Toon posts:

Ventilatie in muur dichtmaken: welke vuller?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• d_klijnsma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
In ons recent gekochte jaren 30 woning zat een ventilatiegat in de muur, met zo'n lelijk plastic rooster er voor.
Er zitten ook roosters boven de ramen dus we hebben er voor gekozen het ventilatiegat dicht te maken, met isolatie.
De zichtbare plaat hout in licht verdiept tov de muur. (of is een stuk gips beter??)
Nu ben ik op zoek naar een vulmiddel om het gat egaal met de muur te maken.
maar zie door de vele merken en productnamen-bomen het bos niet meer.
Welk product kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik ben op zoek naar iets wat ook in een kleine hoeveelheid te koop is.
alvast bedankt.

Beste antwoord (via d_klijnsma op 20-02-2023 14:49)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-03 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou daar gewoon een gipsplaat inzetten, die iets verdiept zit. Dan vlak je de rest gewoon uit met een zakje roodband...

Een zak roodband is waarschijnlijk goedkoper dan een pot kant en klare "gatenvuller" of iets dergelijks. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-03 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou daar gewoon een gipsplaat inzetten, die iets verdiept zit. Dan vlak je de rest gewoon uit met een zakje roodband...

Een zak roodband is waarschijnlijk goedkoper dan een pot kant en klare "gatenvuller" of iets dergelijks. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 15:21
gips is beter, werkt minder. Vervolgens zorgen dat de naden wat gipsband krijgen, afsmeren met fixnfinish of roodband.

|>

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
simon schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:54:
gips is beter, werkt minder. Vervolgens zorgen dat de naden wat gipsband krijgen, afsmeren met fixnfinish of roodband.
Hier sluit ik me bij aan. Je zou ook renoband kunnen gebruiken.

Maar nog even over dat ventilatiegat; was het echt een gat naar buiten of zat dit aangesloten op een mechanische ventilatie-unit?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
gasbetonblokje op maat zagen, er in rossen en gips erover

over de hoeveelheid: ik zou het snelgips laten voor wat het is.
Het is behalve best 'duur' ook lastig te verwerken. Het blijft minutenlang pap, en ineens binnen 2 minuten droog.

[Voor 61% gewijzigd door paQ op 20-02-2023 13:27]

• paQ
sOid schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:14:
[...]

Maar nog even over dat ventilatiegat; was het echt een gat naar buiten of zat dit aangesloten op een mechanische ventilatie-unit?
waarschijnlijk spouwventilatie geweest

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
paQ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:23:
[...]

waarschijnlijk spouwventilatie geweest
Mag hopen dat dat niet naar binnen ventileert :+

Ik gok op een oude aansluiting voor keukenventilatie?
Wel intrigerende plek als je ook ventilatieroosters bij de ramen hebt.

Maar goed, dat was dan ook niet je vraag!
Niets zal goed werken als het op hout zit. Of ja, alles werkt juist als het op hout zit 8)

1. Dus een stukje gipsplaat erop - of in de plaats van - dat hout.
2. Dan de randjes dichtpurren, niet teveel gebruiken, gewoon dat het luchtdicht is (ik weet, PUR is niet luchtdicht, maar this is the best we can do) en vlak met de muur maken (zagen/snijden als het is uitgehard)
3. Glasvezeltape over de pur
4. Gipsmiddel naar keuze. Roodband, goudband, MP75, murenvuller, zal allemaal ongeveer wel werken. Er zijn vaak kleinere verpakkingen "nadenvuller" te koop, met als doel gipsplaatnaden te vullen, dat werkt ook. Het achteraf strak overschilderen wordt een lastigere klus denk ik :)

• d_klijnsma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
dank voor alle snelle antwoorden!
Ik ga op zoek naar een stuk gips om als basis te gebruiken.
Verder een kleinverpakking van roodband, 2.5kg, ga het daar mee proberen (y)
sOid schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:14:
[...]

het was een gat door de volledige stenen muur heen, met in de buitenmuur 'staande' stenen met open ruimte er tussen.

• paQ
Muldert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Mag hopen dat dat niet naar binnen ventileert :+

Ik gok op een oude aansluiting voor keukenventilatie?
Wel intrigerende plek als je ook ventilatieroosters bij de ramen hebt.
sja, ik had er ook zo een stuk of 6 in mijn binnenmuren. Kwamen gewoon uit in de spouw.
Heb ze allemaal dichtgezet met blokjes, en afgestuct.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
paQ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:04:
[...]

sja, ik had er ook zo een stuk of 6 in mijn binnenmuren. Kwamen gewoon uit in de spouw.
Heb ze allemaal dichtgezet met blokjes, en afgestuct.
Lol echt waar?
Heb je externe gevelisolatie? In alle andere gevallen is het een vreselijk dom idee.

• paQ
Muldert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Lol echt waar?
Heb je externe gevelisolatie? In alle andere gevallen is het een vreselijk dom idee.
Ik denk dat ze dat gewoon zo deden voor de oorlog.
Ik heb de spouwen na geisoleerd, en de uitbouw vanaf buiten.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:55
Ik heb veel gaten in mijn muren gedicht met kant en klaar grote gaten vuller. Ook gaten waar oude tel aansluitingen zaten etc. Volgooien met dat spul, dag erna nog een keer, daarna schuren. Niks meer van te zien. Maar ik ben een luie klusser 😀

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:28
Davidrrr schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:21:
Ik heb veel gaten in mijn muren gedicht met kant en klaar grote gaten vuller. Ook gaten waar oude tel aansluitingen zaten etc. Volgooien met dat spul, dag erna nog een keer, daarna schuren. Niks meer van te zien. Maar ik ben een luie klusser 😀
Nog een luie klusser hier. Ik gebruik pur, dan langs de muur het excess afsnijden met je plamuurmesje, dan afsmeren met whetever gatenvulller je wil.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee