Lenovo IdeaPad L340 Gaming start niet op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Lenovo IdeaPad L340 Gaming van mijn ma start opeens niet meer op, de lampjes op het toetsenbord gaan heel even aan en de fans gaan ook draaien en na een seconde of 2 is het over, het "aan-lampje" op het toetsenbord blijft wel branden.

Geheugen misschien? Reepje DDR4-2666 SO-DIMM kost 30 euro, vind dat wat duur om op de gok te kopen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je het ram besteld kun je die op basis van de WKOA gewoon retourneren als die het probleem niet oplost. En tja, wat is €30 op een hele laptop. Maar dat terzijde:)

Wat heb je verder al geprobeerd?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:45:
Als je het ram besteld kun je die op basis van de WKOA gewoon retourneren als die het probleem niet oplost. En tja, wat is €30 op een hele laptop. Maar dat terzijde:)

Wat heb je verder al geprobeerd?
Ja, dat zei ik ook, maar m'n ouders hebben gewoon een nieuwe 12th gen i5 gekocht.

Volgens een ander forum zou je het wel weten als het geheugen het probleem was vanwege piepjes of knipperende toetsen. Ik gooi hem in ieder geval niet weg en ga het nog een keer proberen.

Inmiddels maar de NVMe SSD in m'n eigen PC gestopt en bestanden overgezet naar hun nieuwe laptop en die 512GB NVMe hou ik mooi zelf. Had 256GB windows boot en 3TB data, nu mooi 512GB snel NVMe data erbij.

Als het aan het moederbord ligt dan is ie niet veel meer waard gok ik zo.

Weet niet wat ik er verder nog uit kan halen, de GTX1650 videokaart zit volgens mij op het moederbord, als het niet aan het geheugen ligt heb ik dus nog 8GB laptop geheugen en de accu en lader kunnen nog wel waardevol zijn voor iemand.

Scherm heb ik hier wel eens gelezen dat je die kan ombouwen tot externe monitor bijvoorbeeld, maar dat lijkt wel erg veel gepruts.

De goede laptops gaan op marktplaats weg tot 700 euro, maar heb geen biedingen boven de 350 gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 28-02-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Moest ook m'n halve PC uit elkaar halen om bij de bestanden te kunnen (NVMe slot achter videokaart), had nog gezegd haal dan zo'n behuizing bij MediaMarkt ofzo voor 25 euro, heb je er een 512GB snelle externe hardeschijf bij, mooi voor backups enzo.

Nee :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

JDx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:11:
Moest ook m'n halve PC uit elkaar halen om bij de bestanden te kunnen (NVMe slot achter videokaart), had nog gezegd haal dan zo'n behuizing bij MediaMarkt ofzo voor 25 euro, heb je er een 512GB snelle externe hardeschijf bij, mooi voor backups enzo.

Nee :')
Sommige mensen hebben weinig motivatie nodig om "gewoon" iets nieuw te kopen :D

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Sommige mensen hebben weinig motivatie nodig om "gewoon" iets nieuw te kopen :D
Ja, boomers met teveel spaargeld. Hele leven 40 uur per week gewerkt.

Ik ga nog wel proberen te fixen of er iets uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Ik heb hem op V&A gezet en krijg helemaal geen reacties, terwijl ik op Marktplaats binnen een uur tig opdringerige reacties kreeg.

Mensen die zeggen versturen graag, meteen zeggen zet hem op gereserveerd aub, zeg ik er staat alleen ophalen, ok mijn neefje woont in de buurt, laat ik hem ophalen, zeg ik nee, ok dan kom zelf wel, wat is adres?

Waar zit het addertje? Is zo'n kapotte laptop nog 80 euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Interne batterij ook al eens losgehaald of gereset (reset knop?) om de bios/io chip te resetten?
Kan ook beschadigen bios zijn door (automatische) update?
Dat komt nogal eens voor bij Lenovo's blijkbaar.
Bijvoorbeeld:
Lenovo Ideapad 520-15IKB bricked bios
JDx schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:00:
Als je wat handig bent met reparaties kan het soms aantrekkelijk zijn om de gok te nemen natuurlijk.
Soms kan het een simpele fix zijn zoals kapotte power aansluiting, losse onderdelen etc.
Ook wat betreft bepaalde onderdelen kan het natuurlijk wel lonend zijn zoals bijvoorbeeld het scherm.

Bijvoorbeeld:

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 26-03-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:45:
Interne batterij ook al eens losgehaald of gereset (reset knop?) om de bios/io chip te resetten?
Kan ook beschadigen bios zijn door (automatische) update?
Dat komt nogal eens voor bij Lenovo's blijkbaar.
Bijvoorbeeld:
Lenovo Ideapad 520-15IKB bricked bios

[...]

