Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 12:11
Hoi Allemaal,

Ik heb de vraag al in een bestaand topic gesteld, maar ik heb helaas nog niet echt een antwoord. Ik ben genoodzaakt 3 panelen uit mijn string van 15 panelen te halen ivm een verbouwing. Het betreft een solaredge systeem met optimizers. Ik heb 12 panelen op het hoofddak liggen en 3 op het dak van mijn schuur. Die drie panelen op mijn schuur gaan er vanaf komende maand (april wordt het dak gesloopt). Tussen paneel 12 (op het hoofddak) en paneel 13/14/15 (op schuur) ligt gok ik 12 meter solar kabel en vanaf paneel 15 weer dezelfde lengte terug naar de omvormer via het hoofddak. Ik gok dat dit zon 25 meter overlengte is als ik die 3 panelen ertussenuit haal. Ik ben van plan de string gewoon via de MC4 connectoren van paneel 12 en 15 te sluiten na verwijderen, zodat de overige panelen blijven werken.

Over een maandje of 3 zullen die 3 panelen op het plat dak terug worden gelegd.

Het ontkoppelen van de panelen is het probleem niet, maar ik vraag me af wat de veiligste manier is om de 25 meter overlengte tijdelijk weg te werken. Moet ik hem volledig uitrollen en ergens langs een muur leggen, of kan ik hem ook oprollen en aan de muur hangen? Ik weet niet of het oprollen van de kabel geen probleem kan veroorzaken met warmte.

Zie 2 fotos van de hudige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbGHbAKBNYX8A1b6t_KrxRfbzNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLkPKL6XvLGNZS1ozrG8YQU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_66rMsTG5eNqy8Pgd8JiOYtc1vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY1gT2r28vnypKiVplEpwmQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst zou ik de overlengte oprollen en ergens links van het bovenste raampje aan de gevel hangen. Als dat echter niet verstandig is dan moet ik een nieuwe kabelgoot maken waarbij ik de overlengte via de gevel naar het garagedak (rechts) leidt. Normaliter is oprollen van een stuk string geen probleem, maar 25 meter is natuurlijk wel een aardige afstand.

Groet,

Oliver

Beste antwoord (via copywrong1982 op 21-02-2023 11:05)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

copywrong1982 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Confused :) : Dan bedoel je: haspel het niet netjes op, want dan maak je er een spoel van, of haspel het netjes op, dan maak je er geen spoel van? Ik gok op het eerste, dus gewoon losjes oprollen en niet superstrak op een haspel?
De essentie is niet "niet superstrak" (dat levert ook problemen op, maar vooral met warmte), maar ook dat het geen spoel vormt (zodat je geen inductie krijgt, al is dat meer een wisselspanningsprobleem) . Met haspelen bedoel ik netjes elke lus dezelfde kant op opbossen, min of meer evengrote lussen maken. Daarmee maak je een spoel en dat zou ik voorkomen door het of heel slordig te doen, of elke lus gekruisd tov de vorige lust te maken. Maar we zitten al wel in de regionen "heel erg voor de zekerheid".

En ik bedoel dus:
Nou zolang je er maar geen spoel van maakt door het heel netjes op te haspelen, komt het wel goed.
"Geen spoel maken door wel te haspelen" is toch hetzelfde advies als "haspel het niet netjes op, want dan maak je er een spoel van". Ik begrijp de verwarring niet :P.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 10:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Lijkt mij geen probleem maar je moet de kabels toch ook uit de buis halen dan of wil je ze met buis en al oprollen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Gewoon in een grote lus ergens ophangen kan prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
klump4u schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:01:
Lijkt mij geen probleem maar je moet de kabels toch ook uit de buis halen dan of wil je ze met buis en al oprollen?
Nee ik moet sowieso nieuwe mc4 connectoren op de kabels krimpen. Zo flexibel is de buis niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap het warm worden niet helemaal. Je gaat die kabel toch ongebruikt oprollen? Er gaat toch helemaal geen stroom door die kabel lopen?

Of laat je 25 meter kabel tussen paneel 12 en 15 zitten? Dan zou ik misschien wel even een metertje kopen en daarmee 12 en 15 aansluiten en die 25 meter tijdelijk ergens opbergen. Misschien kan je 12 en 15 wel aansluiten zonder verlengkabel zelfs. Ik weet de exacte opstelling niet, maar het lijkt me een betere oplossing :).

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
JvS schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:24:
Ik snap het warm worden niet helemaal. Je gaat die kabel toch ongebruikt oprollen? Er gaat toch helemaal geen stroom door die kabel lopen?

