Last van laagfrequentie geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
We hebben ineens in onze vrijstaande woning last van laagfrequentiegeluid dag en nacht . Om gek van te worden en kunnen er niet van slapen. We hebben alle electra al afgezet maar het lawaai blijft :( nu vraag ik me af waar het vandaan komt , hoe we dat te weten kunnen komen en oplossen natuurlijk. We hebben airco , maar die staat s nachts niet op. We vragen ons af of een airco , ook al staat hij niet op toch mogelijks een bromtoon kan veroorzaken ? We hebben aanpassingen laten doen boven , omdat we daar geen draadloos internet hadden en die technieker heeft gebruik gemaakt van de draad van de tv aansluiting die daar lag , en daar een kastje aan verbonden en zo hebben we boven dus internet. Dus vragen we ons nu af of dat kastje na een jaar ineens laagfrequentie geluid zou kunnen geven? Voor de rest is er in onze woning niets veranderd. Wat is er wel veranderd , totaal renovatie huis buren. Hebben op hun bestaande cv , vloerverwaming opgezet , dit staat bij hun in de kelder , zou dat laagfrequentie geluid kunnen veroorzaken? Buren achter ons hebben zonnenpanelen gelegd maar die liggen al een tijdje... We worden een beetje radeloos . 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:09
Heb je toevallig al een keer met je buren gesproken? Horen zij het ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:53
Waar woon je?
Zijn er windmolens in de buurt?
Zware industrie?
Bouwwerken met een bronbemaling of generator.
Vrachtwagens die ergens in de wijk parkeren met koelinstallatie?

Laag frequent geluid kan heel ver "reizen".
Een "bromtoon" is mogelijk geen laag frequent geluid, maar iets dat door 50hz 220v wordt gecreëerd.

Maakt het niet minder vervelend natuurlijk!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM2d10-qATSkn71HtOwA9yt2MVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/38UP40U42ol7o0gP00AQPKBh.png?f=user_large

@TBTL
Het plaatje komt uit deze presentatie:
https://docplayer.nl/2879...e-van-houtskeletbouw.html
De tekst die er eigenlijk bij hoort (uit een andere presentatie van een bedrijf dat "onderzoeksbureau Level
Acoustics&Vibration" heet en onlangs een presentatie gaf hier in de buurt in relatie tot de effecten van laag frequent geluid.

de tekst daar is:
3 dB verbetering ervaar je als 6 dB bij “gewoon” geluid
Dat is waarom ik dacht dat de rode pijlen dat aangaven.

[ Voor 42% gewijzigd door tcw82 op 21-02-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:15
Buren toevallig overgestapt op een warmtepomp? Die buitenunits produceren, iig bij lucht/water, ook een (licht) zware brom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

coil wine in een adapter of apparaat vlakbij de slaapkamer? is het nog steeds waarneembaar met alle stroom van het huis er af?

:twk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Providentia schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 03:02:
Heb je toevallig al een keer met je buren gesproken? Horen zij het ook?
internetinfo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 05:31:
Buren toevallig overgestapt op een warmtepomp? Die buitenunits produceren, iig bij lucht/water, ook een (licht) zware brom.
TS woont in een vrijstaand huis

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-07 16:34
Alle electra afgezet betekend in de meterkast alles uitgezet? Zo niet, probeer dat is eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Buren met jacuzzi? Dat trilt mits goedkoop aangelegd voor honderd meter overal doorheen, en de richting kan lastig bepalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 22:13
Als je de hoofdaansluiting van electra uit hebt gezet en het geluid blijft, is het vrij zeker dat het niet bij jou vandaan komt.

Hebben buren een warmtepomp/airco laten plaatsen waarvan de buitenunit naar jouw woning blaast?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Laagfrequent geluid produceren is best 'moeilijk', kijk maar hoe groot subwoofers zijn. Elektronica (kastje internet, airco waarvan de pomp niet draait, zonnepanelen, coil whine) krijgt dat niet voor elkaar.

Apparaten waarin iets fysiek beweegt kunnen het wel veroorzaken.
tcw82 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 03:15:
Rode pijlen zaten in het plaatje, geven aan dat de ervaringsintensiteit veel "erger" is bij lage frequenties.
Dat is niet correct. De grafiek laat zien dat het menselijk gehoor lage frequenties waarneemt als minder sterk. De rode pijlen vertellen hoeveel de ervaren sterkte verandert als de werkelijke sterkte toeneemt. Er is hier echter geen toename.
Wikipedia: Equal-loudness contour
Maakt verder niet uit, de TS kan het geluid horen en daarmee is het geluid dus al 'te hard'.

[ Voor 132% gewijzigd door TBTL op 21-02-2023 08:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:15
Mog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:01:
[...]

[...]

TS woont in een vrijstaand huis
Dus? Wij ook. Onze buren ook. En als de pomp net op een bepaald vermogen draait en je pech hebt en wakker bent (dat heb je met een baby), dan kan je die prima horen als je erop let.

Vrijstaand betekent niet per definitie "500 meter tussen elke woning."

[ Voor 13% gewijzigd door internetinfo op 21-02-2023 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik heb dit in ons vorige huis ook gehad, ineens was het er. Ik vermoedde eerst de koelkast en daarna de mechanische ventilatie, maar ook met de stroom eraf was het er nog steeds. Erg hinderlijk, vooral als je in slaap wil vallen. Ik slaap met oordopjes maar hoorde het er gewoon doorheen. Na verder onderzoeken bleek het tinnitus. Ik heb het tot op heden al is het niet altijd aanwezig. Ik hoop voor je dat jij wel een externe bron hebt waar het vandaan komt, maar wellicht het onderzoeken waard.

[ Voor 5% gewijzigd door coazter op 21-02-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
TBTL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:53:
Laagfrequent geluid produceren is best 'moeilijk', kijk maar hoe groot subwoofers zijn. Elektronica (kastje internet, airco waarvan de pomp niet draait, zonnepanelen, coil whine) krijgt dat niet voor elkaar.

Apparaten waarin iets fysiek beweegt kunnen het wel veroorzaken.

[...]

Dat is niet correct. De grafiek laat zien dat het menselijk gehoor lage frequenties waarneemt als minder sterk. De rode pijlen vertellen hoeveel de ervaren sterkte verandert als de werkelijke sterkte toeneemt. Er is hier echter geen toename.
Wikipedia: Equal-loudness contour
Maakt verder niet uit, de TS kan het geluid horen en daarmee is het geluid dus al 'te hard'.
Het was wat laat... Ik zal mijn berichtje aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Hallo, iedereen hartelijk dank voor jullie reacties. Waar woon ik , al meer dan 30 jaar in een zeer rustige wijk waar je eigenlijk niets hoort buiten de vogels. En af en toe verkeer van auto's die de wijk in en uit rijden. In een volledig vrijstaande woning. Het geluid dat we horen is een bromtoon/zoemtoon die op en af gaat , maar buiten niet te horen is. Enkel in ons huis. Dat geluid is dag en nacht. Met een app op smartphone gemeten. Niet iedereen hoort het , typisch laag frequentiegeluid blijkbaar . Geen windmolens, zware industrie in de buurt. Geen vrachtwagens die in de buurt parkeren met koelsysteem. De buren horen het niet. Voorlopig geen warmtepomp maar blijkbaar zijn ze wel van plan om eentje plaatsen ook richting onze slk helaas. We hebben electra uitgezet maar kunnen niet alles / meterkast uitschakelen gezien we een alarm hebben. Van zodra dat we meterkast uitzetten springt dat alarm op en dan ga je het laagfrequentiegeluid niet kunnen horen . Coll wine effen opgezocht op internet wat het betekend, en als ik het goed begrijp is dat iets dat ook mogelijks lawaai kan maken, doch we hebben alle electra behalve de meterkast afgezet en toch hebben we het geluid in de gehele woning . Het meeste in de slk. Buren met jacuzzi , geen idee , bij mijn weten niet. Wel verschillende die een zwembad hebben laten plaatsen. Aparaten waar iets fysiek in beweegt kan mogelijks laagfrequentie geluid veroorzaken, ok , over welke aparaten spreken we dan ? En hoe kunnen we te weten komen waar dat zich bevind? Met metingen ? Wie doet zoiets ? En kunnen we bv door ander ramen en aanpassingen in de slk te doen van dit vervelend geluid afkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik woon 4 km van de bron van het laag frequente geluid en dat hoor je hier prima. Wat is precies " niet in de buurt" voor jou?
Met "waar woon je" bedoelde ik niet "wat voor soort woonwijk", maar waar in Nederland, welke stad of gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@tcw82 , k woon niet in Nl maar in België. U schrijft dat je 4 km woont van laag frequente geluid, hoe heb je dat kunnen vaststellen vanwaar het kwam ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

De buren horen het niet:
- hoor jij het bij de buren? Dus zelf even testen.
- horen de buren het bij jou?

Dan sluit je uit dat het in je hoofd zit en heb je geen biased test van bv familie.

Zit er iets van een electriciteitshuisje in de buurt van je woning?

edit: hier worden ook nog diverse veroorzakers genoemt dus de werk de lijst af (uitsluiten).

https://www.rivm.nl/gelui...ecten/laagfrequent-geluid

Je alarmsysteem zal toch ook wel een bypass mode hebben om je huis eens stroomloos te testen. Duik het boekje in of bel de installateur.

[ Voor 54% gewijzigd door sh4d0wman op 22-02-2023 06:55 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Mechanische ventilatie al een keer uitgeschakeld?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 10:24
Gewoon de aardlek even eraf. En vanaf daar stap voor stap dingen aan zetten? Hier hadden wij het ook, bleek op de 300hz te zitten. Is een warmtepomp ergens in de buurt. Bijzonder vervelend.

[ Voor 42% gewijzigd door Sosua op 22-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-07 12:38
Marcella4 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:02:
Wel verschillende die een zwembad hebben laten plaatsen.
Zwembaden worden verwarmt met warmtepompen, dus mogelijks komt het daar toch vandaan.

Mijn moeder woont ongeveer 5km in vogelvlucht van windmolens vandaan. Wanneer deze actief zijn en een bepaalde richting toe wijzen hoort ze ook laagfrequent geluid.

De oplossing voor haar was spouwmuurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:49
Zou het nog via de waterleiding, riolering of gas aansluiting kunnen komen? Dat ze in de buurt een pomp hebben vervangen en je dat hoort?

Is het waarneembaar met meet apparatuur? Dat kan misschien helpen met zoeken waar het vandaan komt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• tcw82
Marcella4 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:48:
@tcw82 , k woon niet in Nl maar in België. U schrijft dat je 4 km woont van laag frequente geluid, hoe heb je dat kunnen vaststellen vanwaar het kwam ?
Grondgeluid van opstijgende vliegtuigen.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:40
Mijn buren bleken een aquariumpompje te hebben. Om totaal knettergeschift van te worden. Wasmachines etc maken ook laagfrequente geluiden, maar dat gaat niet de hele dag door.

Nou woon ik in een rijtjeswoning en zijn m'n buren lief, ze hebben het pompje afgezet en nu is het geluid weg. Maar om even aan te geven dat het iets redelijk kleins kan zijn, bij jou dan waarschijnlijk in je eigen huis. Inderdaad, alle stroom even uitschakelen in de meterkast, want anders weet je het nog niet. Als het iets elektrisch is, dan is het makkelijk te vinden. Gewoon in de meterkast groepen een voor een aanzetten tot het geluid er weer is.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:13
Matomatisch schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Zwembaden worden verwarmt met warmtepompen, dus mogelijks komt het daar toch vandaan.
Een zwembadverwarming in februari? :Y)
Lijkt me extreem onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Laatst online: 22-07 12:38
t14wo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 04:16:
[...]

Een zwembadverwarming in februari? :Y)
Lijkt me extreem onwaarschijnlijk.
Lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk. Iemand met centen teveel, overdekt of binnenzwembad. Allemaal mogelijk :)

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:17
Je schrijft dat buren na een renovatie vloerverwarming hebben geinstalleerd; al eens gevraagd of zij de pomp hiervan eens kunnen uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:32
Ik zal toch eens bij de jacuzzi en zwembaden gaan kijken/luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Buren beweren dat het totaal niet van hun kan komen. Hebben vloerverwarming aangesloten op oude cv ketel We hebben gevraagd of ze hun installateur eens willen laten komen kijken , of dat wij iemand mogen sturen om het te bekijken en mogelijks op te lossen. Wij willen dit alles betalen ! .De electriciteit is van de week uitgevallen , en weg was ons geluid ... Wat kunnen we nu doen om toch terug te kunnen slapen ?

