Ik heb even wat zitten proberen in SolarEdge designer, maar ik ben er niet zo goed in als @
Ronald .
Ik kan uit je afbeeldingen de hellingshoeken van je panelen niet helemaal afleiden, maar ik ben uitgegaan van 6x13 graden op zuidwest, 3x 13 graden west, 3x 13 graden oost, 2x55 graden oost en 2x 55 graden west.
Mijn simultatie wijkt wat af van jouw plaatje en begint met 5,99 MWh energie na conversie van PV.
Het resultaat is:
Voor SE6K 3 fase 1,69% opbrengst factor verlies en 5,44 MWh exporteerbare energie.
Voor SE5K 3 fase 1,69% opbrengst factor verlies en 5,46 MWh exporteerbare energie.
Voor SE5K-RWB 3 fase korte strings 0,08% opbrengst factor verlies en 5,58 MWh exporteerbare energie.
SE5000 1 fase 5,67 MWh exporteerbare energie. 0,08% opbrengst factor verlies.
SE4000 1 fase 5,57 MWh exporteerbare energie. 0,04% opbrengst factor verlies.
Dus je kunt waarschijnlijk sowieso naar een SE5K (dus 1 type lichter, dus goedkoper) met zelfs meer opbrengst dan de SE6K.
Maar veel beter kun je een SE5K-RWB voor korte strings op 3 fasen nemen.
Dat is echter wel weer een (veel) duurder apparaat. Dus dan zou ik zeggen dat een SE4000 1 fase ook prima is.
Dan verlies je op een piek zomerdag misschien wat opbrengst middenop de dag, maar het systeem werkt beter op momenten dat je meer eigen verbruik hebt (op bewolkte dagen en elke dag aan begin en eind van de dag).
Anderen moeten even meedenken of je een SE4000 op 1 van de 3 fasen kunt aansluiten. Als die optie afvalt, is de SE5K-RWB de significant betere oplossing.
Vervolgens zou ik bovenstaande bespreken met de leverancier.