Toon posts:

Hulp gezocht met een nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:51
Beste,

Hypotheek is afgelost en gezin liet het toe, dus mag ik mijzelf een keertje verwennen en is het tijd voor een nieuwe auto :). Budget is rond 40.000. Recente ontwikkelingen trekken mijn interesse enorm, vooral op het gebied van hybrides en elektrische auto's. Maar rijcomfort blijft natuurlijk het belangrijkst en dat is dus punt nummer 1. Maar ook moderne technologie en zuinigheid staan erg hoog in vaandel bij mij. Naar mijn weten zijn Aziatische merken ook veruit het meest betrouwbaar, en is mijn lijstje van voorlopige opties dus eigenlijk vooral daarop gericht. Ik heb de volgende opties bekeken:

Toyota Corolla cross hybrid (2022)

+ Hoge instap
+ Zuinige benzine motor
+ Veel laadruimte
+ Betrouwbare fabrikant
+ Prima veel vermogen
- Niet elektrisch (niet perse een minpunt maar zou wel mooi zijn)
- Best log, hoewel het gewicht wel ligt is voor zo'n grote SUV (1500 kg), blijft het een groot ding.
- Geen subsidie van +- 3k

Ioniq 6

+ Erg veel ruimte
+ Subsidie
+ Elektrisch
- Weinig laadruimte
- Aan de duurdere kant
- Standaard kleur babyblauw, als ik een andere kleur wil valt deze buiten de subsidie
- Levertijd van een jaar (kan tegen die tijd beter een occasion kopen)

Honda Civic

+ Veel vermogen in een klein wagentje
+ Zuinig
- Lage instap
- Echt weinig ruimte achter
- Minder 'Bang for Buck'?
- Bijna zelfde gebruik als de Corolla, met een veel kleinere auto.

Ik ben voor mijn gevoel helemaal in een tunnelvisie beland en mis misschien andere, goede opties. Graag hoor ik jullie inbreng of ervaringen met andere merken in deze klasse die jullie bevallen.

Alle reacties

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Voor dat soort geld kan je ook bijv. een kia niro plug in hybrid nemen. Wat mij betreft is in Nederland de plug in een goede keuze, wel elektrisch rijden en geen laadstress.

Ter referentie, ik rij een plug in met 20 km bereik en kan daarmee 50% van de totale km's per jaar elektrisch rijden. Overweging waard als je het mij vraagt.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11
Inkopper, Wil je bang for bucks, kijk eens wat je krijgt voor dit budget rond de 3j oud en tussen de 10.000 en 40.000km.

Geen bizare wachttijden en bijna nieuwe auto voor aanzienlijk minder geld, of meer auto voor 't zelfde geld.
Dan komen met dit budget de luxe uitgeruste EV varianten van de Kona en de e-Nero ruim binnen budget.

Ioniq 6 zit met de vanafprijs al meer dan 10% boven je budget.

Maar je zet een SUV tegenover twee hatchbacks met een lange kont. Dat geeft aan dat je er zelf ook nog niet uit bent wat voor soort auto je wil.

Dat budget, is zo'n beetje de nieuwe prijs van het nieuwe C-segment of EV B-segment. Nieuw kan je rond dat budget kijken naar de e-208, Honda-E, Citroën E-C4, een kale ID3, Jeep avenger, instapper Megane E-tech EV, etc etc.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
Tesla Model 3 overwogen? Krijg je met het basismodel nu SEPP subsidie van 2950 euro op, zit je op 43k.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
Ik denk dat je iets meer moet aangeven wat je nodig hebt/wil zodat men gerichter kan helpen. Is het voor woon- werk verkeer? Is het voor vakantie, hoeveel mensen moeten mee? Hou je van een hoge instap a la SUV, of maakt dit niet uit? Overweeg je een zo goed als nieuwe tweedehands? Automaat of schakel? Etc. :)

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03 23:55
Hoe ge je de auto gebruiken? Maak je veel woon/werk kilometers, hoeveel rijd je per jaar? Wil je een aanhanger/caravan trekken, hoeveel mensen moeten er in passen, kan je thuis een lader plaatsen etc etc.
Als je wat meer info geeft over het gebruik is het ook wat makkelijker mee te denken.

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:51
SCIxX schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:59:
Ik denk dat je iets meer moet aangeven wat je nodig hebt/wil zodat men gerichter kan helpen. Is het voor woon- werk verkeer? Is het voor vakantie, hoeveel mensen moeten mee? Hou je van een hoge instap a la SUV, of maakt dit niet uit? Overweeg je een zo goed als nieuwe tweedehands? Automaat of schakel? Etc. :)
Het gaat vooral om woon/vakantie verkeer. Met vaak 1 a 2 keer in het jaar lange afstanden dus. Met 4 man waarvan 3 zodanig lang zijn dat die voldoende ruimte achterin nodig hebben om het comfortabel te hebben. Een hoge instap vind ik fijn, maar is niet perse vereist. Het gaat er vooral om dat ik comfortabel kan zitten achter het stuur. Ook zou een automaat denk ik het fijnst zijn; ik ben dat schakelen helemaal zat.

Qua nieuw of zo goed als nieuw maakt dit niet echt uit. Dat is ook een punt waarop ik nu een beetje vastloop. Aan de ene kant wil ik graag een echt nieuwe auto. Maar aan de andere kant zijn de levertijden dus zo lang (1 jaar), dat ik tegen die tijd wel veel goedkoper hetzelfde model kan krijgen zo goed als nieuw. Wat denken jullie hierover?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een voorraad auto dus, iets dat bij de dealer al beschikbaar is.
Klinkt verder als een gezin met twee pubers btw, klopt dat?

Al zou ik als je kunt gewoon voor een leuke 2e hands D klasse rijders auto gaan met voldoende ruimte achterin. BMW 3 station ofzo, Passat variant, Audi A4 l, Skoda Superb met sport uitvoering en evt hybrid motor.
Nieuw behoorlijk buiten budget, maar tweedehands prima te doen. Spoeling kan wel wat dun zijn qua aanbod.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:55
Bozariusz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Maar aan de andere kant zijn de levertijden dus zo lang (1 jaar), dat ik tegen die tijd wel veel goedkoper hetzelfde model kan krijgen zo goed als nieuw. Wat denken jullie hierover?
Dat is tegenwoordig niet helemaal meer waar. Er zijn ook mensen die geen zin hebben om een jaar of meer te wachten en dus graag 2e hands kopen met de kop er net af. Die zie je nog voor bijna nieuwprijzen verkocht worden.

Eigen voorbeeld: mijn Enyaq is bijna 2 jaar oud. Nieuwprijs toen 44k. Ik zie er nu (met dezelfde specs) bij de dealer staan voor rond de 42k. Dat is dus maar 2000 euro afschrijving in 2 jaar tijd. (wat ook niet helpt is dat nieuwprijs nu al richting de 50k gaat)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee