.0 blijven staan. Op basis van dit lan ip stelt de deco vervolgens in welke ip range uitgegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-03-2024
Hebben sinds kort Delta glasvezel.
Delta is al 4 dagen bezig om mijn aansluiting werkend te krijgen, modem loopt geregeld vast een Pon lampje blijft knipperen.

Heb het Nokia modem en 3x M5 Deco
Delta helpdesk vertelde, dat de Deco als router moet werken en ip nummers uitdeelt.

Netwerkje:
ethernet 1 naar woonkamer, tv en hd lntvanger
ethernet 2 naar zolder, via switch NAS, pc, printer, alarmsysteem

Deco
1 in meterkast
2 naar slaapkamer, 2e tv
3 op zolder

Waar moet ik nu eea instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:51
In de deco app?
Ik heb gewoon een ziggo modem als router, deco mesh systeem als AP ingesteld via hun app en klaar is kees? Dummy proof in mijn beleving (nog nooit zoiets simpels als het deco systeem gezien!)
Pagina: 1