Veiligheid draaikiepramen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:09
Hoi,

Wij hebben thuis overal draaikiepramen en ben eigenlijk benieuwd hoe veilig deze zijn met betrekking tot inbraak en/of deze inbraakproof (zover mogelijk) te maken zijn?

Op de kamer van onze zoon houden wij nu s’nachts het raam dicht, maar het wordt daar behoorlijk warm. Nu wil ik het raam op kiepstand zetten, echter zit er onder het raam onze uitbouw (aan de straatkant). Daar klim je eenvoudig op en dan ben je meteen bij het raam.

Ik lees veel dat dergelijke ramen in kiepstand niet perse veilig zijn en betere beveiliging zich voornamelijk richt op de gesloten stand.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
YouTube: Inbraak draaikiepraam-keukenrol oktober 2019

Een voorbeeld van dat het inderdaad geen rocketscience hoeft te zijn om stil binnen te komen.
Zeker niet als je er dus ook lekker voor kunt staan relatief uit het zicht.

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 21-02-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik denk dat het principe dat je raam of bijvoorbeeld gek gedacht, deur, op een kier staan, de garantie van de veiligskeurmerken sowieso verzekeringstechnisch niet verhaalbaar zijn wanneer er iets gebeurt.

Zelfde als je deur niet op slot hebben gedaan wanneer je weggaat, gevolgd door een inbraak: niet verzekerd.

En dan maakt het niet echt uit of ze er makkelijker bij konden door een uitbouw of een ladder nodig hadden.

[ Voor 14% gewijzigd door Jivebunny op 21-02-2023 20:21 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@gekkie die had ik inderdaad gezien!
@Jivebunny dat geloof ik graag inderdaad, alleen acht ik de buurt wel dusdanig veilig dat dat niet zomaar gebeurt. Echter, met de uitbouw heb ik daar zelf praktisch een trap voor gezet, dat maakt het wel heel erg makkelijk.

Precies hierom hoopte ik dat dat men hier nog een goed oplossing zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:23:
@gekkie die had ik inderdaad gezien!
@Jivebunny dat geloof ik graag inderdaad, alleen acht ik de buurt wel dusdanig veilig dat dat niet zomaar gebeurt. Echter, met de uitbouw heb ik daar zelf praktisch een trap voor gezet, dat maakt het wel heel erg makkelijk.

Precies hierom hoopte ik dat dat men hier nog een goed oplossing zou hebben.
De enige oplossing is dan het moeilijker te maken *O*

Je zou een veiligheidsinspecteur kunnen vragen wat je zou kunnen doen om toch aan de verzekeringseisen te kunnen voldoen wellicht.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:16:
Hoi,

Wij hebben thuis overal draaikiepramen en ben eigenlijk benieuwd hoe veilig deze zijn met betrekking tot inbraak en/of deze inbraakproof (zover mogelijk) te maken zijn?

Op de kamer van onze zoon houden wij nu s’nachts het raam dicht, maar het wordt daar behoorlijk warm. Nu wil ik het raam op kiepstand zetten, echter zit er onder het raam onze uitbouw (aan de straatkant). Daar klim je eenvoudig op en dan ben je meteen bij het raam.

Ik lees veel dat dergelijke ramen in kiepstand niet perse veilig zijn en betere beveiliging zich voornamelijk richt op de gesloten stand.
Wat mij trouwens opviel was dat als je een hor hebt het bijna niet te zien is of het raam er achter op de kiepstand staat. dan moet je er met je neus opstaan. althans dat is bij mij zo.

De keukenrol kende ik nog niet hier in de buurt hebben ze het gedaan door dat ijzeren stangentje bovenop het raam kapot te knippen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 20:39
Opengekiept op slot draaien. Dan is de hendel vergrendeld en werkt de keukenrol truc niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
Hier zijn ventilatieroosters toch voor bedoeld, gepaste ventilatie zonder inbraakgevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jivebunny schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:28:
[...]

De enige oplossing is dan het moeilijker te maken *O*

Je zou een veiligheidsinspecteur kunnen vragen wat je zou kunnen doen om toch aan de verzekeringseisen te kunnen voldoen wellicht.
als je thuis bent mag je je raam wel open zetten van de verzekering. dat is dan insluiping ipv inbraak en is gewoon verzekerd. schuur moet je vaak wel altijd opslot hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
twain4me schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:41:
[...]

als je thuis bent mag je je raam wel open zetten van de verzekering. dat is dan insluiping ipv inbraak en is gewoon verzekerd. schuur moet je vaak wel altijd opslot hebben.
Vraag is of je (in de nacht) op insluiping in de kamer van je zoon zit te wachten, ongeacht de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
gekkie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Vraag is of je (in de nacht) op insluiping in de kamer van je zoon zit te wachten, ongeacht de verzekering.
Zeer zeker niet! Vandaar ook mijn topic. Verzekering is bijzaak in deze.

