Tegel beschadigd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-07 23:53
Wij hebben de badkamer betegeld met tegels van 120x120. Nu is er bij 1 tegel door het weghalen van het ondersteunende blokje bij het plaatsen een klein hoekje (scherf)van ongeveer 4 cm uit de tegel gekomen. Dit is gevoegd.
Om niet de hele tegel te hoeven vervangen vraag ik mij af of het mogelijk is om de voeg eruit te krabben en het stukje wat ontbreekt met een nieuw hoekje op te vullen.
Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTKWeWQ1IB6Hit1T4QiX172Q1SU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GhTj5N80ApOnBmFibmGQpCSZ.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 14:25

Releases

Ja maar!

Is dit in een nisje of is dit een foto van grond en wand?
Niet echt duidelijk zichtbaar hoe de oriëntatie is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 19:49
De voeg rond de tegel er uit halen, dan de hele tegel er uit en vervangen door een nieuwe. En daarna opnieuw voegen. Een stukje tegel ga je er nooit netjes tegenaan krijgen.

Of natuurlijk accepteren dat het zo is zoals het is, afhankelijk van waar het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gewoon meevoegen wil nog wel eens redelijk ok zijn, hoewel dit wel erg groot is. maar in een nieuwe badkamer zou ik de tegel gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Releases schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:11:
Is dit in een nisje of is dit een foto van grond en wand?
Niet echt duidelijk zichtbaar hoe de oriëntatie is.
Het is inderdaad een onduidelijke foto maar het is een foto van grond en wand. Het stukje wat eraf is zit dus lbij de grond. Misschien niet meer zichtbaar als het meubel erboven hangt maar ben een Pietje precies dus vandaar mijn vraag. Hier nog een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jr9skdGEZQZovVv2QsvOYcnuboU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqTlEsqxtztcaMgTYtfqONge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Brainalyser1st op 21-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 19:25
als je een pietje precies bent, dan weet je het antwoord al, nieuwe tegel erin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Nieuwe tegel is verreweg de beste optie.

Mocht iemand mij dwingen om een oplossing te bedenken zonder tegel te vervangen, dan zou ik opteren voor het vergruizen van een klein stukje rest-tegel, met 2 componenten lijm vermengen en aanbrengen in het hoekje. Daarna met een mesje de gewenste vorm uitsnijden en met een hele grove korrel naschuren. nagenoeg onzichtbaar als je een beetje handig bent. En zo niet, dan zou ik de tegel eruit halen en een nieuwe inzetten :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heb je het scherfje nog? Zo ja dan zou ik de scherf er in lijmen met Paraloid B72 30% op basis van aceton (op basis van alcohol mag ook, maar dan is de droogtijd langer). Restorators lijmen op die manier ook kapot gevallen vazen weer in elkaar. Kwestie van exact genoeg (heel weinig) lijm gebruiken en zorgen dat de breukvlakken echt schoon zijn en weer exact aansluiten voor het lijmen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 13:22
Tegel er uit halen lijkt een hele klus, maar het valt op zich mee. Je moet alleen echt heel goed uit kijken dat het er niet meer worden. Voor de voegen is een multitool (zo'n oscillerende zaag) met een diamant blad een goede optie. Daarna tegel voorzichtig stuk slaan en stukje bij stukje er uit halen.

Let wel, de kapotte tegel lijkt 'achter' een andere tegel te zitten. Kijk goed uit dat je de aangrenzende tegel niet sloopt door een te groot stuk er uit te halen!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
EJonk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:40:
Tegel er uit halen lijkt een hele klus, maar het valt op zich mee. Je moet alleen echt heel goed uit kijken dat het er niet meer worden. Voor de voegen is een multitool (zo'n oscillerende zaag) met een diamant blad een goede optie. Daarna tegel voorzichtig stuk slaan en stukje bij stukje er uit halen.

Let wel, de kapotte tegel lijkt 'achter' een andere tegel te zitten. Kijk goed uit dat je de aangrenzende tegel niet sloopt door een te groot stuk er uit te halen!
Het is de laatste tegel links in de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsilCruK71l9Fabb7RWVDcJyffE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYJv8mIL2NxR98bcs7HquP3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Brainalyser1st Ik heb ook tegels van 120x120 en die waren niet goedkoop, wat mij betreft niet 2x over nadenken en gewoon laten fixen door de tegelboer/leggers.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Yaksa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:39:
Heb je het scherfje nog? Zo ja dan zou ik de scherf er in lijmen met Paraloid B72 30% op basis van aceton (op basis van alcohol mag ook, maar dan is de droogtijd langer). Restorators lijmen op die manier ook kapot gevallen vazen weer in elkaar. Kwestie van exact genoeg (heel weinig) lijm gebruiken en zorgen dat de breukvlakken echt schoon zijn en weer exact aansluiten voor het lijmen.
Helaas is het scherfje bij het opruimen weggegooid. Bij het schoonmaken zag ik pas dat het eraf was. Heb nog gezocht in alle puinzakken maar niets gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
EJonk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:40:

Heb je t formaat gezien toen je zei dat een tegel er uit halen wel mee valt?;)

120x120 zijn enorme lappen. Als je m er uit hebt wat een aardige klus is is de kans enorm groot dat je.met de nieuwe er tussen maken een van de omringende tegels kapot stoot.

Ik zou t lekker laten zitten zo @ts.

[ Voor 14% gewijzigd door Makrolon op 21-02-2023 19:39 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 21:56
Zonde, maar er komt een meubel te hangen zo te zien. Dus ik vraag me af of het iemand überhaupt opvalt als je die beschadiging gewoon meevoegt. Houd er voor het testen eens een kartonnen doos voor op de juiste hoogte met de juiste diepte en kijk of je het nog ziet/danwel of het nog opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
Lekker laten zitten. Zijn idd joekels en er komt zo te zien nog een flinke kitrand overheen, dan zie je het amper meer.. ik zou t aangeven maar verder niet. Of dit echt beter wordt, straks beschadigen ze een andere (diegene ernaast b.v.). Dat gaan ze echt niet opnieuw doen met al die uitsparingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Bedankt voor alle reacties. Ik laat hem sowieso zitten. Bij het weghalen zal ook de stuclaag meekomen dus dan moet dat ook weer hersteld worden. De betonnen wanden waren niet recht dus zijn eerst waterpas gestuct. Er moet inderdaad ook nog gekit worden dus dan zal je er nog minder van zien uiteindelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik doe dit soort tegelwerk regelmatig, en ik zou je zeker afraden om de tegel eruit te gaan halen omdat je dat nooit lukt zonder verdere schade te maken. Je kan het heel goed repareren met een tegel reparatie set van picobello (serieus). Een setje met grijstinten koop je voor 30 euro op Amazon. Je kan hier echt verbazingwekkend goed een tegel mee herstellen, en zeker een tegel die een beetje gemêleerd is kan je met enige oefening onzichtbaar repareren.
Wel doen voor dat er gekit wordt want daarna hecht het niet meer.

Overigens vraag ik mij wel af als het stukje 4 centimeter is hoe breed zijn je voegen dan wel niet??

[ Voor 9% gewijzigd door Haboeri op 21-02-2023 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 13:22
Makrolon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Heb je t formaat gezien toen je zei dat een tegel er uit halen wel mee valt?;)

120x120 zijn enorme lappen. Als je m er uit hebt wat een aardige klus is is de kans enorm groot dat je.met de nieuwe er tussen maken een van de omringende tegels kapot stoot.

Ik zou t lekker laten zitten zo @ts.
Ow shoot, 120x120! Neem aub mijn advies niet aan! Lekker laten zitten en mee leren leven! Die eerste foto was echt niet een goed perspectief!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Brainalyser1st
Haboeri schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:42:
Ik doe dit soort tegelwerk regelmatig, en ik zou je zeker afraden om de tegel eruit te gaan halen omdat je dat nooit lukt zonder verdere schade te maken. Je kan het heel goed repareren met een tegel reparatie set van picobello (serieus). Een setje met grijstinten koop je voor 30 euro op Amazon. Je kan hier echt verbazingwekkend goed een tegel mee herstellen, en zeker een tegel die een beetje gemêleerd is kan je met enige oefening onzichtbaar repareren.
Wel doen voor dat er gekit wordt want daarna hecht het niet meer.

Overigens vraag ik mij wel af als het stukje 4 centimeter is hoe breed zijn je voegen dan wel niet??
Van onderkant tegel tot bovenkant beschadiging is 4 cm en op zijn breedst is het 7mm. Het is echt een scherf die ervan af is. De oplossing waar jij mee komt spreekt mij wel aan dus ik ga zo'n setje bestellen. Er moet nog gekit worden.
Aangezien jij bekend bent met tegelwerk heb ik nog een vraagje. Er moet nog getegeld worden met dezelfde tegels in het toilet. Nu wil ik een nisje boven het toilet en zal er uit een hele tegel van 120x120 een gat van 70x30 cm gehaald moeten worden. Hoe kan je dat het beste aanpakken? Krijg je dit met een haakse slijper goed voor elkaar?

• Brainalyser1st
EJonk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:46:
[...]

Ow shoot, 120x120! Neem aub mijn advies niet aan! Lekker laten zitten en mee leren leven! Die eerste foto was echt niet een goed perspectief!
Het was sowieso niet de bedoeling om de hele tegel eruit te halen. Ik zocht naar een oplossing om het hoekje te repareren.

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:34
Een nis zagen in die tegel kan zeker maar is wel een uitdaging 😉. Aan de maatvoering te zien ga je niet met een standaard inzetnis werken. Je hebt 2 mogelijkheden, of zagen voor het plaatsen of eerst plakken en dan inzagen.
Zelf gebruik ik het liefste de rubi diamantschijf ecd 125, deze zaagt mooi rechtuit en met weinig trillingen. Voordeel van vooraf inzagen is dat je tegel op je werkbank ligt (op piepschuim bijvoorbeeld) en je langs een liniaal of geleidelat kan zagen, een groot nadeel is wel dat je de tegel makkelijk kapot maakt bij het aandrukken in het lijmbed. Bij de methode van eerst plakken kan je eventueel de hoeken voorboren met een diamantboor en dan de rest inzagen met het Rubi ecd blad. Zit je dan even verkeerd heb je natuurlijk wel een extra probleem, dan moet alsnog de tegel eruit🤔.

Persoonlijk zou ik vooraf zagen en de lijm wat soepeler aanmaken, tenzij het om een kant en klare inbouw is gaat dan gewoon achteraf zagen omdat de laatste milimeter dan niet meer telt.

[ Voor 10% gewijzigd door Haboeri op 23-02-2023 19:49 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Haboeri schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:47:
Een nis zagen in die tegel kan zeker maar is wel een uitdaging 😉. Aan de maatvoering te zien ga je niet met een standaard inzetnis werken. Je hebt 2 mogelijkheden, of zagen voor het plaatsen of eerst plakken en dan inzagen.
Zelf gebruik ik het liefste de rubi diamantschijf ecd 125, deze zaagt mooi rechtuit en met weinig trillingen. Voordeel van vooraf inzagen is dat je tegel op je werkbank ligt (op piepschuim bijvoorbeeld) en je langs een liniaal of geleidelat kan zagen, een groot nadeel is wel dat je de tegel makkelijk kapot maakt bij het aandrukken in het lijmbed. Bij de methode van eerst plakken kan je eventueel de hoeken voorboren met een diamantboor en dan de rest inzagen met het Rubi ecd blad. Zit je dan even verkeerd heb je natuurlijk wel een extra probleem, dan moet alsnog de tegel eruit🤔.

Persoonlijk zou ik vooraf zagen en de lijm wat soepeler aanmaken, tenzij het om een kant en klare inbouw is gaat dan gewoon achteraf zagen omdat de laatste milimeter dan niet meer telt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had al naar die diamantschijf van Rubi gekeken dus ga het maar gewoon daarmee proberen. Lukt het niet dan kan het ook nog gestuct worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Brainalyser1st schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Van onderkant tegel tot bovenkant beschadiging is 4 cm en op zijn breedst is het 7mm. Het is echt een scherf die ervan af is. De oplossing waar jij mee komt spreekt mij wel aan dus ik ga zo'n setje bestellen. Er moet nog gekit worden.
Aangezien jij bekend bent met tegelwerk heb ik nog een vraagje. Er moet nog getegeld worden met dezelfde tegels in het toilet. Nu wil ik een nisje boven het toilet en zal er uit een hele tegel van 120x120 een gat van 70x30 cm gehaald moeten worden. Hoe kan je dat het beste aanpakken? Krijg je dit met een haakse slijper goed voor elkaar?
Wat ik zou doen is als je zon grote tegelsnijder hebt m eerst op de tegelsnijder insnijden. Daarna die lijn volgen met de diamantschijf.

Ik gebruik de expert bladen van de Bouwmaat altijd, die zijn helemaal vlak aan de buitenkant en chippen dus ook niet. Maar wellicht werkt die van rubi ook goed, die ken ik niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1