Deur van MDF, net zo simpel als het lijkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:54
Hallo klussers!

Ik ben me aan het voorbereiden op een nieuwe klus, ik wil een lattenwand maken met een verborgen deur en een schuifdeur naar de nu nog open trap.'
De verborgen deur wil ik graag tot het plafond laten lopen, dus een deurhoogte van ongeveer 2800 mm, de schuifdeur is iets lager, maar breed.

Nu kan ik een deur op maat bestellen, maar veel toko's leveren geen deuren met een hoogte van 2800 mm, of niet breed genoeg voor de trap. Kan ik gewoon een 38 mm plaat op maat zagen en deze als deur gebruiken? ik krijg niet goed gevonden waarin een deur anders is.

bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
een 38mm plaat word wel heel zwaar.

Je kan een raamwerk maken van vuren latten.
En hier aan beide zijden 5mm multiplex op lijmen.
kern kan je volstoppen met piepschuim of iets anders lichts.

Een normale kamerdeur maken ze vaak van een mdf/karton sandwich paneel.
De randen zijn van vuren balkjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9REZXxHfGyH2fjTv2Fzgsjbl4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sErQeLf9RiqxFsQFWn2nahLk.png?f=user_large

Multiplex vind ik zelf vaak wat fijner werken bij dit soort dingen.

[ Voor 49% gewijzigd door FRANQ op 21-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
Ah, goed punt. Ik bereken voor massief MDF een totaal gewicht van 72 kg.
Vuren raamwerk klinkt dan wel slim. Kan ik dan het beste twee latten aan elkaar lijmen ivm kromtrekken of hoef ik me daar niet zo druk om te maken?

[ Voor 59% gewijzigd door Mystery02 op 21-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
In dit geval zou ik dan misschien niet voor een vuren frame gaan ivm bewerkbaarheid van de kopse kanten. Aangezien je een 'onzichtbare' deur wil maken zul je wellicht ook gebruik maken van verborgen scharnieren.
Dus bijvoorbeeld multiplex stroken zagen, opbouw: 12mm multiplex plaat - 18mm multiplex 'stroken' frame - 12mm multiplex. Dan heb je aan de kopse kanten over de gehele dikte hetzelfde materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
ik moet normale kogelscharnieren gebruiken omdat het draaipunt tussen de latjes van de lattenwand moet liggen. Verborgen scharnieren kunnen niet omdat dan de latjes tegen elkaar komen.

Je stelt dus voor om een frame van Multiplex te maken ipv een frame van vuren, als ik je goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 23:18
Ik zou zeker geen frame maken van vuren. De kans op kromtrekken etc is wel echt groot. Daar bijkomend zou ik ook zeker geen underlayment multiplex nemen. Dan ga je al meer kijken naar de populier,berken,beuken multiplex. Dan wordt het evengoed een duur verhaal.

Als je ook de kopse kant van je deur nog een beetje knap te krijgen zal je met een multiplex deur ook flink aan de gang moeten met plamuur omdat een beetje gelijkmatig te krijgen.

Waarom geen MDF? behalve het gewicht heb je gewoon goede scharnieren nodig, en minimaal 4.

Wij hebben zelf deuren gemaakt van MDF en dat gaat prima. We hadden ons giga verrekend op het gewicht van de deur (geen idee hoe) maar we hadden 4 scharnieren geplaatst om ruim 80kg op te vangen maar de deur bleek maar 23kg te zijn.

We hebben wel paneeldeuren dus hebben stijlen 38mm en een binnenpaneel van 12mm. Scheelt aanzienlijk in gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzNgo6qNjXViBTcENqjSefDSauo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSn5rEn6jwredLKlBDuKAwcd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18gaZ47tHUGAQkSGmUshDF1lLF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUryKleTEGMEvaifArOWCmiz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOtojFJ--JP0S_cHV_h28SG_4Zk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DohQAQdGyGAYNjqqzkqENpRy.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: multiplex in 310x150 is bijna niet te vinden trouwens. Heb wel wat populier gevonden voor 12mm zit je dan al per plaat op 185 euro. Leuk als je daar er mininmaal 2 van moet hebben.

Kan je beter 1 grote MDF 305x122 kopen voor 170 euro. Ben je in 1x klaar en hoef je alleen te zagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aurum op 21-02-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als er toch een lattenframe op komt (en de deur dus vrijwel niet zichtbaar is?) Zou ik van (populieren) multiplex stroken een frame bouwen. Langwerpig buitenframe met kruizen er in ter versteviging. Werkt weinig tot niet, sterk, en met 2x18mm heb je waarschijnlijk een voldoende stevigheid en dikte. Ook makkelijk aan elkaar te schroeven in vergelijking met balkjes. Eventueel de ene zijde dan weer afdekken met een dun plaatje hardboard of multiplex.
Een massieve plaat MDF is loodzwaar, zeker als er ook nog eens latten op komen, terwijl je met minder hout en minder gewicht een sterkere constructie kunt maken.
En wellicht kun je ook mooi de latten vanaf de achterzijde er op vastschroeven, heb je vanaf de voorkant geen schroeven in het zicht :)

[ Voor 32% gewijzigd door _ferry_ op 22-02-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
Een honingraat deur werkt volgens het torsion box principe. Een raamwerk van dunne latten (vuren helemaal ok) en een dun paneel aan elke zijde is extreem sterk, en trekt absoluut nooit krom.

Enige waar je op moet letten is dat het oppervlak tijdens het maken vlak is.

Je kan een torsion box volledig van MDF maken.
2 platen van 12 mm in de gewenste maat
En dan een plaat van 12mm in stroken laten zagen bij de bouwmarkt.

https://www.wikihow.com/Build-a-Torsion-Box-Workbench-Top
Pagina: 1