Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-10-2023
Hallo Tweakers, ben ik weer.

Ik was benieuwd of los behaalde vakken van de Open Universiteit waardevol zijn op de arbeidsmarkt? Of zijn echt alleen volledig afgerond bachelors en masters dat?

Context:

Ik wil een Master doen aan een Universiteit (Niet OU). Door werk kan dit pas over 2 jaar omdat die Master best veel contacturen op campus vereist en niet écht officieel part-time kan. Over 2 jaar ben ik pas in staat om daarvoor een stuk minder te gaan werken en ben ik ook op persoonlijk gebied gesettled genoeg om zoiets aan te gaan.

Aangezien ik van het HBO kom is het op zeker dat ik voor die Master, waar ik me over 2 jaar pas wil gaan aanmelden, een premaster moet gaan doen. Ik kan nu al redelijk specifiek raden welke deficincies ik zal hebben.

Omdat ik nu nog 2 jaar de tijd hebt wil ik eigenlijk deze deficincies alvast wegwerken door een selectie aan losse vakken te volgen aan de OU. Deze kan ik online, part time naast mijn werk doen. Een officiele premaster van de Master die ik op oog heb zou dat nooit in die vorm kunnen aanbieden omdat die Universiteit alles op campus aanbied en niet deeltijd.

Zo hoop ik tegen de tijd dat ik me wil gaan aanmelden voor de Master al een hoop van de deficincies te hebben weggewerkt. In het beste geval heb ik goed gegokt welke vakken ik moest volgen en kan ik meteen beginnen aan de Master. In het ergste geval heb ik nog een l 'kleine' premaster nodig van een aantal EC's, wat ik ook geen probleem vind.

Maar in het aller-ergste geval wil of kan ik tegen die tijd helemaal niet meer met die master beginnen.

Zijn al die vakken die ik dan heb gevolgd voor niets geweest of zijn ze op zichzelf nog wel wat waard op de arbeidsmarkt?

Het gaan om zo'n 5 á 6 vakken. Qua financien ben ik er al uit en zal het niet een grote last zijn.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik pas mijn cv altijd aan op de functie waar ik voor solliciteer. Als je net op de arbeidsmarkt begint, kan ik me voorstellen dat je gewoon alles wil benoemen, maar je zou ook kunnen overwegen of 1 of meer van die losse vakken, überhaupt van nut zijn voor het uitvoeren voor de functie waar je op solliciteert. Ik denk dat werkervaring net iets meer mee telt wanneer het van toepassing is op de functie, dan een niet relevant vak/onderwerp dat je op de uni hebt gehaald, voor dezelfde functie.

Het feit dat je op uni niveau kan denken telt in het algemeen meer mee voor de meeste functies waar je op solliciteert.

[ Voor 11% gewijzigd door Jivebunny op 21-02-2023 20:18 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
Jivebunny schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:15:
Ik pas mijn cv altijd aan op de functie waar ik voor solliciteer. Als je net op de arbeidsmarkt begint, kan ik me voorstellen dat je gewoon alles wil benoemen, maar je zou ook kunnen overwegen of 1 of meer van die losse vakken, überhaupt van nut zijn voor het uitvoeren voor de functie waar je op solliciteert. Ik denk dat werkervaring net iets meer mee telt wanneer het van toepassing is op de functie, dan een niet relevant vak/onderwerp dat je op de uni hebt gehaald, voor dezelfde functie.
Oh het zijn zeker relevante vakken. Dat is ook waar ik het voor doe, om me verder te ontwikkelen in mijn werkveld. Ik heb al werk in het veld en praktisch veel ervaring, maar zou me dus op theoretisch/academisch vlak ook graag willen ontwikkelen in die gebieden. Naast carrière ook uit persoonlijke motivatie. Alleen is het mijn tijd en geld een stuk minder waard als die vakken mij geen enkel voordeel opleveren op de arbeidsmarkt.

Ik pas inderdaad ook altijd mijn CV aan voor de functie waar ik op solliciteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Itali schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Oh het zijn zeker relevante vakken. Dat is ook waar ik het voor doe, om me verder te ontwikkelen in mijn werkveld. Ik heb al werk in het veld en praktisch veel ervaring, maar zou me dus op theoretisch/academisch vlak ook graag willen ontwikkelen in die gebieden. Naast carrière ook uit persoonlijke motivatie. Alleen is het mijn tijd en geld een stuk minder waard als die vakken mij geen enkel voordeel opleveren op de arbeidsmarkt.

