Het zo duidelijk mogelijk maken voor de aannemer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 10:32
Hallo,

Wij gaan de hele beneden verdieping op de schop gooien waar wij vorig jaar een aannemer voor hebben gevonden die in Q3 gaat beginnen. De keuken en de vloer zijn al uitgekozen maar de rest nog niet (van de badkamer weten we de kosten nog niet en aan de hand daarvan nog eventueel een warmtepomp (al is de aannemer daar nog geen fan van). Verder komen er nog twee schuifdeuren, twee ramen en vloerverwarming in.

Omdat dit onze eerste verbouwing is en het gelijk groots aanpakken zijn we wat nerveus. Ook of we het financieel gaan halen met al die inflatie. Graag zou ik het zo duidelijk mogelijk willen maken voor de aannemer om zo later niet tot een eventueel geschil te komen.
Alleen hoe pak ik dat aan? En hoe zorg ik er voor dat ik alles zwart op wit heb.
Er zijn hier vast anderen met ervaring :)

Ook ben ik er nog niet uit hoeveel ik zelf aanwezig wil zijn tijdens de verbouwing. (Ik ben ZZP-er dus ik mag en kan kiezen) Het lijkt mij leuk om zelf mee te helpen met de verbouwing, ervaring voor de toekomst en misschien valt er wat van de 6 weken verbouwtijd af te snoepen. Ook om te weten wat er in je eigen huis gebeurd. Hoe zouden jullie dit doen of hebben gedaan?

Beste antwoord (via lifefix op 25-02-2023 23:20)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:58
lifefix schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:58:
[...]
De aannemer heeft een duidelijk offerte met een aantal posten en stelposten aangeleverd en is deze toegelicht in een gesprek.Verder niks, er zijn ook geen tekening gemaakt, behalve ons kopietje van de plattegrond uit de verkoopbrochure met daarin onze wensen waarmee we naar verschillende aannemers zijn gegaan.
Geen tekeningen hoeft niet verkeerd te zijn. Zeker als je geen muurtjes wegtikt of zo :) Een goede keukenboer zal eerst de boel inmeten. Een omschrijving van de werkzaamheden zijn dan ook wel goed. Meestal zijn tekeningen alleen nodig als je echt grote dingen gaat doen en daarvoor vergunningen moet aanvragen.
[...]
We hebben voor deze aannemer gekozen omdat we een fijner eerste gesprek hadden dan een andere aannemer, hij hier in de wijk woont, en ervaring bij andere mensen uit de straat.
Ik heb nog geen uitgewerkte planning behalve dat het 6 weken gaat duren met start na de bouwvak.
Een lokale aannemer en die al eerder in de buurt bezig is geweest is niet verkeerd. Een globale planning is niet erg. Als de verschillende data dichterbij komen zoals het plaatsen van de keuken komt het plannen wel :) Zorg dat je goed blijft communiceren met je aannemer. Wat verwacht je van hem en wat verwacht hij van jou. Dat is het aller belangrijkste van het hele proces. Je komt altijd wel wat onverwachte dingen tegen. Of wil je toch het net iets anders hebben dan bedacht was. Dan is het vooral communiceren.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 14:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eigenlijk wil je gewoon een bestekje schrijven. en een goede set tekening hebben of zelf heel veel op de bouw zijn zodat je direct kan overleggen. punt is wel tekeningen en een bestek overhandig je normaal wel voordat je een offerte laat maken en niet achteraf, nu weet je alsnog niet waar de aannnemer van uit gegaan is. en kan je wel dingen zwartop wit gaan zetten maar die behoren dan niet tot de offerte.

zoiets maken wij veel, maar het kan ook simpeler (en zonder software) plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus ook in deze zijn tekeningen eigenlijk nog veel belangrijker. (plattegrond met maatvoering, details met materialen en kleuren, etc)

https://www.bouwplus.nl/files/2219/voorbeeld-bestek_2.pdf

Iemand die vandaag als bouwkundige geen fan is van een warmtepomp loopt gewoon hopeloos achter de feiten aan of vindt het teveel werk In beide gevallen niet erg handig om nu als adviseur te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 20-02-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als aanvulling op @twain4me als je 1x gezeik met een aannemer hebt gehad (lees juridisch geschil) ben je er snel van genezen.

Zoiezo is een voorbeeld van de producten en afwerking die je wenst (indien relevant) natuurlijk handig dit kan je in je bestek verder "specificeren"

- denk aan afwerking (waterpas, glad, breedte kitrand (mix/max)
- denk aan bouwwijze (bouwbesluit)
- wat doe je als je een "geschil" hebt
- als werk stil ligt, hoe lang en welke tegenprestatie (geld?) staat er tegen over
- denk ook aan gevolg schade / werk wat niet in "orde" is .. (garantie) en in welke termijn je herstel
- wanneer betaal je wat (voorschot/materiaal en arbeid zijn aparte dingen)

zorg dat je een uitgeschreven document (niet bij geschreven) per pagina van paraaf getekend eindigt, voordat je start 50,- per "Gesprek" is dan bijvoorbeeld ook wel schappelijk als "bonus"

je doel is het eindproduct naar wens, maar houd ook rekening dat de beste aannemer ook wat beweegruimte nodig heeft dus ga niet te strak in de wedstrijd zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
twain4me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:51:
Eigenlijk wil je gewoon een bestekje schrijven. en een goede set tekening hebben of zelf heel veel op de bouw zijn zodat je direct kan overleggen. punt is wel tekeningen en een bestek overhandig je normaal wel voordat je een offerte laat maken en niet achteraf, nu weet je alsnog niet waar de aannnemer van uit gegaan is. en kan je wel dingen zwartop wit gaan zetten maar die behoren dan niet tot de offerte.

zoiets maken wij veel, maar het kan ook simpeler (en zonder software) plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus ook in deze zijn tekeningen eigenlijk nog veel belangrijker. (plattegrond met maatvoering, details met materialen en kleuren, etc)

https://www.bouwplus.nl/files/2219/voorbeeld-bestek_2.pdf
Thanks!
Een stuk simpeler zal het zeker worden, al die vaktermen ken ik helaas niet zo goed.
Weet jij daar toevallig een handige teken-tool voor?
Iemand die vandaag als bouwkundige geen fan is van een warmtepomp loopt gewoon hopeloos achter de feiten aan of vindt het teveel werk In beide gevallen niet erg handig om nu als adviseur te hebben.
Wellicht zou ik nog een andere partij kunnen benaderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zou niet meteen de aannemer en zijn mening over WP terzijde schuiven, we horen alleen wat jij zegt.
Voor vloerverwarming is alleen de verdeler (met of zonder pomp) volgens mij een dingetje .. volgens mij noemen ze gas + WP een bivalente opstelling .. (van beide gebruik kunnen maken) voor de rest moet die aannemer lekker zijn ding doen.

@lifefix jij gaat toch ook niet de slager vragen wat voor een verf er op de muur moet komen ?
of ik vind ferrari-rood plafond "normaal" ..jij toch ook ?

Pak de "horror" verhalen van internet soms is het prutswerk, maar ook vaak gewoon goedkoop en/of achteraf gezeur van de opdrachtgever (jij) ..

je kan ook de aannemer vragen welke zaken jij vooraf moet "inleveren" en welke zaken hij naar aanleiding van jou wensen voor je bepaald op basis van zijn materialen/ervaring gaat leveren.

welke risico's verwacht hij tegen te komen en wanneer gaat hij met jou in overleg ?

[ Voor 69% gewijzigd door vso op 21-02-2023 00:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
lifefix schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:33:
Wij gaan de hele beneden verdieping op de schop gooien waar wij vorig jaar een aannemer voor hebben gevonden die in Q3 gaat beginnen.
Wat heeft de aannemer jou allemaal aan documenten aangeleverd? Op welke basis heb jij jouw aannemer het werk laten aannemen? Heb je een uitgewerkte offerte van de werkzaamheden gekregen? Zijn er tekeningen gemaakt? Of wordt er per "fase" of onderdeel een offerte gemaakt?

Toen wij het huis kregen hebben we de benedenverdieping ook aangepakt. Van te voren afgesproken wat we zelf gingen doen en wat zij zouden doen. Eigenlijk ook alles al van te voren uitgezocht / geregeld. Zelf hield ik de voortgang in de gaten door bijna iedere ochtend eerst met de mannen te overleggen wat ze die dag willen doen en wat de het resultaat aan het einde van de dag moet zijn. Dit ook om te weten of ze nog iets van ons gedaan moesten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
[b]vso in "Het zo duidelijk mogelijk maken voor de aannemer"

@lifefix jij gaat toch ook niet de slager vragen wat voor een verf er op de muur moet komen ?
of ik vind ferrari-rood plafond "normaal" ..jij toch ook ?