[ Voor 19% gewijzigd door Marcella4 op 12-07-2023 05:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
c

[ Voor 103% gewijzigd door Marcella4 op 12-07-2023 05:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:14
Marcella4 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:44:
Er heeft een tijd een groot toestel gelegen op hun terrein. Over dat toestel reppen ze met geen woord . Geen idee waarvoor dit is ?
[Afbeelding]
Een vaag onduidelijk plaatje van 64x53 pixels helpt niet bij het herkennen, ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 06:12
Marcella4 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:42:
We hebben intussen al een praatje gemaakt met de zeer moeilijke buren. Ze beweren dat het totaal niet van hun kan komen. Hebben vloerverwarming aangesloten op oude cv ketel en vanaf dan is ons probleem begonnen. We hebben gevraagd of ze hun installateur eens willen laten komen kijken , of dat wij iemand mogen sturen om het te bekijken en mogelijks op te lossen. Wij willen dit alles betalen ! Zij weigeren alle medewerking verder . Het probleem zal waarschijnlijk wel bij hun liggen . De electriciteit is van de week uitgevallen , en weg was ons geluid ... Wat kunnen we nu doen om toch terug te kunnen slapen ?
Ik zie maar 1 mogelijkheid: Mr. Visser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:26
Paralize_nl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Ik zie maar 1 mogelijkheid: Mr. Visser
En wanneer komt de casus op tv? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:53

Nikeo

Jawelles

We hebben intussen al een praatje gemaakt met de zeer moeilijke buren. Ze beweren dat het totaal niet van hun kan komen. Hebben vloerverwarming aangesloten op oude cv ketel en vanaf dan is ons probleem begonnen. We hebben gevraagd of ze hun installateur eens willen laten komen kijken , of dat wij iemand mogen sturen om het te bekijken en mogelijks op te lossen. Wij willen dit alles betalen ! Zij weigeren alle medewerking verder . Het probleem zal waarschijnlijk wel bij hun liggen . De electriciteit is van de week uitgevallen , en weg was ons geluid ... Wat kunnen we nu doen om toch terug te kunnen slapen ?
Wat een nachtmerriescenario. Gemeente? Wijkagent? Overlast is overlast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Laatst online: 17-07 13:49
....Het probleem zal waarschijnlijk wel bij hun liggen . De electriciteit is van de week uitgevallen , en weg was ons geluid ... Wat kunnen we nu doen om toch terug te kunnen slapen ?
Wel een beetje "Jumping to conclusions".

De stroom kan er blijkbaar toch wel af.
Zou ik dus toch maar ff thuis doen en uitsluiten dat je zelf (toch) de veroorzaker bent.

Pas dan kun je nadenken over strategieen om te checken of het mss bij de buren wegkomt.

Ben het wel met je eens dat het heel vervelend is.

Wij hebben ooit benedenburen gehad met een moederhaard met daaraan een heul dikke cv pomp om het water door de radiatoren te pompen.
Dat bromde ook heel vervelend.
Succes!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 23:26

TommyGun

Stik er maar in!

Buren waar niemand over de vloer mag komen.... en een bromgeluid...

Kuch plantjes kuch

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb er ook sinds ongeveer februari last van. Rijtjeshuis in Zutphen. Een zoem van ca. 67 hz, zo heb ik samen met de Omgevingsdienst Achterhoek al vastgesteld in een eerste kennismakingsgesprek vorige week. Vooral in de nachtelijke uren te horen. Eerste weken werd ik er echt gek van. Tegenwoordig heb ik één van mijn Sonos speakers op de slaapkamer gezet en speel ik op heel laag niveau een tien uur durende regenbui af op Spotify wat het geluid maskeert (en nog eens rustgevend werkt).

Vervelend is de zoem wel, want ik hoor hem ook vaak als ik op de bank tv zit te kijken tussen de dialogen/muziek door. Het geeft een lichte druk op de oren. Zodra ik tien cm buiten onze woning ga staan hoor ik het niet meer. Mijn vrouw hoort hem niet maar voelde de druk van de week wel een keer in de avond.

Het is uitgesloten dat het in onze woning zit (stroom eraf gehad) en met de omwonenden hebben we goede contacten en daar zit ook geen oorzaak. Wel zei de ODA dat er in de omgeving van onze woning opvallend veel meldingen zijn geweest de laatste jaren. Een oorzaak is nog niet gevonden helaas dus we zullen het ermee moeten doen. Binnenkort komt er meetapparatuur van de ODA bij ons thuis te staan om te kijken wat er precies opgevangen kan worden aan geluiden.

Het is een raar fenomeen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Laatst online: 08-07 06:12
Windmolenpark oid in de buurt gekomen?

Is een far fetch hoor, maar ik heb eens in duitsland ergens geslapen waar ik snachts wakker werd van gebrom… iedere nacht. Stonden paar 100 meter verderop windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Laatst online: 04-08-2024
Nope, geen nieuw windmolenpark in de buurt. Er staan er 3 aan de andere kant van de stad maar die staan er al jaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
wie of wat is ODA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Omgevingsdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:57

thijsco19

KTM 990 SMT

harmrh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:03:
Ik heb er ook sinds ongeveer februari last van. Rijtjeshuis in Zutphen. Een zoem van ca. 67 hz, zo heb ik samen met de Omgevingsdienst Achterhoek al vastgesteld in een eerste kennismakingsgesprek vorige week. Vooral in de nachtelijke uren te horen. Eerste weken werd ik er echt gek van. Tegenwoordig heb ik één van mijn Sonos speakers op de slaapkamer gezet en speel ik op heel laag niveau een tien uur durende regenbui af op Spotify wat het geluid maskeert (en nog eens rustgevend werkt).

Vervelend is de zoem wel, want ik hoor hem ook vaak als ik op de bank tv zit te kijken tussen de dialogen/muziek door. Het geeft een lichte druk op de oren. Zodra ik tien cm buiten onze woning ga staan hoor ik het niet meer. Mijn vrouw hoort hem niet maar voelde de druk van de week wel een keer in de avond.

Het is uitgesloten dat het in onze woning zit (stroom eraf gehad) en met de omwonenden hebben we goede contacten en daar zit ook geen oorzaak. Wel zei de ODA dat er in de omgeving van onze woning opvallend veel meldingen zijn geweest de laatste jaren. Een oorzaak is nog niet gevonden helaas dus we zullen het ermee moeten doen. Binnenkort komt er meetapparatuur van de ODA bij ons thuis te staan om te kijken wat er precies opgevangen kan worden aan geluiden.

Het is een raar fenomeen..
Zomaar een gedachte, het lijkt op een resonantie. Misschien een raampartij die staat te resoneren?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-07 19:21
Tegenwoordig maakt elektrische vloerverwarming verdeler ook een irritant geluid.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Marcella4 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 02:56:
We hebben ineens in onze vrijstaande woning last van laagfrequentiegeluid dag en nacht . Om gek van te worden en kunnen er niet van slapen. We hebben alle electra al afgezet maar het lawaai blijft :( nu vraag ik me af waar het vandaan komt , hoe we dat te weten kunnen komen en oplossen natuurlijk. We hebben airco , maar die staat s nachts niet op. We vragen ons af of een airco , ook al staat hij niet op toch mogelijks een bromtoon kan veroorzaken ? We hebben aanpassingen laten doen boven , omdat we daar geen draadloos internet hadden en die technieker heeft gebruik gemaakt van de draad van de tv aansluiting die daar lag , en daar een kastje aan verbonden en zo hebben we boven dus internet. Dus vragen we ons nu af of dat kastje na een jaar ineens laagfrequentie geluid zou kunnen geven? Voor de rest is er in onze woning niets veranderd. Wat is er wel veranderd , totaal renovatie huis buren. Hebben op hun bestaande cv , vloerverwaming opgezet , dit staat bij hun in de kelder , zou dat laagfrequentie geluid kunnen veroorzaken? Buren achter ons hebben zonnenpanelen gelegd maar die liggen al een tijdje... We worden een beetje radeloos . 8)7
Niets is zo vervelend als geluidsoverlast.

