Wifi plan in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neos1991
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-07 12:54
Hoi Mede-tweakers,

Ik krijg binnenkort mijn nieuwbouw woning opgeleverd met Begane grond, eerste en tweede verdieping.
Ik heb bij de bouw direct een UTP kabel op de eerste en tweede verdieping laten leggen zodat ik hier een AP kan aansluiten(PoE).

Ik wil even controleren of ik aan alles gedacht heb, mijn plan is als volgt:
Internet afnemen bij een provider. Gebruik maken van de geleverde router + Modem. Vanuit de modem een UTP kabel naar een ''Ubiquiti - UniFi Switch Lite - Fully Managed Netwerkswitch - 8 poort - 52W PoE'' Vanuit deze switch de 2 UTP kabels verbinden met een ''Ubiquiti Unifi 6 Professional U6-PRO - Access Point - Wi-Fi 6''

Vragen waar ik mee zit:
1. Moet ik ook voor de begane grond nog een AP plaatsen en de router uitzetten op de std geleverde modem van de provider?
2. Heb ik met de switch en de 2 AP een goeie oplossing voor goed draadloos internet?
3. Overige ideeën

Plattegrond van de woning(meterkast is naast de Entree)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peK2AD9akF2DlX-0OlyrLk8R8hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rXa4gmnIkx5PNymti8vH492.png?f=fotoalbum_large of aanvullingen hoor ik graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Goed is afhankelijk van je eissen, in principe denk ik dat je met een goed geplaatst ap per verdieping voldoende hebt.

Provider wifi in de meterkast zou ik niet doen, de plek is meestal niet ideaal voor wifi waardoor je in de andere uithoek van je woning al wat uitdagingen gaat krijgen met de resterende signaal ruis verhouding.

Het is ook van belang waar je je utp kabel hebt laten leveren. kun je dat nog aangeven ?

Ideaal geplaatst is vrij zicht aan het plafond. en dan zijn de hallen centraal op de 1e en aan het plafond op de 2e ideaal, voor de woonkamer zou deze in mijn beleving even vrij van het hoekje van de hal muur het beste geplaatst zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 02:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je meterkast zit vooraan in je huis, zeker met de router van je provider kan het lastig worden om in de tuin überhaupt nog WiFi te hebben.

Het voordeel aan allemaal dezelfde accesspoints is ook dat (bij UniFi) je automatisch wisselt van accesspoint en dus niet "een wifi voor boven" en "een wifi voor beneden" hebt.

Ik heb het gevoel dat de accesspoints best overkill zijn, je kunt beter 3 'normale' UniFi-AP's neerhangen dan 2 'pro' varianten.

Overweeg ook toch loze leidingen naar de locaties waar je je TV meubel zou zetten (niet alleen waar die nu staat, maar ook de andere hoeken).
Kastjes van de providers werken vaak net wat sneller/stabieler op kabel en is handig voor een PlayStation o.i.d, om bekabeld te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BInnen 2 AP's hangen, 1 "centraal" of in de rechter bovenhoek in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping op de overloop. Op de zolder moet je maar zien, in ieder geval laat er al een kabel naar toe trekken, dan ligt ie al :)

In ieder geval naar elke kamer aparte netwerk kabel laten trekken voor een eventuele vast pc/tv/... beter hebben liggen en niet gebruiken dan willen gebruiken en niet hebben liggen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
Hou er ook rekening mee dat wifi bereik van binnen naar buiten minimaal is met de huidige nieuwbouw huizen, mogelijk heb je ook ergens buiten een mogelijkheid nodig voor een AP, anders zit je in de tuin gelijk op 4G/5G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
als je nog in de tekenfase zit...

- laat alle internetbuizen in stijve 19mm buis uitvoeren (indien electricien flexibele buizen gebruikt, vraag naar dubbel cat6 op elke plek)
- laat ook op plekken zoals zolder & tuinhuis een dubbele kabel voorzien (dat hoeft niet per se afgemonteerd te zijn.. )

Vergeet nu even "welke apparaten moet ik kopen".. investeer nu in goede leidingen doorheen het huis, zodat je mogelijkheden hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neos1991
mash_man02 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:02:
Goed is afhankelijk van je eissen, in principe denk ik dat je met een goed geplaatst ap per verdieping voldoende hebt.

Provider wifi in de meterkast zou ik niet doen, de plek is meestal niet ideaal voor wifi waardoor je in de andere uithoek van je woning al wat uitdagingen gaat krijgen met de resterende signaal ruis verhouding.

Het is ook van belang waar je je utp kabel hebt laten leveren. kun je dat nog aangeven ?

