Zoals velen wil ik dus ook zonnepanelen. Nu heb ik vanuit de bouw al 15 panelen.
Het gaat om JA Solar panelen van 325wp.
Vanuit de bouw hebben ze 14 panelen aan de voorkant en 1 paneel aan de achterkant geplaatst. Zover ik kan zien in een enkele string. Achteraf vraag ik mij af waarom ze die ene paneel aan de achterkant hebben gezet terwijl er aan de voorkant nog voldoende ruimte is. Voorkant kijkt naar het zuidwesten en de achterkant naar het noordoosten. Trekt deze ene paneel de productie niet omlaag?
Anyway ik wil dus de ruimte aan de achterkant benutten en hierbij wil ik ook graag de ene paneel naar de voorkant verplaatsen. Helaas is niet iedereen dit bereid te doen. Ik heb een aantal offertes waarvan ik de interessante hier zal plaatsen. Er is eigenlijk weinig last van schaduw waar een serieel systeem de meest voor de hand liggende oplossing lijkt. Sommige aanbieders zweren bij micro omvormers. Maar dat lijkt mij in mijn situatie overbodig.
:strip_exif()/f/image/bcbrl2v1gnn9ML3MLbYTA4e9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EJSF3nz898xE75UQ72ZY9gN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lUeOLDfjldWHBdgm4H5TLYgt.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde:
:strip_exif()/f/image/IClv8YVFOr4ggzYyR7hgUlo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakraampje is er in het echt dus niet.
:strip_exif()/f/image/5eDrFDLBmpsiXeEmbdBw9jZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heb ik de exacte hoogte niet. Wel telde ik 24 dakpannen.
Vanwege nieuwbouw kon niet elke partij een dak indeling maken. Heb wel verschillende varianten ontvangen:
/f/image/BNDBcX2oA0QlmPkGaxy2F9KE.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ouRSxzsqwZok0zLhACAwhbd2.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9sDwzE1kI4KIhhmvdc3o6H0r.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dUA0MFVvg2NjWwQWrx8g5K4Z.png?f=user_large)
Geen specifiek budget maar moet geen hoofdprijs zijn.
Offerte 1: Kan helaas alleen verwijderen en niet verplaatsen. Kwam met 18 panelen maar dat past vanwege het pijpje niet. Kon verder geen indeling maken omdat het dak niet te zijn is in google maps.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OGh7R7cSwHeiQNlEkmvMUqM5.png?f=user_large)
Offerte 2: Kan helaas alleen verwijderen en niet verplaatsen. Heeft een combi van 14 panelen portrait en 3 landscape.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tII8pfrMfLNzRCKjQEECj6E4.png?f=user_large)
Offerte 3: Komt als enige met een 1 fase omvormer en kon niet duidelijk aangeven waarom wel of niet een 3 fase omvormer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UfKM1NSb2h7NHNAN2HWtrmdn.png?f=user_large)
Offerte 4: Komt nog met een extra offerte met meer panelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zCdHnYsPUHF0dpGnMPoWYJeY.png?f=user_large)
Heb ik gelijk als ik zeg dat micro-omvormers onnodig zijn? Niet elke partij wil verplaatsen.
Wellicht dat ik eventueel later apart deze paneel kan bijplaatsen als ik ook nog een aantal meer vind van hetzelfde type. Volgens mij zou er aan de voorkant nog 7 panelen van hetzelfde type moeten kunnen passen. Zou ik dan ook de huidige omvormer moeten vervangen?
Huidige Paneel:
:strip_exif()/f/image/w0zunI266WPi8zPFu39mK0zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige Omvormer:
Het gaat om JA Solar panelen van 325wp.
Vanuit de bouw hebben ze 14 panelen aan de voorkant en 1 paneel aan de achterkant geplaatst. Zover ik kan zien in een enkele string. Achteraf vraag ik mij af waarom ze die ene paneel aan de achterkant hebben gezet terwijl er aan de voorkant nog voldoende ruimte is. Voorkant kijkt naar het zuidwesten en de achterkant naar het noordoosten. Trekt deze ene paneel de productie niet omlaag?
