nieuwe pc build heeft zwart beeld via videokaart rtx4080. als ik in plug op het moederbord heb ik wel beeld ( gigabyte B650E master)
Als je alleen een moederbord en een videokaart hebt wordt ‘t inderdaad lastig 
Zou je de hele lijst van componenten hier kunnen plaatsen?
Vooral de voeding is van belang. Voor elke 8-pin PCIe kabel naar de videokaart moet deze als losse kabel komen, je mag niet beide delen van een Y kabel verbinden op stroomslurpers als RTX4080/90.
Vermeld bij de voeding niet alleen wattage maar het hele merk en typenummer.
Zou je de hele lijst van componenten hier kunnen plaatsen?
Vooral de voeding is van belang. Voor elke 8-pin PCIe kabel naar de videokaart moet deze als losse kabel komen, je mag niet beide delen van een Y kabel verbinden op stroomslurpers als RTX4080/90.
Vermeld bij de voeding niet alleen wattage maar het hele merk en typenummer.
[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 21-02-2023 07:52 ]
I reject your reality and substitute my own
Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC
ryzen 9 7900x
gigabyte b650e aorus master
MSI MPG A1000G PCIE5
Gigabyte AORUS WATERFORCE X 360
G.Skill Trident Z5 Neo 6.000MT/s
ryzen 9 7900x
MSI MPG A1000G PCIE5
Je hebt al wel de laatste bios erop staan van het moederbord?
En al een cmos reset geprobeerd?
[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2023 09:57 ]
In de meeste biossen, of eigenlijk uefi's tegenwoordig, zit een optie voor het instellen van de 'boot' volgorde voor grafische adapters.
Het zou goed kunnen dat die default op onboard staat en dat je kaart wel beeld geeft als je dat aanpast naar pcie.
Let wel op dat je dan na 't saven natuurlijk geen beeld meer krijgt via de onboard aansluiting, van de uefi. Het staat er niet expliciet maar op een of andere manier heb ik het idee dat je nog niet toe was aan een OS installeren 🙂
In Windows zou je overigens beide tegelijk moeten kunnen gebruiken indien ze beide actief zijn en de juiste drivers geïnstalleerd zijn.
Het zou goed kunnen dat die default op onboard staat en dat je kaart wel beeld geeft als je dat aanpast naar pcie.
Let wel op dat je dan na 't saven natuurlijk geen beeld meer krijgt via de onboard aansluiting, van de uefi. Het staat er niet expliciet maar op een of andere manier heb ik het idee dat je nog niet toe was aan een OS installeren 🙂
In Windows zou je overigens beide tegelijk moeten kunnen gebruiken indien ze beide actief zijn en de juiste drivers geïnstalleerd zijn.
Bovenstaande dat @Vandaahl666 aangeeft zou eigenlijk niets uit moeten maken. Elk modern moederbord zal automatisch zijn input switchen wanneer deze gedetect wordt op een losse videokaart.
Daarbij wel het punt om te zien of Windows de videokaart ook kan zien.
Hieronder een paar vragen en dingen die je kunt proberen:
Met welke kabel wordt de kaart aangesloten, HDMI of DP?
Heb je beide al geprobeerd?
Heb je via de onboard graphics al de Chipset drivers geinstalleerd? Soms wil dit nog wel eens een verschil maken.
Daarnaast zie ik ook niets terug over activiteit van de kaart zelf. Gaan hier bijvoorbeeld fans draaien, gaat de RGB aan etc.
Heb je via de onboard graphics al de Chipset drivers geinstalleerd? Soms wil dit nog wel eens een verschil maken.
Daarnaast zie ik ook niets terug over activiteit van de kaart zelf. Gaan hier bijvoorbeeld fans draaien, gaat de RGB aan etc.
The One Piece is real. (Can we get much higher!)
Nee ik heb nog geen bios update gedaan. misschien best eerst doen?freaky35 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:56:
Je hebt al wel de laatste bios erop staan van het moederbord?
hoe moet ik die cmos resetten?
ja de fans en rgb werkenFly-guy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:32:
En vooral, de kaart goed aangesloten? Gaan er lampjes branden, draaien er fans?
ik heb zowel hdmi en dp geprobeerd.Met welke kabel wordt de kaart aangesloten, HDMI of DP?
