Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enphase: Werkschakelaar in plaats van lasdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Ik ga binnenkort 12 zonnepanelen leggen (twee strings van elk zes panelen) met 12 Enphase micro-omvormers. Deze twee strings krijgen een 1 fase q-kabel krijgen. Deze wil ik in een lasdoos koppelen tot een 2 fase systeem, zodat ik 2 fasen op mijn 3 fasen meterkast aansluit.
Mijn vraag is; kan/mag ik deze koppeling ook maken door in plaats van een lasdoos een 4 polige werkschakelaar te gebruiken?

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:26
Hoeveel openingen heeft de werkschakelaar? Zolang je de regels volgt met betrekking tot kabelinvoer (wartels) is er geen enkel probleem. Wel zorgen dat de draden niet tegen het draaiende deel van de schakelaar komen (afhankelijk van soort werkschakelaar)

Die Q-kabel is flexibel? Dan mag je niet zomaar 2 draden onder een aansluiting zetten. Fases kunnen direct op de werkschakelaar.

Lasklemmen voor de nul/aarde is een universele oplossing (gebruik goede wago 221 klem). Twin adereindhulzen mogelijk afhankelijk van welk soort aansluiting de werkschakelaar heeft.

• Martud
#Ricko1: Dank! De werkschakelaar heeft boven en onder twee kabelinvoeren, dus dat is geen probleem. Ik wil de Q-kabel sowieso elk via een aparte kabelinvoer aansluiten. Ik gebruik idd de Wago 221 klemmen.
Ten overvloede: de twee aders van de Q-kabel kunnen toch op één aansluiting gevoegd worden?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:26
Meer dan 1 kabel in een wartel is niet waterdicht. Hangt de werkschakelaar in de regen? Dan moet het minimaal ip65 zijn.

Ik heb die "q-kabel" opgezocht. Die heeft geen aarde. Er moet dus ook nog een aardedraad aan het frame verbonden worden.

2 flexibele draden mogen niet onder 1 klem zonder adereindhuls. Dat betreft alleen de nul omdat de fase per kabel apart zijn.

• Martud
Ricko1 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:11:
Meer dan 1 kabel in een wartel is niet waterdicht. Hangt de werkschakelaar in de regen? Dan moet het minimaal ip65 zijn.

Ik heb die "q-kabel" opgezocht. Die heeft geen aarde. Er moet dus ook nog een aardedraad aan het frame verbonden worden.

2 flexibele draden mogen niet onder 1 klem zonder adereindhuls. Dat betreft alleen de nul omdat de fase per kabel apart zijn.
Dank!

Werkschakelaar hangt onder terrasoverkapping en is IP67.

Aarde hoeft niet volgens mij. Betreft transparante zonnepanelen op rubber profielen op een houten onderconstructie (terrasoverkapping).

Ik bedoelde uiteraard de blauwe nuldraad.

• circumflexsigma
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-10 13:41
Deze vraag had ik ook :) Dus als ik het zou verwoorden in twee afbeeldingen; dan is dit mogelijk in beide gevallen?

Dus meerdere strings naar binnen brengen naar de bovenkant van de werkschakelaar, en vanaf onder de werkschakelaar verder met de stugge installatie kabel ?

Voordeel is (denk ik) dat de installatie dan 'voorbereid' is voor wanneer ik in de toekomst 3 fase zou krijgen; dan kan ik de strings binnen verdelen over de fases ipv dat ik weer het dak op moet om de lasdoos anders te gaan organiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbkN6OBW0dJw0v5oIFn8lB-AX8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgMmJzWnfvIxML5VZsxnMgcZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6LqNe-nrfVYDAXEZf5iTxim5-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Wg5ZohGFs7Kvh0xHx5vZs3P.png?f=fotoalbum_large

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
Kan prima, maar een werkschakelaar heeft vaak maar 4 openingen.

Je kunt ook gewoon een lasdoos gebruiken. Die heb je met 8 openingen.
Pagina: 1