MacBook Pro 2017 batterij probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:27
De 13 inch Intel MacBook Pro 2017 (i5, 8 gb) van mijn vrouw heeft een vreemd probleem. Aan de oplader doet de Macbook het prima, batterijniveau bv 80%. Zodra deze van de oplader wordt gehaald, werkt het nog steeds prima, batterijniveau nog steeds bv. 80%.

Na een at random periode (soms na 10 minuten, soms pas na een paar uur), komt de Macbook niet meer uit diens slaapmodus en laat het zwarte scherm met lege batterij icoon zien, alsof de batterij volledig ontladen is. Weer aan de oplader, Mac komt direct uit slaapmodus, batterij op normaal niveau. Lader eraf, Macbook doet het een poosje prima, batterij zoals verwacht. Tot het moment dat genoemd probleem zich weer herhaald.

Conditie van de batterij wordt als goed aangegeven. Dit lijkt ook wel te kloppen, want hij loopt niet snel leeg oid. Ineens is het gewoon klaar en lijkt hij volledig leeg, terwijl dit niet het geval is. Iemand dit ook meegemaakt? Losse of semi-defecte kabel? controller stuk? Toch een defecte batterij? Ik krijg als ik Google alleen 2019 modellen met batterij problemen, maar kan niets over dit specifiek probleem vinden.

- MacOs ge-update naar MacOs Ventura 13.2.1 (oudere versies hebben ook het probleem, het is dus niet het 12.1.1. Monterey issue)
- SMC reset geprobeerd.
- Batterij getracht te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:59
Wat is de capaciteit nog van de accu? Daarvoor kun je Coconutbattery installeren. Het kan natuurlijk zijn dat je accu gewoon op is, zeker gezien de leeftijd.

https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Coconut geeft aan 77,6% health, Macbook en dus batterij zijn van mei 2018 (2017 model), 276 loadcycles. Coconut geeft bij health aan check battery. In Macos is de conditie normal. Batterij dus toch gaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:59
MariusV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:32:
Coconut geeft aan 77,6% health, Macbook en dus batterij zijn van mei 2018 (2017 model), 276 loadcycles. Coconut geeft bij health aan check battery. In Macos is de conditie normal. Batterij dus toch gaar?
Batterijen kunnen soms rare dingen doen. Ik heb ooit een keer een iPhone accu gehad die volgens iOS ook in orde was, maar soms vanuit het niets wegviel en daarna compleet leeg was. Kan het je echter niet garanderen dat het daadwerkelijk de accu is, maar dat is vermoedelijk wel het goedkoopst om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
MariusV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:32:
Dat denk ik wel ja. Percentage onder de tachtig procent betekent ook dat die officieel versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Probeer eens een PRAM/SMC reset, dat kan dit soort problemen "verhelpen".

- Poweradapter loskoppellen
- Aan linkerkant van het ingebouwde toetsenbord Shift-Control-Option indrukken en ook de powerknop 10 seconden ingedrukt houden.
- Nu macbook gewoon opstarten via powerknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
BernardV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:25:
Probeer eens een PRAM/SMC reset, dat kan dit soort problemen "verhelpen".

- Poweradapter loskoppellen
- Aan linkerkant van het ingebouwde toetsenbord Shift-Control-Option indrukken en ook de powerknop 10 seconden ingedrukt houden.
- Nu macbook gewoon opstarten via powerknop.
Dat heb ik idd al geprobeerd( zie OP), maar dat loste het niet op helaas. Denk dat zoals hierboven aangegeven wordt de batterij gaar/ klaar is. En zal idd de goedkoopste test zijn. Van de rest word je niet vrolijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
MariusV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Dat heb ik idd al geprobeerd( zie OP), maar dat loste het niet op helaas. Denk dat zoals hierboven aangegeven wordt de batterij gaar/ klaar is. En zal idd de goedkoopste test zijn. Van de rest word je niet vrolijk..
Excuses, overheen gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 23:22
Het vervangen van de accu via Apple zelf is niet goedkoop, maar er wordt wél een prima accu gebruikt. Helaas zijn niet alle OEM accu's van dezelfde kwaliteit. YMMV

Als je het door Apple wilt laten oplossen dan raad ik je aan om zit vóór 1 maart te doen, want na die datum worden de prijzen voor deze service nog weer verder opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Pavv schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:57:
Het vervangen van de accu via Apple zelf is niet goedkoop, maar er wordt wél een prima accu gebruikt. Helaas zijn niet alle OEM accu's van dezelfde kwaliteit. YMMV

Als je het door Apple wilt laten oplossen dan raad ik je aan om zit vóór 1 maart te doen, want na die datum worden de prijzen voor deze service nog weer verder opgevoerd.
Op de Apple support site spreekt men over 229 euro, dat zou meevallen. Op de Amac site heeft men het over 619 euro, maar dan wordt er ook een body vervangen oid? In het eerste geval wordt de batterij vervangen, in het tweede geval komt er een nieuwe macbook, want in geen 619 jaar.