Ik heb thuis ook cassetteairco en als ik deze uitschakel bromt deze nog een paar minuten na. Echter is dit even en niet de hele dag.

Laag frequent geluid is energierijk en komt niet van een kastje voor internet, maar hoogstwaarschijnlijk van een groter apparaat.

Heb je een goed contact met je buren dan kun je een plan van aanpak maken. Dus schakel alles uit, ook de buren moeten dit doen en schakel een voor een de apparaten weer aan en kijk dan wanneer de brom weer begint en dan heb je een punt om aan te wijzen. Een decibelmeter kan ook uitkomst bieden. Daarmee kun je de meter op alle hoeken, muren en apparaten richten om de locatie te kunnen bepalen.

Grote kale muren buiten hebben een groot contactoppervlak en dan kan het ook de wind zijn, maar dan moet het geluid fluctueren. Sowieso is het slim om even met de VVE om tafel te gaan zitten.

Probeer uit te sluiten of de frequentie van de brom niet 50 Hz is. Dan is het een apparaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
hallo ,iedereen,
update, we hebben alle electriciteit afgezet, probleem blijft.
Het gekke is dat als het kouder is of warmer word , dat dan het geluid erger is.
Zou een verbouwd huis een intern venillatie systeem laagfrequent geluid kunnen produceren?
Of zorgt de vloerverwarming ook voor verkoeling tijdens warme dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:15
als alle elektra eraf was en je hoort nog steeds het geluid, dan komt het dus waarschijnlijk niet van binnen, dus niet van de vloerverwarming en niet van de ventilatie.
Dan zou ik het zoeken in de buurt, buurman met een warmtepomp? Elektriciteit huisje/kast in de buurt? Hebben de buren er ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:09
Marcella4 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:36:
Zou een verbouwd huis een intern venillatie systeem laagfrequent geluid kunnen produceren?
Jazeker. Ik heb ook gehad dat een een simpele huisventilator een brom veroorzaakte. Dit kon je soms beneden horen terwijl de ventilator 2 verdiepingen hoger hing. Goed ontkoppelen is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 01:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

hallo ,iedereen,
Hoe heb je dat precies gedaan? In de meterkast alle groepen en hoofdschakelaar afgezet?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hallo ,iedereen,
Een beetje een raar verhaal. In maart was je er al achter dat het bij de (moeilijke) buren wegkwam omdat de stroom was uitgevallen. Dan moet je toch niet verder willen zoeken in je eigen woning (een paar maanden later)? Dan is het toch duidelijk dat het probleem daar ligt en dat je daar verder op in moet spelen? Het lijkt me duidelijk dat je er niet meteen politie of advocaten bij hoeft te halen, er zijn vast ook andere manieren om bij ze binnen te komen.

En dat vage plaatje van een apparaat buiten? Mogelijk een warmtepomp of airco. Maar ja, een beter plaatje gaat echt wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 21:54
sypie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 06:24:
[...]

Een beetje een raar verhaal. In maart was je er al achter dat het bij de (moeilijke) buren wegkwam omdat de stroom was uitgevallen. Dan moet je toch niet verder willen zoeken in je eigen woning (een paar maanden later)? Dan is het toch duidelijk dat het probleem daar ligt en dat je daar verder op in moet spelen?
Niet zo heel raar. Als je even terugleest.. er werd aan TS geadviseerd dat hij het toch ook eens thuis moest proberen de stroom eraf te halen (wat eerder niet lukte) om uit te sluiten dat het niet bij de buren vandaan kwam maar juist uit eigen huis. Als de stroom bij iedereen uitvalt weet je dat namelijk niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 22:13
Poumelie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 06:44:
Niet zo heel raar. Als je even terugleest.. er werd aan TS geadviseerd dat hij het toch ook eens thuis moest proberen de stroom eraf te halen (wat eerder niet lukte) om uit te sluiten dat het niet bij de buren vandaan kwam maar juist uit eigen huis. Als de stroom bij iedereen uitvalt weet je dat namelijk niet..
Ja, maar dat duurt blijkbaar 3 maanden? 7(8)7

Als je de brom nu nog steeds hoort is het (waarschijnlijk) niet de pomp van de verdeler van vloerverwarming: die staat met deze temperaturen uit mag ik hopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:17
Sito schreef op maandag 12 juni 2023 @ 06:52:
[...]

Ja, maar dat duurt blijkbaar 3 maanden? 7(8)7

Als je de brom nu nog steeds hoort is het (waarschijnlijk) niet de pomp van de verdeler van vloerverwarming: die staat met deze temperaturen uit mag ik hopen.
De meeste pompen draaien standaard 24/7, warmte of geen warmte. Vandaar dat het zelf plaatsen van een pompschakelaar zich vlot terugverdient :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-07 23:14
Ik heb ook (gelukkig relatief weinig) last van laagfrequent geluid gehad. Ik ben tijden bezig geweest om de bron ervan te zoeken: vloerverwarmingspomp, buitenunit warmtepomp, compressor vriezer, hele huis doorgeweest en niets kunnen vinden. Alle groepen einde van de avond afgeschakeld en daarmee tot de conclusie gekomen dat de bron buitenshuis is.

Uitdeindelijk na middernacht een wandeling in de omgeving gemaakt en buitenshuis op gehoor op zoek gegaan naar de bron. Ik kwam achthonderd meter verderop bij een agrarier uit die een ventilatiesysteem voor zijn stal heeft draaien wat in de avond en nacht naar een lager kubage/uur moduleert. Heb hem vervolgens in een prima gesprek van buurtman tot buurtman gevraagd of hij de modulatie de nacht erop iets aan kon passen en het probleem was direct weg.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:25
Wij hebben er ook last van, bij ons was het een regenwater pomp van de gemeente op 110m van ons huis.

Ik ben hier achter gekomen door met 2 goede studio microfoons op een windstille nacht rond te gaan lopen en zo de bron te trianguleren. (Door de duidelijke frequentie was dat eenvoudig door de microfoons op de halve golf lengte uit elkaar te plaatsen, als dan de golf precies tegengesteld was in de 2 kanalen stonden de microfoons precies op een lijn met de bron)

https://gathering.tweaker...message/67857862#67857862

De gemeente had de klacht serieus genomen, maar heeft helaas de pomp vervangen door EXACT hetzelfde model, dus het probleem is nog niet weg. Het feit dat we weten waar het vandaan komt helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Laatst online: 14:40
OverSoft schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:27:
Wij hebben er ook last van, bij ons was het een regenwater pomp van de gemeente op 110m van ons huis.