Ik pas inderdaad ook altijd mijn CV aan voor de functie waar ik op solliciteer.
Maar dan denk ik: doen, en vermelden. Je geeft aan dat ze relevant zijn voor je vakgebied en de functies die je voor oog hebt.

Ja een volle master zal net iets meer waard zijn op dat gebied denk ik, echter het bewijs van denk niveau is altijd het belangrijkste geweest naar mijn ervaring.

Niemand kan echter garanderen dat je beoogde werkgever ook de waarde van die vakken meeneemt in hun keus voor jou. Een voorbeeld: ik heb wel eens gesolliciteerd op een functie waar ik ruim gekwalificeerd voor was maar ze voor een jonger persoon van het andere geslacht kozen. Lagere salaris eis en betere balans in het team. Dat laatste gaven ze niet direct aan maar ex collegas die daar werkten en mij hadden aanbevolen, gaven mij dat wel te kennen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jivebunny op 21-02-2023 20:26 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-04 23:56
Lijkt mij persoonlijk werk technisch niet heel interessant. Ik kijk vooral naar (relevante) ervaring in de breedste zin van het woord. Iemand die veel in zijn vrije tijd studeert, is altijd positiever dan iemand die niet bijschoolt maar dan wel graag op het vakgebied. Vakken op de premasters, lijkt mij niet echt waardevol behalve dan voor je vervolgstudie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:11
Itali schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:09:
Ik kan nu al redelijk specifiek raden welke deficincies ik zal hebben.
Ik ook :9 (Engels, of: niet onnodig Engelse woorden gebruiken in een Nederlandse tekst). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
Als je een bepaalde vaardigheid naar voren kan brengen door een coherente set aan universitaire vakken te behalen, dan kan dat best meerwaarde bieden. Ligt eraan of het relevant is en hoe het gepresenteerd wordt.

Een enkel los vak heeft nauwelijks waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
Je bent dus al aan het werk, of ben je een starter? Ik zou zeggen dat in beide gevallen extra vakken niet of nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Echter, indien je een starter bent (in het betreffende vakgebied) kan het laten zien van vakken je helpen aan een eerste uitnodiging tot gesprek doordat de recruiter ziet dat je een, dan wel niet zwakke, binding hebt met het vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
SCIxX schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:08:
Je bent dus al aan het werk, of ben je een starter? Ik zou zeggen dat in beide gevallen extra vakken niet of nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Echter, indien je een starter bent (in het betreffende vakgebied) kan het laten zien van vakken je helpen aan een eerste uitnodiging tot gesprek doordat de recruiter ziet dat je een, dan wel niet zwakke, binding hebt met het vakgebied.
Geen starter meer. Dat zou zeker jammer zijn, moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
Itali schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Geen starter meer. Dat zou zeker jammer zijn, moeilijk.
Waarom wil je een master halen. Zit je aan je plafond doordat je het papiertje niet hebt, zijn het academische interesses, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
Rukapul schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:05:
Als je een bepaalde vaardigheid naar voren kan brengen door een coherente set aan universitaire vakken te behalen, dan kan dat best meerwaarde bieden. Ligt eraan of het relevant is en hoe het gepresenteerd wordt.

Een enkel los vak heeft nauwelijks waarde.
Coherent is het zeker wel. Het is alleen a shame dat het vakken zijn die ik zelf heb ge-composed waardoor je er geen papiertje voor krijgt. Menig set aan vakken levert je wel een diploma op omdat de University dat heeft bepaald. Bv. de 'korte opleidingen' van de OU.

Thanks voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
SCIxX schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Waarom wil je een master halen. Zit je aan je plafond doordat je het papiertje niet hebt, zijn het academische interesses, iets anders?
Basically een geval van wasted potential.

Ben altijd al academisch aangelegd geweest, maar heb voor redenen die alleen een tiener weet een pret-HBO studie gekozen na mijn VWO die niet heel waardevol is.

Ik heb nu tóch een goede baan in een ok sector wat me erg goed bevalt en waar ik me enorm snel in ontwikkel. Alleen mis ik het relevante papiertje, wat toch wel veel werkgevers vereisen, soms zelfs op WO-niveau, én mis ik zelf de theoretische kant van mijn vak.