Ideaal geplaatst is vrij zicht aan het plafond. en dan zijn de hallen centraal op de 1e en aan het plafond op de 2e ideaal, voor de woonkamer zou deze in mijn beleving even vrij van het hoekje van de hal muur het beste geplaatst zijn.
De plek van de 1ste utp op verdieping 1 is in het midden van de hal.
De plek op zolder is bovenaan in de nok. Maar die is natuurlijk makkelijk te verplaatsen daar de zolder nog afgebouwd moet worden.

Begane grond kan ik dus ook beter een AP hangen ipv de std. router? Die zou dan in het halletje bij de trapkast kunnen komen daar kan ik nog wel simpel een kabel heen trekken.

Voor alle andere reacties, ik zit al bijna in de oplevering kan dus niks aanpassen nog aan loze leidingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Elke etage een Access Point die je bekabeld kan aansluiten voldoet prima. Je kan eventueel nog een Access Point buiten de meterkast plaatsen en daar ook een U6 Pro plaatsen. Zal misschien een tikkie beter werken dan je router in de meterkast.

Een UTP richting de tuin trekken is zeker geen slecht plan. Buiten WiFi met AP's binnen in een nieuwbouw woning? Vergeet het maar. Je HR++ glas houdt een groot deel van het signaal binnen. Dus als je graag buiten ook Wifi wilt, kabeltje naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Laatst online: 26-09 15:33
neos1991 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
[...]

De plek van de 1ste utp op verdieping 1 is in het midden van de hal.
De plek op zolder is bovenaan in de nok. Maar die is natuurlijk makkelijk te verplaatsen daar de zolder nog afgebouwd moet worden.

Begane grond kan ik dus ook beter een AP hangen ipv de std. router? Die zou dan in het halletje bij de trapkast kunnen komen daar kan ik nog wel simpel een kabel heen trekken.

Voor alle andere reacties, ik zit al bijna in de oplevering kan dus niks aanpassen nog aan loze leidingen etc.
Ik denk dat de 1e en 2e verdieping perfect hangen. Die op de beganagrond hangt ten opzichte van de verste hoek in de keuken met 2 wanden er tussen, daar zal het denk ik wel wat minder worden maar naar verwachting wel in orde zijn. Je hebt daar naderhand denk ik ook nog wel de optie om vanuit de trapkast te verplaatsen naar de hal, dat scheelt al weer wat demping mocht het toch te veel tegenvallen.

Dus op zich denk ik dat dat een prima compromis is.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 22-02-2023 06:42 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
ijske schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:20:
als je nog in de tekenfase zit...

- laat alle internetbuizen in stijve 19mm buis uitvoeren (indien electricien flexibele buizen gebruikt, vraag naar dubbel cat6 op elke plek)
- laat ook op plekken zoals zolder & tuinhuis een dubbele kabel voorzien (dat hoeft niet per se afgemonteerd te zijn.. )

Vergeet nu even "welke apparaten moet ik kopen".. investeer nu in goede leidingen doorheen het huis, zodat je mogelijkheden hebt
En elk halletje in het plafond een netwerk kabel. Of loze doos.

Voor de zolder heb ik toen een fout gemaakt ipv 2x een loze doos er maar 1 getrokken.

Liefst had ik ook dat van uit alle kamers alle netwerk kabels centraal op zolder hadden uitgekomen. Dat scheelt enorm veel ruimte in de meterkast. Vanaf de meterkast dan natuurlijk naar dezelfde locatie ook een loze doos tbv doorvoer netwerk vanaf je router natuurlijk bij FTTH kan dan ook de router naar zolder. Blijft je meterkast netjes leeg. En je kan bij je knieschot een kleine SER maken :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neos1991
Dank voor het meedenken!

Eerder kreeg ik ook de reactie dat de pro misschien iets te zwaar zou zijn?
Wat zijn jullie ideeen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

Wat heb jij nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
neos1991 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:21:
Dank voor het meedenken!

Eerder kreeg ik ook de reactie dat de pro misschien iets te zwaar zou zijn?
Wat zijn jullie ideeen hierover?
Uit testen lijkt het erop dat de U6 Pro ongeveer 10% sneller is dan de U6 Lite. En biedt 160mhz met 4x4 mimo. Als je op zolder niet zoveel apparaten hebt dan zou je daar bijvoorbeeld een U6 Lite kunnen plaatsen. Ik heb beide in huis, merk in de praktijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
@heiyu de pro is sneller, mits de client die snelheid ook aankan (wat meestal niet zo is)
Dan pak je nog een beetje winst met concurrent clients.
Beter is 3x lite dan 2x pro (voor hetzelfde geld?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neos1991
Top dan weet ik genoeg dank allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1