Of laat je 25 meter kabel tussen paneel 12 en 15 zitten? Dan zou ik misschien wel even een metertje kopen en daarmee 12 en 15 aansluiten en die 25 meter tijdelijk ergens opbergen. Misschien kan je 12 en 15 wel aansluiten zonder verlengkabel zelfs. Ik weet de exacte opstelling niet, maar het lijkt me een betere oplossing :).
Nee, het is iets anders. Er zit nu zon 12 a 15 meter kabel tussen panneel 12 en 13 (+). Dan naar 14 en 15 korte kabels. Dan van 15 terug naar de omvormer (-). Ik heb die lengte naderhand ook weer nodig dus ik ga de retourleiding (-) naar omvormer terug liever niet onderbreken op het hoofddak (sterker nog, ik wil eigenlijk helemaal niet het hoofddak op :)).

Situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUvSd9o2feTLawQkJVjVLm7MFDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2Gol5B53Qa3cKOTYigOsKk6.jpg?f=user_large

Situatie straks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuKPkZ9XRKRLAEEqHDXribbuDhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4xh69zLXypQkqpt4yG4VjCoh.jpg?f=user_large

Dan zit ik dus met een heel stuk overlengte die van het dak afhangt. Er gaat dus wel degelijk stroom door die overlengte heen, dit is de koppeling tussen de - kant van paneel 12 en de - op de omvormer. Ik kan dat theoretisch inkorten, maar dan heb ik in de toekomst weer extra mc4 connectoren ertussen zitten, en dat lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah ok. Nou zolang je er maar geen spoel van maakt door het heel netjes op te haspelen, komt het wel goed. Op zich is een spoel vooral met wisselspanning een probleem en ook als hij strak opgerold is, maar ik zou het liever voorkomen (beetje slordig ophangen en opbossen, paar keer de lus kruisen enzo)

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
JvS schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:43:
ah ok. Nou zolang je er maar geen spoel van maakt door het heel netjes op te haspelen, komt het wel goed. Op zich is een spoel vooral met wisselspanning een probleem en ook als hij strak opgerold is, maar ik zou het liever voorkomen (beetje slordig ophangen en opbossen, paar keer de lus kruisen enzo)
Confused :) : Dan bedoel je: haspel het niet netjes op, want dan maak je er een spoel van, of haspel het netjes op, dan maak je er geen spoel van? Ik gok op het eerste, dus gewoon losjes oprollen en niet superstrak op een haspel?

Ik had zelf zoiets in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75HeHU3hCRHkqovgfbsXG208cKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yh8i798Trxq7PNbUxCR84BSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door copywrong1982 op 21-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

copywrong1982 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:53:
[...]

De essentie is niet "niet superstrak" (dat levert ook problemen op, maar vooral met warmte), maar ook dat het geen spoel vormt (zodat je geen inductie krijgt, al is dat meer een wisselspanningsprobleem) . Met haspelen bedoel ik netjes elke lus dezelfde kant op opbossen, min of meer evengrote lussen maken. Daarmee maak je een spoel en dat zou ik voorkomen door het of heel slordig te doen, of elke lus gekruisd tov de vorige lust te maken. Maar we zitten al wel in de regionen "heel erg voor de zekerheid".

En ik bedoel dus:
Nou zolang je er maar geen spoel van maakt door het heel netjes op te haspelen, komt het wel goed.
"Geen spoel maken door wel te haspelen" is toch hetzelfde advies als "haspel het niet netjes op, want dan maak je er een spoel van". Ik begrijp de verwarring niet :P.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
JvS schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:44:
[...]

En ik bedoel dus:
[...]
Ja je hebt gelijk, just making sure. Ik lus de overlengte iig losjes op en hang hem onder de dakrand, dan hangt het ook meteen droog. Tnx voor het meedenken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 19:47
Kun je de kabels niet tijdelijk omleggen en de panelen op het platte grinddak op wat balken of iets dergelijks monteren?
Dan heb je tenminste ook nog wat opbrengst tijdens de verbouwing.
Of wordt er ook aan het platte dak gewerkt?

Wel zorgen voor voldoende ballast zodat het niet er af waait natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Bluepanther7 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:17:
Kun je de kabels niet tijdelijk omleggen en de panelen op het platte grinddak op wat balken of iets dergelijks monteren?
Dan heb je tenminste ook nog wat opbrengst tijdens de verbouwing.
Of wordt er ook aan het platte dak gewerkt?

Wel zorgen voor voldoende ballast zodat het niet er af waait natuurlijk.
De hele aanbouw wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd, dus dat is geen optie helaas. Daarom wil ik wel de 12 overige panelen blijven gebruiken, anders heb ik helemaal geen opbrengst idd. En een onderstel voor een plat dak bemachtigen zonder panelen te kopen is blijkbaar ook noet heel makkelijk tegenwoordig ben ik al achter gekomen.
Pagina: 1