PC post na aanzetten XMP eenmalig, daarna niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentEagle
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-02-2023
Hi,

Ik zit nu al een behoorlijke tijd met hetzelfde probleem, maar ik heb er eigenlijk nooit iets om gegeven, totdat ik recentelijk mijn GPU heb geupgraded, en nu met een behoorlijke bottleneck zit van mijn CPU.

Het probleem is als volgt:
Ik heb momenteel 2x8GB Trident Z stickjes geinstalleerd, welke beiden op 3200Mhz XMP gerated zijn. Als ik dit in mijn BIOS aanpas, en daarna deze instellingen op sla, is er niets aan de hand. Mijn computer start normaal op, en in Windows is dit ook super stabiel! Echter, nu komt het frappante van het verhaal, zodra ik mijn computer restart, op wat voor manier dan ook (een soft reboot via Windows, of een hard-reset via de stroom), post deze niet meer. Deze komt dan in een boot-loop waar deze voor 1-3sec fans op volle toeren draait, en daarna zichzelf reset. Dit blijft doorgaan totdat ik de RESET knop achterop het moederbord ingedrukt houdt, waarna (uiteraard) de RAM snelheid terug word gezet naar 2133Mhz. Het aparte hiervan is dan wel, mijn CPU overclock naar 4.8Ghz word wel onthouden... En mijn RAM preset blijft in de BIOS op "XMP Profile 1" staan, echter staat deze dan opeens op target frequency 2133 i.p.v. 3200. Ditzelfde gebeurd ook met twee sticks Vengeance LPX.

Nu zal ik mezelf best kennisvol noemen in dit onderwerp, maar dit is iets wat ik dus nog geen enkele keer tegen ben gekomen. Het is best een storend probleem, want ik ben nu eigenlijk geforceerd mijn relatief snelle RAM op 2133Mhz te gebruiken. Dit zorgt voor vrij grote CPU bottlenecks in CPU hongerige games (CS:GO / MW2 / Satisfactory).

Ik heb al op NZXT's website gekeken, en er lijkt geen BIOS update beschikbaar te zijn, echter zal ik niet zo snel weten hoe ik kan checken of ik wel echt de laatste versie heb. Nu staat er op Intels website dat mijn CPU "officieel" slechts 2666Mhz support, maar het lijkt mij stug dat zo'n dure CPU destijds niet 3200Mhz memory kan runnen, helemaal omdat het super stabiel lijkt voordat ik mijn PC reboot?

Mijn systeem specificaties:
Mobo: NZXT N7 Z390
CPU: Core i9-9900k @ 4.8Ghz all cores
RAM: G.Skill TridentZ 16 GB DDR4-3200 (ook geprobeerd: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000)
GPU: RTX 3080

Alle hulp word gewaardeerd! :)

Thanks,
Tristan

Computer Enthousiast, Gamer, Mac / Windows kenner

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
geen bios update beschikbaar dus

Welke versie staat er nu eigenlijk op?

En heb je het ook al eens geprobeerd zonder cpu overclock?

Verder probeer het eerst eens op 2666mhz dat kan ook e
En ja het kan dat de cpu geen 3000mhz wil.
Of je moet met de voltages aan de gang dat is ook nog een mogelijkheid
3000mhz is dus geen garantie

je kan xmp aanzetten en dan de snelheid instellen op 2666mhz kijken hoe het dan gaat

[ Voor 81% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentEagle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmqInJzphRqVqSBMlHKr8zo40ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tRRZOdURdMRnnErMV1EMAPZ.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat de laatste versie op de NZXT website en mijn huidige versie overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentEagle
freaky35 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:34:
Verder probeer het eerst eens op 2666mhz dat kan ook e
En ja het kan dat de cpu geen 3000mhz wil.
Of je moet met de voltages aan de gang dat is ook nog een mogelijkheid
3000mhz is dus geen garantie

je kan xmp aanzetten en dan de snelheid instellen op 2666mhz kijken hoe het dan gaat
Maar ligt het aan mij of is het apart dat de PC goed kan booten vanuit de BIOS met deze hogere 3200Mhz snelheid, en daarna "opeens" niet meer? Dan lijkt het me toch niet dat het een kwestie is van CPU support. Als ik hoger ga bijvoorbeeld, dan boot deze meteen niet meer, wat ook logisch is, want meer dan 3200Mhz valt buiten de support van mijn memory sticks.

Ik ga het sowieso even proberen, maar blijf dat dan toch een apart verhaal vinden :) Mij lijkt dat als de BIOS een pre-gedefinieerd XMP profiel vind, en ik deze aanzet, dat dit simpelweg moet werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
nee zo werkt het niet helaas.
XMP is extreme memory profile.
Een overclock profiel voor het geheugen

Het geheugen zal prima werken op die snelheid.

Maar je bent afhankelijk van de cpu en dan vooral de geheugencontroller van de cpu of die daadwerkelijk die snelheid haalt.

Zeker omdat de supported geheugen snelheid van de cpu dus 2666mhz is

Probeer het eens op 2666mhz en kijk of dat stabiel en goed werkt indien dat het geval is ga dan omhoog qua freq.

Alles boven de 2666mhz is dus al een overclock voor deze cpu.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentEagle
freaky35 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:46:
nee zo werkt het niet helaas.
XMP is extreme memory profile.
Een overclock profiel voor het geheugen

Het geheugen zal prima werken op die snelheid.

Maar je bent afhankelijk van de cpu en dan vooral de geheugencontroller van de cpu of die daadwerkelijk die snelheid haalt.

Zeker omdat de supported geheugen snelheid van de cpu dus 2666mhz is

Probeer het eens op 2666mhz en kijk of dat stabiel en goed werkt indien dat het geval is ga dan omhoog qua freq.

Alles boven de 2666mhz is dus al een overclock voor deze cpu.
Ik heb net even ge-experimenteerd met het volgende:

Overclock uitzetten ("Auto" in bios)
Performance mode op "Normal" of "Performance"
2133-2400-2667-2933-3000-3200 Mhz RAM OC geprobeerd.

In eerste instantie leek het te werken met "Auto" overclock en 2667Mhz, daarna gereboot, naar Windows, succes! Daarna gereboot terug naar de BIOS, 2933 geprobeerd, ook succes! Mooi dacht ik. Daarna nog een keer 3200 geprobeerd, dat werkte niet, dus dan maar terug naar 2933... Totdat dat ook opeens niet meer werkte, en daarna 2667 ook niet, en daarna 2400 ook niet... na het opslaan bij F10 en rebooten, blijft mijn PC aan voor zo'n 10-20 sec, geen beeld, reboot daarna 1 keer heel snel, en daarna BIOS post screen en RAM speed terug naar 2133Mhz.

Ik heb geprobeerd overclock van CPU volledig weg te halen, maar helaas... Nope. Nu na een beetje spelen zit ik weer terug in de oude situatie, een manual clock van 4.8Ghz op mn CPU en XMP Profile 1 met 3200 Mhz wat nu weer 1 keer werkt, en na de reboot niet.

Het lijkt er op dat mijn BIOS/Moederbord simpelweg geen idee meer heeft wat er gaande is, evenals ik...

Pagina: 1