Chipset drivers nog niet geinstalleerd. dan moet ik eerst windows instaleren ?
Gigabyte...hmm had een maat van me laatst ook bij zn nieuwe build.
Blijkt het een Gigabyte issue te zijn, https://linustechtips.com...howing-in-device-manager/
Met 2 van de 3 NVIDIA 12VHPWR adapters werkte het wel, maar dat is niet aan te raden als dat werkt zo te laten enkel om te kijken of het normaal boot, ga vooral niet de kaart stressen.
Hij heeft het nu goed werkend met een andere adapter volgens mij van Corsair.
Blijkt het een Gigabyte issue te zijn, https://linustechtips.com...howing-in-device-manager/
Met 2 van de 3 NVIDIA 12VHPWR adapters werkte het wel, maar dat is niet aan te raden als dat werkt zo te laten enkel om te kijken of het normaal boot, ga vooral niet de kaart stressen.
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
Zou moeten, zeker.KilleBladhark schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:30:
Bovenstaande dat @Vandaahl666 aangeeft zou eigenlijk niets uit moeten maken. Elk modern moederbord zal automatisch zijn input switchen wanneer deze gedetect wordt op een losse videokaart.
Toch heb ik dit al meer dan eens fout zien gaan dus vandaar de suggestie. Hoe meer opties TS krijgt hoe eerder het probleem gevonden is toch? Ik zag dit er nog niet bij staan. 😄
Een 12VHPWR zit al standaard bij deze voeding,dus geen adapter nodig.Turismo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:58:
Het is een ATX 3.0 voeding,die MSI
Wel zou ik kijken naar of die kabel goed vast zit
Druk niet te hard want die connector is vrij fragiel helaas die op de kaart zit.
[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2023 14:21 ]
Best eerst de 12VHPWR adapter van nvidia proberen?
Wat bedoel je met niet teveel stressen?Turismo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:58:
Geen load op de kaart zetten, dus geen games of zware benchmarks runnen.delange121 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Wat bedoel je met niet teveel stressen?
Enkel gewoon Windows desktop.
Maar goed begrijp al dat het niet van toepassing is (zie paar posts terug) gezien je voeding direct gebruik maakt van de 2VHPWR ipv de 3 kabel converter
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
De Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC al in een andere PC geprobeerd? Wellicht een DOA.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
@delange121, mijn advies, installeer windows en kijk of je de 4080 in windows kan detecteren. Het zou namelijk best wel eens kunnen dat de 4080 een vBIOS update nodig heeft, welke een "black screen during post" issue met de nieuwe kaarten op moet lossen.
Je kan de update hier vinden:
https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool
Deze is expliciet uitgegeven om dit probleem op te lossen.
Mocht je de kaart in windows ook niet detecteren, is het hoogstwaarschijnlijk een DOA.
Mocht je de kaart in windows ook niet detecteren, is het hoogstwaarschijnlijk een DOA.
[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 21-02-2023 16:12 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
En ik meen ook dat het kan helpen om de pcie naar 3.0 te zetten
Heb je trouwens de mogelijkheid om de gpu in een ander systeem te testen.
Om uit te sluiten dat deze niet het probleem is.
die mogelijkeheid heb ik spijtig genoeg niet.freaky35 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:58:
En ik meen ook dat het kan helpen om de pcie naar 3.0 te zetten
ik ben nu windows er aan het opzetten en dan ga ik eerst dit proberen.
@delange121, mijn advies, installeer windows en kijk of je de 4080 in windows kan detecteren. Het zou namelijk best wel eens kunnen dat de 4080 een vBIOS update nodig heeft, welke een "black screen during post" issue met de nieuwe kaarten op moet lossen.
ik heb juist een bios update gedaan maar hij vind de kaart nog steeds niet.
best dit nu proberen? of heeft dat geen zin?
post" issue met de nieuwe kaarten op moet lossen.
best dit nu proberen? of heeft dat geen zin?
post" issue met de nieuwe kaarten op moet lossen.
heb je ook al geprobeerd de pcie naar 3.0 te ztten,dat wil nog weleens helpen.