Pak de "horror" verhalen van internet soms is het prutswerk, maar ook vaak gewoon goedkoop en/of achteraf gezeur van de opdrachtgever (jij) ..
Geloof mij, ik/wij zijn echt geen zeur opdrachtgevers. Ik probeer hier alleen wat ervaring op te doen om zo in de toekomst gezeur juist te voorkomen
welke risico's verwacht hij tegen te komen en wanneer gaat hij met jou in overleg ?
Goede vraag, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:08:
[...]

Wat heeft de aannemer jou allemaal aan documenten aangeleverd? Op welke basis heb jij jouw aannemer het werk laten aannemen? Heb je een uitgewerkte offerte van de werkzaamheden gekregen? Zijn er tekeningen gemaakt? Of wordt er per "fase" of onderdeel een offerte gemaakt?
De aannemer heeft een duidelijk offerte met een aantal posten en stelposten aangeleverd en is deze toegelicht in een gesprek.Verder niks, er zijn ook geen tekening gemaakt, behalve ons kopietje van de plattegrond uit de verkoopbrochure met daarin onze wensen waarmee we naar verschillende aannemers zijn gegaan.
Dit is ook niet erg, en misschien moet dat ook meer uit ons komen. We betalen er ook niet voor, dus lijkt het mij ook niet gek dat hij ze niet maakt.
We hebben voor deze aannemer gekozen omdat we een fijner eerste gesprek hadden dan een andere aannemer, hij hier in de wijk woont, en ervaring bij andere mensen uit de straat.
Ik heb nog geen uitgewerkte planning behalve dat het 6 weken gaat duren met start na de bouwvak.
Toen wij het huis kregen hebben we de benedenverdieping ook aangepakt. Van te voren afgesproken wat we zelf gingen doen en wat zij zouden doen. Eigenlijk ook alles al van te voren uitgezocht / geregeld. Zelf hield ik de voortgang in de gaten door bijna iedere ochtend eerst met de mannen te overleggen wat ze die dag willen doen en wat de het resultaat aan het einde van de dag moet zijn. Dit ook om te weten of ze nog iets van ons gedaan moesten hebben.
Dit is wel een hele goeie! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Huur een bouwkundige in die voor jou de tekeningen en het bestek/werkomschrijving maakt en op de bouw gaat controleren of de aannemer werkt zoals afgesproken.

Jij bent een leek en de aannemer kan je van alles wijs maken als er iets afwijkt van de afspraak.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 21-02-2023 14:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Geen tekeningen hoeft niet verkeerd te zijn. Zeker als je geen muurtjes wegtikt of zo :) Een goede keukenboer zal eerst de boel inmeten. Een omschrijving van de werkzaamheden zijn dan ook wel goed. Meestal zijn tekeningen alleen nodig als je echt grote dingen gaat doen en daarvoor vergunningen moet aanvragen.
[...]
Een lokale aannemer en die al eerder in de buurt bezig is geweest is niet verkeerd. Een globale planning is niet erg. Als de verschillende data dichterbij komen zoals het plaatsen van de keuken komt het plannen wel :) Zorg dat je goed blijft communiceren met je aannemer. Wat verwacht je van hem en wat verwacht hij van jou. Dat is het aller belangrijkste van het hele proces. Je komt altijd wel wat onverwachte dingen tegen. Of wil je toch het net iets anders hebben dan bedacht was. Dan is het vooral communiceren.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-07 10:23
Er is heel al wat verteld en ik wil niet generaliseren maar aannemers is een beroepsgroep waar je zeer goed moet uitkijken en de juiste partner belangrijk is. Vaak bij contracteren gaat het nog wel maar vooral voor de uitvoering is een betrouwbaar persoon heel belangrijk. Bij twijfel niet doen is mijn advies.

Wat mij opvalt (ik ben zelf ook actief in het vastgoed en kan zelf ook best aardig klussen) is dat aannemers vaak dichter bij hun primaire reactie zitten. Wat ik wil daarmee zeggen:
- Ze hebben het erg druk met dagelijkse bouw van 's ochtends vroeg tot laat dus ze zitten vaak niet te wachten op kantoorfiguren die hele papierwinkels optuigen en offertes worden er maar een beetje bij gedaan in de avond/weekend of tegenwoordig vaak helemaal niet (graag of niet). De grotere partijen zijn een stuk professioneler maar daar is de prijs dan vaak ook naar. Zoek dus goede referenties van betrouwbare mensen.
- Offertes worden in elkaar gedraaid op basis van 'vertrouwen' en hoofdlijnen maar als je er iets over zegt wat ze niet bevalt of over hun kwaliteit, dan heb ik al vaak genoeg gezien, dan zoek je het maar uit en begint het gezeur en dan blijf je in de puinbak zitten of je hebt veel ruzie.
- Het zijn mensen die vaak eigen ondernemer zijn geworden omdat ze geen zin hebben om voor een baas te werken en dat zie je ook terug in het karakter, eigenwijs en ze weten het vaak beter (laten we eerlijk zijn: zo denken ze ook over jou als klant natuurlijk).
- Als rekeningen niet betaald worden omdat het niet goed is, dan zeggen ze dan trek ik het er toch uit of krijg je dreigementen met: een baksteen door de ruit als je niet betaald.
- Ongeveer elk persoon die iets kan met zijn handen rekent momenteel met een vork (lees: vragen wat ze willen) omdat er zo'n groot tekort is aan goede krachten. Bouwkosten materiaal + lonen zijn hoog waardoor verbouwen zeer duur is. De werkelijke kosten vallen mij altijd heel erg mee, als je zelf handig bent.

Wat ik dus wil meegeven, begrijp dus goed wat ze gaan doen per stap (alles is op internet te vinden met filmpjes) en reken zelf ook door wat het kost qua uren (zoek op internet of breek de klus op in kleinere delen) en materiaal (kijk bij de bouwmarkten wat producten kosten) + een marge erop (aannemers willen ook een leuke boterham verdienen, wat ook moet). Let ook op, wat voor merken ze gebruiken ipv merkloos. Dan weet je ook of het allemaal klopt.

Ik zelf ben niet zo fan van aannemers om bovenstaande redenen, eigenlijk heb ik maar weinig prettige voorbeelden gezien. Het is of gezeik/onbetrouwbaar of kwaliteit en schreeuwend duur. Ik doe daarom het meeste zelf met hulp en huur mensen in voor elk onderdeel in de verbouwing door het op te splitsen in disciplines, bijvoorbeeld loodgieter werk, elektra, stuc'en, behangen en andere dingen waar ik zelf geen zin in heb. Het meeste werk zit hem vaak toch in montage en voorbereiding, bijvoorbeeld sloop en afvoer dat drukt ook enorm in de kosten. Als je de aannemer alles laat coördineren zit daar ook een prijskaartje aan maar je hebt maar 1 partij waar je zaken mee doet, wat ook wel prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
twain4me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:51:

Ik ben er ook geen fan van anders? :P Ik vind de hoeveelheid ruimtebeslag vs de CV-ketel waarbij je van vrijwel onbeperkt warm water naar beperkt warm water gaat nou niet echt vooruitgang. Ja, energetisch gaat het allemaal prima, maar je bent veel meer ruimte kwijt voor minder.

@lifefix Zorg ervoor dat je duidelijke tekeningen hebt en een omschrijving van wat je wil per onderdeel. Bestek doet bijna niemand meer, maar wel een soort van technische omschrijving als je specifieke producten op specifieke plekken wil hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Ik ben er ook geen fan van anders? :P Ik vind de hoeveelheid ruimtebeslag vs de CV-ketel waarbij je van vrijwel onbeperkt warm water naar beperkt warm water gaat nou niet echt vooruitgang. Ja, energetisch gaat het allemaal prima, maar je bent veel meer ruimte kwijt voor minder.

@lifefix Zorg ervoor dat je duidelijke tekeningen hebt en een omschrijving van wat je wil per onderdeel. Bestek doet bijna niemand meer, maar wel een soort van technische omschrijving als je specifieke producten op specifieke plekken wil hebben.
Als ik zie hoeveel ruimte ik kwijt was aan de cv ketel (atag blauwe engel) en hoeveel nu aan het SWW vat.. ontloopt dat elkaar niet heel veel. :9 binnen unit heb ik niet buffervat wel, maar dat is een persoonlijke overweging die is niet nodig.. uiteindelijk verlies ik dus alleen een vierkante meter tuin. tijdens een grote renovatie kan je dat kleine beetje extra ruimte (als je het al nodig hebt) binnen prima ergens vinden. Geen onbeperkt warm water, dat klopt, maar ik heb nog nooit zonder gezeten. Bij een (te) kleine wp met kleine SWW vaten zoals in projectbouw heb je een heel goed punt maarja TS heeft daar gewoon keuzevrijheid in. ik zie het bij een goed ontworpen systeem als een klein theoretisch ongemak waar ik persoonlijk nog nooit last van heb gehad. maargoed als je hele veestapel smorgens wil douchen heb je een uitdaging met 160 liter, dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Die veestapel heet gezin. :P

Voor een boiler van ~300 liter ben je een was/droogtoren kwijt aan ruimte. De binnenunit is even groot als een normale CV-ketel en dan heb je de buitenunit ook nog ergens (ik neem aan dat TS niet voor bodemwarmte gaat). En dan heb ik het nog niet eens over het vervangen van dat spul over ~15-20 jaar. Mensen leasen nu al ketels van 1.500 euro uit kostenoverwegingen, laat staan een WP van 7.500 euro.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
wm1234 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:56:
materiaal (kijk bij de bouwmarkten wat producten kosten) + een marge erop (aannemers willen ook een leuke boterham verdienen, wat ook moet). Let ook op, wat voor merken ze gebruiken ipv merkloos. Dan weet je ook of het allemaal klopt.
Goed, Materialen vergelijken bij de bekende klusbouwmarkten zijn ook niet altijd alles. Veel aannemers hebben via groothandels tot andere (betere) merken toegang.
Ik zelf ben niet zo fan van aannemers om bovenstaande redenen, eigenlijk heb ik maar weinig prettige voorbeelden gezien. Het is of gezeik/onbetrouwbaar of kwaliteit en schreeuwend duur.
Werk dagelijks met aannemers en adviesbureaus. Van projectjes van een paar 1000 euro tot projecten van in de miljoenen. Iedereen wil een boterham verdienen. Dat is juist goed. Of de boterham dik belegd moet zijn is vraag twee.
Ik doe daarom het meeste zelf met hulp en huur mensen in voor elk onderdeel in de verbouwing door het op te splitsen in disciplines, bijvoorbeeld loodgieter werk, elektra, stuc'en, behangen en andere dingen waar ik zelf geen zin in heb. Het meeste werk zit hem vaak toch in montage en voorbereiding, bijvoorbeeld sloop en afvoer dat drukt ook enorm in de kosten. Als je de aannemer alles laat coördineren zit daar ook een prijskaartje aan maar je hebt maar 1 partij waar je zaken mee doet, wat ook wel prettig is.
Je moet inderdaad zelf de tijd en energie hebben om het allemaal te coördineren. Ook de risico's met alles te coördineren liggen dan bij jou. Met het inhuren van een aannemer die dat voor je regelt zorg je ervoor dat een deel van dat risico niet bij jou ligt maar bij de aannemer. Die kan je erop aanspreken. Hij mag dan zorgen dat hij het oplost. En soms is het inderdaad wat minder lief zijn voor de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

lifefix schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Geloof mij, ik/wij zijn echt geen zeur opdrachtgevers. Ik probeer hier alleen wat ervaring op te doen om zo in de toekomst gezeur juist te voorkomen
mijn opzet is juist om te leren van negatieve ervaringen, het klinkt heel extreem "rood plafond" of slechte raadgever oid

Je koopt & kijkt hopenlijk tegen iets aan waar je elke dag en jaren plezier van gaat hebben, dan kan iets wat niet naar je zin is enorm tegenvallen

bottom line Je kan beter vooraf veel moeite doen en achteraf genieten dan andersom ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Dat kan ook met een goede offerte van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Dat kan ook met een goede offerte van de aannemer.
En waar baseert de aannemer die offerte dan op?

Vaak is dat toch echt een technische omschrijving met wat tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ernemmer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:43:
[...]
En waar baseert de aannemer die offerte dan op?

Vaak is dat toch echt een technische omschrijving met wat tekeningen.
Op basis van het gesprek met de opdrachtgever voor het maken van de offerte. Je kan dan als opdrachtgever aangeven wat je wil.

Hier bezig met een schuurtje. Toevallig heb ik een redelijk technische tekening gemaakt met de maten die het ding moet hebben. Wat voor een speciale onderdelen in de schuur aangebracht moeten worden. En welke werkzaamheden ik zelf doe. Maar we zijn al drie keer wezen praten en al twee versies verder met de offerte. Dit omdat mijn vriendin graag wil zien wat de materialen en mogelijkheden zijn. Ze wil kunnen overleggen met de aannemer. Ik kan wel van te voren dat allemaal doen en uitzoeken met mijn meisje maar goed dan zijn we over een jaar nog niet klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 16:01
Tip:
Aannemer, klusbedrijf, buurman, broer, keukenzetter of goede kennis: zorg dat je er bovenop zit. Bij start van een nieuw / vervolg van het project herhalen hoe je het wil en hoe je het absoluut niet wil. Controleer wat er gedaan is zo kort als mogelijk.

Ervaring is dat men tijdens het werk vaak kiest voor een makkelijke oplossing. Als je het zelf doet kost het daarom ook vaak meer tijd; je kiest dan niet voor de makkelijke oplossing maar dat wat het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Japiooo Daarom gaf ik al eerder aan:
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:08:
[...]
Japiooo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:50:
Ervaring is dat men tijdens het werk vaak kiest voor een makkelijke oplossing. Als je het zelf doet kost het daarom ook vaak meer tijd; je kiest dan niet voor de makkelijke oplossing maar dat wat het mooist is.
Tja... wat is een makkelijke oplossing? en wat is het mooist? Is dat de goedkoopste? Of is dat de snelste? Je zal toch echt van te voren moeten aangeven hoe je het zelf wil hebben. Als je dat niet doet dan maakt de aannemer de keuze. Ook gewoon durven te vragen waarom een oplossing zo gaat. En als je denkt dat het anders moet ook gewoon vragen of dat niet kan. Niet vragen of praten met de vaklui is het stomste wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Op basis van het gesprek met de opdrachtgever voor het maken van de offerte. Je kan dan als opdrachtgever aangeven wat je wil.

Hier bezig met een schuurtje. Toevallig heb ik een redelijk technische tekening gemaakt met de maten die het ding moet hebben. Wat voor een speciale onderdelen in de schuur aangebracht moeten worden. En welke werkzaamheden ik zelf doe. Maar we zijn al drie keer wezen praten en al twee versies verder met de offerte. Dit omdat mijn vriendin graag wil zien wat de materialen en mogelijkheden zijn. Ze wil kunnen overleggen met de aannemer. Ik kan wel van te voren dat allemaal doen en uitzoeken met mijn meisje maar goed dan zijn we over een jaar nog niet klaar.
Normaal doe je dat traject met een onafhankelijk bouwkundige/architect, die dan het werk van de aannemer kan controleren. Maar als je alles met de aannemer doet is er geen deskundige die hem straks kan controleren.

Dit kan goed gaan, maar ook zeer fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ernemmer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:58:
[...]
Normaal doe je dat traject met een onafhankelijk bouwkundige/architect, die dan het werk van de aannemer kan controleren.Maar als je alles met de aannemer doet is er niemand die hem straks kan controleren.

Dit kan goed gaan, maar ook zeer fout.
Klopt helemaal. Zelf wat (bouw)technische achtergrond daarmee kan ik dat deel wel zelf controleren. Als je een leek bent dan is het verstandig om een bouwkundige of architect in te huren. Zeker voor de grotere klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
@RonnieKo Meestal is de makkelijkste oplossing de makkelijkste ;-) In mijn vorige huis moest een voorzetwand (regels, gips) gezet worden, vrij simpel. Halverwege de muur lag nog een rand van metselstenen. Ipv die stenen weg te hakken is de wand er voor gezet; daardoor kwam deze uit op het raam ipv het kozijn. Dat was weer met een lat afgewerkt.
We zijn er prima uit gekomen verder, maar vertrouwen dat het goed begrepen is doen we niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:31:
Goed, Materialen vergelijken bij de bekende klusbouwmarkten zijn ook niet altijd alles. Veel aannemers hebben via groothandels tot andere (betere) merken toegang.
Goed materiaal is halve werk, maar wat is goed & goed genoeg ?

Diy je huis verbouwen betekend met ontzettend veel rekening houden, los van de regelgeving en missende kennis of ervaring.
Werk dagelijks met aannemers en adviesbureaus. Van projectjes van een paar 1000 euro tot projecten van in de miljoenen. Iedereen wil een boterham verdienen. Dat is juist goed. Of de boterham dik belegd moet zijn is vraag twee.
Dat zegt niks over de geleverde kwaliteit, zowel in het zichtbare als onzichtbare deel.

van mij mag men best verdienen, maar vertel mij maar waar je als consument recht op hebt en als aannemer je "winst" verdient.
Je moet inderdaad zelf de tijd en energie hebben om het allemaal te coördineren. Ook de risico's met alles te coördineren liggen dan bij jou. Met het inhuren van een aannemer die dat voor je regelt zorg je ervoor dat een deel van dat risico niet bij jou ligt maar bij de aannemer. Die kan je erop aanspreken. Hij mag dan zorgen dat hij het oplost. En soms is het inderdaad wat minder lief zijn voor de aannemer.
Je hebt aannemers die bij "een verkeerd woord" de spullen neer gooien en vertrekken maar wel geld eisen voor niet geleverd werk. daar zit je dan.

