Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MeanSmoothie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 00:33
Hoi, net als veel anderen ook bezig met Zonnepanelen, weinig ervaring/kennis erover, zo veel mogelijk erin verdiept maar blijft een lastige keuze. Ik twijfel vooral of ik advies van verkopers kan vertrouwen dus opzoek naar advies van een neutraal iemand.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vTjYlxlqx38q7Ni7xJVUQBJeV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2k41J7S76XpsjLAhWCJHYUN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2o3cDyhI5l2mDH8GtjpMZH2bok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7TjqjrRyME2phdVC1fVQU9Q.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjMkTEcxb2ViBoVpruucMhFd3YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ncpDnEPYtru10YerbjjiTCuS.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Ja beetje van bomen, eigen dakkapel/schoorsteen.
Jaarverbruik
2900 kWh gemiddeld afgelopen 3 jaren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Investeren, woningwaarde laten stijgen, besparen in de toekomst
Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijven die ik via Google heb gevonden
Bijhouden van data
Lijkt me wel mooi om een app te hebben waarmee ik de opbrengsten enzo kan zien.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
10 x DMEGC DM400M10-54HBB/-V 400WP panelen (12 jaar fabrieksproductgarantie 25 jaar
lineaire fabrieksvermogensgarantie tot 84.8% van het
beginvermogen)
1 x SUN2000 omvormer met 4G module (10 jaar fabrieksgarantie)
10 x optimizers (staat niet bij welk merk)
1 x Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 x Volledig all-inclusive installatie

10 jaar installatiegarantie
10 jaar aanvullende garantie op voorrij- en
montagekosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qelfL8whnKKm6veEZ7RUAsMy98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xPEwUHNpwIpv3ZqXrZE6RuiC.png?f=user_large

Totaal: €6610,16
Doorlooptijd: 8 maanden
Offerte 2
9 Jinko Tiger N-Type Mono Full Black 420 Wp en garanties
1 Growatt MIC 3300TL-X en garanties
1 ClickfitEvo montagesysteem en garanties
1 Benodigde kabels, connectoren en aansluitmateriaal
1 Montage voor 9 panelen en installatiegarantie
1 Registreren systeem + inrichten monitoring
1 Growatt ShineLink-X
1 Modulekast (4 of 8 modules)

5 jaar onbrengstgarantie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrelZtzB_Uffonh7Sxsb06PgN0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZvGfVvppQs4AUwlcQPtcdgQ.png?f=user_large

Totaal: € 5.381,00
Offerte 3 (zelfde bedrijf als offerte 2)
10 Jinko Tiger N-Type Mono Full Black 420 Wp en garanties
10 Enphase IQ8M (1 fase) en garanties
1 ClickfitEvo montagesysteem en garanties
1 Benodigde kabels, connectoren en aansluitmateriaal
1 Montage voor 10 panelen en installatiegarantie
1 Registreren systeem + inrichten monitoring
1 Enphase Envoy-S Standard € 0,00
1 Modulekast (4 of 8 modules)

Totaal: € 7.110,00

NIEUW:
Offerte 4
10 Zonnepaneel 410 Wp Trina Solar TSM-410DE09R.B05
1 Omvormer SolarEdge SE3500H HD-Wave WiFi 1 Fase
10 Optimizer SolarEdge S500
1 Blubase Next & Blubase Connect montagesysteem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOtsMYCScdMehb1dJ9t_nAO9jbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2TIpJsgwbSKxnZw8V9JMRdl.png?f=user_large

Totaal: € 6.884
Doorlooptijd: 20 weken
Offerte 5
10 Belinus M8 IBC Ultra black 400WP
10 Enphase IQ7+ Micro omvormers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCoHZwMYeUVuyd7K8EicPkAJQoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osclEHajL0yDdoCzplIQfAlB.png?f=fotoalbum_large

Totaal: € 7.969
Doorlooptijd: 10-14 weken
Offerte 6
8 München Full Black 410 WP (west)
5 München White Folie 375 WP (achterkant plat dak)
1 Solax X1 4.2 Boost

Geen vergelijkbare afbeelding gekregen, dus zelf 1 snel gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7f1QzaWybEQ7vd42jb8ewumlyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OtKHQia0T9UV2SnnZ4PKi3x3.png?f=user_large

Totaal: € 6.722,8
Doorlooptijd: 10-12 weken

---

Wat ik vooral vreemd vind is dat de 1 mij een seriele aanbeveel en de ander paralel. Paralel klinkt logischer ivm de bomen. Maar de ander zegt dat de bomen maar een klein beetje schaduw geven en dat het het haast niet uitmaakt op jaarbasis.

Beide bedrijven raden alle panelen op west kant (voorkant huis) aan.

Mijn onderbuikgevoel neigt naar offerte 1, maar ben benieuwd naar meningen van anderen. En is het logisch dat alles aan 1 kant ligt, huis ligt niet zo super optimaal qua zon lijkt het jullie de investering waard en voor welke offerte zouden jullie gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door MeanSmoothie op 06-03-2023 19:08 . Reden: extra offerte ]

Beste antwoord (via MeanSmoothie op 23-05-2023 13:36)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Bij erg veel schaduw kun je nog steeds geen 10% winst halen uit een duur omvormer systeem. De bomen op west eerder de helft - 1 paneel extra wint

Dus van keuze dak vol of solaredge/Enphase wint dak vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De oostkant heb je maar erg beperkt ruimte door het dakkapel, daarnaast nog wat schaduw door het dakkapel. Misschien dat het wel wil om één omvormer (1 string oost kant en 1 string west kant), maar dat zal kantje boord zijn en de installateurs willen op dit moment vooral makkelijk scoren.

String op west (zonder optimizers) lijkt qua foto's prima te kunnen. Je krijgt toch pas last van de bomen als de zon al behoorlijk begint te zakken?
Voor oost zou je een mini-omvormer zoals Hoymiles met 4 panelen kunnen overwegen, een installateur vinden die dat wilt installeren is echter wel een uitdaging.

• MeanSmoothie
Oilman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:33:
De oostkant heb je maar erg beperkt ruimte door het dakkapel, daarnaast nog wat schaduw door het dakkapel. Misschien dat het wel wil om één omvormer (1 string oost kant en 1 string west kant), maar dat zal kantje boord zijn en de installateurs willen op dit moment vooral makkelijk scoren.

String op west (zonder optimizers) lijkt qua foto's prima te kunnen. Je krijgt toch pas last van de bomen als de zon al behoorlijk begint te zakken?
Voor oost zou je een mini-omvormer zoals Hoymiles met 4 panelen kunnen overwegen, een installateur vinden die dat wilt installeren is echter wel een uitdaging.
Bedankt voor je antwoord! Is het de inspanning aangeraden om beide kanten zonnepanelen te nemen? En wat vind je van de offertes?

• Ronald
#1 heeft het watermerk van zonneplan? Optimisers zullen huawei zijn.
Hun prijzen lijken enorm te variëren. Deze offerte zit aan de hoge kant.

#2 gebruikt een behoorlijk voordeligere omvormer maar is slechts een beetje voordeliger per Wp.

Tussen deze 2 #1; maar advies is nog wat meer offertes proberen te krijgen.

De oost zijde ook vol leggen is wel een aanrader. Mede door verwachtte groei verbruik, ook meer voordeel zonder salderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MeanSmoothie
Bedankt voor je reactie!
Ronald schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:19:
#1 heeft het watermerk van zonneplan? Optimisers zullen huawei zijn.
Hun prijzen lijken enorm te variëren. Deze offerte zit aan de hoge kant.
Zonneplan idd, lijst komt bekend voor dus? Zelfs als het aan de hoge kant is, zou je zeggen dat de offerte alsnog acceptabel is?
Tussen deze 2 #1; maar advies is nog wat meer offertes proberen te krijgen.
Ik heb nog een 3e (van het zelfde bedrijf als offerte 2) toen ik vroeg of ze ook een offerte konden maken voor 10 panelen en paralel. Voeg ik toe aan het hoofdbericht.

Heb je nog aanraders qua bedrijven (overijssel), tenzij dat tegen de regels is e.v.t. via PM?

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 23:14
Misschien lees ik er overheen, maar zijn de prijzen incl of reeds excl btw?

Wat wellicht nog relevant is wannee ze kunnen leggen. Of je de zomer meepakt of niet moet je ook gewoon in € meerekenen als je een eerlijk vergelijk doet. Zullen er zat zijn die pas in najaar kunnen leggen… nu met salderen kan dat zo €500+ verschil maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tech_Thom op 22-02-2023 21:13 ]

• MeanSmoothie
Tech_Thom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:11:
Misschien lees ik er overheen, maar zijn de prijzen incl of reeds excl btw?

Wat wellicht nog relevant is wannee ze kunnen leggen. Of je de zomer meepakt of niet moet je ook gewoon in € meerekenen als je een eerlijk vergelijk doet. Zullen er zat zijn die pas in najaar kunnen leggen… nu met salderen kan dat zo €500+ verschil maken.
Alles exclusief btw.

Goed punt qua doorlooptijd! Tot nu toe beide bedrijven geven 8 maanden aan.

• Ronald
Of het financieel acceptabel is is aan jouw, @MeanSmoothie, ik ben niet de baas over jouw portemonnee… ik kan je alleen helpen de afweging te maken.

#3 gaat niet significant meer opleveren dan #1, marginaal meer dan #2 maar grootste verschil tussen 2 en 3 is het 10e paneel.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met installateurs , ik heb zelf gelegd. Webshop Winkelman in Hengelo zou je kunnen bekijken, zijn installeren ook in Overijssel voor zover ik weet.

• Ronald
MeanSmoothie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Alles exclusief btw.

Goed punt qua doorlooptijd! Tot nu toe beide bedrijven geven 8 maanden aan.
Dat is vrij lang - bij ook nog niet erg lage prijs is het dus nuttig nog even verder te kijken.

• MeanSmoothie
Bedankt voor de reacties zover. Ik ben idd verder gaan kijken voor betere prijzen en doorlooptijden en heb nu 3 nieuwe offertes. De keuze is alleen niet makkelijker geworden. Ze raden allemaal wat anders aan.

Offerte 4 lijkt me niet wat omdat ik vooral te horen krijg dat dakkapel de risico niet waard is voor 2 panelen en ik durf zelf ook niet te zeggen hoe goed de staat is van de dakkapel.

Offerte 5 klinkt als een mooi systeem, mooie doorlooptijd maar wel duur.

Offerte 6 mooi veel panelen, mooie doorlooptijd, panelen goed verspreid. Alleen raden ze serie aan want "bypass diodes en paralel overrated verkooppraat". Nu heb ik wat research gedaan naar bypass diodes en de theorie klinkt logisch maar ik kan nog steeds geen concrete antwoorden vinden of ik nou voor serie of paralel moet gaan. West potentieel last van bomen, oost op sommige momenten staat misschien het huis van de achterburen een deel van de panelen te blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUKvS9KaCyxl1hA8-nT7AQqzrp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4OsXsKK9BHIYn9kOEy3KUm0.png?f=fotoalbum_large

Dus offerte 6 lijkt me eigenlijk de beste deal alleen kan ik moeilijk beoordelen of de hardware ook goed/vergelijkbaar is en of serie juist is voor mijn situatie. En dat het platte dak 375WP panelen nodig heeft met witte achterkant ivm warmte. Is ook de 1e keer dat ik dit hoor. Andere bedrijf (offerte 5) die ook op dit dak wilt leggen heeft hier niks over gezegd en gebruiker overal dezelfde panelen @Ronald @Oilman @Tech_Thom (of anderen) zouden jullie misschien nog een keer kunnen kijken.

Zijn deze panelen geloof ik: https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/56705
https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/46364

[ Voor 19% gewijzigd door MeanSmoothie op 06-03-2023 19:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Bij erg veel schaduw kun je nog steeds geen 10% winst halen uit een duur omvormer systeem. De bomen op west eerder de helft - 1 paneel extra wint

Dus van keuze dak vol of solaredge/Enphase wint dak vol.

Pagina: 1