Ik ben hier achter gekomen door met 2 goede studio microfoons op een windstille nacht rond te gaan lopen en zo de bron te trianguleren. (Door de duidelijke frequentie was dat eenvoudig door de microfoons op de halve golf lengte uit elkaar te plaatsen, als dan de golf precies tegengesteld was in de 2 kanalen stonden de microfoons precies op een lijn met de bron)

https://gathering.tweaker...message/67857862#67857862

De gemeente had de klacht serieus genomen, maar heeft helaas de pomp vervangen door EXACT hetzelfde model, dus het probleem is nog niet weg. Het feit dat we weten waar het vandaan komt helpt wel.
In je andere post melde je dit :
Na lang bij de gemeente gezeurd te hebben is er iemand gekomen, en hebben ze mijn analyses bekeken.
De pomp is inmiddels vervangen en we horen nu helemaal niets meer.
Maar nu dat het probleem nog niet weg is, what happened ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
iketot schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:04:
[...]

In je andere post melde je dit :

[...]

Maar nu dat het probleem nog niet weg is, what happened ?
De pomp heeft een tijd lang uitgestaan.

We hebben bij ons in de wijk een vreemd systeem van 2 verschillende rioleringen. Nou hebben meerdere wijken dat, maar bij ons is het systeem nooit afgemaakt. Het regenwater zou in eerste instantie wegvloeien via de weilanden achter onze wijk, maar omdat dat heel lang heeft geduurd en er veel verbouwingen zijn geweest, kan er niet meer gegarandeerd worden dat deze 2e riolering enkel regenwater bevat.

Die regenwater pomp zorgt er voor dat de grote regenwater put overgepompt wordt naar het normale riool. In de tijd na dat de pomp vervangen was, was een lange droge periode en de aantal kleine buitjes die toen zijn gevallen waren niet genoeg om de put vol te laten lopen. Pas een hele tijd later sloeg de pomp weer aan.

Ik ben toen direct naar de put gelopen en inderdaad: dezelfde pomp stond weer aan op het exact zelfde moment.

Helaas niet opgelost dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gieter06
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:44
Marcella4 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:02:. We hebben electra uitgezet maar kunnen niet alles / meterkast uitschakelen gezien we een alarm hebben. Van zodra dat we meterkast uitzetten springt dat alarm op en dan ga je het laagfrequentiegeluid niet kunnen horen .
Ik weet niet wat voor type alarmsysteem je hebt maar soms kunnen die kasten ontzettend brommen. Veel van die systemen hebben een transformator in combinatie met een stalen kast hoor je dat heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Hallo iedereen, hartelijk dank voor het meedenken ivm ons probleem.
Het probleem is helaas nog niet opgelost.
We hebben nog steeds dag en nacht last van die zeer vervelende bromtoon. Vooral s nachts , kunnen er niet van slapen en dat al maanden. Dit begint zeer zwaar te wegen.
Nu hebben we met verschillende onmiddelijke buren een praatje gaan maken ivm ons probleempje.
Nu wat blijkt dat één buur het volgende heeft staan bij zijn zwembadje.
Zou dit mogelijks het geluid kunnen geven ( laagfrequentiegeluid ).
Is dit volgens de regels van de kunst geplaatst ?
Ik bedoel hoeft / moet zoiets op een metalen rooster staan?
Zie fofo's als bijlage.
Blijkbaar zou dit dag en nacht op staan omdat ze een constante temp in hun zwembadje willen hebben.

K hoop echt dat dit het probleem is zodat we het mogelijks 'eindelijk' kunnen oplossen door jullie tips en advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZslcYFaLiGa2sYDXzmwmrTowdMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLFVS8hJrYR3nwvGPMduNuQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_an_Kts3ad9ySXtd3nxnUJXC84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjEhjpxlEGbpijJjN7e2sp57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbFnPiXV5SFZ7aJXn0Td5jFmptQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqXxBH1ZAkAWoGWet7gBDE3k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 15:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Marcella4 dat kan en daar ben je sneller achter dan hier een hele post te maken. Spreek af dat wanneer je het geluid hoort je de buren belt. Ze gooien hem 10 minuten uit. Dan zou je direct dus van het geluid af moeten zijn.

edit: @Marcella4 google maar op "geluid en zwembad pomp"... Als er verder in de omgeving niks is moet je toch dingen uit gaan sluiten. Deze pomp zou hoog op mijn lijstje staan. Tja, dan moet je misschien een paar keer de buren lastig vallen. Andere optie is het geluid accepteren. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door sh4d0wman op 02-07-2023 07:54 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@sh4d0wman, Tja .... zeker daar heb je gelijk mee , maar echter ze zeggen dat het niet van hun kan komen. Dus vooraleer ik weer een praatje met hun ga maken , wil ik weten of het mogelijks al dan niet juist geïnstalleerd is. Ik kan niet verschillende keren bij de buren langsgaan voor een gesprekje hé ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 06:05
Marcella4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:46:
@sh4d0wman, Tja .... zeker daar heb je gelijk mee , maar echter ze zeggen dat het niet van hun kan komen. Dus vooraleer ik weer een praatje met hun ga maken , wil ik weten of het mogelijks al dan niet juist geïnstalleerd is. Ik kan niet verschillende keren bij de buren langsgaan voor een gesprekje hé ...
Het is vast prima geïnstalleerd. Het is een ding wat inderdaad heel makkelijk een bromtoon kan geven, zeker in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@Playa del C. ok , maar wat te doen om dat geluid minder te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Een kast errond zetten ? Rond alles ? Of alleen de warmtepomp ? Of die andere pomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Marcella4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:14:
Dat kunnen we hier online niet bepalen. Daarvoor moet je met de buurman op onderzoek. Het beste is dat het ding uitstaat. Als het dan aan moet, kun je kijken naar verschillende standen of naar de plaatsing. Resonantie van de kast misschien. Bij je eigen huis kun je een scherm of planten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Marcella4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:14:
First things first: eerst vaststellen dat het dat ding is, door hem even 5 minuten uit te laten zetten op momenten dat jij de toon hoort.
Daarna pas verder onderzoek doen, samen(!) met de buurman en bij voorkeur zonder te proberen hem jouw wil op te leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 02-07-2023 14:52 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@remco_k , ok gaan we doen. Hoe kom je erbij dat ik mijn wil wil opleggen ? Ik wil alleen van mijn probleem vanaf. En wil zelfs alle kosten qua aanpassing betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@Playa del C. . Die pomp staat twee huizen verder. Dus er staat nog een huis tussen. K had gedacht ok , ik vervang mijn ramen en profielen speciaal voor laagfrequentie geluid, maar blijkbaar komt dat geluid door de grond mogelijks ons huis binnen? Dus ben ik op zoek naar een oplossing. K wist niet dat een haag laagfrequentie geluid tegen kan houden? t is wel zo door dat de andere buren hun haag hebben weg gedaan en er nu enkel een draad staat we wel meer geluid hebben bij ons. K had ook gedacht ok k zet zo een speciaal tuinscherm dat geluid absorbeert / opvangt , doch ik lees dat het enkel werkt als je er net naast zit ? Dus dat was dan ook geen optie blijkbaar. Dus op zoek naar de ultieme tip om toch weer te kunnen slapen ( en verhuizen is echt geen optie ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Marcella4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:45:
@Playa del C. . Die pomp staat twee huizen verder. Dus er staat nog een huis tussen. K had gedacht ok , ik vervang mijn ramen en profielen speciaal voor laagfrequentie geluid, maar blijkbaar komt dat geluid door de grond mogelijks ons huis binnen? Dus ben ik op zoek naar een oplossing. K wist niet dat een haag laagfrequentie geluid tegen kan houden? t is wel zo door dat de andere buren hun haag hebben weg gedaan en er nu enkel een draad staat we wel meer geluid hebben bij ons. K had ook gedacht ok k zet zo een speciaal tuinscherm dat geluid absorbeert / opvangt , doch ik lees dat het enkel werkt als je er net naast zit ? Dus dat was dan ook geen optie blijkbaar. Dus op zoek naar de ultieme tip om toch weer te kunnen slapen ( en verhuizen is echt geen optie ).
Ik weet hoe het werkt. Laag geluid is lastig te stoppen. Het gaat denk ik niet via de grond.
Het beste is de bron te stoppen. Je kunt veel geld en tijd kwijtraken aan geluidsdenping. Het enige wat moet stoppen, is de bron.