@SCIxX die staat open, maar doet vrij weinig aan de temperatuurdaling. Zelfs met het raam wagenwijd open daalt de temperatuur niet onder de 18 graden. Ik ben er nog niet achter hoe dit komt.. maar dat is een ander issue :-) doe ik het raam dicht, ventilatierooster laat ik open is het in no-time weer 20 graden.

@twain4me hier ook een hor en het valt niet super op, maar wil dat risico niet lopen met de kleine man

@Len020 maar op kiepstand kan je die hendel toch ook van buitenaf redelijk makkelijk weer omzetten?

[ Voor 14% gewijzigd door crimby op 21-02-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:52:
[...]

@Len020 maar op kiepstand kan je die hendel toch ook van buitenaf redelijk makkelijk weer omzetten?
Wanneer hij op slot staat?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Bor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Wanneer hij op slot staat?
Ooh ik dacht de hendel omgezet worden… maar als ik het sluitwerk vervang voor een met een sleutel, dan zou het een stuk veiliger moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 20:39
[...]

@SCIxX die staat open, maar doet vrij weinig aan de temperatuurdaling. Zelfs met het raam wagenwijd open daalt de temperatuur niet onder de 18 graden. Ik ben er nog niet achter hoe dit komt.. maar dat is een ander issue :-) doe ik het raam dicht, ventilatierooster laat ik open is het in no-time weer 20 graden.

@twain4me hier ook een hor en het valt niet super op, maar wil dat risico niet lopen met de kleine man

Nee dat kan niet wannee je deze op slot draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
Tralies aan de buitenzijde aanbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
DVX73 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:15:
Hehe zoiets zat ik ook aan te denken of aan de binnenkant (kooi achtige constructie) maar het wordt er niet mooier of gezelliger op dan. Is het wel meteen puberproof en kan ie over 14-16 jaar niet stiekem naar buiten sluipen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
Qua veiligheid nog een tip: als je katten hebt zet je ramen dan nooit op de kantelstand! Katten proberen eruit te springen/klimmen, komen dan vast te zitten en door de “v-vorm” waar ze dan in hangen en gebrek aan “grip” om eruit te komen (glas, staal) sterven ze in korte tijd (ingewanden worden fijngedrukt). Dramatisch maar helaas geen sprookje (een dierenarts in de familie hier…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Valorian schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:13:
Qua veiligheid nog een tip: als je katten hebt zet je ramen dan nooit op de kantelstand! Katten proberen eruit te springen/klimmen, komen dan vast te zitten en door de “v-vorm” waar ze dan in hangen en gebrek aan “grip” om eruit te komen (glas, staal) sterven ze in korte tijd (ingewanden worden fijngedrukt). Dramatisch maar helaas geen sprookje (een dierenarts in de familie hier…)
We hebben katten, maar inderdaad laten nooit een kiepraam open zonder dat we er bij zijn. Op de slaapkamers kunnen ze niet komen dus dan kunnen ze open :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
[...]

Ik neem aan dat de verwarming aanstaat dan? In dat geval, slimme thermostaatkraan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
SCIxX schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Ik neem aan dat de verwarming aanstaat dan? In dat geval, slimme thermostaatkraan kopen?
Verwarming staat soms aan, maar op zijn kamer of aangrenzende kamers nooit.
Wel lopen er leidingen door de vloer dus op sommige plekken is het warm, maar dat is op onze kamer ook en daar is het rond de 15 graden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DVX73 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:15:
Als dat soort maatregelen nodig zijn zou ik toch echt verhuizen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Er is geen gelegenheidsinbreker die een persoon wil aantreffen. In principe maakt dat genoemd scenario onwaarschijnlijk.

Tralies voor ramen noemt men ook wel rolluiken. Niet per se mooier of inbraakwerend, maar wel redelijke camouflage.

Inzethor is al genoemd.

Hendel met slot ook.

Blijft over dat je nog een beugel zou kunnen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
Rukapul schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:54:
Er is geen gelegenheidsinbreker die een persoon wil aantreffen. In principe maakt dat genoemd scenario onwaarschijnlijk.

Tralies voor ramen noemt men ook wel rolluiken. Niet per se mooier of inbraakwerend, maar wel redelijke camouflage.

Inzethor is al genoemd.

Hendel met slot ook.

Blijft over dat je nog een beugel zou kunnen monteren.
Rolluiken aan de buitenzijde klinkt beter dan tralies, en die hebben vaak ook een ventilatiestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:54
En om de keukenroltruc te dwarsbomen kun je natuurlijk zelf een keukenrol om de klink doen, zodat er geen andere rol omheen kan :) . Maar, slotje erop helpt prima. Is ook veiliger voor als het mannetje de klimleeftijd heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Zoals hierboven al genoemd is een rolluik effectief, houd in de zomer ook licht/warmte tegen. Vaak hebben rolluiken een kierstand zodat je wel ventileert.

