Wasmachine stinkt naar elektronica bij warm wasprogramma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 22:35
Beste Tweakers,

Ik heb inmiddels al ruim 10 jaar een Samsung WD0804Y8E wasmachine in gebruik. Deze kan zowel wassen als ook drogen. De droogfunctie wordt al zo'n 6 jaar niet meer gebruikt.

De wasmachine heeft altijd naar behoren gewerkt. Echter, sinds een paar maanden komt er een sterke geur van de wachmachine als deze draait op een warm programma (60 graden of hoger). Bij een 30 graden wasje is deze geur niet aanwezig. De geur laat zich het beste omschrijven als elektronicalucht. Denk aan elektronica die doorbrandt oid. De geur is zo sterk aanwezig dat de hele ruimte waar de wasmachine staat hier naar ruikt.

Omdat de koppeling met de temperatuur zo duidelijk aanwezig is dacht ik eerst aan het verwarmingselement. Deze heb ik echter doorgemeten en blijkt nog goed te zijn. Ook bij het laten draaien van de machine zonder behuizing kan ik niet herleiden waar de geur precies vandaan komt. Een andere mogelijkheid waar ik aan denk is het ouder worden van een rubberen manchet/slang oid. Ik kan hier op internet echter niks over vinden.

De elektronica/pcb's in de wasmachine zien er allemaal nog goed uit. Hoewel de lucht erg naar elektronica stinkt vraag ik me dus af of dit wel de oorzaak is.

Heeft iemand nog een tip om te achterhalen wat hier precies aan de hand is? Mij is het inmiddels een compleet raadsel. Omdat de machine verder wel naar behoren werkt gebruiken we deze nog gewoon (als we thuis zijn) maar ik zou dit graag willen verhelpen.

Jullie tips zijn erg welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
bevindt zich ergens stof in de machine? was-droogcombinaites geven nogaleens wat pluis af die schroeit bij warmte. toch is een electronicalucht wel een kenmerkende geur dus dan zou ik als het niet het verwarmingselement is toch denken aan een warm wordende kabel ofzo, kortsluiting in de bekabeling van het verwarmingselement of de aansturign op de pcb. waarom gebruik je de droogfuncite niet meer, is die kapot? zo ja wat waren daar de symptomen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
dicksterk schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:14:
bevindt zich ergens stof in de machine? was-droogcombinaites geven nogaleens wat pluis af die schroeit bij warmte. toch is een electronicalucht wel een kenmerkende geur dus dan zou ik als het niet het verwarmingselement is toch denken aan een warm wordende kabel ofzo, kortsluiting in de bekabeling van het verwarmingselement of de aansturign op de pcb. waarom gebruik je de droogfuncite niet meer, is die kapot? zo ja wat waren daar de symptomen van?
De reden dat de droogfunctie niet meer gebruikt wordt is omdat we zes jaar geleden verhuisd zijn en toen een (aparte) droger hebben aangeschaft. De droogfunctie op de wasmachine werkt dus nog wel gewoon.

Dat van dat stof is wel een goede. Het heeft me altijd verbaasd dat de machine geen stoffilter of iets dergelijks heeft, zoals een wasdroger dat wel heeft. Stof van het drogen blijft achter in de rand van het manchet dat rond de deur zit. Dat haal je dan daar weg maar er is dus geen apart filter.

Kortsluiting in de pcb zou je moeten zien door middel van schroeiplekken lijkt me, of hoeft dat niet perse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25
Als die wasmachine straks toch in de brand vliegt, ongeacht of je thuis bent of niet, kun je dekking van je verzekering op je buik schrijven. Tenzij zij dit topic niet weten te vinden uiteraard, dan kun je jezelf van de domme houden.

Laat een expert er naar kijken of vervang dat ding. Ik snap dat dit allebei niet goedkoop is, maar een afgebrand huis is duurder.

Verder zijn er meerdere filters die jij niet benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
HenkEisDS schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:30:
Als die wasmachine straks toch in de brand vliegt, ongeacht of je thuis bent of niet, kun je dekking van je verzekering op je buik schrijven. Tenzij zij dit topic niet weten te vinden uiteraard, dan kun je jezelf van de domme houden.

