Mechanische ventgialtie werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:41
Wij hebben net een huis gekocht uit 1990. Het huis is voorzien van mechanische ventilatie. In september is de ventilator vervangen door een nieuwe (we hebben een bon en doos gevonden). De ventilator doet alleen helemaal niets.

Ik heb geprobeerd de afstandbediening opnieuw te koppelen (geen reactie) en ook de batterij van de afstandbediening vervangen (geen reactie)..

Beneden in de keuken zit 1 schakelaar. In de ene stand daarvan meet ik 230v op alleen L3 van de Perilexstekker. In de andere stand meet ik 230 op L3 en op L2. Verder meet ik niets. De stekker van de ventilator is gegoten, in de stekker zelf kan ik niets meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGqdUJuTDgZNPEvY7Ub3kljS4vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZQPYwspRYmtgw76coKCcNI6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Duidelijk hè. L1 is netvoeding en vaste fase. Zonder 230v op L1 gaat hij niks doen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
_eLMo_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:42:
Duidelijk hè. L1 is netvoeding en vaste fase. Zonder 230v op L1 gaat hij niks doen.
Enig idee wat dat zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Perilex WCD opnieuw aansluiten zodat L1 spanning heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 20-02-2023 19:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

_eLMo_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:42:
Waarmee nu de suggestie wordt gewekt dat het voorheen ook nooit gewerkt heeft bij de vorige eigenaar.
Dat zou wel raar zijn, niet? Aangezien die het heeft (laten) vervangen, zou je kunnen verwachten dat er in ieder geval *iets* moet hebben gewerkt. :)

Wellicht is het zo dat de aansluiting in de ventilator zelf is aangepast op het mismatchende Perilex stopcontact van TS. Of TS meet verkeerd, zou ook nog kunnen.

@supersoco80 Het lijkt erop dat de manier waarop jouw Perilex stopcontact is bedraad niet overeenkomt met hoe de ventilator het wil. één van de 2 moet aan worden gepast.
MAAR, zoals ik al zei, je kan er ook vanuitgaan dat dit een werkende situatie was, voordat jij eigenaar werd. In dat geval zit de bedrading wel goed, maar werkt het om een andere reden niet.

Aan jouw de schone taak om daar verder onderzoek naar te doen. B.v. door dat even na te vragen bij de vorige eigenaar.

Wat is het merk/model van de ventilatie?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het aansluiten van een MV op een Perilex WCD volgt geen standaard. In het verleden was het nogal afhankelijk van het merk ventilator.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laef
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Goede kans dat de ventilator vervangen is en nooit goed gecontroleerd door de monteur en oude bewoners, zo kan het namelijk niet werken.

Mijn oude ventilator (met driestandenschakelaar in de keuken) is vervangen door een ventilator met een draadloze schakelaar.

De monteur heeft toen de oude driestandenschakelaar verwijderd en de boel zo bedraad dat L1 continu aan de fase hangt. De ventilator kan je vervolgens bedienen met de nieuwe afstandbediening. Niet draaien bestaat enkel als er geen stroom op staat, de ventilator hoort zelfs op de laagste stand altijd nog te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

offtopic:
@Leaf Je behoort een ventilator altijd ook helemaal uit te kunnen zetten in geval van calamiteiten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laef
remco_k schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:53:
offtopic:
@Leaf Je behoort een ventilator altijd ook helemaal uit te kunnen zetten in geval van calamiteiten.
Klopt, dan moet je de stekker eruit trekken :P

edit:
Ik snap de onduidelijkheid, dat moest even landen.
De bedrading achter de oude driestandenschakelaar in de keuken komt boven uit in een perilex-stopcontact, daar kan je de stekker lostrekken bij calamiteiten.

[ Voor 27% gewijzigd door Laef op 20-02-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
remco_k schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Waarmee nu de suggestie wordt gewekt dat het voorheen ook nooit gewerkt heeft bij de vorige eigenaar.
Dat zou wel raar zijn, niet? Aangezien die het heeft (laten) vervangen, zou je kunnen verwachten dat er in ieder geval *iets* moet hebben gewerkt. :)

Wellicht is het zo dat de aansluiting in de ventilator zelf is aangepast op het mismatchende Perilex stopcontact van TS. Of TS meet verkeerd, zou ook nog kunnen.

@supersoco80 Het lijkt erop dat de manier waarop jouw Perilex stopcontact is bedraad niet overeenkomt met hoe de ventilator het wil. één van de 2 moet aan worden gepast.
MAAR, zoals ik al zei, je kan er ook vanuitgaan dat dit een werkende situatie was, voordat jij eigenaar werd. In dat geval zit de bedrading wel goed, maar werkt het om een andere reden niet.

Aan jouw de schone taak om daar verder onderzoek naar te doen. B.v. door dat even na te vragen bij de vorige eigenaar.

Wat is het merk/model van de ventilatie?
De ventilator is een Daalderop cve s eco.