Ik ben blij dat ik no-cure-no-pay model aangehouden heb + rechtsbijstand voor mijn nare ervaring.

ik zeg niet dat aannemers slecht zijn, het is alleen verschikkelijk moeilijk om het gewenste resultaat voor een schappelijk bedrag te krijgen .. als ik kwaliteit krijg mag hij van mij de boterham dik beleggen daar geniet ik meer van dan na een tijdje het gevoel krijgen beduveld te zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
vso schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Goed materiaal is halve werk, maar wat is goed & goed genoeg ?
Dat is altijd een afweging :)
Dat zegt niks over de geleverde kwaliteit, zowel in het zichtbare als onzichtbare deel.
Klopt kwaliteit staat los van de dikte van het beleg op de boterham.
Ik ben blij dat ik no-cure-no-pay model aangehouden heb + rechtsbijstand voor mijn nare ervaring.

ik zeg niet dat aannemers slecht zijn, het is alleen verschikkelijk moeilijk om het gewenste resultaat voor een schappelijk bedrag te krijgen .. als ik kwaliteit krijg mag hij van mij de boterham dik beleggen daar geniet ik meer van dan na een tijdje het gevoel krijgen beduveld te zijn.
In mijn werk heb ik soms slechte ervaring met aannemers dat ze niet de gewenste kwaliteit of resultaat leveren. Wil het bedrijf dan oplossen om wel de gewenste kwaliteit te leveren of juist niet? In het laatste geval: maken we de afweging geven we dit aan de juridische afdeling of lossen we dit anders op? Dan moet je kijken naar de maatschappelijke kosten en de gevolgen daarvan.

Privé heb ik nooit problemen met mijn aannemers gehad. Of ik heb geluk gehad met mijn keuzes voor bedrijven. Of toch duidelijke afspraken gemaakt. Van ieder bedrijf / zzp'er hoor je wel verhalen dat het niet goed gegaan is. Het is belangrijk om te weten hoe ze het hebben opgelost. Ik vraag vaak ook na bij bekenden en kennissen of ze bepaalde bedrijven / zzp'ers kennen en wat de ervaringen zijn. Daar doe ik al mijn eerste selectie op.

En het is altijd handig om wat hulp in de vorm van een rechtsbijstand achter de hand te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Japiooo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:08:
In mijn vorige huis moest een voorzetwand (regels, gips) gezet worden, vrij simpel. Halverwege de muur lag nog een rand van metselstenen. Ipv die stenen weg te hakken is de wand er voor gezet; daardoor kwam deze uit op het raam ipv het kozijn. Dat was weer met een lat afgewerkt. We zijn er prima uit gekomen verder, maar vertrouwen dat het goed begrepen is doen we niet meer.
Nu weet iemand anders niet of jij het duidelijk met de aannemer hebt doorgenomen dat de rand metselstenen ook verwijderd moesten worden. Of dat dat niet of zijdelings ter sprake gekomen is. Daarom zeg ik ook is het altijd goed om overleggen met de mensen wat moet er gebeuren en wat is het gewenste resultaat. Het kost je wel mogelijk een uurtje per dag om in de ochtend voor het werk en tegen het einde van het werk om te kijken en te praten. Maar het is de investering waard. :)

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32

Ze hebben het erg druk met dagelijkse bouw van 's ochtends vroeg tot laat dus ze zitten vaak niet te wachten op kantoorfiguren die hele papierwinkels optuigen
Op dit moment zijn we ook in gesprek met een aannemer. Nu heb ik een constructieve achtergrond en nu vroeg mijn vriendin uit pure interesse aan hem hoe hij het verschil ervaart tussen een opdrachtgever juist alles op papier dichttimmert of een leek die alles uit hun geeft. En hij gaf eigenlijk aan dat een uitgangspunt wel fijn is maar dat elk schroefje vastleggen in een bestek ook niet alles was, juist omdat dat veel extra papierwerk gaf bij wijzigingen. Ze, doen volgens mij grote en kleine klussen.

Wij gaan de houten balkenvloer op de begane grond vervangen door een droge renovatievloer, laten de borstweringen onder de kozijnen isoleren, maken een doorbraakje naar de keuken en verplaatsen het toilet (vloer ligt toch open tenslotte). En ik heb daarvoor aanzichten en plattegronden gemaakt maar niet alles in detail vastgelegd. Type en merk renovatievloer mag hij kiezen en welk wol er als isolatie gebruikt wordt ook. Wel heb ik de dikte aangegeven en gezegd dat er multiplex of osb achter de gipsplaat moet komen. Maar ik merk dat zo'n aannemer toch ook beter weet hoe en wat want dat er groene gipsplaten nodig zijn in het toilet was ik even vergeten maar zijn wel netjes geoffreerd.