Als die dan wel werkt,dan kan je de firmware updaten eventueel en kijken of het dan opgelost is.
Als die dan wel werkt,dan kan je de firmware updaten eventueel en kijken of het dan opgelost is.
ik beb de nvidia drivers van de site gehaald en geïnstalleerd en toen werkte het. maar nu heb ik constant blue screens. nu wil ik windows opnieuw installeren maar valt constant in blue screens.
Ik heb de videokaart er al uitgehaald en de cmos gereset maar het probleem blijft.
Nu heb ik op de website van het moederbord gekeken en mijn ram type staat er niet meer tussen F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR en ik zie ook dat ze de lijst pas hebben aangepast. zou dit het probleem kunnen zijn?
Ik heb de videokaart er al uitgehaald en de cmos gereset maar het probleem blijft.
Nu heb ik op de website van het moederbord gekeken en mijn ram type staat er niet meer tussen F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR en ik zie ook dat ze de lijst pas hebben aangepast. zou dit het probleem kunnen zijn?
Staat XMP aan?
Kan je testen of je met 1 reepje erin ook nog BSOD's hebt.
Klinkt wel als een hardware issue ergens ja.
Kan je testen of je met 1 reepje erin ook nog BSOD's hebt.
Klinkt wel als een hardware issue ergens ja.
XMP staat uit.
Ik heb xmp nu aangezet en het is gelukt om windows te instaleren. Normaal moet je xmp toch uitlaten staan tot windows is geïnstalleerd?
Ik heb xmp nu aangezet en het is gelukt om windows te instaleren. Normaal moet je xmp toch uitlaten staan tot windows is geïnstalleerd?
Nee XMP zou je meteen aan mogen zetten.
Waarom draait je kaart in x8 modus? Staat bifurcation mode aan?
dat weet ik niet. waar vind ik dat ergens in de bios?Thomg schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:28:
Nee XMP zou je meteen aan mogen zetten.
ik zou toch echt de gpu in een ander systeem testen.
Lijkt er sterk op dat er meer aan de hand is met dit systeem.
systeem geheugen al eens getest?
Lijkt er sterk op dat er meer aan de hand is met dit systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 22-02-2023 16:44 ]
dan vrees ik dat ik er mee naar een computerwinkel moet
hoe kan ik dat testen?freaky35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:42:
ik zou toch echt de gpu in een ander systeem testen.
Voor de zekerheid, je hebt wel de powerkabel goed aangesloten op de videokaart?
sinds ik de nieuwe bios update heb gedaan wekt mijn hdmi en dp en windows van de videokaart . alleen nu krijg ik altijd blauw scherm. dat had ik met de oude bios update wel niet.hjtuinenburg schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:54:
Voor de zekerheid, je hebt wel de powerkabel goed aangesloten op de videokaart?
is het nog mogelijke om er een oudere bios terug op te zetten?
Ja dat kan altijd,mits erbij staat bij dat bios dat je niet terug kan.
Maar als ik zo kijk moet dat gewoon kunnen:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
Neem dan bv het 1 na nieuwste bios en kijk of die werkt,die heeft namelijk fixes voor de 4090 in elk geval.
Maar als ik zo kijk moet dat gewoon kunnen:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
Neem dan bv het 1 na nieuwste bios en kijk of die werkt,die heeft namelijk fixes voor de 4090 in elk geval.
[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 22-02-2023 18:57 ]
Welke specifieke voeding heb je in het systeem zitten?
ik heb ondertussen terug de videokaart eruit gehaald en geprobeerd windows te instaleren maar krijg nog steeds een blauw scherm. ook met één ram stick geprobeerd maar helpt niet.
als ik xmp/expo aan zet op expo1 en dan save en exit doe, en ik ga terug naar bios dan staat het terug op disabled
is er nog iets wat ik kan proberen ?
er zitten ook 3 ssd's in het moederbord.kan het helpen als ik er 2 uithaal?
als ik xmp/expo aan zet op expo1 en dan save en exit doe, en ik ga terug naar bios dan staat het terug op disabled
is er nog iets wat ik kan proberen ?
er zitten ook 3 ssd's in het moederbord.kan het helpen als ik er 2 uithaal?
Ik zou met BSOD problemen sowieso alles wat je niet nodig hebt loskoppelen.
Dus enkel de windows installatie disk aansluiten.
1 reepje ram, en hiervan de settings checken.
Wat mij ooit geholpen heeft was het voltage van het RAM iets hoger te zetten, let op ga niet hoger dan 1.4
Check of je XMP setting overeenkomen met je RAM spec's
Dus enkel de windows installatie disk aansluiten.
1 reepje ram, en hiervan de settings checken.
Wat mij ooit geholpen heeft was het voltage van het RAM iets hoger te zetten, let op ga niet hoger dan 1.4
Check of je XMP setting overeenkomen met je RAM spec's
Ik weet niet wat voor SSD's in je systeem hebt zitten, want met oa WD SN850X schijnen er problemen te zijn i.c.m. windows 11 en bsod's
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX
Complete specificatie sheet van de PC zou handig zijn.
Mijn stappen zouden zijn: Moederbord, CPU, 1x RAM, scherm aansluiten op interne GPU en compleet schone SSD, dan Windows vanaf USB installeren. Als dit goed en stabiel werkt de RTX 4080 er in zetten.
Mijn stappen zouden zijn: Moederbord, CPU, 1x RAM, scherm aansluiten op interne GPU en compleet schone SSD, dan Windows vanaf USB installeren. Als dit goed en stabiel werkt de RTX 4080 er in zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 23-02-2023 11:04 ]
Je zou bijna gaan denken dat er een paar pads onder de CPU slecht contact maken. BSOD's.. 8x PCI-e lanes naar de GPU... Hier zijn rare dingen gaande.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Inderdaad bizar. Of een maandag morgen moederbord. Maar de RTX 4080 even testen op werking in een ander systeem, zou heel veel ophelderen.Blaat schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27:
Je zou bijna gaan denken dat er een paar pads onder de CPU slecht contact maken. BSOD's.. 8x PCI-e lanes naar de GPU... Hier zijn rare dingen gaande.
Dit al geprobeerd?
Change boot mode from UEFI to Legacy/CS
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OCJumpman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:03:
Complete specificatie sheet van de PC zou handig zijn.
ryzen 9 7900x
MSI MPG A1000G PCIE5
ssd kingston kc3000
ik heb het geprobeerd maar krijg nog altijd blauw schermMijn stappen zouden zijn: Moederbord, CPU, 1x RAM, scherm aansluiten op interne GPU en compleet schone SSD, dan Windows vanaf USB installeren. Als dit goed en stabiel werkt de RTX 4080 er in zetten.
Ik snap niet waarom mijn instellingen niet blijven staan in bios. Ik doe save en exit
[ Voor 36% gewijzigd door delange121 op 23-02-2023 20:59 ]
Er staat quit without saving,vandaar dat die niet opslaat
Als ik het goed zag moet je op f10 drukken om dat te doen
Als ik het goed zag moet je op f10 drukken om dat te doen
[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 23-02-2023 20:50 ]
Edit;
Nee. Ik denk toch dat er iets met de kaart is
Edit;
https://answers.microsoft...e0-417e-9b64-d9c91bc7997b
Edit2: met alles op "auto" (na een cmos reset) in je bios krijg je dus bsods?
En ram in de goeie channels?
Nee. Ik denk toch dat er iets met de kaart is
Edit;
https://answers.microsoft...e0-417e-9b64-d9c91bc7997b
Edit2: met alles op "auto" (na een cmos reset) in je bios krijg je dus bsods?
voor mn duidelijkheid; en zonder de 4080 in het systeem en met onboard graphics werkt alles goed/wel? Zonder BSODs? Of ook niet (meer?).delange121 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:43:
nieuwe pc build heeft zwart beeld via videokaart rtx4080. als ik in plug op het moederbord heb ik wel beeld ( gigabyte B650E master)
:strip_exif()/f/image/Gq3nCZYXuMhhqpPo9boFlCEo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 255% gewijzigd door Format-C op 23-02-2023 22:12 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Gebruik je toevallig een riser cable? En if so, zou je zonder kunnen testen?
