Zeer goeie Windows Winget programma updater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:48
Hoi beste Tweakers, éérst een Disclamer.

Disclaimer: This project has no connection with Winget, Chocolatey or Scoop — it's completely unofficial.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goed en makkelijk en meest complete software updater voor mijn windows machine.

Ik kwam op GitHub een mooi, en naar mijn mening, een uiterst compleet software Update programma tegen. gemaakt door vrijwilligers.
Het heet WingetUI en is hier op GitHub te vinden, met een exe installer
https://github.com/marticliment/WingetUI

Het is nog wel wat onoverzichtelijk maar met wat voorzichtigheid, en het eerst even goed te doorgronden kom je al tot een heel mooi automatisch update geheel.
Je kan naast Winget zelf, ook Chocolatey en Scoop aanzetten in dit mooi stukje GUI.

Hier wat details in het engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpgrnvWxDOL8tmosOQg8TOFWruQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1rZa9KCpvbYpO5SRNuHYQiA9.jpg?f=user_large

En een donatie kan je ook doen als je een beetje naar beneden scrollt. Verder is er een uitgebreide uitleg.

Ik had hem al bij 'tip de redactie' bij 'downloads' geplempt, maar ik zie hem nog niet in de lijst, ik dacht ik wil er toch even een topic aan wijden.
Waarom? Omdat dit tot nu toe de meest complete is, in mijn ogen, Patch My Pc mist af en toe updates, net als Sumo en soortgelijken dat ook hebben. Deze scant bijna heel je pc en komt ook met pakketten updates voor in je windows aanzetten, bij mij had hij bijna 12duizend pakketen gevonden totaal. en allemaal met de optie om bij te werken of om te installeren.
Alles is met vinkjes aan te zetten, dus er kan weinig mis gaan.

Zoals je op de foto hierboven ziet, zijn er 3 categorieen bovenin te kiezen, dat maakt het ook goed overzichtelijk.
Oja, het instaleren van WingetUI duurt wel wat lang.

Hoop dat de tip wat is voor de Tweakers hier, en misschien de crew ook.

Mvg,
Mel33

[ Voor 11% gewijzigd door Mel33 op 20-02-2023 17:24 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hier ongeveer een zelfde verhaal,

kwam dit tegen op github (bij puur toeval) en dat

laat ik dat nou eens proberen, immers al vaker wat van winget gehoord,

bovendien had ik al heel vaak flink commentaar geleverd op het feit dat windows absoluut waardeloos is op het gebied van update-beheer.

nou dat experimentje heb ik geweten zeg.

om te beginnen is is de interface daadwerkelijk een drama, het is feitelijk gewoon een eindeloos lange lijst van text met programmatjes als 000ietsvaneennaam zodat ze maar bovenaan de lijst komen en het zal dan ook vast niet heel lang duren voor iemand op het lumineuze ide komt om zijn appnaam te beginnen met een ` -teken bovenaan gegarandeerd.

maar goed, als we daar dan doorheen kijken, je beoordeeld een schep op hoe je ermee kunt scheppen niet op welke kleur hij heeft. dus kijken we naar de functionaliteit.

kun je gemakkelijk zien wie de app heeft gemaakt, wie hem uitgeeft waar je eventueel screenshots of andere zaken (misschien zelfs reviews ... want het is toch een soort appstore) NEE allemaal niet

werkt het dan op zijn minst op een fijne manier zodat je duidelijk weet wanneer een click a doet of b hoe je vinkjes zet en waar je uiteindelijk kunt klikken om ofwel de boel te installeren, ofwel om te anuleren OOK NIET ECHT.

ok maar dan werkt het automatisch updaten op zijn minst gewoon goed toch? Zelfs dat niet, apps als discord en google chrome geven soms letterlijk 10x per uur aan een update te willen installeren om vervolgens niet te werken en het nogmaals te proberen, totdat ik uiteindelijk tientallen pop-up berichten weg moet klikken en ik uiteindelijk dan gewoon chrome (of discord moet afsluiten) de update handmatig moet installeren om er dan achter te komen dat wingetUI die handelingen niet snapt en op enigerlei wijze blijft proberen de update nogmaals te installeren.

nu zou dat vast en zeker een bug kunnen zijn, maar voor iemand die apt-get of synaptic package-manager gewend is, is dit gewoon ver ondermaats en ben ik uiteindelijk nog steeds beter af om het gewoon zelf te doen.

tot zover mijn persoonlijk bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gebruik WingetUI voornamelijk als een hulpmiddel, om een melding te krijgen DAT er bepaalde updates zijn, niet persé om ze dan ook (automatisch) te installeren

Winget werkt bij mij automatisch mijn applicaties bij middels een geplande taak (op gebeurtenis, bij aanmelden). Dit voorkomt vaak dat applicaties niet kunnen worden bijgewerkt omdat ze dan vaak niet in gebruik zijn.
Als je elk uur een melding krijgt over applicaties die kunnen worden bijgewerkt zou ik in de Winget instellingen instellen dat er niet elk uur (default) gekeken wordt naar updates

Als ik dan een melding over een update krijg, kan ik ervoor kiezen om de applicatie te sluiten, dan te updaten, of simpelweg even af te melden, en opnieuw aan te melden (de geplande taak doet dan zijn werk)
Je hebt vrij snel door welke applicaties een probleem hebben met bijwerken als ze nog op de achtergrond draaien (zoals Chrome, Discord, Edge, etc) dus daar kun je rekening mee houden.

Je kunt ook in WingetUI voor een applicatie instellen dat hij de updates moet negeren, dan laat je het aan de updater van die applicatie over om dat zelf in de gaten te houden zoals veel applicaties die ook gewoon bieden.
Qua update routine is Winget verder afhankelijk van de installer zoals de vendor die maakt. Als de vendor in zijn installer geen routine maakt dat applicaties die nog op de achtergrond draaien automatisch gesloten worden, dan zal winget/wingetui de installer met unattended opties afvuren en faalt die installatie. Dat is niet persé aan winget of wingetui om dat op te lossen

Verder is Winget qua interface nog niet zo volwassen en overzichtelijk, dat ben ik met je eens.
Maar in ieder geval wordt er aan ontwikkeld en kan het zich nog bewijzen.

Ten opzichte van package managers in Linux land heeft iets als winget nog een lange weg te gaan, maar ik ben blij dat er eindelijk zoiets is. Het scheelt me echt een bak tijd ten opzichte van het handmatig downloaden en installeren van applicaties van vroeger.
Ook stel ik nu bij vrienden en familie vaak even winget met een scheduled task in en hebben ze er vrijwel geen omkijken naar. Kom ik maanden later nog eens bij ze langs en voer ik wat checks uit, dan draait alles meestal nog als een zonnetje, zijn applicaties up-to-date en kom ik veel minder zut tegen omdat iemand een of andere vage installer gedownload heeft om iets te installeren ipv dat via WingetUI of (ook een aanrader) RuckZuck te doen.