Als je wat handig bent met reparaties kan het soms aantrekkelijk zijn om de gok te nemen natuurlijk.
Soms kan het een simpele fix zijn zoals kapotte power aansluiting, losse onderdelen etc.
Ook wat betreft bepaalde onderdelen kan het natuurlijk wel lonend zijn zoals bijvoorbeeld het scherm.
Qua addertje bedoelde ik meer dat ze zo happig zijn op een kapotte laptop, eerst versturen en eisen dat ik hem op gereserveerd zet, dan kan opeens een neefje hem wel halen, als ik zeg nee kan hij hem zelf wel halen, meteen adres eisen, zonder toe te zeggen.

Daarna agressief dat je niet meer wil terwijl je nooit iets toezegd. Ook willen ze betalen via Marktplaats, dus zonder adres vrij te geven en pas geld als de boel afgerond is.

En addertje omdat er hier helemaal niemand reageerde en daar meteen.

Qua oplossingen alles al geprobeerd, accu is eruit geweest, bios batterij, denk zelf het moederbord of de GTX op het moederbord, ik kan er zelf niks meer mee.

Gooi hem liever in de container dan dat er van die vreemde mensen mijn adres weten of na levering gezeik.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 26-03-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
En addertje omdat er hier helemaal niemand reageerde en daar meteen.
Tja, op marktplaats trekt het natuurlijk sowieso meer vervelende kopers aan.
Wel opvallend dat er zoveel op wordt gereageerd, misschien niet helemaal goed gelezen?

Op Tweakers is (merendeel) natuurlijk al een andere, meer serieuze kopersgroep.
Alleen doordat je geen enkele V/A credit history hebt (maar wel goede ervaringen?) maakt het al veel (potentiële) kopers terughoudend denk ik zo.
Daarbij is de prijs (125) toch wel best fors voor een duidelijk defecte laptop.
Misschien toch nog wel, een (reparatie) kennis van mij zou dat er ongeveer nog wel voor geven zei hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Tja, op marktplaats trekt het natuurlijk sowieso meer vervelende kopers aan.
Wel opvallend dat er zoveel op wordt gereageerd, misschien niet helemaal goed gelezen?

Op Tweakers is (merendeel) natuurlijk al een andere, meer serieuze kopersgroep.
Alleen doordat je geen enkele V/A credit history hebt (maar wel goede ervaringen?) maakt het al veel (potentiële) kopers terughoudend denk ik zo.
Daarbij is de prijs (125) toch wel best fors voor een duidelijk defecte laptop.

[...]

Misschien toch nog wel, een (reparatie) kennis van mij zou dat er ongeveer nog wel voor geven zei hij.
Ja waren vooral mensen die ook al een berg laptops enzo te koop hadden.

Tot op heden ligt ie er gewoon, geen zin in dat gedoe :9

Hoe bedoel je geen enkele V/A credit history? Wat is dat? Heb al meerdere dingen verkocht via V/A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
JDx schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:53:
Hoe bedoel je geen enkele V/A credit history? Wat is dat? Heb al meerdere dingen verkocht via V/A.
Geen enkele beoordeling bij de V/A bedoel ik:
30 advertenties geplaatst
0 positieve beoordelingen
0 negatieve beoordelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Ondertussen hebben we de laptop hier ontvangen en nader kunnen onderzoeken.
Zoals al uitvoerig beschreven was er inderdaad geen leven in te krijgen.
Na zorgvuldige inspectie van de print bleek de oorzaak van het probleem wel duidelijk:
Een onderdeel (Mosfet) bleek helemaal te zijn doorgebrand en had daarbij een deel van de print beschadigd. ;w
Dikke pech dus wel ja.
We zullen maar eens kijken of er misschien toch nog (iets) van te maken is.

De ravage in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DtK4nQVtCCsgj7Ek0haQYY_iIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uQp92cgvi3jBvd7nFSo4062q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75wYaR7kh77DW5sZi47Uy95-8M4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dx7uJ81FHVWNHQT52S6BWxB4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Ik had je PM gelezen, erg naar dit, zou niet eens weten waar dit is op de laptop, ik maar bezig met de bios resetten enzo, ik was meer bang over de verpakking, zoals je wellicht wel hebt gezien, plastic bubblewrap en karton en alles erin.

Hoopte echt dat je hem nog kon hergebruiken, kan je er nog wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Het is de bovenste van de omcirkelde ic's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbWR3jM8dJy6_ioCITODobiQXAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93Z7IVUVYKU98UXe85WQwYeS.jpg?f=fotoalbum_large
Hoopte echt dat je hem nog kon hergebruiken, kan je er nog wat mee?
Ik zelf niet, maar een kennis is er mee bezig.
Wie weet?, maar op zoiets reken je natuurlijk ook niet meteen.
Pagina: 1