Brakke riser cables geven wel vaker rare en irritante problemen..
Brakke riser cables geven wel vaker rare en irritante problemen..
Dit heb ik geprobeerd.voor mn duidelijkheid; en zonder de 4080 in het systeem en met onboard graphics werkt alles goed/wel? Zonder BSODs? Of ook niet (meer?).
(Moederbord, CPU, 1x RAM, scherm aansluiten op interne GPU en compleet schone SSD, dan Windows vanaf USB installeren)
dus zonder videokaart. maar het nog steeds erros en bsods.
In welk slot zit de SSD? En kan je m in je bios zien?
En kan je eventueel op een andere SSD of schijf Windows proberen te runnen/installeren? Of eventueel zelfs de ssd in een ander slot steken?
Heb je mss een sata schijf? Om te proberen? (Alle PCIe ssds eruit?)
Vind het vreemd dat je videokaart op 8x draait. Alsof je SSD lanes afsnoept ofzo.
Vervelend probleempje dit zeg!
En kan je eventueel op een andere SSD of schijf Windows proberen te runnen/installeren? Of eventueel zelfs de ssd in een ander slot steken?
Heb je mss een sata schijf? Om te proberen? (Alle PCIe ssds eruit?)
Vind het vreemd dat je videokaart op 8x draait. Alsof je SSD lanes afsnoept ofzo.
Vervelend probleempje dit zeg!
[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 23-02-2023 23:56 ]
Omdat dit zeer waarschijnlijk ook gebeurd.Format-C schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:55:
https://i.snipboard.io/pHAYIZ.jpg
TS heeft zijn SSD waarschijnlijk in M2B_CPU of M2C_CPU gestopt.
Als je bifurcation op auto laat detecteert het moederbord dat er SSD's inzitten en forceert het x8/x4/x4.
TS, XMP niet aanzetten tot de PC stabiel is.
Wel even SSD verplaatsen van M2B en M2C naar M2A en M2D.
ok ik ga het morgen proberen. die M2A en M2D dat zijn dan de 2 onderste slots?
Ik heb al alle 3 de ssd's eruit gehaal en er een andere ingezet van mijn vorige pc maar helpt niet, heb de ssd wel in de bovenste slot gestoken.
ik weet ook niet hoe ik bifurcation op auto kan zetten in bois, vind het niet. en wat is ts?
alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb al alle 3 de ssd's eruit gehaal en er een andere ingezet van mijn vorige pc maar helpt niet, heb de ssd wel in de bovenste slot gestoken.
ik weet ook niet hoe ik bifurcation op auto kan zetten in bois, vind het niet. en wat is ts?
De GPU doet max gen 4 (vraag me eigenlijk af of de SSD's dan ook op gen 4 gaan draaien of dat het los van elkaar staat, nooit aan gedacht eigenlijk) en krijgt dan max 8 lanes.delange121 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 01:23:
Nu maakt het meestal niet uit, maar het is wel... Onhandig om zoveel geld tegen een PC aan te gooien om nu al compromissen te maken.
Je wilt bifurcation mode niet op x16 forceren omdat dan je 2 SSD slots niet meer werken. Moederbord probeert te bepalen wat het beste is en helaas betekent dat hier 2 slots minder of x8 mode.
Mbt M.2 slots, het staat vaak in kleine lettertjes op de silk screen.
Als dat niet duidelijk is handleiding erbij pakken en control+f M2A, M2B, M2C en M2D.
Als je een sata ssd heft zou ik die eens proberen en geen NVME schijven,zo kaal mogelijk dus zeg maar.delange121 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 01:23:
Oook zo min het nodige aan randapapratuur
Pagina: 1