Zekering klapt eruit zodra tvhoek aangaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 22:11
Al geruim een jaar gebeurt het steeds vaker dat de zekering/groep eruit klapt waar de tvhoek onder andere op zit, Als ik naga wat er allemaal op die groep potentieel aan wattage zit (Inschakel piek van 2x het wattage van een apparaat meegerekend), kom ik op zo'n 2500watt piek.

Als onderstaande 5 apparaten worden ingeschakeld via de smartplug (Homewizard) dan klapt de zekering er ongeveer 45% van de tijd eruit, dit gebeurt óók zonder smartplug ertussen, dat heb ik al uitgesloten.
  • Playstation 5: 350w
  • Soundbar: 300w
  • TV: 75w
  • KPN tv ontvanger: 12v 1a
  • HDMI switch: 5v 1a
Onderstaande 4 apparaten staan eigenlijk altijd aan:
  • Netwerk PoE switch: 60w
  • Verschillende (smart) lampen: max 60w
  • AppleTV: 2,4w
  • Smarthome Bridges: 5v 11w
Onderstaande 2 apparaten zijn aanwezig op diezelfde groep, maar deze staan eigenlijk nooit aan op het moment dat de zekering eruit klapt:
  • 3D printer: 240w
  • PC: 850w pc voeding + 3x beelschermen á 22w
Via de Homewizard app zie ik geen hoge waardes als de tvhoek aanstaan, nog onder de 80watt met regulier gebruik.

Welk apparaat is het meest verdacht als het gaat om defect of anders een extreem hoge piek verbruik ?
Het appartement is 2 jaar geleden opgeleverd, heeft naar mijn idee wel een redelijk zwaar stoppenkast, zaken zoals warmtepomp en inductieplaat hebben allemaal netjes hun eigen groepen en aardlek en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
Om verder te specificeren:
  • TV: Finlux FL4310CB
  • Soundbar set: Sony HT-CT390
  • Netwerk switch: Unifi PoE Switch 16
  • Smarthome bridges: Homey Pro, Philips Hue.
  • Verschillende (smart) lampen: 1x Hue Signe, 2x Hue Play, 1x Hue E24 Color bulb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:12
Je zou stapsgewijs apparaten kunnen isoleren. Om er zo achter te komen welk apparaat het probleem geeft.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:51
Probeer eens de stekker om te draaien (dus neutraal en fase omdraaien).
Dit hielp bij mijn magnetron

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
MartijnVFF schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:47:
Als ik naga wat er allemaal op die groep potentieel aan wattage zit (Inschakel piek van 2x het wattage van een apparaat meegerekend), kom ik op zo'n 2500watt piek.
Dat is wel heel laag ingeschat, de geschakelde voedingen van tegenwoordig hebben een behoorlijke inrush current. Als je bv kijkt naar enkel al die PS5 dan is de inrush current 10A bij 230V. Het is weliswaar voor een hele korte tijd, maar als je veel van dat soort voedingen tegelijk aanklapt dan gaat het om een aardige piek. Kun je de apparaten niet in fases inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
Nielson schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Dat is wel heel laag ingeschat, de geschakelde voedingen van tegenwoordig hebben een behoorlijke inrush current. Als je bv kijkt naar enkel al die PS5 dan is de inrush current 10A bij 230V. Het is weliswaar voor een hele korte tijd, maar als je veel van dat soort voedingen tegelijk aanklapt dan gaat het om een aardige piek. Kun je de apparaten niet in fases inschakelen?
Dan is de kennis die ik heb verkregen dat je de wattages/amps keer 2 mag doen van wat het apparaat aangeeft te verbruiken als opstart waarde ook niet meer helemaal.

Zelfs met die 10ampere van de ps5 kom je toch nog niet in de buurt van de zekeringswaarde (16ampere trouwens)?
Voor het apart/in fases schakelen zou ik moeten kijken voor extra smartplugs, ik kan voor nu dat een aantal dagen manueel doen met om te beginnen de ps5 dan los te halen voordat ik alles inschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
Nielson schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Altijd leuk om random topics te lezen, dit is waarschijnlijk waarom bij mij de stop eruit knalt als ik terug ben van vakantie en alles weer onder spanning zet. Dat is onder andere een PS5 en 2 monitoren op een stekkerblok en die moeten echt per stuk in het stekkerblok gestoken worden, anders vliegt de stop er direct uit.

Goede info, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
Ik heb het met mijn computerhoek. Bij normaal gebruik verbruikt die max 200W, maar alle geschakelde voedingen bij elkaar laten een 16A automaat met regelmaat trippen. De enige oplossing is om de apparaten achter elkaar in te schakelen. Die geschakelde voedingen geven dermate hoge pieken bij inschakelen dat je er niet veel tegen doet.

In mijn geval:
  • 3x Dell U2520D (3x 25W)
  • 1x Dell TB16 (250W)
  • 1x Dell 7510 (180W)
Zou ook geen 16A mogen trippen, maar doet het wel bij inschakelen. Overigens heb je vaak ook nog wel wat meer aangesloten op dezelfde groep.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
Voor nu de Playstation van die smartplug/stekkerblok gehaald, zit nu in een stekkerblok die altijd stroom heeft, dus die zal geen piek meer geven.

Ook nog een stekkerblok vervangen, de katten hadden één van de kabels weten te vissen en er wat mooie tandafdrukken ingezet, wie weet was het ook deels lekstroom.
Even aankijken hoe het nu gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:40
De groep die eruit gaat, is gezekerd met een automaat met B karakteristiek?
Indien ja, kun je overwegen die automaat te (laten) vervangen door een gelijk type met C karakteristiek. Die kan meer inschakelstroom hebben, wordt vaak gebruikt in industriële omgevingen waar motoren met trage aanloop of lasapparatuur wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:32
Waarschijnlijk is de Finlux TV de oorzaak, goedkope turkse voeding erin die een enorme startstroom heeft, kan zijn tot 80x de nominale verbruikswaarde met LED (lampen/tv's)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat gebeurd er eigenlijk als je dezelfde apparatuur inschakelt zonder de smartplug? Dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Neem aan dat je nu een stekkerdoos op die smartplug hebt? Dus de stekkerdoos rechtstreeks in een WCD steken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
True schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:21:
Wat gebeurd er eigenlijk als je dezelfde apparatuur inschakelt zonder de smartplug? Dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Neem aan dat je nu een stekkerdoos op die smartplug hebt? Dus de stekkerdoos rechtstreeks in een WCD steken.
Die smartplugs heb ik nog niet heel lang, maar daarvoor ook al dezelfde problemen, had toen dezelfde setup maar dan zonder de plug. Die heb ik al uit kunnen sluiten. Andere stekkerdoos ook al reeds geprobeerd, voor de zekerheid. En nog steeds hetzelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
rvdgaag schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:14:
Waarschijnlijk is de Finlux TV de oorzaak, goedkope turkse voeding erin die een enorme startstroom heeft, kan zijn tot 80x de nominale verbruikswaarde met LED (lampen/tv's)
Toevallig ervaring mee? Toestel is van 2016 of 2017, zou normaal niet zo heel oud zijn, of is dit wel redelijk oud of een bekend issue met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je moet weten waar het vandaan komt.

- vaste bedrading
- apparatuur
- stekkerdozen etc "losse bedrading"

Enkele tests:

Je hebt katten lees ik...rest van de draden ook nagelopen?

Als je alles loshaalt en je zet er een voor een zaken op heb je dan hetzelfde?

Heb je je stopcontacten al eens goed schoongemaakt, maken deze goed contact?
Met de groep eraf even de plaatjes eraf schroeven en contacten controleren dat deze er goed in zitten.

Zit er geen vocht ergens dat de oorzaak kan zijn?

Betreft het een geaard of ongeaard stopcontact?

Heb je misschien totaal andere apparatuur bijv een 3000W heater die je eens kan proberen?

Is het altijd bij hetzelfde stopcontact? Kan je deze setup eens verplaatsen (dmv verleng snoer) naar een andere groep en kijken of het daar ook voorkomt

[ Voor 64% gewijzigd door FitTiv op 22-02-2023 22:20 ]

• MartijnVFF
FitTiv schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:15:
Je moet weten waar het vandaan komt.

- vaste bedrading
- apparatuur
- stekkerdozen etc "losse bedrading"

Enkele tests:

Je hebt katten lees ik...rest van de draden ook nagelopen?

Als je alles loshaalt en je zet er een voor een zaken op heb je dan hetzelfde?

Heb je je stopcontacten al eens goed schoongemaakt, maken deze goed contact?
Met de groep eraf even de plaatjes eraf schroeven en contacten controleren dat deze er goed in zitten.

Zit er geen vocht ergens dat de oorzaak kan zijn?

Betreft het een geaard of ongeaard stopcontact?

Heb je misschien totaal andere apparatuur bijv een 3000W heater die je eens kan proberen?

Is het altijd bij hetzelfde stopcontact? Kan je deze setup eens verplaatsen (dmv verleng snoer) naar een andere groep en kijken of het daar ook voorkomt
Nagekeken, de rest had nergens last van, ze zaten nog netjes uit het bereik voor de katten

Alles los één voor één toevoegen laat niets klappen, het is het gecombineerde dat het veroorzaakt. PlayStation sinds gisteren van die schakelaar afgehaald, dat scheelt hopelijk al een hoop, volgende verdachte is de tv zelf.

2 maanden geleden naar dat gekeken toevallig, de wcd zag er prima uit voor zover ik kan oordelen, hij grijpt de stekker ook goed, hangt er niet los in ofzo. Geen vocht, randaarde.

Zou de mobiele airco (2000w) eraan kunmen hangen, of is dat te licht?

Toen we de woonkamer nog anders ingedeeld hadden was het een andere groep waar het stekkerblok in hadden zitten blijkbaar, gebeurde toen ook al hetzelfde.
Pagina: 1