Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnniekUtrecht
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-02-2023
Hi allemaal, ik heb een vraag.

Met de website en mailboxen van onze vereniging gaan komende week over op een nieuwe hostingpartij. De mailadressen blijven hetzelfde, want we behouden dezelfde domeinnaam.

Alle gebruikers van een mailbox gebruiken hun mail vanuit Gmail. In Gmail moeten we dus de POP3 koppeling naar voorzitter@naamvereniging.nl etc. opnieuw instellen.

Is het nodig om alle mailboxen te backuppen, ook als de mailadressen hetzelfde blijven? Of is het puur nodig de POP3 koppeling opnieuw in te richten? In andere woorden - verdwijnen de mails in een mailbox op het moment dat de oude hostingpartij (SoHosting) niet meer host en de mailboxen beschikbaar zijn vanuit de nieuwe hostingpartij AllUnited?

veel dank _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:13

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij POP3 dan download je meestal de berichten en blijven de niet op de server staan. Bij het switchen van server gebeurd er lokaal volgens mij niets.

Bij IMAP blijven de berichten op de server staan. Verhuis je naar een andere server dan kan je niet meer bij je berichten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

ja, maar hier gebruiken ze Gmail om de POP mailboxen te benaderen. Dus de mail komt via het POP protocol in een IMAP Gmail mailbox terecht. Dus in theorie zou die back-up niet nodig moeten zijn.

Maar ik zou toch die back-up wel even maken, beter een back-up te veel in plaats van per ongeluk toch mail verliezen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Waarom werken jullie niet gewoon vanuit de webmail omgeving van de hostingpartij?
Roundcube of cPanel webmail hebben alle basisfeatures wel gewoon, en dan hoef je ook geen vage koppelingen meer te maken.

Daarnaast is POP oud en wil je liever IMAP gebruiken omdat de server blijven staan en je altijd daar nog op terug kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eens met @Ruben279. Als je het allemaal in Gmail wil hebben, pak dan Google Workspace. Dat is gratis voor Non Profits zoals een vereniging.

Als iedereen nu alles via pop binnenhaalt in Gmail heb je geen backup nodig van je mail bij je hostingprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Nu online
eLScha schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:21:
Eens met @Ruben279. Als je het allemaal in Gmail wil hebben, pak dan Google Workspace. Dat is gratis voor Non Profits zoals een vereniging.

Als iedereen nu alles via pop binnenhaalt in Gmail heb je geen backup nodig van je mail bij je hostingprovider.
Mooie aanvulling dat van Google Workspace inderdaad, dat was ik alweer even vergeten ookal heb ik het zelf ook in beheer voor een non-profit organisatie :P
Naast email ook ideaal om samen te werken in documenten.

Het voordeel van het niet mailen vanuit een hostingpartij zoals Antagonist, TransIP, Cloud86 en noem alle partijen maar op is dat je een stuk minder last hebt van het welbekende probleem dat mailtjes bij de ontvanger in de spambox komen.

Bij mijn werkgever hebben we heel lang Google Workspace gebruikt, en nooit problemen gehad dat mailtjes in de spam terecht komen. Google heeft dat wel op orde gelukkig.

Mooie van je email ergens anders hosten is dat als je ooit van hostingpartij overstapt (voor de laagste prijs bijv.) heb je geen gedoe met je mail. Alleen even de DNS records aanpassen, that's it!

Mocht je de switch willen maken naar Google Workspace en het niet aandurven o.i.d. wil ik je wel helpen, laat maar weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnniekUtrecht
Ok, enorm bedankt allemaal! We maken voor de zekerheid de backup.

En @Ruben279 We gebruiken Roundcube dus kunnen inderdaad ook vanuit de webmail kunnen werken, maar Roundcube is geloof ik nog niet goed vanuit telefoon bereikbaar? De app krijgt slechte reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Nu online
AnniekUtrecht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:43:
En @Ruben279 We gebruiken Roundcube dus kunnen inderdaad ook vanuit de webmail kunnen werken, maar Roundcube is geloof ik nog niet goed vanuit telefoon bereikbaar? De app krijgt slechte reviews...
Iedereen heeft op z'n telefoon tegenwoordig toch wel een emailclient?
En anders even Outlook appje downloaden.

Bij het koppelen van de mail aan een emailclient app kan je gewoon je emailadres opgeven (pietjepuk@vereniging.nl) en 9/10 keer detecteert 'ie dan zelf welke IMAP / SMTP instellingen hij moet pakken.

En zo niet, kan je het vinden op de pagina bij je hostingpartij of ze even vragen.

[ Voor 1% gewijzigd door Ruben279 op 20-02-2023 21:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnniekUtrecht
Oké dankje Ruben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@AnniekUtrecht geen idee wat voor vereniging je bent. Ik zit zelf bij Scouting en daar is het mogelijk om via TechSoup gratis Office 365 pakket aan te vragen met Exchange mail en 1TB OneDrive. Werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnniekUtrecht
We zijn overgestapt naar AllUnited, zij bieden helaas geen tool aan voor emailoverzetting. Heel veel dank voor het meedenken!
Pagina: 1