Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-07-2024
Ha Mede-Tweakers

Ik zit nu in het 3e jaar op mijn niveau 4 Media vormgeving opleiding (Logo design, websites ontwerpen, Video bewerken en vrijwel alles op het gebied van visuele communicatie) en ik ben een beetje aan het oriënteren wat ik hierna wil gaan doen.

Na mijn stage in het 2e jaar ben ik in aanraking gekomen met 3D design (Blender) en ben ik een beetje verliefd geworden met alle mogelijkheden die het programma kan bieden. Nu doet mijn school vrijwel niks in de richting van 3D dus is het vooral dat ik in mijn vrije tijd hier veel mee bezig ben.

Vrijwel al mijn docenten zeggen dat 3D een heel uitgebreide tak is en dat er veel geld in kan rond gaan wat stiekem ook wel een kleine motivatie is voor mij om dit ook daadwerkelijk als baan te gaan doen i.p.v. een hobby. Media design is natuurlijk ook een grote passie van mij dat is waarom ik voor de opleiding heb gekozen. Maar ik denk toch dat 3D mij wellicht wat meer aanspreekt. Gelukkig is het wel in dezelfde soort richting omdat het beide hardstikke creatief werk is.

Nu zegt een collega van mij dat ik beter 5 jaar kan werken om de senior functie te bemachtigen en vanuit daar wellicht een betere baan zou kunnen krijgen i.p.v. dat ik nog een HBO Studie hierna ga doen en met een studieschuld het "leven" begin om het maar zo te zeggen. Aangezien het in de grafische sector wat minder uitmaakt of je een papiertje meer hebt (HBO diploma) omdat we hier niet zoals doctoren en advocaten alles uit het boekje kunnen leren.

Wat mij erg interessant lijkt is om na mijn opleiding een soort "stage" achtig iets te volgen bij een 3D design bedrijf waar ik nog meer kan leren over 3D van echte professionals en zo evt kan doorstromen naar een baan binnen (of bij een ander bedrijf) het bedrijf.

Of ik ga een HBO Doen in 3D ontwerp? maar ik heb zelf nog niet iets kunnen vinden wat mij nou echt aanspreekt.

Mijn vraag

Of jullie advies willen geven in deze sector want ik ben nog maar een guppie vergeleken met alle mogelijkheden die er zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Blender en het volledige adobe pakket (illustrator, Photoshop, InDesign, PremierePro etc)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eerlijk gezegd nog niks behalve deze hbo studie:
https://xracademy.nl/home...perience-design#opleiding

(in de buurt van Nijmegen zou een pre zijn maar niet noodzakelijk)
(ben 18 jaar dus ik heb nog ruim de tijd om alle kanten op te gaan)

Ik snap dat dit misschien een beetje verwarrend kan klinken allemaal en dat het wellicht een beknopte beschrijving is want ik vindt het lastig om te verwoorden wat ik precies wil, ik verstrek graag meer informatie indien dat nodig is :)

alvast bedankt!

Beste antwoord (via xMzee op 23-02-2023 12:22)

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22
De reactie van @hexta is wel degelijk een ding, youtube tutorials kijken gaat maar zo ver. Bedrijfservaring in de vorm van een stage opdoen, aan projecten werken met collega's, is echt wel belangrijk. Het is maar weinig mensen gegeven om dat uit zelf studie op te doen.

Dingen die ik vaak mis zag gaan juist bij stagiares was het daadwerkelijke samenwerken met collega's, plannen van werkzaamheden, deadlines halen die verschoven werden, communicatie. En dit staat allemaal nog los van je kennis van 3d pakket X.

Aan het einde van de dag ga je straks ergens werken met beperkte ervaring en een beperkt portfolio. Je zou graag met 10 jaar ervaring aan je eerste baan willen beginnen als senior met loon wat daar bij past.

Mocht je denken met een HBO papiertje flink te kunnen onderhandelen met je loon, zou ik daar flink mee uitkijken. Als je het dan op moet nemen tegen iemand met een dijk van een portfolio, die na een MBO opleiding media vormgeving 2 jaar heeft lopen bikkelen met als enige doel een portfolio op te bouwen om daarmee te solliciteren... Ga je het afleggen als je dan met een minder compleet portfolio, of erger, enkel dezelfde schoolopdrachten die al 5 andere sollicitanten ook hebben laten zien die van dezelfde opleiding kwamen...

Er wordt van je verwacht dat je met je hobby bezig bent als je daarvan je werk wil maken. Toen ik ergens ging solliciteren werd er specifiek gevraagd wat ik naast school nog deed. Je moet je onderscheiden.

Stage lopen en school lijken een soort van noodzakelijk kwaad. Je kunt natuurlijk altijd kijken of je vervolgstudie veel generieker kan blijven terwijl je wel zelf vol blijft inzetten op het opbouwen van een portfolio. Je kunt echt absoluut wel heel gericht een stage opzoeken die bij jou toekomstbeeld past, maar je papiertje en opleiding kan dan generieker in de 'vormgeving' hoek blijven hangen. Verwacht dan echter weinig tot geen ondersteuning van school.

Als je dat laatste wil, pak dan juist een game development gerichte opleiding. Dat is weer een ander uiterste..
xMzee schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, zit nu in mijn 2e stage (halfjaar) en ik merk dat je hier zo veel meer leert dan school.
Sommige dingen kun je ook gewoon niet in de schoolbanken leren, dat moet je gewoon in de praktijk gaan ervaren.
Maar dat is inderdaad mijn punt waar ik tegen aan loop. Je hebt eigenlijk altijd wel een school nodig om stage te kunnen lopen haha.
Je kunt altijd een bedrijf bellen en vragen wat de opties zijn! Zorg dat je een goed, divers portfolio hebt en een goed verhaal.

Edit:
Even wat simpele portfolio tips:
- Include alleen dingen die AF zijn! Geen wips!
- Wees voorzichtig met wat je laat zien, oversharing is een ding. Wees hier kritisch op. "Leuk dat je je UV map layout laat zien, maar waarom laat je de helft van je ruimte onbenut?" Kan hier zomaar een vraag van worden bij een sollicitatie.
- Tegenwoordig zijn er leuke model viewers, kijk ook hier mee uit, hoe meer je geeft, hoe meer er bekeken wordt. Dit kan nogmaals tegen je werken.
- Zo min mogelijk text (persoonlijk)
- Hou filmpjes kort/beknopt.
- Vermijd als het kan school opdrachten. Als het stagiare seizoen begint krijgt men de ene na het andere 'school-portfolio' met dezelfde opdrachten. Vaak in dezelfde mate van kwaliteit, vooral als de interesse hier duidelijk niet ligt.
- Maak iets anders dan geweren ;)
- Wanneer je niets met character modelling hebt, of het duidelijk nog niet beheerst, laat het er misschien af. Dit is echt een aparte tak van sport. Dit er 'een beetje bij' doen werkt niet. Tenzij uitzonderlijk talent.

[ Voor 29% gewijzigd door Schuey op 20-02-2023 15:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-03 21:21
Ik zou er om te beginnen niet van uitgaan dat je er schathemelrijk mee gaat worden. Het zijn vaak kleine bedrijven zonder cao etc.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee wat je leuk vind om in 3D te maken, maar even out of the box denkend , is architectuur of interieur niet iets voor je? Daar gaat tegenwoordig ook alles in 3D maar zit er toch ook nog veel ander werk aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
Ernemmer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:26:
Geen idee wat je leuk vind om in 3D te maken[...]
Deze pik ik er even tussenuit.

Het antwoord op deze vraag is wel erg interessant om voor jezelf een antwoord op te zoeken. Er zijn zeer veel richtingen op te gaan met allemaal andere specialiteiten, raakvlakken en beschrijvingen van taken.

Je kunt bij wijze van aan een spreuk werken een de nieuwe Harry Potter universe film, tot aan de hele dag aan het maken van ijsschotsen voor een game die zich afspeelt in Alaska. Wil je game development? Training icm serious games? Special effects? Aanleveren van content voor compositing voor film en tv?

Alles wat hier tussen in zit, en meer, is mogelijk. De banen liggen niet zozeer voor het oprapen maar een diploma is nu ook weer niet echt nodig. Op een sollicitatie krijg je wellicht de opmerking "Leuk dat je op HBO kunt denken en functioneren. Maar waar is je portfolio?"

Die laatste is leading in deze industrie. Laat zien wat je kunt! Papiertjes halen kan iedereen. Overtuig mensen met de content van je portfolio.

[ Voor 5% gewijzigd door Schuey op 20-02-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
Ernemmer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:26:
Geen idee wat je leuk vind om in 3D te maken, maar even out of the box denkend , is architectuur of interieur niet iets voor je? Daar gaat tegenwoordig ook alles in 3D maar zit er toch ook nog veel ander werk aan vast.
Het zijn vooral de indrukwekkende dingen wat ik echt gaaf vindt om te maken zoals Animaties en een visueel mooi iets, https://www.rosh-studios.com/work/ ben ik een grote fan van maar dit is dan ook gelijk de allerbeste van de allerbeste.