Ik heb het de vorige bewoners gevraagd, naar die kwamen met een heel vaag mailtje dat ik het de verkoper maar moest vragen (dat is een webshop, die installeren niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

remco_k schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:53:
offtopic:
Dat lijkt mij onzin. Alle huizen waar ik gewoond heb die voorzien waren van mechanische ventilatie hadden een 3 standen schakelaar welke geen 0 had. De enige manier om hem helemaal uit te zetten was door de stekker er uit te trekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Janoz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Dat lijkt mij onzin. Alle huizen waar ik gewoond heb die voorzien waren van mechanische ventilatie hadden een 3 standen schakelaar welke geen 0 had. De enige manier om hem helemaal uit te zetten was door de stekker er uit te trekken.
Dat is voldoende, dat is ook een manier om 'm uit te krijgen.

Het (uitschakelen van MV) is in ieder geval iets wat bij calamiteiten best vaak wordt genoemd. Zeker bij grote brand in combinatie met het sluiten van deuren en ramen. Een nog werkende MV zou dan wat onhandig zijn. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laef
Ik heb de handleiding van je ventilator (of een gelijkwaardige uit de serie) er even bij gepakt.
230V op de L1 van de Perilex aansluiting is vereist om de ventilator te laten functioneren dus het lijkt er op dat de aansluitingen achter de schakelaar niet kloppen (als je de contacten correct hebt geïdentificeerd en gemeten).

Dat de ventilator niet draait geeft aan dat spanning op L1 inderdaad ontbreekt, de laagste stand hoort namelijk ook te ventileren volgens de handleiding.

Nu zit je wel met een kleine keuze als je het opnieuw wil gaan bedraden, je beschikt namelijk over een afstandbediening en een schakelaar. De schakelaar overruled altijd de ventilatorstand, staat deze dus op hoog (L1+L2+L3) dan kun je met de afstandbediening de ventilator niet meer rustiger zetten.

Daarbij biedt je schakelaar zo te horen maar twee standen. Dus Laag en Midden, Laag en Hoog of Midden en Hoog.

Om verwarring in de bediening te voorkomen, kun je de schakelaar weghalen, L1 doorverbinden met een wago achter deze schakelaar, het geheel afdekken met een blindplaat en voortaan de afstandbediening gebruiken.

Het alternatief om beide te gebruiken, vereist een keuze uit twee standen, en aan de hand daarvan bedraad je dan beide standen van de schakelaar met de juiste fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Probleem is niet de schakelaar, maar de aansluiting in de Perilex WCD. Door te gaan rommelen in de schakelaar maak je het alleen maar ingewikkelder. Merk op dat schakelaar en WCD altijd op dezelfde groep zijn aangesloten, maar niet altijd op dezelfde centraaldoos zijn aangesloten. De schakelaar in de keuken kan zijn fase halen uit een centraaldoos in de keuken, de MV kan zijn fase halen uit een centraaldoos in de CV-ruimte, zelfde groep.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laef
ericplan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:18:
Probleem is niet de schakelaar, maar de aansluiting in de Perilex WCD. Door te gaan rommelen in de schakelaar maak je het alleen maar ingewikkelder. Merk op dat schakelaar en WCD altijd op dezelfde groep zijn aangesloten, maar niet altijd op dezelfde centraaldoos zijn aangesloten. De schakelaar in de keuken kan zijn fase halen uit een centraaldoos in de keuken, de MV kan zijn fase halen uit een centraaldoos in de CV-ruimte, zelfde groep.
Interessant, dat wist ik niet. Ik snap niet helemaal wat de implicaties hiervan zijn, maar als ik het goed heb begrepen is het dus beter om achter je oude driestandenschakelaar alle fases door te verbinden naar de Perilex-WCD, en dan bij deze WCD de fases van L2 & L3 af te koppelen?

edit: alternatief inzicht: bedoel je dat de L1 van de perilex-WCD bij de ventilator niet per-se afkomstig is van de schakelaar beneden, en enkel L2 en L3 vanaf beneden komen?

[ Voor 9% gewijzigd door Laef op 20-02-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Bedankt voor alle hulp! Ik heb net gewoon alle groepen en aardlek uitgezet, stekkerdoos ooenegeschroefd, l1 en l3 omgewisseld en nu werkt het! De afstandbediening werkt ook. Ik heb nog niet gecheckt wat er gebeurt als ik de schakelaar in de keuken omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

supersoco80 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:26:
Bedankt voor alle hulp! Ik heb net gewoon alle groepen en aardlek uitgezet, stekkerdoos ooenegeschroefd, l1 en l3 omgewisseld en nu werkt het! De afstandbediening werkt ook. Ik heb nog niet gecheckt wat er gebeurt als ik de schakelaar in de keuken omzet.
Als je geluk hebt werkt die ook gewoon, als je pech hebt zijn de standen midden en hoog omgewisseld en dat is simpel op te lossen door in de Perilex WCD L2 en L3 te verwisselen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Laef schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:22:
[…]
edit: alternatief inzicht: bedoel je dat de L1 van de perilex-WCD bij de ventilator niet per-se afkomstig is van de schakelaar beneden, en enkel L2 en L3 vanaf beneden komen?
Dat laatste inderdaad.

A'dam PVOutput

Pagina: 1