Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om de vraag iets meer duiding te geven: heeft Android (of wellicht specifieke merken zoals Samsung of Xiaomi) een ingebouwde Activation Lock feature net zoals iPhones dat sinds jaar en dag hebben? En ook met betrouwbare gps tracking zoals Find My?

Reden is dat mijn zoon de leeftijd begint te krijgen dat hij alleen (of met vriendjes) van en naar school kan gaan en o.a. ook een sleutel meekrijgt.

Nu zijn wij in de basis iPhone gebruikers en daar weet ik dus het nodige van af, maar de goedkoopste optie die ook wel een paar jaar meekan is een SE 2022 voor € 500+ nieuw of € 350 tweedehands, dat vind ik nog steeds fors voor een toestel voor een kind. Ik heb zelf ook een Xiaomi Redmi Note 10 Pro liggen, maar ik kan daar niet zo veel van vinden behalve dat er wel een Find device optie is van Xiaomi zelf (onder Xiaomi Cloud). Alleen kan ik dan weer niet vinden hoe ik dat in kan zien.

Anders gezegd: wat ik wil bereiken is:
1. Zorgen dat het toestel gevonden kan worden (incl. laatst bekende locatie) wanneer hij verloren raakt. En dan eigenlijk wel zo dat het net als bij Apple praktisch onmogelijk (of extreem moeilijk) is om die Find device optie eraf te halen. Ik wil niet dat iemand hem vindt/jat en er thuis gelijk een factory reset via de pc overheen kan gooien, dat is té makkelijk.
2. Op afstand kunnen locken/wipen van het toestel indien nodig.
3. Indien nodig kijken waar mijn zoon uithangt. Kan dit via Google's eigen Family Safety features wellicht? En werkt dit ook met een iPhone of via een browser op een laptop?

Het liefst koop ik een toestel van pakweg € 200 nieuwprijs met 2 jaar garantie en zal hij het hopelijk fysiek uithouden gedurende die periode.

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 26-02-2023 17:14)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:55

MsG

Forumzwerver

Android heeft al diverse jaren Factory Reset Protection. Een firmware flash houdt dit in stand. Het is wel minder waterdicht dan Apple's iCloud lock, maar het is best robuust. Een gelegenheids dief heeft effectief een mobieltje waar hij niks mee kan, totdat diegene inlogt met het eerder gekoppelde Google account.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:58
Samsung heeft wel zo'n feature, net een nieuwe S23U in gebruik genomen en kreeg de vraag of ik het zelfs aan wilde hebben staan als ik het toestel uit zet (ergo, dan is die dus niet uit uit).
Via Samsung account kun je het dan ook terugvinden en op afstand resetten.

• MooDyBLueS
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:20:
Samsung heeft wel zo'n feature, net een nieuwe S23U in gebruik genomen en kreeg de vraag of ik het zelfs aan wilde hebben staan als ik het toestel uit zet (ergo, dan is die dus niet uit uit).
Via Samsung account kun je het dan ook terugvinden en op afstand resetten.
Dat klinkt positief! Ik kan vast wel uitzoeken of de A33 het ook heeft, maar ik had toevallig iemand met een A53 op bezoek en daar even gevraagd of ik mocht kijken en daar zag ik inderdaad onder het Samsung Account die optie staan in de settings.

Weet je ook hoe het zichzelf dan beschermt tegen een wipe/recovery via pc? Zoals ik het hoor zal een factory reset van het toestel zelf waarschijnlijk alleen mogelijk zijn met toegang tot de PIN en/of het Samsung Account, dus dat is in 9/10 gevallen al goed genoeg. Maar just in case ben ik wel benieuwd of zelfs een complete firmware recovery erop gooien dan alsnog de activation lock (via IMEI/SN) erop houdt?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:58
MooDyBLueS schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Dat klinkt positief! Ik kan vast wel uitzoeken of de A33 het ook heeft, maar ik had toevallig iemand met een A53 op bezoek en daar even gevraagd of ik mocht kijken en daar zag ik inderdaad onder het Samsung Account die optie staan in de settings.

Weet je ook hoe het zichzelf dan beschermt tegen een wipe/recovery via pc? Zoals ik het hoor zal een factory reset van het toestel zelf waarschijnlijk alleen mogelijk zijn met toegang tot de PIN en/of het Samsung Account, dus dat is in 9/10 gevallen al goed genoeg. Maar just in case ben ik wel benieuwd of zelfs een complete firmware recovery erop gooien dan alsnog de activation lock (via IMEI/SN) erop houdt?
Vorige Samsung inruilen werd nogal de indruk gewekt om netjes Find My phone uit te zetten, dus ik ga er van uit van wel, maar heb het nooit getest

Acties:
  • Beste antwoord

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:55

MsG

Forumzwerver

Android heeft al diverse jaren Factory Reset Protection. Een firmware flash houdt dit in stand. Het is wel minder waterdicht dan Apple's iCloud lock, maar het is best robuust. Een gelegenheids dief heeft effectief een mobieltje waar hij niks mee kan, totdat diegene inlogt met het eerder gekoppelde Google account.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:33:
Ik heb zelf ook een Xiaomi Redmi Note 10 Pro liggen, maar ik kan daar niet zo veel van vinden behalve dat er wel een Find device optie is van Xiaomi zelf (onder Xiaomi Cloud). Alleen kan ik dan weer niet vinden hoe ik dat in kan zien.
Dat kan via de website: https://i.mi.com/

En Google zelf heeft daar ook een app voor: https://play.google.com/s...m.google.android.apps.adm

Ik heb ooit gelezen dat de Google versie iets betrouwbaarder is, maar je kunt ze ook allebei gebruiken voor extra zekerheid.

• MooDyBLueS
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:44:
Ah top om te weten! Ik lees wel bij Android Central dat het aan de fabrikanten is om het erin te houden (of er niet uit te slopen) maar het wel in vanilla Android altijd aanwezig is.

Dat het niet zo robuust is als Apple's iCloud lock is niet erg, het is geen apparaat met gevoelige/belangrijke data, maar inderdaad gaat het mij juist erom dat een gelegenheidsdief of simpelweg vinder er niet zomaar bij kan en het zijn eigen telefoon kan maken met als gevolg dat ik niet eens meer de locatie kan vinden waar hij uithangt. Robuust genoeg dus als ik het zo hoor.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:10
Family link is wat je nodig hebt.

Gebruik het zelf ook en werkt goed. Je kunt van alles instellen wat ze mogen doen met het toestel maar je kunt het toestel ook volgen of bedienen op afstand zoals resetten.

Ik heb een Samsung en die heeft ook nog zn eigen 'vind mijn mobiel' service maar Family Link draait meer om Ouderlijk toezicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Garret1410 op 26-02-2023 17:52 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Garret1410 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:47:
Family link is wat je nodig hebt.

Gebruik het zelf ook en werkt goed. Je kunt van alles instellen wat ze mogen doen met het toestel maar je kunt het toestel ook volgen of bedienen op afstand zoals resetten.

Ik heb een Samsung en die heeft ook nog zn eigen 'vind mijn mobiel' service maar Family Link draait meer om Ouderlijk toezicht.
Thanks! Gelijk even opgezocht en ik zie dat Family Link op elke Android telefoon werkt én er zelfs een iOS app voor ons als ouders is. Klinkt inderdaad superhandig. Dat i.c.m. de factory reset protection klinkt als het complete plaatje waar ik naar op zoek was.
Pagina: 1