Schatting lengte resterende muur ter ondersteunin stalenbalk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
Beste Tweakers,

Ik wil graag de muur van mijn keuken naar mijn woonkamer openbreken. Uit de bouwtekening blijkt dat dit geen dragende muur is doordat er al een stalenbalk op ligt (HE160A). Mijn vraag is: Hoeveel van de muur die aan de muitenmuur zit moet ik overlaten?

Ik zie op de tekening namelijk een klein zwart deeltje uitsteken. Ik neem aan dat dit betekent dat de stalenbalk hier op rust. Maar hoeveel CM ik dan moet laten staan kan ik niet inschatten, of dat de stalenbalk uberhaupt geen onderteuning nodig heeft doordat hij in de buitenmuur zit. Iemand van jullie toevallig wel?

Ik snap dat het een 'long shot' is, maar niet geschoten is altijd mis. Foto's onderin.

Met vriendelijke groet,
Jack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx-G1yKF02tDz35hniz3DpF1pF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nEt6SJS5XN6jROcHGJSk5faB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m21StERF1yJECIl-vCOMBg5y4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tgve6r5D6rjzXrHe3mi5ZwNX.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via BeJacked op 24-02-2023 13:03)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
BeJacked schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is uiteraard niet de exacte plattegrond van mijn woning, daar ik de opening nog niet heb. Maar ik zie wel een '12' staan. Ik neem aan dat er dus op 12 cm wordt gedoeld.
Dat is de maat die je mag/moet aanhouden. Mocht je het nog niet zeker weten dan even een constructeur vragen. En controleer inderdaad of de balk aanwezig is.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
BeJacked schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:51:
Ik wil graag de muur van mijn keuken naar mijn woonkamer openbreken. Uit de bouwtekening blijkt dat dit geen dragende muur is doordat er al een stalenbalk op ligt (HE160A). Mijn vraag is: Hoeveel van de muur die aan de muitenmuur zit moet ik overlaten?
Ik mis de tekening van de begane grond. Dan is er mogelijk wat over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Op het onderste plaatje rechtsonder zie ik ca 10cm uitsteken. Die zou ik aanhouden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik mis de tekening van de begane grond. Dan is er mogelijk wat over te zeggen.
Bedankt voor de reactie @RonnieKo. Duidelijk. Ik heb even gezocht en dit is wat er qua begane grond te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glYMUsqmCfFdg7tuCjGueqCwbcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJjXUnVohv7RhzzSUCajgxBl.png?f=fotoalbum_large

Maar ik keek nog even verder en achterin het document vond ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNGZ1lY0Vs0BC9-7fglWa8mBMcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYdwiJP5626mQqxzRQhwnug2.png?f=fotoalbum_large

Dat is uiteraard niet de exacte plattegrond van mijn woning, daar ik de opening nog niet heb. Maar ik zie wel een '12' staan. Ik neem aan dat er dus op 12 cm wordt gedoeld.

@Señor Sjon , jij ook bedankt voor de reactie. 10CM zal ik sws aanhouden, maar waarschijnlijk 12CM om veilig te zijn. (Na vinden van bovenstaande screenshot),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, gewoon penant van de tekening aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vergeet niet eerst even te kijken of die balk er wel echt is :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
BeJacked schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is de maat die je mag/moet aanhouden. Mocht je het nog niet zeker weten dan even een constructeur vragen. En controleer inderdaad of de balk aanwezig is.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 11:02
Ik heb dit ook gehad, een deuropening was dichtgemaakt. Bij het voorzichtig uithakken vonden we al heel snel een lijn van boven naar beneden, wat dus dichtgemaakt was. Wat dragend was hebben we laten staan en de deuropening verder vrijgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:19
twain4me schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:01:
vergeet niet eerst even te kijken of die balk er wel echt is :+
Eh? Zal wel sarcasme zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Zal niet de eerste keer zijn dat iets achteraf niet aanwezig of net iets anders aanwezig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bouwend nederland + tekening ≠ huidige situatie :+

er is zoveel anders gebouwd dan op aanvraag tekeningen staat en dan heb ik het dus nog niet over wijzigingen die achteraf na oplevering zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Zal niet de eerste keer zijn dat iets achteraf niet aanwezig of net iets anders aanwezig is.
het is eerder regel dan uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of iemand vond de balk lastig vanwege $redenen en heeft dat muurtje als vervanger geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:02
Ja, of de stalenbalk was destijds een koperskeuze waar men voor kon kiezen.

Dus een open keuken met stalen balk of een gesloten keuken met dragende wand.

Dus sloop er een stukje plafond uit en kijk of hij er zit. Zit hij er, lekker veder beuken, zit hij er niet dan weet je meteen welk formaat balk je moet hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door BBB-Nick op 22-02-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Dat er een stalen balk zit maakt het niet een niet-dragende muur.
Uit een dragende muur van 6 meter lang kun je rustig 1m1 aan bakstenen weghalen zonder dat de boel instort, dat maakt het ook niet een niet-dragende muur.

Dus, ik zou het nog steeds als dragende muur beschouwen. Een constructeur kost je echt de kop niet. Op z'n minst zou ik het door iemand laten uitvoeren die goed verzekerd is.
Pagina: 1