Architectuur of interieur heb ik inderdaad ook naar gekeken alleen vindt ik het teken en het technische gedeelte wat minder interessant. Maar het is zeker een mogelijkheid om zoiets te doen met nog de "ROSH" richting daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
hexta schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:25:
Ik zou er om te beginnen niet van uitgaan dat je er schathemelrijk mee gaat worden. Het zijn vaak kleine bedrijven zonder cao etc.
Helemaal gelijk heb je! het is ook nooit de intentie geweest om hier een miljonair van te worden ( zou wel leuk zijn natuurlijk :) ) maar het ligt er compleet aan inderdaad waar ik precies wil gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou je wel willen aanraden een nuttige hbo opleiding te gaan doen. Als het 3D wereldje over 5-10 jaar dan niet meer bevalt heb je tenminste nog een hbo om werk en denkniveau aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
Schuey schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Deze pik ik er even tussenuit.

Het antwoord op deze vraag is wel erg interessant om voor jezelf een antwoord op te zoeken. Er zijn zeer veel richtingen op te gaan met allemaal andere specialiteiten, raakvlakken en beschrijvingen van taken.

Je kunt bij wijze van aan een spreuk werken een de nieuwe Harry Potter universe film, tot aan de hele dag aan het maken van ijsschotsen voor een game die zich afspeelt in Alaska. Wil je game development? Training icm serious games? Special effects? Aanleveren van content voor compositing voor film en tv?

Alles wat hier tussen in zit, en meer, is mogelijk. De banen liggen niet zozeer voor het oprapen maar een diploma is nu ook weer niet echt nodig. Op een sollicitatie krijg je wellicht de opmerking "Leuk dat je op HBO kunt denken en functioneren. Maar waar is je portfolio?"

Die laatste is leading in deze industrie. Laat zien wat je kunt! Papiertjes halen kan iedereen. Overtuig mensen met de content van je portfolio.
toon volledige bericht
Bedankt hiervoor! zo had ik er zelf nog niet 2x over nagedacht maar eigenlijk alles wat je hier benoemd spreekt mij aan.

Maar het is meer de vraag waar ik dit soort dingen kan leren, want ik kan wel voor altijd youtube tutorials gaan volgen maar dan heb ik het idee dat ik een stukje expertise ga missen.

Hoe ik het zo interpreteer zeg je dus dat een HBO eigenlijk lang niet zo belangrijk is dan je skills aka portfolio.

Maar met een HBO diploma zou je wel wat makkelijker kunnen onderhandelen voor een beter loon right?

niet dat het nu lijkt alsof ik heel materialistisch ben maar ik vindt het toch wel een dingetje. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-03 21:21
Waar de meeste mensen echt ervaring vandaan halen blijft stage. In de 2x half jaar stage heb ik meer geleerd dan 4 jaar school. Ik zou niet goed weten hoe je aan die ervaring komt zonder school?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
Ernemmer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:38:
Ik zou je wel willen aanraden een nuttige hbo opleiding te gaan doen. Als het 3D wereldje over 5-10 jaar dan niet meer bevalt heb je tenminste nog een hbo om werk en denkniveau aan te tonen.
Thanks voor je reactie!

zou je adviseren om een wat algemenere studie te gaan doen of toch wat meer richting de 3D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
xMzee schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Thanks voor je reactie!

zou je adviseren om een wat algemenere studie te gaan doen of toch wat meer richting de 3D?
Webdesign of zo, dan ben je toch creatief bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMzee
hexta schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:44:
Waar de meeste mensen echt ervaring vandaan halen blijft stage. In de 2x half jaar stage heb ik meer geleerd dan 4 jaar school. Ik zou niet goed weten hoe je aan die ervaring komt zonder school?
Ik ben het helemaal met je eens, zit nu in mijn 2e stage (halfjaar) en ik merk dat je hier zo veel meer leert dan school.

Maar dat is inderdaad mijn punt waar ik tegen aan loop. Je hebt eigenlijk altijd wel een school nodig om stage te kunnen lopen haha.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Schuey
De reactie van @hexta is wel degelijk een ding, youtube tutorials kijken gaat maar zo ver. Bedrijfservaring in de vorm van een stage opdoen, aan projecten werken met collega's, is echt wel belangrijk. Het is maar weinig mensen gegeven om dat uit zelf studie op te doen.

Dingen die ik vaak mis zag gaan juist bij stagiares was het daadwerkelijke samenwerken met collega's, plannen van werkzaamheden, deadlines halen die verschoven werden, communicatie. En dit staat allemaal nog los van je kennis van 3d pakket X.

Aan het einde van de dag ga je straks ergens werken met beperkte ervaring en een beperkt portfolio. Je zou graag met 10 jaar ervaring aan je eerste baan willen beginnen als senior met loon wat daar bij past.

Mocht je denken met een HBO papiertje flink te kunnen onderhandelen met je loon, zou ik daar flink mee uitkijken. Als je het dan op moet nemen tegen iemand met een dijk van een portfolio, die na een MBO opleiding media vormgeving 2 jaar heeft lopen bikkelen met als enige doel een portfolio op te bouwen om daarmee te solliciteren... Ga je het afleggen als je dan met een minder compleet portfolio, of erger, enkel dezelfde schoolopdrachten die al 5 andere sollicitanten ook hebben laten zien die van dezelfde opleiding kwamen...

Er wordt van je verwacht dat je met je hobby bezig bent als je daarvan je werk wil maken. Toen ik ergens ging solliciteren werd er specifiek gevraagd wat ik naast school nog deed. Je moet je onderscheiden.

Stage lopen en school lijken een soort van noodzakelijk kwaad. Je kunt natuurlijk altijd kijken of je vervolgstudie veel generieker kan blijven terwijl je wel zelf vol blijft inzetten op het opbouwen van een portfolio. Je kunt echt absoluut wel heel gericht een stage opzoeken die bij jou toekomstbeeld past, maar je papiertje en opleiding kan dan generieker in de 'vormgeving' hoek blijven hangen. Verwacht dan echter weinig tot geen ondersteuning van school.

Als je dat laatste wil, pak dan juist een game development gerichte opleiding. Dat is weer een ander uiterste..
xMzee schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Sommige dingen kun je ook gewoon niet in de schoolbanken leren, dat moet je gewoon in de praktijk gaan ervaren.
Je kunt altijd een bedrijf bellen en vragen wat de opties zijn! Zorg dat je een goed, divers portfolio hebt en een goed verhaal.

Edit:
- Wees voorzichtig met wat je laat zien, oversharing is een ding. Wees hier kritisch op. "Leuk dat je je UV map layout laat zien, maar waarom laat je de helft van je ruimte onbenut?" Kan hier zomaar een vraag van worden bij een sollicitatie.
- Tegenwoordig zijn er leuke model viewers, kijk ook hier mee uit, hoe meer je geeft, hoe meer er bekeken wordt. Dit kan nogmaals tegen je werken.
- Vermijd als het kan school opdrachten. Als het stagiare seizoen begint krijgt men de ene na het andere 'school-portfolio' met dezelfde opdrachten. Vaak in dezelfde mate van kwaliteit, vooral als de interesse hier duidelijk niet ligt.
- Wanneer je niets met character modelling hebt, of het duidelijk nog niet beheerst, laat het er misschien af. Dit is echt een aparte tak van sport. Dit er 'een beetje bij' doen werkt niet. Tenzij uitzonderlijk talent.

[ Voor 29% gewijzigd door Schuey op 20-02-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xMzee
Schuey schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:01:

[...]

[...]

Edit:
toon volledige bericht
Ik kan je echt niet vaak genoeg bedanken hiervoor, dit helpt mij enorm! ik heb zo ook een betere visie over wat nou de bedoeling is, Jij hebt hier duidelijk verstand van.

De portfolio Tips die zijn ook erg handig en goed om de fijne kneepjes van het vak te weten.

En de misschien wat brutalere manier door te bellen vindt ik erg interessant!

Wat ik dan concludeer is dat je echt geen Hbo papiertje nodig hebt om dus een sterk onderhandel middel te hebben en dat je portfolio echt het gene is wat telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
Alle tips zijn uit het leven gegrepen en/of heb ik mezelf schuldig aan gemaakt ;)

Je portfolio is je visitekaartje en je onderhandelings middel. Aantoonbare kwaliteiten door een HBO papiertje zijn bonuspunten. Nice to haves, maar niets wat je ook niet on the job aangeleerd krijgt. Dan ga je in mijn beleving al meer naar aansturende functies toe waar dat een beetje bij komt kijken en ook daar, groei je naartoe of in.
Pagina: 1