Laat een expert er naar kijken of vervang dat ding. Ik snap dat dit allebei niet goedkoop is, maar een afgebrand huis is duurder.

Verder zijn er meerdere filters die jij niet benoemt.
topicstarter heeft niet direct een username waardoor een verzekering dit topic zal linken... en lang niet elke naar electricitiet stinkende wasmachine vliegt in brand het gebeurd zlefs vrij zelden. wij hadden vroeger thuis een miele die 8 jaar naar brandlucht heeft gestonken en uiteindelijk ging hij kapot(de tijdklok geloof ik) zonder in brand gevlogen te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Weet je zeker dat het uit de wasmachine zelf komt? M'n moeder klaagde laatste over een vieze vis/pislucht als de droger aan stond. Bleek uiteindelijk dat de stekker in het stopcontact half gesmolten was....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
HenkEisDS schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:30:
Je hebt gelijk dat ik dit misschien onderschat heb. Inmiddels heb ik van een andere Samsung wasmachine een service manual gevonden en daar blijkt nog een tweede pcb in te zitten. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de pcb achter het bedieningspaneel de enige pcb was maar de main pcb blijkt boven de trommel zelf te zitten. Mijn plan is nu om de machine nog een keer open te maken en ook die pcb te bekijken. Wellicht dat het met het relais van het verwarmingselement te maken heeft. Die pcb is niet vervangbaar dus dan is het einde oefening. Mocht dat niks opleveren dan laat ik wel een witgoedreparateur langskomen. Bedankt voor je feedback in ieder geval.
Microkid schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:24:
Weet je zeker dat het uit de wasmachine zelf komt? M'n moeder klaagde laatste over een vieze vis/pislucht als de droger aan stond. Bleek uiteindelijk dat de stekker in het stopcontact half gesmolten was....
Ja wel vrij zeker. Al is het vreemde dat ik de geur dus niet kan herleiden naar een bepaald onderdeel van de wasmachine als ik deze een kookwas laat doen zonder de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
titan1901 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Je hebt gelijk dat ik dit misschien onderschat heb. Inmiddels heb ik van een andere Samsung wasmachine een service manual gevonden en daar blijkt nog een tweede pcb in te zitten. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de pcb achter het bedieningspaneel de enige pcb was maar de main pcb blijkt boven de trommel zelf te zitten. Mijn plan is nu om de machine nog een keer open te maken en ook die pcb te bekijken. Wellicht dat het met het relais van het verwarmingselement te maken heeft. Die pcb is niet vervangbaar dus dan is het einde oefening. Mocht dat niks opleveren dan laat ik wel een witgoedreparateur langskomen. Bedankt voor je feedback in ieder geval.

[...]

Ja wel vrij zeker. Al is het vreemde dat ik de geur dus niet kan herleiden naar een bepaald onderdeel van de wasmachine als ik deze een kookwas laat doen zonder de behuizing.
in een ander topic over samsung ecobubble op tweakers staan mensen die pcbs kunnen reviseren vlgens mij. misschien heb je daar nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toony
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb inderdaad sinds een week of 3 hetzelfde probleem met mijn Samsung wasmachine van 6 jaar oud!
Ik zal binnenkort ook eens kijken of ik iets kan vinden. Zou je dus bij je zoektocht een oorzaak tegenkomen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 21:19
Ik heb gisteren een vrije nieuwe Miele wasmaschine opnieuw in gebruik genomen, nadat deze 7 jaar stil gestaan heeft (afkomstig van een familielid wat destijds overleden is). Machine is z.g.a.n. en had nog niet veel draaiuren erop zitten. Als eerste enkele 30 graden wasbeurten gedaan en dat ging keurig. Toen een 95 graden kookprogramma met soda erin om de machine goed te reinigen (zoals aangeraden in het Youtube filmpje van Ketel Klets) en toen precies dezelfde symptomen zoals hierboven beschreven. Met 30 graden + 1400 toeren centrifugeren geen bijzonderheden en met 95 graden zonder was en zonder centrifugeren een naar brand stinkende wasmaschine. Is iemand wellicht nog iets op het spoor gekomen...?
Pagina: 1