Ik wil mij gewoon doorontwikkelen in mijn vakgebied totdat ik een niveau heb bereikt waar ik tevreden mee ben en niet over 20 jaar denk had ik maar verder gestudeerd toen ik nog jong was.

En geld, natuurlijk. Als ik hoor naar wat afgestudeerden van vergelijkbare masters zeggen is er een duidelijk consensus dat ze wel degelijk meer verdienen dan mensen zonder vergelijkbare universitaire studie. Vrijwel de enige mensen die zeggen dat het niet uitmaakt in dit vakgebied zijn mensen die niét de universitaire master hebben gedaan. Dit patroon is me opgevallen.

En het lijkt me ook leuk. Weer iets om naar uit te kijken en mee bezig te zijn in plaats van staren naar een arbeidsplafond dat razendsnel op je afkomt.

But I digress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
wm1234 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:46:
Lijkt mij persoonlijk werk technisch niet heel interessant. Ik kijk vooral naar (relevante) ervaring in de breedste zin van het woord. Iemand die veel in zijn vrije tijd studeert, is altijd positiever dan iemand die niet bijschoolt maar dan wel graag op het vakgebied. Vakken op de premasters, lijkt mij niet echt waardevol behalve dan voor je vervolgstudie.
Daar heb je een punt. Een premaster bereid je tenslotte voor op een Universitaire studie, niet specifiek op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:57
Binnen onze organisatie gaat men juist minder naar CV kijken en meer naar potential. Er zijn redenen om skeptisch te zijn, maar aan de andere kant haal het wel biases uit omdat je niet langer mensen voortrekt die toevallig de (financiële en mentale) support hadden om het CV met aansprekende activiteiten te vullen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 22-02-2023 08:10 . Reden: Linkje verwijderd ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:13
Ik zie het juist als toegevoegde waarde. Het laat namelijk verschillende dingen zien: ambitie, leergierig, zelfontwikkeling. Zeker als de vakken relevant zijn voor je werk, zou ik het er zeker aan je cv toevoegen. In sommige gevallen zegt het zelfs meer dan een cursus met een certificaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het geeft een positieve balans dat je moeite doet maar vakinhoudelijk doen losse vakken vrij weinig voor je. Het is technisch niet heel interessant voor een werkgever, omdat het juist 'schoolvakken' zijn in plaats van praktische ervaring. Voor iemand die net een studie heeft voltooid is het een samenspel tussen al die vakken. Een paar losse vakken voegen weinig toe.

(kleine knip, laten we on topic blijven over vakken en hun waarde voor het CV

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 22-02-2023 10:00 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@marcelcee
SmurfLink schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:31:
Ik zou wel echt wat doen aan het onnodig 'droppen' van Engelse woorden. Hoe je typt zou ik je als werkgever echt niet serieus kunnen nemen als dit in je sollicitatiebrief zou staan.
'droppen' :)

Het Nederlandse woord deficiënties is bijna hetzelfde als het Engels deficiencies. Het Nederlandse woord is normaal op Nederlandse universiteiten.

Tegenwoordig gaat op de universiteiten veel in het Engels. Engelse woorden zullen erin sluipen, maar dat is hier vermoedelijk niet het geval. Wel is er een spelfout. Goed spellen is voor een sollicitatiebrief erg belangrijk. Accenten als een trema achterwege laten is niet goed in sollicitatiebrief. Dat getuigt van een mate van luiheid. Een spellingschecker is onmisbaar, maar let wel op dat het ook fouten zoals "continue" (continu) en "rede" (reden) eruit haalt.

Een universitaire graad is inderdaad meer waard dan alleen HBO, in ieder geval als je bij de overheid wil werken, en waarschijnlijk ook bij een flink deel van het bedrijfsleven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:15:
@marcelcee

[...]

Het Nederlandse woord deficiënties is bijna hetzelfde als het Engels deficiencies. Het Nederlandse woord is normaal op Nederlandse universiteiten.

Tegenwoordig gaat op de universiteiten veel in het Engels. Engelse woorden zullen erin sluipen, maar dat is hier vermoedelijk niet het geval. Wel is er een spelfout. Goed spellen is voor een sollicitatiebrief erg belangrijk. Accenten als een trema achterwege laten is niet goed in sollicitatiebrief. Dat getuigt van een mate van luiheid. Een spellingschecker is onmisbaar, maar let wel op dat het ook fouten zoals "continue" (continu) en "rede" (reden) eruit haalt.

