Toon posts:

Andere panelen geinstalleerd, waarschuwing in EzDesigner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:19
De leverancier heeft net op het laatste moment het type zonnepanelen gewijzigd maar ook een andere omvormer geïnstalleerd.

Het verschil tussen de GW6000-DT en GW6K-DT zal wel niet zo denderend zijn, maar als ik de installatie na teken in het programma van GoodWe, komen er een aantal waarschuwingen te staan.

De panelen zijn veranderd van "26x Jinko JKM380M-6RL3-B" of "26x JA Solar JAM60S-20-380MR" naar "25x Longi LR5-54HPB-400M".

Het programma 'EzDesigner' geeft aan dat er te veel panelen per tracker zijn.

Echter, vraag ik mij af of dit 'normaal' is, gezien het een oost/west opstelling is, zal het theoretisch toch nooit 100% opleveren en dus ook niet teveel stroom genereren?

Het systeem is ook gericht op opleveren voor eigen gebruik oost/west en dus niet gericht op de maximale output in de zomer, maar dus meer om zo veel mogelijk gespreid door het jaar op te kunnen nemen.

Welke conclusies kan ik trekken uit de waarschuwing en moet ik hiermee naar de installateur?
Of is het vanwege de bovenstaande items inderdaad niet zo'n probleem?

Zie hieronder het ontwerp in EzDesigner, ik heb de LR5-54HPB-395M gebruikt voor de 'simulatie' die kwam het dichtste in de buurt van de 'Longi LR5-54HPB-400M' die geïnstalleerd is.

Beste antwoord (via FuaZe op 21-02-2023 01:13)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja die alternatieve omvormer is gewoon het nieuwe model. Heeft een hogere toegestane kortsluitstroom en mppt stroom.

Max invoerstroom van de omvormer: 12.5 A
Max kortsluitstroom van de omvormer: 15.6 A

Max invoerstroom panelen: 12.93 A
Max kortsluitstroom panelen: 13.72 A

Volgens de designer van SMA (die ik 20x beter vind dan alle Chinese designers bij elkaar) is deze situatie prima zolang de kortsluitstroom van de panelen maar lager is dan de max kortsluitstroom van de omvormer.

De invoerstroom zou je in theorie kunnen overschrijden, dan gaat de omvormer aftoppen. Echter, ook dat gebeurt niet omdat je panelen oost / west liggen.

Wat mij betreft is het prima zo. Het staat je uiteraard vrij om Goodwe NL te mailen om te controleren wat die er van vinden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja die alternatieve omvormer is gewoon het nieuwe model. Heeft een hogere toegestane kortsluitstroom en mppt stroom.

Max invoerstroom van de omvormer: 12.5 A
Max kortsluitstroom van de omvormer: 15.6 A

Max invoerstroom panelen: 12.93 A
Max kortsluitstroom panelen: 13.72 A

Volgens de designer van SMA (die ik 20x beter vind dan alle Chinese designers bij elkaar) is deze situatie prima zolang de kortsluitstroom van de panelen maar lager is dan de max kortsluitstroom van de omvormer.

De invoerstroom zou je in theorie kunnen overschrijden, dan gaat de omvormer aftoppen. Echter, ook dat gebeurt niet omdat je panelen oost / west liggen.

Wat mij betreft is het prima zo. Het staat je uiteraard vrij om Goodwe NL te mailen om te controleren wat die er van vinden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee