Beste manier voor aansluiten slimme schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipsq
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-01 10:59
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met de renovatie van mijn jaren 30 huis. Nu leek dit mij een mooie kans om het direct helemaal klaar te maken voor domotica. In eerste instantie alleen de lampen, lijkt mij een mooi uitgaanspunt.

Nu had ik vandaag een discussie met mijn elektricien wat nou de beste manier is om de bediening van de lampen uit te voeren. Ik kom online veel verschillende manieren tegen, ik zal deze hieronder even kort opsommen (correct me if I'm wrong):
1. De verlichting traditioneel aansluiten met schakeldraad en dan in de inbouwdoos een switch, hier zijn twee verdelingen in te maken
a. Met neutrale draad in de inbouwdoos voor de schakelaar (https://www.bol.com/nl/nl...pF3A.4_14.16.ProductTitle)
b. Zonder neutrale draad
2. Een holle inbouwdoos in de muur voor de schakelaar zonder dat hier blauw en bruin naartoe loopt (https://www.bol.com/nl/nl...1IHg_0_23.36.ProductTitle)

Nu was, in mijn ogen, mijn ideale configuratie een combinatie van 1 en 2. Een inbouwdoos waar enkel blauw en bruin naartoe gaat, zonder dat er lampen aan dit circuit verbonden zijn, met een smart switch. Dit lijkt het meeste op optie 2, alleen staat het mij enorm tegen dat deze schakelaar van Philips op batterijen werkt. Wat is jullie mening? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik ben sowieso van plan om overal Philips Hue lampen o.i.d. in te schroeven en om de lamp boven de eettafel sowieso middels de icasa te verbinden.

Dank!

Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40
Ik heb zelf alle schakelaars met tuya smart switches voorzien. Als je de kans hebt, zou ik zorgen dat je overal een neutrale draad hebt, die werken toch wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipsq
mennoo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:54:
Ik heb zelf alle schakelaars met tuya smart switches voorzien. Als je de kans hebt, zou ik zorgen dat je overal een neutrale draad hebt, die werken toch wel het beste.
Heb je dan nog wel je lampen in dat circuit zitten of enkel stroom voor de smart switches?

Bij nader inzien kan ik natuurlijk ook gewoon de icasa achter elke schakelaar stoppen en de uitgang voor de verlichting simpelweg leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40
ipsq schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Heb je dan nog wel je lampen in dat circuit zitten of enkel stroom voor de smart switches?

Bij nader inzien kan ik natuurlijk ook gewoon de icasa achter elke schakelaar stoppen en de uitgang voor de verlichting simpelweg leeg laten.
Ik heb alleen domme lampen die ik slim maar door een smartswitch, dus ja, de lampen zitten nog in het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 11:22
Ik heb een aantal Shelly dimmer 2 en Shelly 1 achter mijn schakelaars geplaatst. Zo heb ik op de benedenverdieping mijn verlichting slim gemaakt. De lampen zijn gewoon normale led spotjes / peertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipsq
Donderpoes schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:10:
Ik heb een aantal Shelly dimmer 2 en Shelly 1 achter mijn schakelaars geplaatst. Zo heb ik op de benedenverdieping mijn verlichting slim gemaakt. De lampen zijn gewoon normale led spotjes / peertjes.
Maar de lampen zelf zitten nog wel in het circuit?

Begin toch te denken dat mijn ideale oplossing een beetje onorthodox is... Vind het alleen balen om in een gerenoveerd huis schakelaars te hebben die werken op batterijen, a la de Philips Hue wandschakelaarmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je merkt het zelf al; afhankelijk van of je domme verlichting wilt, slimme lampen en domme schakelaars of domme lampen en slimme schakelaars, is er iets anders handig.

Ik zou zorgen voor de aanwezigheid van aarde, neutraal, fase en (bij voorkeur een dubbele) schakeldraad bij het schakelpunt, en ook bij het lichtpunt. Dan kan je (later) alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 11:22
ipsq schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Maar de lampen zelf zitten nog wel in het circuit?

Begin toch te denken dat mijn ideale oplossing een beetje onorthodox is... Vind het alleen balen om in een gerenoveerd huis schakelaars te hebben die werken op batterijen, a la de Philips Hue wandschakelaarmodule.
De lampen zitten nog gewoon in het circuit. Mijn lampen zijn te bedienen via normale schakelaars, via Shelly app en via in mijn geval openhab. Maar home assistant etc werkt ook.

Wanneer je de schakelaar om zet blijft de verlichting bedienbaar via de app.

Voor deze oplossing heb ik gekozen, omdat ik wilde dat mijn verlichting ten alle tijde via de gebruikelijke manier voor iedereen te bedienen is en ik wilde dat deze bediening geen invloed zou hebben op de "slimme" werking.

Edit: ik wilde idd ook geen batterijen.

Mijn volledige electra is nieuw aangelegd in mijn woning en ik heb zelf de Shelly's geplaatst met hulp van de electricien bij de hotel schakelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Donderpoes op 21-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik heb in mijn woonkamer allemaal Philips Hue lampen (en een compatible dimmer). Voor mijn rolluiken heb ik Shelly 2.5 switches die (ook) met schakelaars bediend kunnen worden.Eén rolluik heeft wel een Shelly maar geen schakelaar aangezien die altijd tegelijk met het rolluit ernaast mee gaat. De ingang van die Shelly zit een drukschakelaar waarmee ik de Philips lampen aan en uit kan zetten d.m.v. koppeling met HomeAssistant. Zo'n setup is ook nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 18:01

megaleo

Special member

Ik heb vorig jaar ook verbouwd en op de begane grond gaat de verlichting grotendeels automatisch. Maar ik gebruik Friends of Hue smart switches. Bevalt mij uitstekend!
Je kan de knoppen helemaal naar wens programmeren; https://www.senic.com/products/friends-of-hue-smart-switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJGKQBtA43Bp8A0LLpOczuyeHDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uk9JBIeWbI52wD9kkKJFjsVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE6ki8RYKzPev93iu4iTQpO0aGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJgXeHxVTjke7xPphOEkeYas.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: deze is zonder batterijen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is in dat opzicht onorthodox omdat bijvoorbeeld Philips het simpel/altijd toepasbaar wil houden ofwel, geen extra draden en dus een batterij. Terwijl andere juist denken "als j dan toch al aan de draden zit kan je gelijk een domme lamp schakelen". Maar bijvoorbeeld Shelly heeft wel een input only device op netspanning.

Maar je moet je vooral dan ook gaan afvragen hoe je de boel wilt aansturen. Ofwel, hoe worden losse componenten gekoppeld aan elkaar ipv dat ze alleen remote control mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:16
Als ik het hier in huis nog een keer mogen doen.

Op elk punt, Neutraal / Fase en Schakel draad. Geeft je de meeste mogelijkheden.

Shelly achter de normale schakelaar. In detach mode of met relais (afhankelijk of je een "oude" lamp of "slimme" lamp zoals HUE schakelt).
Indien detach schakelen via een of andere home automation oplossing.

Nu heb ik een rare combinatie van Friends Of Hue, HUE wall switches en Shelly..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik heb al jaren Fibaro Dimmer 2 modules in bijna alle WCD's. Hiernaast een aantal Shelly Dimmers, die mij ook goed bevallen, maar betreffende stabiliteit en het afhankelijk zijn van Wifi is mijn ervaring dat de Fibaro dimmers wel superieur zijn oa door Z-wave (helaas ook terug te zien in de kosten). Het grote voordeel vind ik dat je de lampen gewoon dom kan houden en dus alle soort LED, halogeen, etc erin kan zetten.

Op beide kan je 2 fysieke schakelaars aansluiten (pulsdrukkers werken het mooist als je er mee wilt dimmen), waarbij een schakelaar de output van de dimmer schakelt (kan je loskoppelen) en de andere alleen een input trigger is waar je bijv een automation mee kan starten.

Philips Hue gebruik ik ook, maar vind ik (duur &) erg onhandig als je de officiele schakelaar wilt blijven gebruiken ivm batterijen. Dan werkt het met Fibaro een stuk fijner.

Wat betreft het aantal draden dat je in je dozen trekt, zou ikzelf altijd zorgen dat ik traditionele schakelaars ook nog kan aansluiten dus gewoon een zwarte draad trekken (dan houd je ook alle opties open, vooral als je er blauw bij trekt)
Pagina: 1