Een universitaire graad is inderdaad meer waard dan alleen HBO, in ieder geval als je bij de overheid wil werken, en waarschijnlijk ook bij een flink deel van het bedrijfsleven.
toon volledige bericht
Ja daarom staat het tussen quotes he. :') Dat was bewust.

Het ging me vooral over onnodig gebruik van Engels, wat in onderstaande post er heel erg dik bovenop ligt bijvoorbeeld:
Itali schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Coherent is het zeker wel. Het is alleen a shame dat het vakken zijn die ik zelf heb ge-composed waardoor je er geen papiertje voor krijgt. Menig set aan vakken levert je wel een diploma op omdat de University dat heeft bepaald. Bv. de 'korte opleidingen' van de OU.

Thanks voor de input
Hier staat zoveel onnodig Engels in.. "a shame", "ge-composed", "university", "thanks", input rekenen we dan maar als acceptabel in dit geval.

Dat heeft weinig met universitair Engels te maken. Zegmaar helemaal niets. Je hoeft mij niet te vertellen dat alles in het Engels gaat daar, ik heb zelf gestudeerd. En onderling werd gewoon in het Nederlands gecommuniceerd door de Nederlandse studenten. Niet met een of ander gaar hybridetaaltje. Dus nee, ik zou het nog steeds heel erg niet serieus nemen als een starter een brief vol met dit soort onzin stopt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-04 15:56
Even contact opnemen met de studie adviseur van de master die je wilt gaan doen op de universiteit. Afspraak maken en bespreken hoe jij je het beste kan voorbereiden op de master. Weet je direct of de OU zinvol is, en welke vakken specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-01 13:59
Ik had een aantal vakken gevolgd voor de premaster software engineering aan de OU. Ik had een niet verwante HBO diploma, maar met die certificaten van de OU was het genoeg dat ik als starter kon beginnen aan een IT functie. Dus losstaand zeggen de vakken wellicht niet zoveel, maar i.c.m. een HBO diploma laat je wel zien dat je bepaalde affiniteit in een nieuwe richting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het voor de concrete vacature relevant is, vooral opnemen icm. de andere opleidingen.

Je zou niet de eerste zijn die "2015-2020 opleiding bladiebla" in de CV heeft staan maar waar een pijnlijke stilte valt als in het sollicitatiegesprek wordt gevraagd of de studie succesvol is afgerond.

Dus misschien goed om te duiden dat er geen afgeronde studie is en waarom dit zo is gedaan: 'heeft vakken A, B en C gehaald' zal ik lezen als: en is daarna gestopt want te moeilijk. 'Heeft vakken A, B en C gehaald, in eigen uren nog bezig ter voorbereiding van master-opleiding' klinkt al heel anders. En 'heeft vakken A, B en C gehaald maar is tijdelijk gestopt wegens reden X' overigens ook. Al kan je dat misschien beter uitleggen in een gesprek.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:03
Itali schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:48:
[...]

Vrijwel de enige mensen die zeggen dat het niet uitmaakt in dit vakgebied zijn mensen die niét de universitaire master hebben gedaan. Dit patroon is me opgevallen.
Gevalletje confirmation bias. De mensen die geen master niet doen én daar werken hebben die master inderdaad niet nodig gehad om te komen waar ze nu zijn; dus master is niet nodig zullen zij zeggen. De mensen die wel een master doen hebben geen ervaring hoe het is om op dit punt te zijn zonder master, dus kunnen ook niet beoordelen hoe noodzakelijk de master al dan niet is.
Je kan alleen zinnig advies krijgen van iemand die als hbo'er is gaan werken en tijdens zijn dienstverband is gaan doorstuderen. Dat is het enige persoon die jou kan vertellen hoeveel toegevoegde waarde zo'n master heeft in dit werkveld.

Als reactie op je vraag in de TS:
Zijn al die vakken die ik dan heb gevolgd voor niets geweest of zijn ze op zichzelf nog wel wat waard op de arbeidsmarkt?
Je raadt het vast al: dat zal per situatie verschillen.

