• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 07:55
Hi allemaal,
ik ben inmiddels al een poosje de onderdelen van mijn nieuwe PC aan het uitzoeken (o.a. aan de hand van BBGs & relevante topics). Momenteel is mijn huidige systeem dusdanig verouderd dat zelfs met de laagste settings de meeste games al te zwaar zijn, vandaar de upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nadruk zal voornamelijk op gamen zijn (RDR2, Elden Ring, COD, ...), maar zal daarnaast ook als reguliere computer gebruikt worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is +-1400 euro exclusief windows licentie en assemblage kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds al een AMD Radeon RX 6800 XT aangeschaft.
Daarnaast is mijn huidige monitor LG UltraGear 27GP850-B Zwart (1440p)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral bang-for-buck, met de voorwaarde dat het systeem enigzins stil is en dat de kast er aantrekkelijk utiziet (Zal in het zicht staan). Vooral tijdens minimale load (bijv. thuiswerken) is het gewenst dat het systeem stil zal zijn (gedeelde werkruimte :) ).
Daarnaast zal het mobo ook Wi-Fi moeten ondersteunen aangezien een vaste kabel (voorlopig) niet mogelijk zal zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
• Zijn de componenten compatible met elkaar?
• Keus voor de voeding. In andere topics wordt soms slechts 650W aangeraden i.c.m. de 6800XT en 13400F, terwijl leverancier zelf 750W als minimum communiceert. Wat is hierin een goede keuze voeding?
• Alternatieve onderdelen die aangeraden worden zijn altijd welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400F Boxed€ 214,95€ 214,95
1MoederbordenASRock B760M Pro RS/D4 WiFi€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6€ 649,99€ 649,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,90€ 104,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,49€ 74,49
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 750W FM€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,24€ 59,24
Totaal€ 1393,28

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:45
Gezien je gaat gamen, raad ik toch wel aan om een 2tb SSD aan te schaffen. SSD's worden trager als ze rond de 80-90% vol zijn, en dat ga je merken.

Natuurlijk kun je er ook later een extra SSD bij prikken als je opslag vol begint te raken.

32GB RAM is een goede keuze, maar als je budget het toe laat, zou je kunnen kijken of je een iets sneller RAM kitje kunt krijgen. Let op dat RAM snelheid bij Intel niet zo veel impact heeft t.o.v. Ryzen. Dus of dit een paar 10tjes extra waard is kun je zelf bepalen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:43
De videokaart is nu niet meer leverbaar, ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming 16G OC is nu voor net zoveel euros leverbaar bij precies 1 leverancier, en de XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE is zelfs wat goedkoper te vinden.

[Voor 27% gewijzigd door martyw op 20-02-2023 14:08]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 20:19
Ik zou ook een grotere ssd nemen, om redenen hierboven gemeld.

@martyw hij heeft al een gpu aangeschaft.

Ik ga hier op mijn kop krijgen veelkans, maar ik vind een voeding met wat meer reserve wel aan te raden, met oog op upgraden in de toekomst (in jouw geval de gpu).

@Boris1986 zou een 13600 intel cpu niet beter zijn?

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 07:55
@joost00719 Bedankt voor de informatie, ik denk dat ik inderdaad even aanzie hoe snel de SSD vol raakt en ter zijner tijd eentje extra erbij zet.

Videokaart is inderdaad recent al aangeschaft, maar wilde graag de prijs in het componenten overview zodat ik het budget correct kan inzien.

@Mortov Molotov Naar mijn inziens in de 750W al redelijk safe, aangezien ik nu het piekvermogen op 550W schat (150 CPU, 300GPU, 100 overig), tenzij ik deze som verkeerd maak. Bijv upgraden naar be quiet! Pure Power 12 M 850W is toch weer een aantal tientjes, vraag me af of dat niet ergens anders beter besteed kan worden.

De 13600 lijkt me net het budget te ontstijgen (+-100eu verschil), tenzij ik iets over het hoofd zie.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 20:19
@James040 ik bedoelde inderdaad de 750W, ik dacht dat je lager wilde mikken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee