Toon posts:

Procedure EFI GPT Ubuntu 22.04 imagen naar nieuwe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:03

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
Mijn vraag
Wat is volgens jullie de procedure om zo eenvoudig mogelijk een bestaande setup op basis van Ubuntu 22.04 die via EFI boot vanaf een SATA SSD om te gooien naar een NVMe SSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fujitsu D3644B
Ubuntu 22.04 LTS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

root@nas:~# efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 1 seconds
BootOrder: 0001,0002,0000
Boot0000* Diagnostic Program    FvVol(5c60f367-a505-419a-859e-2a4ff6ca6fe5)/FvFile(085e8cc2-8ec9-4666-bd2a-49d481e95fa7)
Boot0001* ubuntu        HD(1,GPT,042e4c8c-80d4-4688-8f5b-72a562d9d41f,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* UEFI  HD(1,GPT,042e4c8c-80d4-4688-8f5b-72a562d9d41f,0x800,0x100000)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO

Mijn voorkeur zou dus zijn om "gewoon" met een dd het hele device (in dit geval /dev/sdf) te writen naar de nieuwe NVMe drive, op die manier neem ik UID's ook over en zou ik dan denken dat alles mee komt. Alleen valt me nu op dat in de boot entry van efibootmgr wel staat "HD", dus dan lijkt me dat ik daar nog iets anders moet wijsmaken want afaik moet daar dan ook NVMe komen te staan en het lijkt me niet dat hij dat automagisch gaat detecteren.

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een "meebedacht" stappenplan/procedure waarbij als er iets mis gaat met het NVME booten ik gewoon terug de SATA kan inprikken en terug kan rebooten en alles terug prima is zonder dat ik te veel downtime heb. Server staat namelijk op een onhandig plekje op zolder en heeft geen IPMI/RemoteConsole :+
  1. Plaats NVMe drive
  2. Booten
  3. Imagen van hele device SATA SSD naar NVMe
  4. Rebooten in Ubuntu, dit zou goed moeten gaan
  5. Kijken of efibootmgr aangepast kan worden naar de NVMe drive
  6. Efibootmgr aanpassen naar NVMe drive
  7. Shutdown
  8. SATA SSD loskoppelen
  9. Booten
Ik maak me zorgen over stap 3, aangezien alle UID's hetzelfde zijn, maar dat zou dan ook weer niet mogen omdat in efibootmgr een entry is van HD en ik verwacht dat EFI intelligent genoeg is om de "last working entry" te booten en niet NVMe opeens de voorkeur te geven.

Vandaag even niets

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

EFI kan misschien wel slim genoeg zijn, je hebt alsnog 2 schijven met partities die dezelfde UUID hebben. Dat gaat niet goed. Beter doe je het volgende:
- NVMe erin en boot naar Linux
- Kloon SATA naar NVMe
- SATA loskoppelen
- Ga naar UEFI menu en check boot opties
- Hervat boot, alles zou moeten werken.

Je kan nog kijken wat je UEFI doet als je vooraf je SATA schijf loskoppeld voordat je de kloon hebt gedaan. Je zou dan geen Linux boot moeten zien. Koppel je 'm weer aan, dan zie je 'm weer. Waardoor je zeker kan weten dat wanneer je kloon succesvol is, de UEFI regel ook automatisch zal veranderen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
@Hero of Time : ik vrees dat ik je post verkeerd interpreteer en ik wil het goed hebben, kan/wil je me even juist zetten?
Hero of Time schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:56:
EFI kan misschien wel slim genoeg zijn, je hebt alsnog 2 schijven met partities die dezelfde UUID hebben.
Dat klinkt goed toch, want EFI is GUID gebaseerd?
Dat gaat niet goed. Beter doe je het volgende:
- NVMe erin en boot naar Linux
Dus booten naar mijn gewone server OS instantie? Of bedoelde je live distro booten van USB ofzo?
- Kloon SATA naar NVMe
Dus vanuit mijn gewone server OS een DD doen van de SATA naar de NVME
- SATA loskoppelen
Terwijl de machine draait? Of afzetten?
- Ga naar UEFI menu en check boot opties
Indien afgezet hierboven, dan dus in het gewone UEFI F2/Del Menu gaan?
- Hervat boot, alles zou moeten werken.
En dan gewoon door booten?
Je kan nog kijken wat je UEFI doet als je vooraf je SATA schijf loskoppeld voordat je de kloon hebt gedaan. Je zou dan geen Linux boot moeten zien. Koppel je 'm weer aan, dan zie je 'm weer. Waardoor je zeker kan weten dat wanneer je kloon succesvol is, de UEFI regel ook automatisch zal veranderen.
Dus je bedoelt (gewoon even op zeker spelen).
  1. nu zonder enige kloon actie de server afzetten
  2. SATA loskoppelen
  3. server booten
  4. in BIOS/UEFI gaan
  5. Controleren of er geen Linux boot bij staat
  6. Uitschakelen
  7. SATA terug aansluiten

Vandaag even niets

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HyperBart schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:00:
@Hero of Time : ik vrees dat ik je post verkeerd interpreteer en ik wil het goed hebben, kan/wil je me even juist zetten?

