Schuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo , ik hoop dat ik het in de juiste categorie plaats

Mijn naam is johan en ik heb een vraag wat betreft het isoleren van mijn schuur/garage , ik heb een garage wat opgebouwd is uit rabat met vuren staander 50x75 , en ja nu komt het ik zou de schuur graag willen isoleren maar zoals meestal bij de standaard schuur is er geen rekening gehouden met ventilatie (logisch natuurlijk ) dus dat wil zeggen er zitten geen tengels en dampopen folie tussen de staanders en het rabat , alleen nu vroeg ik mij af hoe kan ik dit het beste aanpakken ik dacht zelf mischien beter om voorzetwanden te maken met damp open folie erachter , het voordeel is dat de bestaande wanden goed kunnen ventileren en dat je de dikte isolatie zelf kunt bepalen , optie twee mischien pir gebruiken van cia 5 cm in de bestaande wanden er komt dan een spouw tussen het pir en het rabat van zo'n 2,5 cm alleen het nadeel van pir is dat het niet akoestisch isoleerd en dat is wel 1 van mijn wensen het tweede nadeel is dat ik tussen elke staander een ventilatie rooster moet plaatsen onder en boven hoe dan ook de wanden zullen afgwerkt worden met spano of osb zodat het ook mooi afgwerkt is en verder zal er een zolder in de garage komen die ik tussen de balklaag ga isoleren

Graag hoor ik van mensen die ervaring in dit soort dingen hebben om advies hoe ik dit het beste aan kan pakken mijn dank is groot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Eerste wat me te binnen schiet: hoe is de vloer geïsoleerd? Als die niet waterdicht en geïsoleerd is ga je problemen krijgen.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
De vloer is niet geisoleerd , deze is gewoon bestraat met betontegels op zand

Problemen bedoel je vocht en kou van onderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52
Er komt optrekkend vocht uit de vloer, en dat geeft je natte betontegels. Heb ik ook in mijn schuur, en het is erg vervelend. Er zit vocht in de grond, en dat condenseert op de iets warmere tegels. Dus als je je schuur gaat isoleren ga je daar meer last van hebben.

De damp open folie zit achter het rabat gok ik? Want je wil een remmende folielaag aan de warme zijde, en een open laag aan de koude zijde. Dan kan het vocht uit de constructie ontsnappen.

Een tekening van je muuropbouw is aan te raden. En wat foamy zegt over de vloer is ook goed om in je plannen mee te nemen. Als je de vloer wil vervangen zou ik dat doen voordat je die voorzetwanden bouwt.

Verder kan je je plan doorrekenen op https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator//?. Daar zie je ook hoe je komt te zitten met je vocht.

Bij het akoestisch isoleren moet je ook nadenken wat voor type geluidshinder je tegen wil gaan, lage geluiden hebben massa nodig, met hoge geluiden maakt steenwol of glaswol al veel uit. Om lage geluiden tegen te gaan wil je ontkoppelen en massa (bijvoorbeeld gips) gebruiken.

Maar ik zou eerst de constructie van je schuur uittekenen, en met name hoe de wanden zijn opgebouwd.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
Dat klopt inderdaad de beton tegels slaan vaak vochtig uit vooral met regenachtig weer ,, daar had ik nog niet bij stil gestaan dat ook de vloer dan uiteindelijk ook moet isoleren ,, wat ik bedoel met de folie is , normaal gesproken doe je vanaf buiten af gezien (koude kant )rabat ,tengel ,damp open folie , isolatie , remmende folie , plaatmateriaal maar in mijn schuur heb ik deze mogelijkheid niet meer in de bestaande wanden omdat het rabat direct op de vuren staanderd is gespijkerd vandaar ook mijn voorstel om voorzetwanden te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BCou8q6KQR_dn-xyLcycyJxl1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuWfh7MMuuKlfEHJxa4sLBOh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Aan het hout te zijn komt er wels wat vocht langs, die vlekken links langs die balk ogen mij als vocht vlekken. Dat lijkt mij wel iets om rekening mee te houden. Nu zal het mooi opdrogen, maar als je er isolatie tegen aan doet zal dat minder gaan. Of je nu een voorzet wand plaatst, of tussen de balken isoleert, je sluit het wel op.

Als je het goed wil doen zal het rabat er af moeten, en op basis van die foto zou ik dat eigenlijk wel toen.

Ik zie daar een afkortzaag staan, is het je klusschuur? Als het gaat om akoestisch isoleren van een werkplaats heb je al een mooie start met steenwol + gipsplaat. Als je dat echt goed doet kan je nog een 2e laag gipsplaat er op lijmen met een speciale lijm, green glue (https://www.easycell.nl/p...wand/green-glue-compound/) maar goedkoper is om er gewoon meer gipsplaten op te zetten. Maar aan de foto te zien is je raam dan meteen je zwakste punt, en ik kan me voorstellen dat green glue een beetje teveel van het goede is.

Die watervlekken bij de planken zou ik wel goed bekijken, want ik zou hier zelf niet zo even folie tegen aan doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
Mmm moeilijke situatie , ik heb er inderdaad ook aangedacht om het rabat er af te halen , maar er zal dan ook nieuwe op moeten , ik ga hier nog even goed over na denken wand het moet niet de bedoeling zijn omdat het inderdaad een klus schuur is dat ik er heel veel geld in ga stoppen , het zal verwarmd worden door een houtkachel vandaar ook mede dat ik het wil isoleren en inderdaad door het geluid van de machines , maar het moet niet zo zijn dat ik vochtproblemen uitlok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NKZzEDhMljD82aiXsNsDz5CrWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjJIfokwP77DO4tLDpo9vCXR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD0VvPRZFlEeSCZlQ4Sc9q2TAQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfdDj33TOlflLlTNZRwpEI9r.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij even een detail tekening zodat mijn plan wat duidelijker word met dit plan zou ik de koude kant voldoende kunnen ventileren door de panlatten die ik horizontaal op de bestaande staanders monteer kan elk vak tussen de staanders luchten lijkt mij ( is dit niet juist hoor ik het uiteraad graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nette details :) je aandachts punt zit bij de vloer, daar wil je eigenlijk iets dat vocht ook naar buiten kan lopen.
vaak is dat een hoeklijn of zoiets

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/b4/8b/3f/b48b3fff13c5534507bba4b1adfbe307.jpg

ik ken de opbouw van je garage natuurlijk niet, maar wellicht is zoiets nog in te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Johan1912 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:16:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hierbij even een detail tekening zodat mijn plan wat duidelijker word met dit plan zou ik de koude kant voldoende kunnen ventileren door de panlatten die ik horizontaal op de bestaande staanders monteer kan elk vak tussen de staanders luchten lijkt mij ( is dit niet juist hoor ik het uiteraad graag
Ah, dat verheldert, dus je wilt eigenlijk een compleet nieuwe wand achter de bestaande bekleding hebben, waarbij je de balken in de koude zijde hebt. Je kan die tekening zo omzetten naar ubakus. Maar ik vermoed dat dit wel kan werken. Zo vormt de hele huidige schuur de bekleding voor de nieuwe schuur eigenlijk.

Als je dan de aan de onderzijde van je nieuw muur iets fixt waarmee water onder de muur weg kan, en de bestaande tegelvloer voor iets vervangt ben je er denk ik wel.

Al moet ik zeggen, ik vraag mij af of dit goedkoper is dan het rabat vervangen, je zal een hoop extra hout hiervoor moeten gebruiken. Maar ik vermoed wel dat je sneller klaar bent zo.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1912
Dat klopt helemaal als het ware een schuur in de schuur maken met voorzetwanden zodat de buitenwanden vrij blijven van isolatie en dat de temperatuur schommeling niet zo heftig word in de buitenwanden en dat er genoeg ruimte overblijft om te ventileren , inderdaad ik moet nog even bedenken hoe de vloer aan te pakken onder de voorzetwanden komt sowiezo dpc folie zodat het vocht niet in het hout kan trekken maar daarmee is de vloer nog niet geisoleerd natuurlijk ,

Wat de vervanging rabat betreft , ik zit even met het probleem dat de topgevels niet worden geisoleerd omdat er een zolder in komt waar isolatie tussen komt het word als het ware een ruimte in een ruimte , nog even een verheldering de schuur is totaal 9x6 meter en het klus gedeelde word 6x3 met een tussenwand dus de complete schuur word niet geiesoleerd vandaar dat ik ook naar binnen wil werken ipv naar buiten
Pagina: 1