Hydra schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:21:
[...]
"Als je jaren bij dezelfde toko zit ben je niet zelfstandig."
Daar reageerde ik op. Als jij wil zeggen dat je het daar een "beetje" mee eens bent; het gaat hier niet om meningen. Het gaat erom of je 1. ondernemer bent voor de belastingdienst en 2. er sprake is van schijnzelfstandigheid. Dit zijn hele concrete vragen waar jouw mening gewoon niet zo veel toe doet.
Gelukkig mag ik hier prima mijn mening geven over een ondernemingsvorm, zonder dat willekeurige forumbezoekers daar een stokje voor steken. Daar heb ik geen goedkeuring, noch toestemming van jou voor nodig. Noch, en dat is de tweede keer, waardeer ik het dat je me allerlei uitspraken in de mond probeert te leggen.
Nee, ik vraag je om gewoon te blijven bij concrete feiten. Of jij iets "ondernemen ultralight" vindt, is gewoon niet relevant. Ik ben het zelfs met je eens dat ik ook niet zoveel met ZZPers heb die 5+ jaar voor dezelde toko werken. Maar dat is een mening en een mening is compleet irrelevant hier.
Ik hou me ook aan de feiten. Je hebt bedacht dat dat niet het geval is, onterecht.
OP heeft een veelvoorkomende misvatting. Het is aan ons om daar objectief informatie over te geven. Ik ben niet "als door een wesp gestoken"; ik vraag je alleen het bij feiten te houden.
Heb ik ergens die misvatting bevestigd? Nee. Je hebt een bijzondere opvatting als het over feiten gaat. Aan de ene kant predik je dat dat het enige is dat telt, aan de andere kant neem je er een loopje van jewelste mee. Je reageert nogal knullig dwingend, dat noem ik als door een wesp gestoken, daar ben ik niet zo van gediend.
Ik wil er best een uitspraak over doen hoor, en dan is voor heel veel ZZP'ers in de IT het heel rap het geval dat je eigenlijk in loondienst bent. Het is nagenoeg altijd een verplichting tot persoonlijke arbeid, er is nagenoeg altijd een gezagsverhouding (geen eigen device, interne coding conventions, prioriteiten over workload bepaald door een ander dan jezelf (PO): wat de commissie Borstlap inbedding in de organisatie noemt), en je krijgt meer vergoed dan slechts gemaakte kosten.