Mijn vraag
Wat is volgens jullie de procedure om zo eenvoudig mogelijk een bestaande setup op basis van Ubuntu 22.04 die via EFI boot vanaf een SATA SSD om te gooien naar een NVMe SSD.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fujitsu D3644B
Ubuntu 22.04 LTS
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn voorkeur zou dus zijn om "gewoon" met een dd het hele device (in dit geval /dev/sdf) te writen naar de nieuwe NVMe drive, op die manier neem ik UID's ook over en zou ik dan denken dat alles mee komt. Alleen valt me nu op dat in de boot entry van efibootmgr wel staat "HD", dus dan lijkt me dat ik daar nog iets anders moet wijsmaken want afaik moet daar dan ook NVMe komen te staan en het lijkt me niet dat hij dat automagisch gaat detecteren.
Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een "meebedacht" stappenplan/procedure waarbij als er iets mis gaat met het NVME booten ik gewoon terug de SATA kan inprikken en terug kan rebooten en alles terug prima is zonder dat ik te veel downtime heb. Server staat namelijk op een onhandig plekje op zolder en heeft geen IPMI/RemoteConsole
Wat is volgens jullie de procedure om zo eenvoudig mogelijk een bestaande setup op basis van Ubuntu 22.04 die via EFI boot vanaf een SATA SSD om te gooien naar een NVMe SSD.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fujitsu D3644B
Ubuntu 22.04 LTS
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
root@nas:~# efibootmgr -v BootCurrent: 0001 Timeout: 1 seconds BootOrder: 0001,0002,0000 Boot0000* Diagnostic Program FvVol(5c60f367-a505-419a-859e-2a4ff6ca6fe5)/FvFile(085e8cc2-8ec9-4666-bd2a-49d481e95fa7) Boot0001* ubuntu HD(1,GPT,042e4c8c-80d4-4688-8f5b-72a562d9d41f,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI) Boot0002* UEFI HD(1,GPT,042e4c8c-80d4-4688-8f5b-72a562d9d41f,0x800,0x100000)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
Mijn voorkeur zou dus zijn om "gewoon" met een dd het hele device (in dit geval /dev/sdf) te writen naar de nieuwe NVMe drive, op die manier neem ik UID's ook over en zou ik dan denken dat alles mee komt. Alleen valt me nu op dat in de boot entry van efibootmgr wel staat "HD", dus dan lijkt me dat ik daar nog iets anders moet wijsmaken want afaik moet daar dan ook NVMe komen te staan en het lijkt me niet dat hij dat automagisch gaat detecteren.
Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een "meebedacht" stappenplan/procedure waarbij als er iets mis gaat met het NVME booten ik gewoon terug de SATA kan inprikken en terug kan rebooten en alles terug prima is zonder dat ik te veel downtime heb. Server staat namelijk op een onhandig plekje op zolder en heeft geen IPMI/RemoteConsole

- Plaats NVMe drive
- Booten
- Imagen van hele device SATA SSD naar NVMe
- Rebooten in Ubuntu, dit zou goed moeten gaan
- Kijken of efibootmgr aangepast kan worden naar de NVMe drive
- Efibootmgr aanpassen naar NVMe drive
- Shutdown
- SATA SSD loskoppelen
- Booten
Vandaag even niets