Ik vind het wel spannend overigens want ik voel me wel verantwoordelijk voor hetgeen er gaat gebeuren, ook richting mijn vriendin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
@RonnieKo Precies het punt dat ik wil maken richting TS: je kan alles goed doorspreken en op papier zetten; maar blijf controleren en het liefst voor ze aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
RonnieKo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:25:
[...]

In mijn werk heb ik soms slechte ervaring met aannemers dat ze niet de gewenste kwaliteit of resultaat leveren. Wil het bedrijf dan oplossen om wel de gewenste kwaliteit te leveren of juist niet? In het laatste geval: maken we de afweging geven we dit aan de juridische afdeling of lossen we dit anders op? Dan moet je kijken naar de maatschappelijke kosten en de gevolgen daarvan.

Privé heb ik nooit problemen met mijn aannemers gehad. Of ik heb geluk gehad met mijn keuzes voor bedrijven. Of toch duidelijke afspraken gemaakt. Van ieder bedrijf / zzp'er hoor je wel verhalen dat het niet goed gegaan is. Het is belangrijk om te weten hoe ze het hebben opgelost. Ik vraag vaak ook na bij bekenden en kennissen of ze bepaalde bedrijven / zzp'ers kennen en wat de ervaringen zijn. Daar doe ik al mijn eerste selectie op.

En het is altijd handig om wat hulp in de vorm van een rechtsbijstand achter de hand te hebben :)
Goeie, hier had ik nog totaal niet bij stil gestaan!
D-e-n schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:16:
[...]

Op dit moment zijn we ook in gesprek met een aannemer. Nu heb ik een constructieve achtergrond en nu vroeg mijn vriendin uit pure interesse aan hem hoe hij het verschil ervaart tussen een opdrachtgever juist alles op papier dichttimmert of een leek die alles uit hun geeft. En hij gaf eigenlijk aan dat een uitgangspunt wel fijn is maar dat elk schroefje vastleggen in een bestek ook niet alles was, juist omdat dat veel extra papierwerk gaf bij wijzigingen. Ze, doen volgens mij grote en kleine klussen.
Dus jouw aannemer heeft het liefst een opdrachtgever die wel een beetje know how heeft maar liever geen uitgebreid bestek? In dat geval ga ik wel goed wegkomen :)
Wij gaan de houten balkenvloer op de begane grond vervangen door een droge renovatievloer, laten de borstweringen onder de kozijnen isoleren, maken een doorbraakje naar de keuken en verplaatsen het toilet (vloer ligt toch open tenslotte). En ik heb daarvoor aanzichten en plattegronden gemaakt maar niet alles in detail vastgelegd. Type en merk renovatievloer mag hij kiezen en welk wol er als isolatie gebruikt wordt ook. Wel heb ik de dikte aangegeven en gezegd dat er multiplex of osb achter de gipsplaat moet komen. Maar ik merk dat zo'n aannemer toch ook beter weet hoe en wat want dat er groene gipsplaten nodig zijn in het toilet was ik even vergeten maar zijn wel netjes geoffreerd.

Ik vind het wel spannend overigens want ik voel me wel verantwoordelijk voor hetgeen er gaat gebeuren, ook richting mijn vriendin ;)
Hoezo zou jij meer verantwoordelijk moeten zijn, ik neem aan dat het huis ook van haar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32
lifefix schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Dus jouw aannemer heeft het liefst een opdrachtgever die wel een beetje know how heeft maar liever geen uitgebreid bestek? In dat geval ga ik wel goed wegkomen :)
Misschien iets te zwart-wit gesteld. Ik begreep wel wat hij bedoelde. Bij grotere werken wordt vaak elk detail tot in de puntjes uitgewerkt, met alle materialen en beschrijvingen erbij. Aannemers hebben doorgaans wel een manier van werken en als die wat afwijkt wat er op tekening en in de beschrijving staat dan kan dat veel papierwerk opleveren want meestal wil men de aanpassing ook zwart op wit.

In ons geval: er staat op mijn tekening folie en isolatie aangegeven maar niet het type. Ik kan me voorstellen dat dat dan fijn is voor de aannemer omdat hij gewoon merk X en Y pakt wat hij altijd doet.
Hoezo zou jij meer verantwoordelijk moeten zijn, ik neem aan dat het huis ook van haar is?
Het is een gevoel. Ik ben de "kenner" en ik doe alle contacten met de aannemers dus ik voel me verantwoordelijk dat dit goed loopt.
Pagina: 1