Toon posts:

Zonnepanelen offerte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Annetje86
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 20:15
Ik heb een offerte ontvangen voor de zonnepanelen en ik ben benieuwd naar jullie mening!
Mijn kennis en kunde is beperkt over dit topic echter wel goed gevoel bij deze partij, zijn al ruim 10 jaar een bekende in deze branche en zijn netjes aan huis geweest om alles te controleren en te bespreken ipv online gesprek / of alleen via een luchtfoto een offerte.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Foto hier boven zegt voldoende.
Schaduw
Jaarverbruik
3.000 kwh echter ook in afweging voor aanschaf airco en hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace 4kw)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase slimme meter
Budget en doel
+/- € 8.000,-
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur uit de omgeving
Bijhouden van data
Ja graag via telefoon, gebruik ook de Homewizard.
Reeds verkregen offertes
Regio
Overijssel / Gelderland

Alle reacties

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:22
Lijkt mij een redelijke offerte, ook qua prijs. In jouw geval ontsnap je niet aan de optimizers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Prijs is niet extreem onredelijk gezien dat er best extra werk nodig is om alle daken bij elkaar te brengen…

Maar

4+4+6 op een normale SE5K verwacht ik serieuze problemen.

Ik verwacht dat de SE5K-RWB ‘voor korte strings’ nodig is om goed te werken.
Maar ook dat zou via een Solaredge designer rapport - met opbrengst verlies diagram getoetst moeten worden.

Passen er niet 4 O-W /\ op elke dakkapel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Annetje86
Zojuist de offerte met de zonnepanelen getekend:

nog meer panelen leggen op de dakkapel gaat helaas niet passen bleek na nogmaals een inmeting.
Wel 2 extra panelen genomen i.v.m. meer opbrengst voor o.a. de hybride warmtepomp en airco.
Gelukkig komt de airco / panelen in juni en de hybride warmtepomp waarschijnlijk eind oktober.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Heb je de simulatie met verliesdiagram gezien? Zo niet, ga je waarschijnlijk spijt krijgen zoals @Ronald hierboven aangeeft en kun je je binnenkort in het volgende topic melden.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Ik zou vandaag nog annuleren en eerst zorgen dat het systeem beter ontworpen wordt.

• Ronald
@schumacher exact dat…

(Scheelt mij schrijven)

[Voor 34% gewijzigd door Ronald op 22-02-2023 10:18]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• schumacher
Zo'n plaatje wil je zien (en dan zonder de regel opbrengst factor verlies):
Daan in "Advies zonnepanelen Daan"

• Annetje86
@schumacher @Ronald

Moet ik dan onderstaande vraag stellen?

Vraag naar volledig rapport uit solaredge designer, incl met name verliesdiagram?

Ik zie wel dat in mijn nieuwe getekende offerte er een SE6K zit maar ik ben een leek dus mogelijk niet een verbetering?

Wat zou er volgens jullie in moeten zitten?

• Ronald
@Annetje86 we kunnen pas conclusies trekken met het rapport.

Dit formulering zou voldoende moeten zijn.

• Annetje86
Zie hier het diagram;

• schumacher
Ik heb even wat zitten proberen in SolarEdge designer, maar ik ben er niet zo goed in als @Ronald .
Ik kan uit je afbeeldingen de hellingshoeken van je panelen niet helemaal afleiden, maar ik ben uitgegaan van 6x13 graden op zuidwest, 3x 13 graden west, 3x 13 graden oost, 2x55 graden oost en 2x 55 graden west.

Mijn simultatie wijkt wat af van jouw plaatje en begint met 5,99 MWh energie na conversie van PV.
Het resultaat is:
Voor SE6K 3 fase 1,69% opbrengst factor verlies en 5,44 MWh exporteerbare energie.
Voor SE5K 3 fase 1,69% opbrengst factor verlies en 5,46 MWh exporteerbare energie.
Voor SE5K-RWB 3 fase korte strings 0,08% opbrengst factor verlies en 5,58 MWh exporteerbare energie.
SE5000 1 fase 5,67 MWh exporteerbare energie. 0,08% opbrengst factor verlies.
SE4000 1 fase 5,57 MWh exporteerbare energie. 0,04% opbrengst factor verlies.

Dus je kunt waarschijnlijk sowieso naar een SE5K (dus 1 type lichter, dus goedkoper) met zelfs meer opbrengst dan de SE6K.
Maar veel beter kun je een SE5K-RWB voor korte strings op 3 fasen nemen.
Dat is echter wel weer een (veel) duurder apparaat. Dus dan zou ik zeggen dat een SE4000 1 fase ook prima is.
Dan verlies je op een piek zomerdag misschien wat opbrengst middenop de dag, maar het systeem werkt beter op momenten dat je meer eigen verbruik hebt (op bewolkte dagen en elke dag aan begin en eind van de dag).

Anderen moeten even meedenken of je een SE4000 op 1 van de 3 fasen kunt aansluiten. Als die optie afvalt, is de SE5K-RWB de significant betere oplossing.

Vervolgens zou ik bovenstaande bespreken met de leverancier.

• Ronald
Welke optimizers heb je in de simulatie gezet, @schumacher ?

Je conclusies klinken mij prima in de oren ;)

• schumacher
Ronald schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:04:
Welke optimizers heb je in de simulatie gezet, @schumacher ?

Je conclusies klinken mij prima in de oren ;)
S500B, S440 ben ik niet eens aan begonnen.

Weet jij of een SE4000 op een 3 fasen aansluiting mogelijk is?

[Voor 11% gewijzigd door schumacher op 23-02-2023 22:06]

• Ronald
Sure, 20A automaat kan prima wat mij betreft.

Gebrek aan selectiviteit ja, hooguit diagnostisch probleem. Géén veiligheid probleem

[Voor 3% gewijzigd door Ronald op 23-02-2023 22:08]

• Ronald
Het laatste diagram gepost door @Annetje86 zit 1,25% clipping in.

Dat is beter dan de simulatie van @schumacher.

In dat diagram is energie na conversie ook iets lager… de SE5K-RWB zal dus echt wel voldoen.

Se4000H ook niet verkeerd en voordeliger.

Wel s500b behouden.

Dus overleg even met installateur, @Annetje86 , er zijn prima oplossingen voor het te laat is.

• Annetje86
Goedemorgen mannen,

Ik heb nog even de hellingshoek van de 16 panelen erbij gezocht;

Welk concreet verzoek moet ik doen aan mijn installateur? Sorry maar ik ben niet zo technisch onderlegd. Ik vond een verlies van 2,75 % nog redelijk?

• Ronald
Het is de post opbrengst factor verlies waar we ons zorgen om maken. En het lijkt door designer behoorlijk onderschat te worden. Designer is een simulatie. In de praktijk zijn dingen minder ideaal.

Deze verliespost vind plaats op de best beschenen panelen, dus verliezen gaan snel hard.

• Annetje86
Ok, ik dacht dat de installateur de SE6K had toegevoegd omdat in de eerste offerte ik 14 panelen had en nu 16.

Ik kan dus nu het beste voorstellen om de SE6K te vervangen voor de SE4000H? En de rest hetzelfde laten?

• Annetje86
Nog even een andere vraag! Ik heb nu nog een offerte gekregen en hierdoor kom ik in twijfel wat het meeste op gaat leveren.

Van bovenstaande offerte is onderstaande legplan voorgesteld:

Echter bij een 2e offerte krijg ik de opmerking dat dit legplan minder opbrengt dan als we onderstaande legplan kiezen:

Wie kan ons hierin helpen?

• Ronald
Opbrengst vergelijking is alleen te vertrouwen als de simulatie in dezelfde accurate tekening in dezelfde software met schaduw simulatie gedaan is.

Ik zie in het laatste screenshot een paneel zuid gericht direct achter de uitbouw… als je geen schaduw simulatie doet nogal weides dat het meer simuleert.

• Annetje86
En levert schuin zon erop minder op dan recht op het paneel?

• Ronald
Zeker ;)

Bij laag staande zijn wordt de straling over een groter oppervlak verdeeld

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annetje86
@schumacher @Ronald bedankt mannen voor de adviezen heb het voorgeled bij onze installateur!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee