24v ledstrip lichtbak op lichtpunt plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiroStudio
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12-2023
Goedemorgen,

Ik heb een RGBCCT lichtbak gemaakt met 24V led strips. Zie foto.

Ik wil de voedingsadapter in de meterkast en daarmee 2x zwart/rood door de leiding naar het lichtpunt.

Of een andere/betere oplossing waarbij de voeding in de meterkast zit en de 24v led strip kan worden aangesloten via het lichtpunt van het plafond.

Mijn vragen:

- Moet ik nieuwe kabels trekken, of kan ik wellicht de bestaande gebruiken als V+ en V- en de adapter er tussen plaatsen in de meterkast?

- Waar begin je met insteken bij kabels trekken? (zie foto.)

- Is er een betere optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiO4r4gBcLG2x3QnZ7YwMCS5Qi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UkNlYg6dYUSdZMIn0GxLBepk.webp?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door CiroStudio op 23-02-2023 11:51 . Reden: Bondiger ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CiroStudio
Gelukt. 1 x 24v kabel bij getrokken door de bestaande leiding. Trafo in meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
CiroStudio schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:46:
Gelukt. 1 x 24v kabel bij getrokken door de bestaande leiding. Trafo in meterkast.
Zou wel de bestaande 230V-draden even verwijderen tot aan de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Laagspanning mag idd niet naast 230v in 1 buis.

Professioneel Heftruck Syndroom

• CiroStudio
Zal het daadwerkelijk een probleem zijn als de 230v verder niet is aangesloten? Heb er wat hulp bij gehad, maar op deze manier kan ik ook de 24v er zelf uithalen als ik het huurpand verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
CiroStudio schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:06:
Zal het daadwerkelijk een probleem zijn als de 230v verder niet is aangesloten? Heb er wat hulp bij gehad, maar op deze manier kan ik ook de 24v er zelf uithalen als ik het huurpand verlaat.
Als je ooit een keer fik heb word er naar jou gewezen, dan is het mogelijk lastig aantonen dat er geen spanning op stond. De kleur van de draad geeft ook aan waar die voor is bedoeld en die gebruik je nu ook niet waar die voor is bedoeld.

Als je er heel erg zeker van bent dat de juiste draden niet zijn aangesloten zal het ij de praktijk niet echt een probleem geven, al is het niet helemaal volgens de regels.
Pagina: 1