Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:32
Heb een aantal offertes binnen voor een airco, types van toshiba RAS-16J2AVSG (4,6kw) en mitsubishi MSZ-HR50VF (5kw).

Het ene bedrijf zegt aparte groep voor de airco de andere niet.
Redenatie van het bedrijf dat zegt dat het niet nodig is, is dat het op dezelfde groep zit als de woonkamer en hier alleen lampen, tv en soundbar staan.

Is het verstandig om er een paar honderd euro extra uit te geven en een aparte groep aan te laten leggen?

Ben benieuwd naar de ervaringen en aanbevelingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Niet nodig. Hier al ruim 3 jaar een Daikin 4,2 op bestaande groep woonkamer. Boven een multi 5 op een andere groep. Zorg wel dat de boel geaard is.

Als je nog ruimte hebt in je meterkast en het is niet veel werk is een aparte groep met werkschakelaar buiten wel mooier en netter natuurlijk. Ik kon geen leidingen trekken (geen kruipruimte).

[ Voor 40% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:16:
Heb een aantal offertes binnen voor een airco, types van toshiba RAS-16J2AVSG (4,6kw) en mitsubishi MSZ-HR50VF (5kw).

Het ene bedrijf zegt aparte groep voor de airco de andere niet.
Redenatie van het bedrijf dat zegt dat het niet nodig is, is dat het op dezelfde groep zit als de woonkamer en hier alleen lampen, tv en soundbar staan.

Is het verstandig om er een paar honderd euro extra uit te geven en een aparte groep aan te laten leggen?

Ben benieuwd naar de ervaringen en aanbevelingen.
Niet nodig inderdaad.

Voor het geval je het niet door had: 5 kW is niet de hoeveelheid stroom die hij verbruikt (opgenomen vermogen), maar het afgegeven vermogen.

hij zal niet meer dan 1400W verbruiken waarschijnlijk, dat is dus helemaal niet zo veel.

Ik heb zelfs twee 3,5 kW airco's op 1 groep, en dat is ook nog eens een groep waar al het een en ander op zit.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 16:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

Van nen1010 moet elke gebruiker van meer dan 2 kW op een eigen groep.

Voor de werking maakt het in principe niet zoveel uit of er andere (kleine) gebruikers op die groep zitten. Zeker op een groep waar alleen verlichting op zit zal het in de praktijk geen probleem zijn.

Als er op die groep ook wandcontactdozen zitten is het wat lastiger, als je een ouderwetse stofzuiger van een stevig vermogen op aan sluit klapt je groep er uit.

De MSZ lijkt bij het koelen meer dan 2kW (2.05kW) te (kunnen) verbruiken die zou een eigen groep moeten.

De RAS komt daar zo te zien niet aan. Die hoeft sowieso geen eigen groep

Wel kan het handig zijn voor dit soort apparaten imo. Het is fijn dat je bij onderhoud de groep waar je airco op zit kan uitzetten zonder dat je woonkamer zonder stroom zit. Maar kan me voorstellen dat dat t geld niet waard is zeker als het gedoe is met kabels trekken

[ Voor 44% gewijzigd door Rmg op 21-02-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
bedankt voor de snelle reacties. Kabel trekken is maar een kleine afstand voor de extra groep.
Zit wel een enorm prijsverschil tussen beide aanbieders, bij beiden ook nog een aparte 2,5 kw airco voor op kantoor. Bij de goedkoopste ook nog alu ombouw voor buitenunit voor. Toshiba installatie kom ik 6k met aparte groep en Mitsubishi op 4k zonder groep en wil ik een aparte groep komt er 400 bij.

de nen1010 standaard zegt me niks, maar ga me er eens in verdiepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hellboy! op 21-02-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rmg schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:25:
De MSZ lijkt bij het koelen meer dan 2kW (2.05kW) te (kunnen) verbruiken die zou een eigen groep moeten.
dat lijkt me sterk? Ik kom nooit boven de 400W uit bij koelen. juist bij verwarmen kan het stroomverbruik hoger zijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:45:
bedankt voor de snelle reacties. Kabel trekken is maar een kleine afstand voor de extra groep.
Zit wel een enorm prijsverschil tussen beide aanbieders, bij beiden ook nog een aparte 2,5 kw airco voor op kantoor. Bij de goedkoopste ook nog alu ombouw voor buitenunit voor. Toshiba installatie kom ik 6k met aparte groep en Mitsubishi op 4k zonder groep en wil ik een aparte groep komt er 400 bij.

de nen1010 standaard zegt me niks, maar ga me er eens in verdiepen.
Wat zijn dit voor prijzen? Ik betaalde 3 jaar geleden €5500,- voor 1 single 4,2 en een multi 2 en 2,5 Daikin Perfera met heel veel installatiewerk. Snap dat het allemaal duurder is maar dit? Ik zou even verder shoppen. Mocht je interesse hebben in Daikin https://www.climasense.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:50:
[...]

dat lijkt me sterk? Ik kom nooit boven de 400W uit bij koelen. juist bij verwarmen kan het stroomverbruik hoger zijn.
Opstarten van een unit kan wel even wat meer trekken, piekstroom. Hier met verwarmen niet meer dan 800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:16
Neehoor, niet nodig. Ik heb een half jaar een Daikin Stylish 5kW laten plaatsen en die is dagelijks in gebruik. Geen enkel probleem gehad tot dusver. Er zitten geen andere grote gebruikers op dezelfde groep. Televisie, soundbar, wat LED lampen, etc. Dus beetje de inschatting maken of er genoeg ruimte is op de desbetreffende groep en dan zou ik daar niet een extra automaat voor plaatsen (scheelt weer 1 module ruimte). Het is al druk in m'n meterkast en dat zal alleen nog meer toenemen (lucht/water warmtepomp in de toekomst, EV, etc. etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_iYYwuNlB64tK9IPPT27I2dqvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCZxFhUn5Nimlhg1axghGQ9F.png?f=fotoalbum_large

Volgens de specs hier: https://www.climashop.nl/...0-btu-r32-airconditioner/

Als dat ding volgens de fabrikant een maximaal opgenomen vermogen heeft van meer dan 2kW hoort ie gewoon op een eigen groep. Ook al gebruikt ie minder in de praktijk

Ook in de datasheet staat hetzelfde getal https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4097

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 21-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Heb het er al over gehad en kabel vanaf kamer door de muur vinden we niet mooi, ga ff vragen wat het kost voor eigen groep.

Offertes die ik heb gehad:

- toshiba 6k
- mitsubishi 4k inclusief kast voor de buitenunit voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Hellboy! op 21-02-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rmg schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Als dat ding volgens de fabrikant een maximaal opgenomen vermogen heeft van meer dan 2kW hoort ie gewoon op een eigen groep. Ook al gebruikt ie minder in de praktijk
Ja klopt. Toch zou ik dat nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25

BCC

[...]

[Afbeelding]

Volgens de specs hier: https://www.climashop.nl/...0-btu-r32-airconditioner/

Ook in de datasheet staat hetzelfde getal https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4097
2000 kWh koel vermogen is bij een cop van 3 toch 667 Watt uit het stopcontact - geen extra groep nodig?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BCC schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:58:
[...]

2000 kWh koel vermogen is bij een cop van 3 toch 667 Watt uit het stopcontact - geen extra groep nodig?
Het gaat niet om 2000W (niet kWh) koelvermogen.

Denk eerder aan 2000 * COP3 = 6000W koelvermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:06:
Heb het er al over gehad en kabel vanaf kamer door de muur vinden we niet mooi, ga ff vragen wat het kost voor eigen groep.

Offerte van 6k (toshiba) was van HeVa en mitsubishi van Airco Doetinchem, daar kwam ik uit op 4k inclusief kast voor de buitenunit voor.
mitsubishi heeft wel goed spul (scop), 4k voor 2 units en die kast, ik vind het netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rmg schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:25:
Van nen1010 moet elke gebruiker van meer dan 2 kW op een eigen groep.
[...]
Als dat ding volgens de fabrikant een maximaal opgenomen vermogen heeft van meer dan 2kW hoort ie gewoon op een eigen groep.
Volgens mij is dat al sinds minimaal 2015 niet meer het geval. Is iets wat regelmatig langskomt in het grote elektra-topic, maar zie bijvoorbeeld ook dit.

@Hellboy! ik zou dit zelf lekker op een bestaande groep aansluiten waar je nauwelijks andere grote verbruikers hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:15:
[...]

mitsubishi heeft wel goed spul (scop), 4k voor 2 units en die kast, ik vind het netjes.
Ik merk dat de prijsverschillen groot zijn voor praktisch dezelfde airco's bij verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Ik merk dat de prijsverschillen groot zijn voor praktisch dezelfde airco's bij verschillende zaken.
De ene persoon werkt snel de ander niet. (of die langzame werkt wel heel netjes)
De ene persoon wil veel binnenharken.
De ene is een eenmanszaak, de andere een groter bedrijf.

Het is een gok, tenzij je ergens reviews kan zien of installaties kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Zie wel goede reviews van beide bedrijven. Ben nog aan het wachten op wat andere offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:55:
Zie wel goede reviews van beide bedrijven. Ben nog aan het wachten op wat andere offertes.
Ja dat mag ook wel voor dat geld!

Ik was 1400 euro kwijt voor mijn Daikin airco. 1100 euro voor het apparaat en 300 euro voor het vacumeren en in gebruik stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ja dat mag ook wel voor dat geld!

Ik was 1400 euro kwijt voor mijn Daikin airco. 1100 euro voor het apparaat en 300 euro voor het vacumeren en in gebruik stellen.
Welke capaciteit, ik heb een 5kw en 2,5 kw airco + kast voor dit geld.
De prijzen zijn overal ook enorm gestegen merk ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Welke capaciteit, ik heb een 5kw en 2,5 kw airco + kast voor dit geld.
De prijzen zijn overal ook enorm gestegen merk ik al.
Dat was voor 1x 3,5 kW
Later voor nog eens 1300 euro er nog 1 hij gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Dat was voor 1x 3,5 kW
Later voor nog eens 1300 euro er nog 1 hij gekocht
Ok, maar dat is paar jaar geleden, buurman heeft Daikin 5kw en was ook ruim 2k kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Hellboy! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Ok, maar dat is paar jaar geleden, buurman heeft Daikin 5kw en was ook ruim 2k kwijt.
5kw binnen buiten is inkoop richting 1500ex, dan nog wat leiding erbij, etc...
Zelfs met goede korting bij groothandel is het materiaal erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hellboy!
Ik weet voldoende. Neem een extra groep, extra kosten vallen mij enorm mee. Is het gelijk goed voor mekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hellboy! schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:25:
Ik weet voldoende. Neem een extra groep, extra kosten vallen mij enorm mee. Is het gelijk goed voor mekaar.
ja dat is aan jou. Ik vind het geld weggooien. Maar als het jou een goed gevoel geeft, dan is dat het waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hellboy!
de Peer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:27:
[...]

ja dat is aan jou. Ik vind het geld weggooien. Maar als het jou een goed gevoel geeft, dan is dat het waard.
Ik vind een kabel door de muur op wandcontactdoos in de woonkamer ook lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:47
Als Elektricien.. neem een extra groep met een aardlekautomaat, bij voorkeur een C16. Machine staat buiten, in weer en wind. Deze wil je niet bij de aardlekschakelaars van je woning op zetten. In het begin gaat B16 vaak wel goed, als de boel wat ouder is, stijgt het piekvermogen vaak. Met een C16 heb je daar niet gauw last van. Onze "aircoboer" klanten vragen zelf meestal ook om C16.

(Opstartstroom van motoren is normaliter 6a10x In.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:16:
Als Elektricien.. neem een extra groep met een aardlekautomaat, bij voorkeur een C16. Machine staat buiten, in weer en wind. Deze wil je niet bij de aardlekschakelaars van je woning op zetten. In het begin gaat B16 vaak wel goed, als de boel wat ouder is, stijgt het piekvermogen vaak. Met een C16 heb je daar niet gauw last van. Onze "aircoboer" klanten vragen zelf meestal ook om C16.

(Opstartstroom van motoren is normaliter 6a10x In.)
Bedankt ik zal dit proberen te onthouden.
Pagina: 1