En dank voor de tip, ik las al over de prijsverhogingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Dat dacht ik al, geen probleem. En goede tip, want dit lost regelmatig dergelijke problemen op, dus thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MariusV Ook al de Apple Hardware test gedaan? https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

Toevallig ook niet last van het toetsenbord (wat een bekend probleem is bij de 2016-2019 modellen? Want dan krijg je een nieuwe topcase en accu ;)

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Greatsword schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:56:
@MariusV Ook al de Apple Hardware test gedaan? https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

Toevallig ook niet last van het toetsenbord (wat een bekend probleem is bij de 2016-2019 modellen? Want dan krijg je een nieuwe topcase en accu ;)

Nee, tot op heden heeft mijn vrouw daar geen last van gehad, terwijl ze 'm toch zakelijk veel gebruikt. Maar dat de topcase en accu dan ook vervangen wordt, wist ik niet. En die hardware test kende ik ook niet. Dus thanks, ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Greatsword schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:56:

Ps: weet je of ze eea ook preventief vervangen of alleen als er daadwerkelijk een (aantoonbaar) defect is aan het toetsenbord? h/w test voer ik vanavond even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:48
MariusV schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Ps: weet je of ze eea ook preventief vervangen of alleen als er daadwerkelijk een (aantoonbaar) defect is aan het toetsenbord? h/w test voer ik vanavond even uit.
Zeg dat het probleem zich niet altijd voor doet, maar dat het je wel degelijk hinderd in je dagelijkse werking. Als je toestel verder voldoet aan alle vereisten zullen ze het wel vervangen.
Zwijg verder over je batterij probleem. Daar kom je zogezegd niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
MariusV schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Ik ben laatst langs de Apple Store gegaan omdat er een toets was afgebroken. Dacht dat ik geholpen zou worden dankzij dat serviceprogramma. Had ook een Macbook pro uit 2017. Maar laptop was ouder dan 4 jaar (4 jaar en 3 maanden) en reparatie zou 619 euro kosten...

• MariusV
Even een update:

Hardware test geeft geen fouten.

Mijn vrouw heeft met Apple gebeld: Herstelprogramma toetsenborden was max 4 jaar en is niet meer van toepassing (wat ik bijzonder vind, aangezien het een probleem betreft dat vroeg of laat tot uiting komt en op basis waarvan ze de toetsenbord aanslag ook hebben gewijzigd, dus als je op voorhand niet claimt heb je pech, maar dat is een andere discussie). Dus dank voor de slimme tip, maar helaas is dat geen mogelijkheid meer.

Het advies mbt prijsstijging klopt: 01 maart gaan de herstelprijzen bij Apple omhoog. Echter, Amac (daar is ze ook even geweest) heeft deze al doorgevoerd...en is welgeteld meer dan 200 euro duurder dan apple op het moment voor het vervangen van de accu! Dit zit 'm echt niet alleen in de prijsstijging. Ter info en ter overweging voor eenieder die iets ter reparatie aan wil bieden. De Amac medewerker schrok zelf ook een beetje van dit grote verschil.

Laptop kan kosteloos opgestuurd worden naar Apple, vervanging kost 229 euro. Dat gaan we maar doen dus.

Dank allemaal voor alle suggesties en tips!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MariusV schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:20:

Laptop kan kosteloos opgestuurd worden naar Apple, vervanging kost 229 euro. Dat gaan we maar doen dus.

Dank allemaal voor alle suggesties en tips!
Dan nog 1 suggestie, als je hem zou verkopen zou je er waarschijnlijk nog wel ~399,- voor kunnen krijgen.
Je was toch al van plan om 229,- af te tikken dus dan zit je al op 628,-

Een tweedehands M1 Air is echt een fantastische laptop en die zie ik nu tweedehands ook al regelmatig voor rond de 700 weg gaan.

Is dus maar net wat je wilt (uitgeven) ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MariusV
Greatsword schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Dan nog 1 suggestie, als je hem zou verkopen zou je er waarschijnlijk nog wel ~399,- voor kunnen krijgen.
Je was toch al van plan om 229,- af te tikken dus dan zit je al op 628,-

Een tweedehands M1 Air is echt een fantastische laptop en die zie ik nu tweedehands ook al regelmatig voor rond de 700 weg gaan.

