Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:58

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hi,

met het natte en soms mistachtige weer de afgelopen tijd zit ik een beetje met een probleem in de slaapkamer. Lekker om deze iig snachts ivm frisse lucht en wat lagere temperatuur (rond de 15 graden vind ik altijd prima) met een open raampje te ventileren. Maar nu heeft dat tot gevolg dat de luchtvochtigheid soms oploopt tot 80% (bij 15 graden). Niet alleen voor de vochtige plekken, maar natuurlijk ook qua slaapcomfort fijn om dat wat naar beneden te laten gaan, maar ik vroeg mij nu af of dat ook veel gaat kosten. Slaapkamer is niet groot (12m2), en het probleem speelt maar paar weken per jaar, dus een kleine niet te dure luchtontvochtiger zou moeten voldoen, denk aan:
https://www.bol.com/nl/nl...hFAA.2_18.23.ProductTitle
of
https://www.bol.com/nl/nl...hFAA.2_18.25.ProductTitle

Probleem is dat ik niet weet of bij deze relatief lage temperaturen zo'n klein apparaatje wel in staat is de lucht goed te ontvochtigen. De vraag is dan natuurlijk of ik dan niet toch een trapje hoger moet gaan en voor zoiets als dit gaan:
https://www.bol.com/nl/nl...bhFAA.2_18.22.ProductPage

Meer geld uitgeven dan nodig gezien het beperkte gebruik heeft dus niet echt de voorkeur. Iemand een idee of ik met zo'n budget apparaatje (tussen 60-100) al genoeg heb, of dat ik toch echt naar een prijscategorie hoger moet zoeken met mijn wensen?

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26
Je hebt ongeveer 50m3 lucht in je slaapkamer. Dat is 65kg lucht.
Om van 80 naar 50% luchtvochtigheid te komen moet je dan 208ml water uit de lucht halen. Dat is te doen

Maar als je met het raam open slaapt en de lucht buiten is nu eenmaal vochtig... Dan haalt het heel weinig uit.
Zeker nu we soms nachten hebben van 10-15 graden met >90% RV.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Op zich kan het natuurlijk ook door 2 uurtjes voor de slaap even de ramen dicht te doen en de boel te ontvochtigen tot 40% oid. dan loopt het gedurende de nacht weer wat op maar dat is nog te overzien. Ik lees in de reviews van die kleinere dat deze bij lagere temperaturen (wat in mijn geval natuurlijk dan speelt) niet zo goed werken. Met name daar zit mijn twijfel dus of goedkoop niet duurkoop is. Met name in herfst/wintermaanden is het natuurlijk mistig/vochtig weer.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik bedenk mij net dat ik wat heb gemist in mijn berekening. Een mens produceert ook vocht. ongeveer een liter per dag in je adem en zweet. Dat gaat zo'n goedkoop model die 600ml per dag kan onttrekken niet halen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
RocketKoen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:16:
Ik bedenk mij net dat ik wat heb gemist in mijn berekening. Een mens produceert ook vocht. ongeveer een liter per dag in je adem en zweet. Dat gaat zo'n goedkoop model die 600ml per dag kan onttrekken niet halen.
Het gaat om een slaapkamer, en ik gok dat TS niet 24/7 in z'n slaapkamer verblijft. Stel dat je 10 uur per dag in je slaapkamer verblijft, dan heb je het over ongeveer 400ml vocht wat je zelf de kamer in slingert (als we van 1 liter per 24 uur uitgaan) :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 22-02-2023 11:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hahn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Het gaat om een slaapkamer, en ik gok dat TS niet 24/7 in z'n slaapkamer verblijft. Stel dat je 10 uur per dag in je slaapkamer verblijft, dan heb je het over ongeveer 400ml vocht wat je zelf de kamer in slingert (als we van 1 liter per 24 uur uitgaan) :P
Ja, en een ontvochtiger die 600ml per dag kan onttrekken haalt er in diezelfde 10 uur maar 250ml uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RocketKoen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ja, en een ontvochtiger die 600ml per dag kan onttrekken haalt er in diezelfde 10 uur maar 250ml uit.
Die ontvochtiger kan prima 24 uur per dag aan blijven staan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:16
Ja, mits hij niet teveel lawaai maakt dat je niet kunt slapen. Bij die in de OP zie ik staan geluidsniveau: 33-34 dB dus dat valt mee :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Puch-Maxi schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:02:
Ja, mits hij niet teveel lawaai maakt dat je niet kunt slapen. Bij die in de OP zie ik staan geluidsniveau: 33-34 dB dus dat valt mee :).
Mijn vraag was redelijk retorisch, als reactie op RocketKoen die rekende met dat de ontvochtiger alleen aan zou staan als je slaapt ;)

Maar over geluid gesproken: 33-34 dB vind ik niet echt weinig, zeker niet 's nachts in bed wanneer het meestal juist muisstil is. Beetje Googlen geeft aan dat bijvoorbeeld de WHO aanraadt om op je slaapkamer onder de 30 dB te blijven. 33 dB is al twee keer zo luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Hahn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Die ontvochtiger kan prima 24 uur per dag aan blijven staan, toch?
Nee. Dan heb je aan het begin van de avond 20% RV. Oftewel na een uurtje kapotte lippen en een schrale huid. Sowieso zit er op de meeste ontvochtigers een hygrostaat die hem uitschakelt als de RV onder een comfortabel niveau komt (meestal 40%). Plus dat de RV stijgt als de temperatuur daalt. 40% RV bij 20 graden (overdag) heeft ongeveer net zoveel vocht als 60% RV bij 15 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 22-02-2023 13:08 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RocketKoen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Nee. Dan heb je aan het begin van de avond 20% RV. Oftewel na een uurtje kapotte lippen en een schrale huid. Sowieso zit er op de meeste ontvochtigers een hygrostaat die hem uitschakelt als de RV onder een comfortabel niveau komt (meestal 40%).
Als de ontvochtiger je slaapkamer onder de 40% weet te krijgen en vervolgens uitschakelt, dan gaat die ~400ml die je zelf uitstoot samen met de ~250ml die de ontvochtiger in een nacht kan weghalen het volgens mij prima leefbaar (lees: rond de 50-60% vochtigheid) houden.

Dus ik zie het probleem niet.
Plus dat de RV stijgt als de temperatuur daalt. 40% RV bij 20 graden (overdag) heeft ongeveer net zoveel vocht als 60% RV bij 15 graden.
Mijn slaapkamer is in deze tijd altijd rond de 15-16 graden, dag en nacht. Ik zie ook niet waarom je je slaapkamer overdag warmer zou willen maken, als je er toch niet bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 22-02-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is er ventilatie aanwezig in de slaapkamer?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hahn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Als de ontvochtiger je slaapkamer onder de 40% weet te krijgen en vervolgens uitschakelt, dan gaat die ~400ml die je zelf uitstoot samen met de ~250ml die de ontvochtiger in een nacht kan weghalen het volgens mij prima leefbaar (lees: rond de 50-60% vochtigheid) houden.

Dus ik zie het probleem niet.
@OP zet het raam open voordat hij gaat slapen. Het probleem was juist dat er dan op vochtige dagen lucht van een graad of 15 en >80% RV binnenkomt.

Met het raam de hele nacht open is het sowieso dwijlen met de kraan open. Maar ook als hij het sluit voordat hij gaat slapen begin je dus met 200-300ml teveel vocht in de lucht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RocketKoen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:19:
[...]

@OP zet het raam open voordat hij gaat slapen. Het probleem was juist dat er dan op vochtige dagen lucht van een graad of 15 en >80% RV binnenkomt.

Met het raam de hele nacht open is het sowieso dwijlen met de kraan open. Maar ook als hij het sluit voordat hij gaat slapen begin je dus met 200-300ml teveel vocht in de lucht.
We kunnen wel heen en weer blijven gaan, maar ik zal even opsommen wat ik probeerde te zeggen:

Jij: 'Je moet 200ml uit de kamer halen, maar je voegt zelf ook nog 1 liter per dag toe, dus een model die 600ml per dag kan ontrekken is niet genoeg.'

Ik: 'Je verblijft niet heel de dag in je slaapkamer, dus het gaat om 200ml uit de kamer + 400ml wat je zelf toevoegt. Dus een model van 600ml lijkt me redelijk genoeg.'

Dat TS dan misschien beter z'n raam dicht kan doen, omdat er anders nog steeds teveel vochtige lucht binnenkomt spreek ik niet tegen. Ik zei alleen dat, volgens jouw eigen berekeningen, een model van 600ml genoeg zou moeten zijn voor de 200ml van de kamer + de 400ml die je zelf uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het raam open staat blijft de 'vochtige' lucht binnen komen. Dan kun je gaan ontvochtigen, maar dat is vrij zinloos.
Als het raam dicht is kun je wellicht ontvochtigen. Maar dan moet je je afvragen of de gezondheid in de ruimte beter is geworden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank allen voor het meedenken. Het idee van eerst ontvochtigen, daarna raam open en gaan slapen rond 23:00u, was om de temperatuur en frisse lucht snachts goed te houden.

Ik merk als ik het zo lees dat een instapper misschien toch net ff te weinig is, prijs/kwaliteit is dit dan misschien een leuke van net een stap hoger: https://www.expert.nl/eurom-dry-best-10-372609463

ik bedacht me gister dat het ook nog een optie kan zijn om een airco met ontvochtiger te nemen, dat is duurder maar in de hete zomermaanden zeker af en toe ook zijn geld waard. Vraag is dan alleen of airco’s wel net zo goed zijn in ontvochtigen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wij hebben 3 luchtontvochtigers van clean-air optima. Ook omdat we geen gas meer hebben, verwarmen met L/L warmtepompen en niet meer alle ruimtes verwarmen.

Zolang we nog 24/7 verwarmen met de airco's draaien ze niet, hooguit soms ter ondersteuning van het drogen van de was ofzo of in ruimtes waar we echt niets aan verwarmen doen.

Als het straks weer warmer wordt en de airco's niet meer 24/7 draaien dan kan de luchtvochtigheid erg hoog worden hier. Ik merk dat altijd meteen aan een verslechtering van mijn astma en meer benauwdheid.

De grote ontvochtiger (CA-705 Smart) is voor beneden. De 2 kleintjes (CA-703) hebben we boven in mijn thuiswerkplek en een andere ruimte.

Als we het nu overnieuw zouden doen hadden we i.p.v. de 2 kleintjes nog dezelfde genomen als die we beneden hebben staan. Die is zo krachtig dat hij de bovenverdieping in zijn eentje kan doen als we hem op de overloop zetten. Ook kunnen we die instellen, dus op de gewenste luchtvochtigheid stopt hij. De kleintjes doen het ook, maar die moeten echt dag en nacht draaien dan.

Overigens vinden wij ze alle 3 niet stil, hoewel dat wel beweerd wordt.

Ontvochtigen met de airco vind ik niet succesvol. Niet als je er ook mee verwarmt, want met ontvochtigen wordt het koud binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
DeNachtwacht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:50:
Dank allen voor het meedenken. Het idee van eerst ontvochtigen, daarna raam open en gaan slapen rond 23:00u, was om de temperatuur en frisse lucht snachts goed te houden.

Ik merk als ik het zo lees dat een instapper misschien toch net ff te weinig is, prijs/kwaliteit is dit dan misschien een leuke van net een stap hoger: https://www.expert.nl/eurom-dry-best-10-372609463

ik bedacht me gister dat het ook nog een optie kan zijn om een airco met ontvochtiger te nemen, dat is duurder maar in de hete zomermaanden zeker af en toe ook zijn geld waard. Vraag is dan alleen of airco’s wel net zo goed zijn in ontvochtigen?
Airco's zijn uitstekend in ontvochtigen. Let wel op dat je dan een split unit neemt en niet een airco die de warme lucht naar buiten pompt.
Uiteraard moet je dan nog steeds je raam dicht doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
WendyW1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:37:
Ontvochtigen met de airco vind ik niet succesvol. Niet als je er ook mee verwarmt, want met ontvochtigen wordt het koud binnen.
Dank voor suggestie, ga er eens naar kijken. Voor wat betreft de airco’s: in de winter speelt afkoelen natuurlijk niet, zoals ik al postte is het nu zo’n 15 graden in de slaapkamer dus veel koeler wordt dat niet… is eerder de vraag of €200 voor een ontvochtiger een goed idee is als ik voor €200 een leuke instap airco kan kopen die in de winter kan ontvochtigen (en temperatuur dus hetzelfde houdt) en in de hete zomermaanden juist wat verkoeling kan geven. Maar geen idee dus of ontvochtigen met (inderdaad zo’n instap single unit airco) wel goed gaat werken. Dan zou het een beetje 2-voor-de-prijs-van-1 zijn. De ruimte is klein genoeg voor een instapper (20m3 max), maar werkt het ook.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DeNachtwacht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Dank voor suggestie, ga er eens naar kijken. Voor wat betreft de airco’s: in de winter speelt afkoelen natuurlijk niet, zoals ik al postte is het nu zo’n 15 graden in de slaapkamer dus veel koeler wordt dat niet… is eerder de vraag of €200 voor een ontvochtiger een goed idee is als ik voor €200 een leuke instap airco kan kopen die in de winter kan ontvochtigen (en temperatuur dus hetzelfde houdt) en in de hete zomermaanden juist wat verkoeling kan geven. Maar geen idee dus of ontvochtigen met (inderdaad zo’n instap single unit airco) wel goed gaat werken. Dan zou het een beetje 2-voor-de-prijs-van-1 zijn. De ruimte is klein genoeg voor een instapper (20m3 max), maar werkt het ook.
zo'n instap airco is niet goed in koelen en ook niet in ontvochtigen. zou ik niet doen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Vanaf welke prijs zijn airco's daar wel goed in dan? Het kan natuurlijk het overwegen waard zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WendyW1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:37:

Als het straks weer warmer wordt en de airco's niet meer 24/7 draaien dan kan de luchtvochtigheid erg hoog worden hier. Ik merk dat altijd meteen aan een verslechtering van mijn astma en meer benauwdheid.
Ik heb er eentje in de keuken, soms zet ik die even ergens anders als het nodig is (een slaapkamer). Er zijn inderdaad koudere periodes dat het veel regent maar de gewoon koude periode gebruiken we hem ook. Vanwege de recirculatie dampkap en geen mechanische ventiatie (ouder huis).

Dit jaar hebben we wat meer problemen met vocht dan anders, misschien omdat de centrale verwarming minder aan is geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DeNachtwacht schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:16:
Vanaf welke prijs zijn airco's daar wel goed in dan? Het kan natuurlijk het overwegen waard zijn.
Er zijn speciale modellen met een stand voor ontvochtigen (ik denk dat ze dan ook minder verbruiken, een beetje koelen (niet per se merkbaar in de ruimte) zullen ze altijd want dat is hoe ze ontvochtigen )

/▌

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je kunt ook het raam dicht doen en veel planten in de kamer zetten. Een standaard Monstera om mee te beginnen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Planten maken juist extra vocht, als het kouder wordt dan zijn de ramen in de veranda helemaal nat. Ik heb ze daarom wat verder van het raam afgezet.

/▌

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:25:
Planten maken juist extra vocht, als het kouder wordt dan zijn de ramen in de veranda helemaal nat. Ik heb ze daarom wat verder van het raam afgezet.
Precies, met de ramen dicht kan het weer wat te droog worden binnen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Vergeet niet dat we het over relatieve vochtigheid hebben.
Die is dus afhankelijk van de temperatuur.
Als je vochtige koude lucht van buiten naar binnen haalt wordt die opgewarmd en daardoor verlaagt de relatieve vochtig van die lucht.

Maar bedenk eerst eens welk probleem je wilt oplossen.
Het onzin om naar een relatieve vochtigheid van 40% te streven, de beste relatieve vochtigheid voor mensen ligt tussen de 60% en 75%
Wij hebben eerder last van te droge lucht dan te vochtige lucht.

Als je last van neerslaand vocht in een slaapkamer hebt komt dat gewoon doordat vocht altijd op de koudste plek neerslaat.
Als er dus plekken zijn die kouder zijn dan de omgeving dan slaat daar altijd vocht neer en dat is tamelijk onafhankelijk van de luchtvochtigheid.
Dat is wel van belang want daar krijg je schimmel vorming van en veel schimmels zijn giftig.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2023 15:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het probleem is vooral nu dat het regelmatig richting of zelfs over 80% is. Bovendien lees ik overal dat een gezonde luchtvochtigheid tussen 40-60% is. Mijn doel is om het dus iig onder de 60% te houden. Een beetje degelijke airco met losse ontvochtigingsfunctie gaat dus gewoon voldoen?

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1