Toon posts:

Lamp heeft geen L of N aanduiding, foto toegevoegd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-03 11:59
Waar moet ik nou de L of N op aansluiten?

Lamp gaat in de schuur overigens, maar wel handig als ik het goed aansluit.

[Voor 8% gewijzigd door Bozebeer38 op 20-02-2023 14:39]

Beste antwoord (via Bozebeer38 op 20-02-2023 18:57)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
N links en L rechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
N links en L rechts

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wisselstroom kent geen + of -, dus doe maar wat.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03 17:37

LauPro

Prof Mierenneuke®

Buitenring op N, zodat je nooit per ongelijk onder spanning kan staan als je die ring aan raakt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:47

Cheezus

Luiaard

CyBeRSPiN schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:39:
Maar als je de lamp uit de fitting draait wil je niet de L vasthouden aan het schroefdraad, daarom de N op het schroefdraad.

• Bozebeer38
Dus op de foto links met die vleugels, daar moet de nul komen?
Want dan begrijp ik het goed volgens mij.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou dan maar zorgen dat je NIET de fase op de ring krijgt. Lampje indraaien en per ongeluk je vinger er iets te ver in steken kan dan minder prettig zijn.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Cheezus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Maar als je de lamp uit de fitting draait wil je niet de L vasthouden aan het schroefdraad, daarom de N op het schroefdraad.
Ok, daar zit wat in. Maar qua werking van de lamp maakt het niks uit. Sowieso altijd beste om de boel stroomloos te maken.

• Ernemmer
  • Niet online
Bozebeer38 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Dus op de foto links met die vleugels, daar moet de nul komen?
Want dan begrijp ik het goed volgens mij.
Dat is volgens mij de buitenring en daar moet de N op, maakt het maakt voor de werking van je lamp niks uit.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34
Wissel 'spanning' doet toch echt geen pijn als je de nul vastpakt. Uit veiligheid dient de nul dus op de buitenste aansluiting te zitten. Het midden van de lamp op de fase.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

rdfeij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Wissel 'spanning' doet toch echt geen pijn als je de nul vastpakt. Uit veiligheid dient de nul dus op de buitenste aansluiting te zitten. Het midden van de lamp op de fase.
En dan de stekker 180 graden gedraaid het stopcontact in ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Bozebeer38
Ernemmer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Dat is volgens mij de buitenring en daar moet de N op, maakt het maakt voor de werking van je lamp niks uit.
Nou ja daar heb ik dus de N op gedaan, na stroom weer terug er op en ( dat na uiteraard de lamp er in te hebben gedaan), op spanning gecheckt, ik zie niks.
Dus lijkt goed!

Dank allen voor het antwoord, inclusief degene die graag mij in het nieuws had willen zien verschijnen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Atlas schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:50:
[...]

En dan de stekker 180 graden gedraaid het stopcontact in ;)
Daarom is dit ook vooral van toepassing op vaste bekabelde lampen etc.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:31

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

heuveltje schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Daarom is dit ook vooral van toepassing op vaste bekabelde lampen etc.
offtopic:
Daarom hebben wij draadloze verlichting. Beschermplaat van de inductiekookplaat eraf, 5 pitten op 'Boost', en hop, alle lampen gaan branden.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:17
je kan ook met een TL-buis in je klauwen een hoogspanningsmast in klimmen, ook draadloze verlichting en nog gratis ook.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:10
Nou heb ik op dit forum al de meest idiote dingen voorbij zien komen, maar dit slaat wel alles. ER IS geen enkele norm die de aansluiting van een gloeilampfitting beschrijft. En als er al iets fout gaat heb je de aardlekschakelaar nog, verplicht op verlichtingsgroepen.

• Bozebeer38
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:03:
Nou heb ik op dit forum al de meest idiote dingen voorbij zien komen, maar dit slaat wel alles. ER IS geen enkele norm die de aansluiting van een gloeilampfitting beschrijft. En als er al iets fout gaat heb je de aardlekschakelaar nog, verplicht op verlichtingsgroepen.
Als ik eens ging opnoemen wat er niet goed zat (gecorrigeerd inmiddels) in deze nieuwbouw woning, van verkeerd afgestelde regelaar voor vloerverwarming tot coax wat geen signaal geeft.

Maw ik ga mijn leven er niet op wagen dat in de schuur in de achtertuin het allemaal perfect zit.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ds23man Klopt er is inderdaad geen norm. Er is echter wel een stukje SBV (Simpel BoerenVerstand). In een vaste installatie de nul op de buitenste ring aansluiten en de fase op het puntje onderin is een (ongeschreven) regel. Dit is ook wat ik de studenten bij mij mee geef en ik weet zeker dat de collega's van de elektro-afdeling dat exact zo doen. Voor de werking maakt het geen bal uit, lampje brandt wel zodra de stroomkring gesloten is. Maar omdat je soms mensen hebt die met hun vingers in een fitting zitten wanneer ze een lamp moeten verwisselen of die de lamp bij de schroefdraad vastpakken... Veiligheid.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:10
sypie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:10:
@ds23man Klopt er is inderdaad geen norm. Er is echter wel een stukje SBV (Simpel BoerenVerstand). In een vaste installatie de nul op de buitenste ring aansluiten en de fase op het puntje onderin is een (ongeschreven) regel. Dit is ook wat ik de studenten bij mij mee geef en ik weet zeker dat de collega's van de elektro-afdeling dat exact zo doen. Voor de werking maakt het geen bal uit, lampje brandt wel zodra de stroomkring gesloten is. Maar omdat je soms mensen hebt die met hun vingers in een fitting zitten wanneer ze een lamp moeten verwisselen of die de lamp bij de schroefdraad vastpakken... Veiligheid.
Hoe vaak hangt een installateur de lampen op? :? :? Als dit echt een serieus veiligheidsprobleem was geweest dan was dat allang aangepakt in de NEN. Je kunt ook problemen zoeken.... 8)7 8)7

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Zelfs de E27-fitting is in de loop der tijden veiliger geworden. Vroeger was de schroefdraadring spanningvoerend, nu niet meer. De spanning is van de schroefdraad zodra je de lamp een halve slag losdraait. Ook goed te zien op de foto overigens.

A'dam ZonPHP PVOutput

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:45
ericplan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:17:
Zelfs de E27-fitting is in de loop der tijden veiliger geworden. Vroeger was de schroefdraadring spanningvoerend, nu niet meer. De spanning is van de schroefdraad zodra je de lamp een halve slag losdraait. Ook goed te zien op de foto overigens.
Mooi om te zien inderdaad. De schroefdraad in de fitting is puur 'mechanisch' en niet' electrisch'. De enige electrische contacten zitten helemaal onderin.

Nu de lamp nog navenant aanpassen zodat enkel het onderste stukje van de lamp geleid aan de buitenkant :P

2430Wp ZW

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
S0epkip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:48:
Nu de lamp nog navenant aanpassen zodat enkel het onderste stukje van de lamp geleid aan de buitenkant :P
Hoeft niet, want de fitting is langer geworden en schermt het daarmee de schroefdraad nog af totdat het contact verbreekt.

Dus ja, ik doe ook netjes de L op de 'tip' en de N op de 'ring' maar echt nut heeft het niet meer. Je moet wel heel raar doen wil je een schok krijgen bij het verwisselen van een lamp anders dan dat de lamp echt kapot is of je je poten in de fitting drukt. In beide gevallen maakt het dan ook niet meer uit wat de L en wat de N is :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee