Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe belastingtechnisch de zonnepanelen regelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Ik heb een aantal vragen over hoe ik belastingtechnisch alles het beste kan regelen omtrent mijn zonnepanelen. Ik heb een hoop research gedaan, en hoop dat ik alles een beetje helder voor mijn ogen hebt, maar ik heb een niet zo'n standaard situatie, waardoor ik soms door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie.

Aankomende maandag wordt er hier een 12k WP installatie op ons dak gelegd, waardoor ik boven de 10k WP grens kom waardoor het als onderneming gezien gaat worden.

1. Ik ben in het verleden ondernemer geweest. Hiervoor heb ik een holding B.V. gemaakt, die mede-eigenaar was van een handels B.V. Deze handels B.V. bestaat echter niet meer. De Holding B.V. heb ik echter bewaard mocht ik ooit in de toekomst weer willen ondernemen. Dit is echter niet meer gebeurd, maar heb de B.V. nog wel. Ik doe elk jaar een nul-opgaaf. Heb ik nog de mogelijkheid om gebruik te maken van de KOR? Op papier ben ik namelijk door deze slapende B.V. nog ondernemer.
2. Zo niet, is het dan logischer om de zonnepanelen op mijn vrouw's naam te zetten, en haar gebruik te laten maken van de KOR?
3. Zo ja, waar moet ik dan rekening mee houden? De offerte van de zonnepanelen is op mijn naam gemaakt. Kan ik deze panelen op papier aan haar doorverkopen? Of kan ik beter last-minute vragen of ze mijn vrouw op de factuur zetten? Of maakt dat allemaal niet uit en hoef ik niets te doen?
4. Ons energiecontract staat ook op mijn naam. Wij moeten sowieso een nieuwe leverancier kiezen vanwege hogere teruglevertarieven. Moet ik dit ook op haar naam zetten, of maakt dat wederom niet uit?
5. Als wij nu de KOR aanvragen, wat wordt er precies nog verwacht van ons? Is er dan nog één periode waarover we wel btw aangifte moeten doen, en daarna hoeven we niks meer te doen? Of wordt er daarna ook nog wat van ons verwacht?
6. Wij wonen nu in een nieuwbouwwoning. Deze is juni vorig jaar opgeleverd met 3 paneeltjes. Deze worden eraf gehaald (slechte panelen), maar we hebben daar nog wel een factuur van liggen van zo'n ~1500 euro. Kunnen we daar de btw nog van terug vragen, en zo ja, hoe kunnen we dat het beste doen? In principe valt dit binnen de gestelde termijn van uiterlijke 6 maanden na de start van het nieuwe jaar, maar ook deze factuur staat op mijn naam. Ik weet niet of het hierbij uit maakt dat ik nog een slapende B.V. heb, en dus in principe op papier nog een ondernemer ben. Maar een kleine 250 euro zeg ik natuurlijk geen nee tegen als ik dit nog kan aanvragen.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Zonnepanelen zijn BTW vrij sinds 1 januari, je hebt niets met KOR te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:30
BTW over panelen hoef je niet meer terug te vragen inderdaad, maar voor het opwekken en terugleveren van dergelijke hoeveelheden kun je nog steeds als ondernemer worden gezien, zoals TS zelf al aangeeft. Voor meer/andere/betere tips en adviezen kun je ook hier je licht opsteken: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Bedankt voor de pointer, @Gramser ! Ik zal mijn vraag daar even stellen.