Eerst moet je vaststellen dat het echt dat ding is bij de buren. Daarna kun je overleggen of de buurman iets kan doen. Bij de bron dus.

Als je dan voor het slapen wil dempen, dan kan dat het beste bij het oor of in de slaapkamer. Oordoppen in en/of ramen en muren goed dempen.

Er is verder in dit online topic weinig te bespreken. Dit is iets wat in de praktijk moet worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@Playa del C. Oordoppen heb ik al in alle maten en soorten , helaas dempen die niet laagfrequentie geluid. Ook niet de op maat gemaakte met filter. Ik had begrepen dat laagfrequentie geluid zich verder zet via de grond , is dat , dan niet juist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Marcella4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:39:
@remco_kHoe kom je erbij dat ik mijn wil wil opleggen ?
Ik kom daar niet bij en denk ook niet dat je dat doet, het was alleen een advies.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marcella4
update, we zijn terug een praatje gaan maken met die buur. Gevraagd of hij effen alle electriciteit wou afzetten. En weg was het geluid bij ons. Dus waarschijnlijk ligt het mogelijks aan één of alle twee van de pompen die hij heeft staan voor zijn zwembad.
Die staan op een metalen rooster. Zou dat metalen rooster niet voor die overlast kunnen zorgen? Als ik rondvraag bij andere hebben die steeds zo een pomp( en) op een betonnen constructie gezet en niet op een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Dat kan. Alles kan. Het probleem met resonantie is dat het door kan dringen in alles wat niet akoestisch ontkoppeld is en in sommige gevallen zelfs in dingen die wel akoestisch ontkoppeld zijn (als deze dezelfde resonantie frequentie hebben).

Akoestisch ontkoppelen kan op vele manieren.
De meest gebruikte zijn:
- Een rubberen balken waarop de warmtepomp gemonteerd wordt. (zoiets: https://www.koel-service....bber-2-stuks/#description)
- Veren waarop de warmtepomp gemonteerd wordt. (zoiets: https://www.koel-service....ijs-per-stuk/#description)

Haal ook die metalenroosters weg (al gok ik niet dat het daar door komt, metaal geeft meestal een hogere toon), als dit een semi-permanente installatie is zou ik gewoon netjes een beton plak storten en alles daarop monteren (eventueel met akoestische ontkoppeling).

Echter: het kan ook gewoon de pomp / compressor (want volgens mij is het een zwembad warmtepomp) zelf zijn. Dan kun je de constructie wel veranderen, maar dat verandert niets.
Wat wel kan helpen is de warmtepomp een kwartslag draaien, zodat hij niet meer naar jullie huis gericht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

paQ

Marcella4 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 05:13:
update, we zijn terug een praatje gaan maken met die buur. Gevraagd of hij effen alle electriciteit wou afzetten. En weg was het geluid bij ons. Dus waarschijnlijk ligt het mogelijks aan één of alle twee van de pompen die hij heeft staan voor zijn zwembad.
Die staan op een metalen rooster. Zou dat metalen rooster niet voor die overlast kunnen zorgen? Als ik rondvraag bij andere hebben die steeds zo een pomp( en) op een betonnen constructie gezet en niet op een rooster.
Eerlijk gezegd verdenk ik dan nog eerder de zandfilterpomp dan de warmtepomp. Een warmtepomp bij een zwembad dat op temperatuur is, moduleert behoorlijk terug. Als de fitlerpomp gewoon 100% draait (in de nacht) dat verwacht ik dat dat meer geluid maakt. Als het de ZFP is, kan er eventueel een frequentieregelaar tussen zodat hij op bijv 30Hz wordt gezet. Dan zal het opgenomen vermogen ook zo met 75% afnemen en dus ook veel minder geluid maken.
Verder kun je discussiëren over het 's nachts laten draaien van een warmtepomp bij een zwembad. Ik heb er in 3 seizoenen nog niet 1 keer voordeel uit weten te halen vs de volgende dag bij warmer weer pas weer in te schakelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcella4
Hartelijk dank voor jullie reacties !
We zijn weeral wat wijzer geworden.
Hij laat die pomp dag en nacht draaien. Reden: dan heeft hij zijn water altijd op temperatuur als hij het zwembadje wil gebruiken. Hij beweert dat het hem ' teveel ' gaat kosten om de boost functie te gebruiken als hij het nodig heeft. En het te lang duurt eer hij zijn gewenste temperatuur bereikt heeft. K vraag me oprecht af , of hij weet heeft van de silence functie van zijn warmtepomp ? Maar twee pompen op een metalen rooster zetten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@paQ , Hoelang moet zo een zandfilterpomp per dag ongeveer opstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Marcella4 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:55:
@paQ , Hoelang moet zo een zandfilterpomp per dag ongeveer opstaan?
Beste is helemaal niet uit, maar dat hoeft dan niet op vol vermogen natuurlijk. (vandaar de frequentieregelaar) vwb de warmtepomp: het hangt nogal van de inhoud van het bad af. Als je het bad 's avonds afdekt (wat gedaan wordt zo te zien), valt het temperatuurverlies best wel mee hoor. Zo tot 2 graden bijv. Die heb je de volgende dag er met 3 uurtjes zo weer bij. e.e.a. is zeer afhankelijk van klimaat en omstandigheden natuurlijk. En ik snap dat je het ding altijd aan laat op een laag standje, maar als je daar omwonenden mee tot last bent, zul je daar van af moeten stappen lijkt me :)