Vergelijk het met de minor die je op het HBO hebt gevolgd: is die minor zinnig in jouw werkveld? Het antwoord daarop is waarschijnlijk 'soms wel, soms niet'. Ik ben de opleiding mechatronica aan het afronden en heb de minor 'Sustainable Energy Technology' gedaan. Ik studeer nu af bij een bedrijf in de medische sector. Ik kan je vertellen: daar heeft deze minor nagenoeg geen toegevoegde waarde. Als ik zou moeten solliciteren op deze functie, zou het geen toegevoegde waarde hebben om de minor op mijn cv te zetten. Maar als ik zou solliciteren voor een functie bij een bedrijf dat met verduurzaming of het energienet te maken heeft? Dan heeft die minor zeker een toegevoegde waarde.

Dus die vakken die je gaat volgen: Er zullen vast bedrijven zijn waarbij de kennis die je bij die vakken op doet een nuttige toevoeging is op de rest van je kwaliteiten, maar dat zal niet altijd het geval zijn.

Ik denk wel dat de vakken volgen altijd zinvol is, als je daar inderdaad de ruimte qua tijd en geld ervoor hebt en de vakken je kunnen boeien. Ondanks dat ik in mijn stages/afstuderen/werk niets heb gedaan dat direct te maken had met duurzaamheid en de energietransitie, het is wel een uitbreiding geweest van mijn vaardigheden en kennis, en je weet nooit wanneer dat van pas kan komen. De minor heeft mij bijvoorbeeld wel geleerd om te gaan met Matlab/Simulink (dat komt tijdens mijn opleiding maar heel beperkt aan bod), heeft het vak data-analyse mij geleerd hoe je met grote sets aan data moet omgaan en weet ik een hoop meer over de zin en de onzin van zonnepanelen en windmolens voor een land als Nederland. Is dat relevante kennis voor mijn huidige werkzaamheden? Nee. Maar wie zegt dat ik niet over een paar jaar besluit bij Tennet te gaan werken? Je weet niet wat de toekomst brengt, maar extra kennis is nooit weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:00
Orangelights23 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:56:
Ik zie het juist als toegevoegde waarde. Het laat namelijk verschillende dingen zien: ambitie, leergierig, zelfontwikkeling. Zeker als de vakken relevant zijn voor je werk, zou ik het er zeker aan je cv toevoegen. In sommige gevallen zegt het zelfs meer dan een cursus met een certificaatje.
Er zijn genoeg mensen die in zijn plaats dat geld en die energie stukslaan op een nieuwe keuken, een vakantie naar Bali, of een veel te dure hobby. Ik zou een opleiding eigenlijk altijd interessanter vinden dan een (voor de functie verplicht) certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:13
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Er zijn genoeg mensen die in zijn plaats dat geld en die energie stukslaan op een nieuwe keuken, een vakantie naar Bali, of een veel te dure hobby. Ik zou een opleiding eigenlijk altijd interessanter vinden dan een (voor de functie verplicht) certificaat.
Ik zie niet in hoe het relevant is hoe men geld besteedt. Certificaten en opleidingen volgen, ook vakken, geven indicaties van de inzet en motivatie van kandidaten. Ik neem ook af en toe mensen aan die wat vakken gevolgd hebben binnen een bepaalde studie en die hebben zeker wel een streepje voor, zeker als dat op eigen initiatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
SmurfLink schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:29:
[...]

Ja daarom staat het tussen quotes he. :') Dat was bewust.

Het ging me vooral over onnodig gebruik van Engels, wat in onderstaande post er heel erg dik bovenop ligt bijvoorbeeld:

[...]

Hier staat zoveel onnodig Engels in.. "a shame", "ge-composed", "university", "thanks", input rekenen we dan maar als acceptabel in dit geval.

Dat heeft weinig met universitair Engels te maken. Zegmaar helemaal niets. Je hoeft mij niet te vertellen dat alles in het Engels gaat daar, ik heb zelf gestudeerd. En onderling werd gewoon in het Nederlands gecommuniceerd door de Nederlandse studenten. Niet met een of ander gaar hybridetaaltje. Dus nee, ik zou het nog steeds heel erg niet serieus nemen als een starter een brief vol met dit soort onzin stopt.
toon volledige bericht
Ik zal je even geruststellen.

Ik heb bewust die engelse woorden er tussen gezet om Marcelee een beetje te plagen. Die had namelijk in een vroegere comment kritiek op het feit dat ik de engels term 'Deficiencies' had gebruikt in mijn openings-post, maar had buiten dat geen verdere toevoegingen aan het topic. Ik kon daar wel om lachen :)

Maar de joke was schijnbaar over iedereens hoofd gegaan. Misschien had ik nóg meer moet exaggeraten zodat het duidelijker was dat ik gewoon naar Marcelee aan het poken was.

Als je een motivatiebrief op dezelfde manier schrijft als een tweakers bericht, dan doe je denk ik ook iets goed fout :)

Maar all jokes aside, ik ben engels en nederlands-talig opgevoed én werk in sectoren waar 'hybridetaaltjes' worden omarmt. Dus zo gek zijn mijn comments nog niet eens ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Itali op 22-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
SmurfLink schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:31:
Het geeft een positieve balans dat je moeite doet maar vakinhoudelijk doen losse vakken vrij weinig voor je. Het is technisch niet heel interessant voor een werkgever, omdat het juist 'schoolvakken' zijn in plaats van praktische ervaring. Voor iemand die net een studie heeft voltooid is het een samenspel tussen al die vakken. Een paar losse vakken voegen weinig toe.

[mbr]
(kleine knip, laten we on topic blijven over vakken en hun waarde voor het CV
[/mbr]
Bedankt voor de knip, ik blijf vanaf nu ook weer lekker on-topic.

Dat juist het samenspel toegevoegde waarde geeft, daar kan ik mezelf wel in vinden. De lossen vakken zijn dan wel gerelateerd aan mijn vak en passen ook goed bij elkaar, maar het blijven nog steeds 'losse vakken' en behoren niet tot een opleiding.
Stof om over na te denken, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
Orangelights23 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:56:
@HCMarX
@Orangelights23

De meningen lijken te verschillen. Ik heb de tijd en de motivatie om te leren, dus waarom ook niet?

Carrière gezien kan ik niet heel veel meer doen dan wat ik nu al doe. Ik werk al fulltime en ben binnen de kaders van mijn werk aan het groeien in verantwoordelijkheden. Dus dat gaat zijn gangetje.

Om mezelf, buiten werktijden, nog verder te ontwikkelen in mijn vak lijkt het me wat om relevante
universitaire vakken te volgen (Met als doel eventueel dus een Master). Juist ook ómdat mijn profiel een relevante academische achtergrond een beetje mist.

Maar als de vakken op zichzelf staand echt geen énkele meerwaarde hebben, ja dan kan ik net zo goed de hele dag netflix kijken en uit me neus vreten.

Óf toch gewoon doorzetten en uiteindelijk de Master voltooien (Mits die het ook waard is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:51
Vaak hebben universitaire masters de mogelijkheid om je aan te melden, waarna een toelatingscommissie een besluit over je toelaatbaarheid neemt. Een aanmelding is dus geen inschrijving, het gaat puur om die aanmelding.

Indien je voorwaardelijk wordt toegelaten, met het voltooien van een standaard premastertraject als eis, kun je over het algemeen in contact treden met de (secretaris van de) toelatingscommissie en bezien of er premastervakken weg te strepen zijn tegen vergelijkbare vakken bij andere universiteiten. Hierbij dien je wel zelf al een fatsoenlijke voorzet te doen, dus met een lijst aan vakken, studiegidsbeschrijvingen etc.

Toevoeging: wat @Moonspring ook al zegt.

[ Voor 26% gewijzigd door driedees op 22-02-2023 12:45 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
Moonspring schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:36:
Even contact opnemen met de studie adviseur van de master die je wilt gaan doen op de universiteit. Afspraak maken en bespreken hoe jij je het beste kan voorbereiden op de master. Weet je direct of de OU zinvol is, en welke vakken specifiek.
Dit is een hele goeie tip, dankjewel. Stond er niet bij stil dat ik eventueel bij de Universiteit van de Master kan aankloppen om te vragen welke vakken ik elders (bij OU specifiek) zou kunnen volgen om in aanmerking te kunnen komen voor de Master.

Ik ging er vanuit dat die Universiteit dan gewoon wilt dat je bij hun een premaster gaat volgen of de losse vakken. Maar wie weet staan ze er ook voor open om advies te geven over vakken die ik elders zou kunnen volgen.