Anyway ik wil dus de ruimte aan de achterkant benutten en hierbij wil ik ook graag de ene paneel naar de voorkant verplaatsen. Helaas is niet iedereen dit bereid te doen. Ik heb een aantal offertes waarvan ik de interessante hier zal plaatsen. Er is eigenlijk weinig last van schaduw waar een serieel systeem de meest voor de hand liggende oplossing lijkt. Sommige aanbieders zweren bij micro omvormers. Maar dat lijkt mij in mijn situatie overbodig.
Foto's
Voorzijde::strip_exif()/f/image/bcbrl2v1gnn9ML3MLbYTA4e9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EJSF3nz898xE75UQ72ZY9gN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lUeOLDfjldWHBdgm4H5TLYgt.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde:
:strip_exif()/f/image/IClv8YVFOr4ggzYyR7hgUlo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakraampje is er in het echt dus niet.
:strip_exif()/f/image/5eDrFDLBmpsiXeEmbdBw9jZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte is 6 meter en volgens de bouwtekening een hoek van 47 graden.Helaas heb ik de exacte hoogte niet. Wel telde ik 24 dakpannen.
Vanwege nieuwbouw kon niet elke partij een dak indeling maken. Heb wel verschillende varianten ontvangen:
/f/image/BNDBcX2oA0QlmPkGaxy2F9KE.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ouRSxzsqwZok0zLhACAwhbd2.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9sDwzE1kI4KIhhmvdc3o6H0r.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dUA0MFVvg2NjWwQWrx8g5K4Z.png?f=user_large)
Schaduw
Bijna tot niet. Aan de voorkant dakkapel van de buren en een schoorsteen. Aan de achterkant alleen een pijpje.Jaarverbruik
Nog niet bekend woon er nog geen jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 3x25Budget en doel
Doel]is zoveel mogelijk de ruimte benutten en opwekken.Geen specifiek budget maar moet geen hoofdprijs zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Altijd mooi meegenomenReeds verkregen offertes
Heb een aantal offertes waarbij sommige partijen de bestaande paneel alleen willen verwijderen en niet verplaatsen.Offerte 1: Kan helaas alleen verwijderen en niet verplaatsen. Kwam met 18 panelen maar dat past vanwege het pijpje niet. Kon verder geen indeling maken omdat het dak niet te zijn is in google maps.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OGh7R7cSwHeiQNlEkmvMUqM5.png?f=user_large)
Offerte 2: Kan helaas alleen verwijderen en niet verplaatsen. Heeft een combi van 14 panelen portrait en 3 landscape.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tII8pfrMfLNzRCKjQEECj6E4.png?f=user_large)
Offerte 3: Komt als enige met een 1 fase omvormer en kon niet duidelijk aangeven waarom wel of niet een 3 fase omvormer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UfKM1NSb2h7NHNAN2HWtrmdn.png?f=user_large)
Offerte 4: Komt nog met een extra offerte met meer panelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zCdHnYsPUHF0dpGnMPoWYJeY.png?f=user_large)
Regio
Noord-HollandHeb ik gelijk als ik zeg dat micro-omvormers onnodig zijn? Niet elke partij wil verplaatsen.
Wellicht dat ik eventueel later apart deze paneel kan bijplaatsen als ik ook nog een aantal meer vind van hetzelfde type. Volgens mij zou er aan de voorkant nog 7 panelen van hetzelfde type moeten kunnen passen. Zou ik dan ook de huidige omvormer moeten vervangen?
Huidige Paneel:
:strip_exif()/f/image/w0zunI266WPi8zPFu39mK0zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige Omvormer:
/f/image/0SHSw0KzlQnuEvGZOn5wL5WB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eHh1wjNytt3sbUalMwnRyUpc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6qM9nfQ2H7DQvjo6kkoi1ENL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z8hrm5eon1M4AOkhQPFMdRRy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xFVuVLULy0lorm4DMQOqcae2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VK5EM2cykHwude9laDuDk2By.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MqJ6xbXxaNPVhuALwd0ZZZh1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rHOW0OFwa6aL8sd1Lkn6hENI.png?f=fotoalbum_large)