Of alternatieven zoeken in de vorm van inkapselen. Kan zomaar voldoende schelen en iedereen blij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Od_4bWm89ENycpXNbOSfQxfdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrCiaw03KLjDhOpIWdpDC06c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_K4nAisHmN-l_sSJje8azyig2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXEf1IjXfXoMDUZlAVzxQhBe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik weet dus niet of de warmtepomp hier de boosdoener is of de filterpomp zelf.
Een frequentieregelaar (dat witte ding rechtsboven in mijn kist) kan ook niet in weer en wind dus die moet ook ergens droog hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 13-07-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@paQ , tja hoe groot is zijn zwembadje , een rond , ingegraven van ongeveer een 3meter schat ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
In ieder geval , hebben we " weer " een gesprekje op de planning staan. Fingers crossed dat , dat goed afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

sja, enorm overkill die warmtepomp, zeker om hem nooit uit te zetten. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ie hem draaiend kan houden bij een temperatuur lager dan 35 graden bijv. (en dan zit je al tegen jacuzzi temperaturen.
M.a.w. Het kan dus zomaar zijn dat ie ergens gedurende de middag op temperatuur is, terugmoduleert, alsnog overshoot krijgt, 'dus' afslaat, en ergens gedurende de nacht weer aanspringt. En dat doet ie dan ws harder dan de teruggemoduleerde stand.

/aanname

Eigenlijk zou je moeten kunnen horen of het de warmtepomp of de filterpomp is. Als de brom nooit wijzigt en nooit uit gaat, gok ik namelijk op die laatste. En dat is relatief eenvoudig op te lossen.
Of inbouwen (en dus geluid tegenhouden) of fors terugregelen met een regelaar. Bespaart ook enorm veel verbruik overigens.
https://www.toppy.nl/prod...Nbx5mGAnoZ2xoCZ2gQAvD_BwE

Stel het is een filterpomp van 400W @2900 rpm, en je regelt die terug naar bijv 1700 rpm, dan zit je op misschien nog maar 110W ofzo. Dat is een enorm verschil in geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 13-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@paQ , tja da lawaai ,bromtoon is heel de dag en nacht. Overdag kunnen we het nog wegwerken met muziek op te zetten. S nachts is een andere zaak. Geen enkele oordop en we hebben er al inmiddels heel veel werkt. Ook hoodtelefoon met noice canselling functie werkt ook niet. Laagfrequentie geluid . Het is een bromtoon die op en af gaat ( om gek van te worden). En we merken op als het kouder of warmer weer is het nog meer lawaai geeft ( zucht ). :( Vandaar dat we dachten aan de warmte pomp , misschien hebben we pech en is het een , en en en verhaal ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als het varieert in frequentie, dan is het ws de warmtepomp inderdaad.
Vraag me af hoe warm hij het opwarmt dan :D

Mijn wp is 7 kW met 4.8m doorsnee. Die van hem 12 zo te zien, met een ingegraven bad van rond de 3m doorsnee. Ik weet niet in welke regio je woont, maar het ding staat in de zomer hier amper aan want het wordt dan gewoon te warm! (30/31 graden op hete dagen zonder warmtepomp)
Maar afhankelijk van temperatuur, weer, zon etc etc.

Hoe dan ook; jij zit er mee, en hij veroorzaakt het.
Ik weet bijna zeker dat als hij in de nacht gewoon uit gaat, en het de volgende dag rond bij 11:00 weer aan, dat het zo weer op temperatuur is. Een warmtepomp is 's nachts (kouder) veel inefficiënter namelijk dan overdag als het warmer is. Ik vind het zelf een beetje dweilen met de kraan open met zoveel vermogen.
en ALS er al sprake is van efficientieverlies door hem 's nachts uit te zetten, dan heb je het misschien over 1 kWh per dag ofzo. Nou, als dat dan het 'offer' is om je buren niet tot last te zijn.... :>

Bij grote baden van 50-60 m3 bijvoorbeeld is het een ander verhaal, maar dan is de setup ook wel wat anders ;)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-07-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dat zoiets legaal is vind ik onbegrijpelijk. Geluidsnormen zijn alleen bepaald in decibel maar niet in frequentie.
In dit geval moet je toch kunnen eisen dat hij er iets aan doet? Gewoon je geluid terugbrengen tot een niveau dat niemand er last van heeft. Kennelijk is dit heel lastig.

Dat zo'n pomp direct op een metalen rooster staat is uiteraard niet bevorderlijk voor het geluid. Hopen dat je buurman een beetje coulant is. -> normaal doet.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naja, er is een nieuwe wettelijke norm van 40dB op de erfgrens. En ook 35 dB op de gevel van TS in de nacht. (23:00 - 07:00)
Het kan zomaar zijn dat ie daar aan voldoet, maar dat voor een ontvangende partij (TS) evengoed nog hinderlijk is. De fabrikant geeft 32 dB op bij 10m.
Maak je borst maar nat als in rap tempo huishoudens warmtepompen krijgen om te verwarmen. Uiteraard heb je nu een raam open, en in de winter minder of niet, maar dat probleem zal alleen maar toenemen.
Die roosters zullen niet veel doen verwacht ik, anders dan zorgen dat plenzen water meteen van de bodem van de apparaten weg is.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-07-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
paQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:55:
Naja, er is een nieuwe wettelijke norm van 40dB op de erfgrens. En ook 35 dB op de gevel van TS in de nacht. (23:00 - 07:00)
Het kan zomaar zijn dat ie daar aan voldoet, maar dat voor een ontvangende partij (TS) evengoed nog hinderlijk is. De fabrikant geeft 32 dB op bij 10m.
Maak je borst maar nat als in rap tempo huishoudens warmtepompen krijgen om te verwarmen. Uiteraard heb je nu een raam open, en in de winter minder of niet, maar dat probleem zal alleen maar toenemen.
Die roosters zullen niet veel doen verwacht ik, anders dan zorgen dat plenzen water meteen van de bodem van de apparaten weg is.
Weet je wat de frequenties zijn die horen bij die dB(a) waardes die in de regelgeving genoemd worden. Ik weet het niet, daarom vraag ik het. De kans is aanwezig dat die niet gelden voor bepaalde frequenties, lager dan ... XX Hz. om maar wat te noemen. Ook neem ik aan dat het dBa is en niet iets anders, dus de geluidsintensiteit zoals waarneembaar door het gehoor. Probleem met laag frequent kan zijn dat je het eigenlijk niet hoort, tot het iets anders in trilling brengt en je dat dan wel hoort, wat ik bedoel te zeggen op de erfgrens meet je niets, maar in huis hoor je het wel.