"Hallo Universeit X. Ik wil bij jullie de Master gaan doen. Helaas kom ik vanuit het HBO en zijn er een aantal tekortkomingen die ik eerst moet wegwerken. Is dit mogelijk met de vakken A, B en C bij Universiteit Y?"

Dit is heel erg kort door de bocht, maar dat zou in essentie de vraag zijn. Ik vraag me af of dit een vreemde vraag is. Daarbij zal ik natuurlijk aangeven dat mijn voorkeur er juist niet naar uitgaat om bij hun eigen Universiteit X de losse vakken of de pre-master te volgen omdat ik dat op dit moment niet kan combineren met werk aangezien die vakken fulltime en op campus zijn. Bij Universiteit Y zijn de vakken online en in deeltijd.

Ik dwaal een beetje af merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
driedees schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:36:
Vaak hebben universitaire masters de mogelijkheid om je aan te melden, waarna een toelatingscommissie een besluit over je toelaatbaarheid neemt.

Indien je voorwaardelijk wordt toegelaten, met het voltooien van een standaard premastertraject als eis, kun je over het algemeen in contact treden met de (secretaris van de) toelatingscommissie en bezien of er premastervakken weg te strepen zijn tegen vergelijkbare vakken bij andere universiteiten. Hierbij dien je wel zelf al een fatsoenlijke voorzet te doen, dus met een lijst aan vakken, studiegidsbeschrijvingen etc.
Dit zou perfect zijn. Super bedankt voor dit inzicht, hier ga ik echt over na denken en mij in verdiepen.

Ik ging er vanuit dat zodra ik me voor hun Master aanmeld en ervoor word toegelaten, onder voorbehoud van een premaster, dat ik dan 'verplicht' ben de pre-master bij hun te volgen. Dat zou betekenen dat ik vakken op campus moet volgen, en dat is nou net wat ik de komende 1.5 á 2 jaar nog niet kan doen vanwege werk.

Maar als ik voor die premaster vakken bij de OU kan volgen i.p.v. bij hun eigen Universiteit, dan kan ik het wel goed combineren met mijn werk.

Alleen moet een premaster vaak binnen 1 jaar zijn afgerond. Ik betwijfel of dat gaat lukken met het OU, aangezien ze daar vaak startmomenten hebben die ver uit elkaar liggen en je vakkenpakket dan niet altijd allemaal netjes in 1 jaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:51
Universiteiten hebben over het algemeen geen financieel belang bij het verzorgen van premasteronderwijs. Treed in contact met de toelatingscommissie (in ieder geval: de afdeling die daarover gaat). Er valt met hen goed te spreken over eventuele geldigheid van voorwaardelijke toelatingsbesluiten en aangepaste premastertrajecten.

Het gaat er vooral om dat je universitaire vakken behaalt én dat deze qua inhoud voldoende overeenkomen met de premastervakken (ergo: academisch bacheloronderwijs) om tegen elkaar te kunnen wegstrepen.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:11
mrmrmr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:15:
@marcelcee

[...]

toon volledige bericht
offtopic:
Maar in de eerste post ging het wel degelijk om de Engelse variant, gelet op de c in plaats van de t. Dat het een stuk of 4x verkeerd stond viel me gewoon even op.

Overigens heb ik ook een master naast een voltijd baan gedaan. En dat was erg leuk maar (voor mij) ook wel pittig. Alle avonden en weekenden achter de boeken en overdag gewoon werken is niet niks.

@Itali Als je me niet tagged kan ik niet goed seen dat je het over mij hebt. En excuses, ik wist niet dat je zo zwaar aan een grapje zou tillen. Toch succes gewenst!

[ Voor 5% gewijzigd door marcelcee op 22-02-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itali
Thanks a lot @marcelcee :)

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben opleidingscoördinator geweest aan een universiteit en deed ook de toelatingen. Stuur gewoon een mail naar het programma dat je geïnteresseerd bent, wat je achtergrond is en vraag hoe je je eventueel kunt voorbereiden.

Ga niet zelf gokken welke voorkennis je mist. Dat gaat zelden goed. Vraag het gewoon en stel samen met je toekomstige opleiding een plan op.

Dit is geen vreemde vraag en komt vaak voor.
Pagina: 1