Goedkopere optie is een kierstandhouder. Kun je de kier kleiner mee houden. Voorkomt de inbraak niet, maar maakt eea lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Gebruik je de volledige open stand wel eens? Anders kan je ook beugeltjes aan de zijkanten maken om bv de kiep te beperken. Daarmee kan je minder makkelijk bij de gevoelige onderdelen en minder makkelijk bij de hendel met een keukenrolletje.
Wij hebben ook screens. Die willen we wel eens een stukje naar beneden doen in de nacht. Net zodat je er niet lekker bij kan als je wil gaan klooien. (Zegmaar net tot iets voorbij bovenkant kiepdeel).
Een dief is bijna altijd gelegenheid. En zoekt de makkelijkste weg. Daarom altijd zorgen dat jij niet een van de makkelijkste bent. Dan komt 't vaak wel goed.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Purzelbaum schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:32:
Zoals hierboven al genoemd is een rolluik effectief, houd in de zomer ook licht/warmte tegen. Vaak hebben rolluiken een kierstand zodat je wel ventileert.

Goedkopere optie is een kierstandhouder. Kun je de kier kleiner mee houden. Voorkomt de inbraak niet, maar maakt eea lastiger.
Dat is ook nog een idee om te onderzoeken.
Rolluiken kunnen trouwens niet, we hebben screens :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Zoek eens op PADK beslag. Dat is een inbraakveilige(re) ventilatiestand voor draaikiep ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
MB300 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:02:
Zoek eens op PADK beslag. Dat is een inbraakveilige(re) ventilatiestand voor draaikiep ramen.
Thanks morgen meteen eens opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 23:54
Probeer eens de klink op 45° te zetten, dat is bij onze ramen een soort 'tussenstand' waardoor het raam een paar millimeter open gaat. Veiliger dan de kiepstand maar toch ventilatie. Kwam er ook bij toeval achter, weet niet of het standaard is

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
ps4mm schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:24:
Probeer eens de klink op 45° te zetten, dat is bij onze ramen een soort 'tussenstand' waardoor het raam een paar millimeter open gaat. Veiliger dan de kiepstand maar toch ventilatie. Kwam er ook bij toeval achter, weet niet of het standaard is
Wat ik me herinner van draaikiepramen is dat in gesloten en in kiepstand er aan bepaalde beveiligingsnormen wordt voldaan, maar dat deze juist niet gelden bij de ventilatiestand.

In mijn ervaring is een beetje kracht (bv van flinke wind) al voldoende om hem uit die stand te duwen (naar de kiepstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:13:
Of je installeert zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://shop-cdn-m.mediazs.com/bilder/trixie/beschermhek/voor/gekiepte/ramen/wit/7/400/3581_trixie_schutzgitter_fuer_kippfenster_09_2012_7.jpg

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Wij hebben een slot onderaan op de draaikiepdeur van de slaapkamer van mijn dochter.
Dit meer uit veiligheid zodat kinderen niet van het frans balkon kunnen vallen.

Maar dit belemmert insluiping ook wel, want je kan het raam niet openen zonder veel herrie.
Bij ons zit hij heel laag, ongeveer 3cm boven de onderkant zodat het raam wel kan kiepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRXZ0Sce-ndgRuU2owBrgPZIxrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hS0qjG5hk6jB3DM8Zp9Gxz4R.png?f=fotoalbum_large

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:16:
Hoi,

Verwarming uitzetten..

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
Werkt in de winter, niet in de zomer (tenminste bij ons huis). In de zomer hebben we regelmatig de ramen op de kiepstand staan om de warmte uit huis te krijgen (we hebben geen afdakje waar op geklommen kan worden).

[ Voor 4% gewijzigd door EJlol op 23-02-2023 12:25 ]

• crimby
Ergens had ik het al vermeld, dat is het helaas niet.
De laatste tijd staat de kachel sowieso thuis uit. Af en toe beneden in de woonkamer maar verder nergens.
Zijn kamer met raam open, kachel uit wordt niet kouder dan 18 graden afgelopen weken. Dus helaas @EJlol zelfs in de winter niet :F

• crimby
FRANQ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:34:
Wij hebben een slot onderaan op de draaikiepdeur van de slaapkamer van mijn dochter.
Dit meer uit veiligheid zodat kinderen niet van het frans balkon kunnen vallen.

Maar dit belemmert insluiping ook wel, want je kan het raam niet openen zonder veel herrie.
Bij ons zit hij heel laag, ongeveer 3cm boven de onderkant zodat het raam wel kan kiepen.

[Afbeelding]
Thanks ga ik ook eens naar kijken!
Pagina: 1