ohja, ben geen specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

tcw82 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Weet je wat de frequenties zijn die horen bij die dB(a) waardes die in de regelgeving genoemd worden. Ik weet het niet, daarom vraag ik het. De kans is aanwezig dat die niet gelden voor bepaalde frequenties, lager dan ... XX Hz. om maar wat te noemen. Ook neem ik aan dat het dBa is en niet iets anders, dus de geluidsintensiteit zoals waarneembaar door het gehoor. Probleem met laag frequent kan zijn dat je het eigenlijk niet hoort, tot het iets anders in trilling brengt en je dat dan wel hoort, wat ik bedoel te zeggen op de erfgrens meet je niets, maar in huis hoor je het wel.

ohja, ben geen specialist.
Die poolex wp zal moduleren tot een compressorsnelheid van ca 30Hz. Maar ik weet niet welke toonhoogte hij dan maakt. Het zal idd een soort brom maken dan en de rest is ventilatorgeluid wat je hoort.

Een wp heeft een bepaald (maximaal) geluidsvermogen, en vanuit die waarde wordt gerekend om aan de maximale geluidsdruk te komen. Poolex geeft 32 dBA op aan geluidsdruk op 10m, maar zeggen er niet bij onder welke omstandigheden. Sowieso is lastig te toetsen of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
paQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Die poolex wp zal moduleren tot een compressorsnelheid van ca 30Hz. Maar ik weet niet welke toonhoogte hij dan maakt. Het zal idd een soort brom maken dan en de rest is ventilatorgeluid wat je hoort.

Een wp heeft een bepaald (maximaal) geluidsvermogen, en vanuit die waarde wordt gerekend om aan de maximale geluidsdruk te komen. Poolex geeft 32 dBA op aan geluidsdruk op 10m, maar zeggen er niet bij onder welke omstandigheden. Sowieso is lastig te toetsen of dat klopt.
30 hz motor snelheid kan best een geluidsfrequentie van 15 hz zijn, dat is best wel een lage frequent geluid, ohja, dat wisten we al.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:37
paQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Beste is helemaal niet uit, maar dat hoeft dan niet op vol vermogen natuurlijk. (vandaar de frequentieregelaar) vwb de warmtepomp: het hangt nogal van de inhoud van het bad af. Als je het bad 's avonds afdekt (wat gedaan wordt zo te zien), valt het temperatuurverlies best wel mee hoor. Zo tot 2 graden bijv. Die heb je de volgende dag er met 3 uurtjes zo weer bij. e.e.a. is zeer afhankelijk van klimaat en omstandigheden natuurlijk. En ik snap dat je het ding altijd aan laat op een laag standje, maar als je daar omwonenden mee tot last bent, zul je daar van af moeten stappen lijkt me :)

Of alternatieven zoeken in de vorm van inkapselen. Kan zomaar voldoende schelen en iedereen blij.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar goed, ik weet dus niet of de warmtepomp hier de boosdoener is of de filterpomp zelf.
Een frequentieregelaar (dat witte ding rechtsboven in mijn kist) kan ook niet in weer en wind dus die moet ook ergens droog hangen.
Je wil hem eigenlijk ook ontkoppelen van de ondergrond met dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aE3hVcqd54XIdjX1zAUKHNMEr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yItVkS3YqsGf3azlWNuDbp5d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcella4
Allen heel hartelijk dank.
Word vervolgd.
tja k hou mijn hart vast voor alle andere warmtepompen en co die nog gaan geplaatst worden.
De audioloog zei heel veel klanten te hebben die gek werden van het geluid.
Het is een " gekend" probleem van die " krengen" en het erge is ze worden zo gepushed door de overheid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

tcw82 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:59:
[...]

30 hz motor snelheid kan best een geluidsfrequentie van 15 hz zijn, dat is best wel een lage frequent geluid, ohja, dat wisten we al.... O-)
Ik denk dat je ergens tussen de 80 en 100Hz zal zitten met een wp op die snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-07 17:49

Dhrax

Prog Lord

Ik vermoed toch ook de zandfilterpomp. Ik heb dit model zelf ook en deze is gewoon best wel aanwezig als deze aanstaat. Wij hebben zelf een bad met een goede 10m3 erin, en 2 uurtjes filteren volstaat gewoon. Een pomp de hele dag aan laten staan is echt flauwekul en nergens voor nodig.

Deze units zijn absoluut NIET geschikt om avonds laat aan te hebben. Ik snap dat je daar als buur hondsdol van word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dhrax schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:10:
Ik vermoed toch ook de zandfilterpomp. Ik heb dit model zelf ook en deze is gewoon best wel aanwezig als deze aanstaat. Wij hebben zelf een bad met een goede 10m3 erin, en 2 uurtjes filteren volstaat gewoon. Een pomp de hele dag aan laten staan is echt flauwekul en nergens voor nodig.

Deze units zijn absoluut NIET geschikt om avonds laat aan te hebben. Ik snap dat je daar als buur hondsdol van word.
Maar als de pomp niet draait gaat de wp ook niet aan ;)
Die ZFP kan prima de hele dag draaien hoor en is ook weinig mis mee, maar dan wel met flink teruggeschroefd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-07 17:49

Dhrax

Prog Lord

paQ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:14:
[...]
Die ZFP kan prima de hele dag draaien hoor en is ook weinig mis mee, maar dan wel met flink teruggeschroefd vermogen.
Kan zeker prima, de mijne staat doorgaans 6 uurtjes per dag aan. Maar dit is toch gewoon een standaard model die (in de filter stand) niks meer doet dan aan of uit?

Wat bedoel je dan precies met teruggeschroefd vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dhrax schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Kan zeker prima, de mijne staat doorgaans 6 uurtjes per dag aan. Maar dit is toch gewoon een standaard model die (in de filter stand) niks meer doet dan aan of uit?

Wat bedoel je dan precies met teruggeschroefd vermogen?
Zoals ik al een paar keer schreef middels een frequentieregelaar.
6 x 400W of 24x100W komt een beetje op hetzelfde neer. Heb je wel de hele dag flow, kan de wp gewoon aan wanneer je wil, EN geen geluidsoverlast.
Maar je kan hem ook op 3 snelheden programmeren in 3 tijdslots.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-07-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@Dhrax Ik heb u een pb gestuurd. mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Iemand een idee hoe ik hier een filmke kan posten ? mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Marcella4 zet je filmpje op Imgur of YouTube een link er naar toe in je bericht hier op Tweakers.

• vijftig51
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2024
Hier hetzelfde probleem met staande laagfrequent geluiden, gebrom continue overal in huis. Van werkschoen die de generator aan hebben staan. De motor loopt meestal op 1500 toeren en veroorzaakt 50 Hz geluid.
Pagina: 1