Is dus maar net wat je wilt (uitgeven) ;)
Voor nu wordt het de reparatie. We gaan 'm niet vervangen voor een tweedehands Macbook, dan koopt ze een nieuwe MacBook Pro (zakelijke aanschaf). Dat zal binnen afzienbare tijd ook wel gebeuren denk ik. Overigens vraag ik me af of je er defect (hij valt at random uit en we weten niet 100% zeker dat het aan de accu ligt) er nog 400 euro voor krijgt. En verkopen zonder de koper hierover te informeren vind ik niet okay. Nogmaals, bedankt voor het meedenken allemaal, ook namens mijn vrouw :)

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@MariusV Ik heb die van mij 1 jaar geleden voor 650 euro verkocht en die had geen defecten. Daarnaast was het een uitgebreider model:
13” MacBook Pro 2017 nonTB
Processor: 2,5 GHz Dual-Core Intel Core i7
Opslagcapaciteit: 512GB
Geheugen: 16 GB 2133 MHz LPDDR3

Dus 400 euro lijkt me vrij optimistisch voor eentje met een defect. Ik zou zelf ook gewoon over het defect informeren bij verkoop, dat is wel zo netjes.

[ Voor 9% gewijzigd door syltheboy op 23-02-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Interessant om te lezen, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn MacBook Pro 2019. Ook hier op stroom geen probleem, en accu geeft normale status aan.
SMC reset werkt voor de huidige cyclus, daarna weer problemen. Bij openklappen is MacBook dan uit en gaat hij aan, maar na opstarten valt deze uit terwijl batterij boven de 50% is.

Mijn laptop is nog net binnen de 4 jaar. Geen problemen met toetsenbord tho, maar wellicht inderdaad zeggen dat dit niet altijd voorkomt?

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

Ik had een soort gelijk probleem. Ik heb de batterij longlivity functie uitgezet en daarna kreeg ik geen leeg batterij icoon meer nadat mijn machine uit de slaap of power up kwam.

Staat die functie bij jullie aan?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
Ter info, de MacBook is opgestuurd naar Apple(voor degene die er geen ervaring mee hebben, er wordt een hele fancy met foam beklede doos voor bezorgd), voorzien van een nieuwe batterij en vrij snel weer geretourneerd. Alles lijkt weer te werken zoals het hoort, kosten € 229. Dus bij vage klachten als spontaan uitvallen is dit wellicht de (redelijk) betaalbare oplossing. Dank voor de hulp nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:24
er is toch voor de MacBook Pro 2017 een batterij return programm (doordat er fouten waren mbt accu)

Ik heb hem vorig jaar via Amac naar apple gestuurd en kreeg gratis nieuwe batterij (en toetsenbord)/

https://support.apple.com...okpro-battery-replacement

[ Voor 15% gewijzigd door _birdie_ op 08-03-2023 11:53 ]

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
_birdie_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:52:
er is toch voor de MacBook Pro 2017 een batterij return programm (doordat er fouten waren mbt accu)

Ik heb hem vorig jaar via Amac naar apple gestuurd en kreeg gratis nieuwe batterij (en toetsenbord)/

https://support.apple.com...okpro-battery-replacement
Er werd aangegeven dat het buiten de claimperiode van ik meen 4 jaar viel. Dit is door Apple zelf gemeld aan mijn vrouw. Dus waarschijnlijk had je gelukt en was je net op tijd?

/aanvulling: de productiedatum van de batterij was net te nieuw en viel buiten dit programma. Zowel door Amac als Apple gecheckt voordat we dit traject ingingen.

[ Voor 12% gewijzigd door MariusV op 08-03-2023 16:27 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
4POX schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:05:
Ik had een soort gelijk probleem. Ik heb de batterij longlivity functie uitgezet en daarna kreeg ik geen leeg batterij icoon meer nadat mijn machine uit de slaap of power up kwam.

Staat die functie bij jullie aan?
Bedoel je energiebesparingsmodus? Die staat gewoon uit bij mij inderdaad.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

Maikjuh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Bedoel je energiebesparingsmodus? Die staat gewoon uit bij mij inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq_eP-vm3uRoNYf8DLNe64BKB0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvO4wjBEu8cs74F8wzTDDcVm.png?f=fotoalbum_large

Manage battery longevity: Speciale functie die de capaciteit van de batterij omlaag brengt zodat die minder wordt belast.

Op mijn blog heb ik een stukje erover geschreven. Alleen heb ik nu lege batterij meldingen als die aanstaat. Die functie staat daarom weer bij mij uit.

https://rienkjanschurer.n...ies-the-2021-explanation/

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1