[...]

Dat klinkt goed toch, want EFI is GUID gebaseerd?
Nee, want Linux koppelt schijven nav het UUID. Het doet dus in feite "koppel schijf met UUID aaa-bbb-ccc-ddd op /". Die bestaat op twee locaties, je SATA schijf en de NVMe. Welke moet het dan koppelen? Het zal hier over vallen en problemen geven.

Dat EFI z'n partitietabel GUID maakt, heeft daar niets mee te maken. Let ook op het verschil, UUID != GUID. ;)
[...]

Dus booten naar mijn gewone server OS instantie? Of bedoelde je live distro booten van USB ofzo?

[...]

Dus vanuit mijn gewone server OS een DD doen van de SATA naar de NVME
Dat is om het even. Je gaat met dd aan de slag, dan maakt het op zich niet enorm veel uit. Maar vanuit een live omgeving heb je wel een betere staat van je schijf, omdat die niet in gebruik is op dat moment.
[...]

Terwijl de machine draait? Of afzetten?
Hardware trek je niet zomaar eruit, dus als 'ie uit staat natuurlijk.
[...]

Indien afgezet hierboven, dan dus in het gewone UEFI F2/Del Menu gaan?
Ja. Omdat het systeem geen schijf zal detecteren, zal je UEFI ook geen boot entry moeten tonen.
[...]

En dan gewoon door booten?
Jep, want dan weet je dat je systeem weer een bootable staat heeft.
[...]

Dus je bedoelt (gewoon even op zeker spelen).
  1. nu zonder enige kloon actie de server afzetten
  2. SATA loskoppelen
  3. server booten
  4. in BIOS/UEFI gaan
  5. Controleren of er geen Linux boot bij staat
  6. Uitschakelen
  7. SATA terug aansluiten
Correct. En dan nadat je hebt geverifieerd dat het systeem weer gewoon start, kan je herstarten naar een live omgeving of direct met dd naar de NVMe schrijven. Tenzij de NVMe er nog niet in zit, dan uiteraard uitschakelen, schijf plaatsen en opstarten met wat je wilt om te klonen.

Het is dus belangrijk dat na het klonen je je systeem uitzet en de SATA schijf los koppelt.

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-03 17:31
Volgens mij kan je dan wel problemen
krijgen met een kernel-update bijvoorbeeld.
dev/disk/by-id/ error na een update-grub.

Zelf gebruik ik rescuezilla die na het klonen van een disk ook
grub opnieuw installleerd etc..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bikkel007 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:39:
Volgens mij kan je dan wel problemen
krijgen met een kernel-update bijvoorbeeld.
dev/disk/by-id/ error na een update-grub.

Zelf gebruik ik rescuezilla die na het klonen van een disk ook
grub opnieuw installleerd etc..
Zoals ik hierboven al uitleg, blijft de partitie UUID gelijk als je de hele disk gaat klonen. Grub kijkt naar partitie UUID net zoals dat in fstab wordt gedaan (over het algemeen, afhankelijk van file system). Een kernel update dat een update-grub triggert zal gewoon blijven werken.

Grub opnieuw installeren is niet nodig. Tenzij het systeem niet wil starten, maar dan doet de grub-install niets meer dan bij EFI registreren.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
Ik ben altijd wat ontgoocheld als mensen op Tweakers iets komen vragen, je dan goede ideeën en vragen krijgt maar dat de TS dan niet meer reageert. *oeps*

Nu ja, uitstel is geen afstel!

Hierbij dus het relaas.

Toch wat zitten twijfelen, en uiteindelijk toch maar even doorgebeten en alles naar boven verhuisd om daar alle acties uit te voeren. Scherm, usb stickje, tobo, power.

Clonezilla stickje gemaakt, als een echte reaguurder naar de (afgewerkte) zolder waar de server staat, VGA scherm er aan en van start gegaan.

Disks omgegooid, LSI controller er uit, SATA ssd er uit, reboot gedaan, nog eens een shutdown gedaan, power er af en terug opnieuw gereboot.

Alles werkte! Geen gekke of manuele acties.
Clonezilla deed zelfs nog iets met (wat was het @FireDrunk ?) waardoor je later in noodgevallen geen problemen hebt met booten in een andere omgeving?

Het beviel me zo goed dat ik hetzelfde met de backupserver in de schuur heb gedaan (die begon bootproblemen te vertonen op de SSD).

Topding, dat Clonezilla.
Topadvies allen, bedankt!

[Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 11-03-2023 23:04]

Vandaag even niets

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee