Vraag

• chrisdjholland
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-02 13:17
Ik zoek een goed 32GB geheugen strips voor mijn X470 met 5600x processor
Probleem:
Ik heb mijn processor veranderd van ryzen 5 2600x naar 5600x en ik krijg problemen met het bevriezen van W11.

Wat is je budget?
Maakt met niet uit, zolang mijn races maar niet bevriezen :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Beste van het beste svp

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Simracing / Iracing.

TOELICHTING

De reden dat ik een upgrade naar 5600x heb uitgevoerd, is omdat ik mijn simrig-pc heb geüpgraded en mijn geheugen zou DRAM 3200 mhz moeten zijn, maar wordt uitgevoerd in W11 met speccy op DRAM 1066,4 Mhz? Ook krijg ik steeds freezes.

Wat heb ik gedaan:
- Ik had andere strips geïnstalleerd (2 x PNY 8GBF1X08QFHH38-15-K-HXR), maar deze lopen ook vast, later zag ik dat ze niet compatibel zijn met dit moederbord?
- Gebruikte de A-XMP-functie, ik krijg 2 profielen, profiel 2 was de exacte stepping van de PNY, 8GB DDR 3200 PC4-25600, CL 16-18-18-38 1.35v dimm.
- Helaas bevriezen W11 nadat ik aan de race deelneem (waarschijnlijk meer auto's en meer berekeningen nodig)
- Mijn oude geheugen opnieuw geïnstalleerd de 2 x 8 GB dual channel CMK16GX4M2B3200C16, nu draait het stabiel, maar ook de 3200 mhz is nog steeds 1066,4 mhz...
- Wanneer ik naar msi.com ga, lees ik met ondersteuning voor geheugencompatibiliteit hangt af van de CPU-geheugencontroller (Pinnacle/Raven), hoe kan ik dit controleren?
Ik zie het, geheugen van A-Series, geheugen van RX-1X00, geheugen van RX-2X00G/GE Geheugen van RX-2X00 Geheugen van RX-3X00G Geheugen van RX-3X00, welke moet ik krijgen?

Mijn vraag, ik wil naar een geheugen van 32 GB... jongens.. vertel me alsjeblieft wat ik moet kopen voordat ik hetzelfde probleem heb, ik heb al 16 GB verkeerd gekocht.. de compatibiliteitslijst helpt me niet met al die mems. ...en met iracing een race uitgelogd worden kost mij zometeen mijn licentie waar ik continu veel tijd in stop.

Ook ... wat is de beste optie om A1 B1 te plaatsen, of A1, A2 en een ander geheugen B1 B2? Ik heb gelezen dat je met twee kanalen A2 en B2 moet gebruiken?

ik ben de weg kwijt helaas...

MIJN SPECIFICATIES:

Processor: Processor AMD Ryzen 5 5600X
BIOS-VERSIE: 7B79vAL (laatste 04-08-2022)
Moederbord: MSI X470 Gaming Plus
Ram: 2 x 8 GB dual-channel CMK16GX4M2B3200C16
SSD/HDD: SSD 970 EVO 1 TB (NVMe M.2)
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2080 super
Voeding: Cooler Master V-serie V1000
Onderstel: Coolermaster
Besturingssysteem: W11x64
Monitor: G9 Neo

Alle reacties

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:33
Over het algemeen kun je veel info al vinden op de website van de fabrikant van het moederbord. Hier bijvoorbeeld:
https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS/support#mem
Je oude setje geheugen zie ik daar wel tussen staan bij "Memory by RX-3X00". Nieuwere Ryzens hebben ze niet meer getest lijkt het.

Je nieuwe setje geheugen werkt dus blijkbaar niet helemaal stabiel en kan ik ook niet in dat lijstje vinden. Vaak werkt geheugen wel als het er niet tussen staat, maar jij hebt net het ongeluk dat het dus niet stabiel draait als ik je verhaal zo lees.

Welke slots je voor het geheugen moet gebruiken staat in de handleiding van je moederbord.

• chrisdjholland
Ok, ik ga verder op speurtocht tnx

Heb jij tips wat een goed 32GB geheugen is voor dit moederbord?

Is dit wat?
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:28
Geen Corsair met Ryzen,

behalve als het setjes zijn die bedoeld zijn voor Ryzen.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
chrisdjholland schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:35:
Ok, ik ga verder op speurtocht tnx

Heb jij tips wat een goed 32GB geheugen is voor dit moederbord?

Is dit wat?
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Dit ; uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Deze heb ik zelf laatst aangeschaft voor mijn 3600x, werkt uitstekend en goed betaalbaar... had hiervoor overigens ook een Corsair setje, nooit problemen mee gehad en ineens na ruim 2 jaar systeem instabiel, vervangen voor de G.Skill en geen problemen meer.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

in plaats van maar meteen andere ram voor te stellen..

-Wat voor processor had je hiervoor, want een 5200x bestaat vziw niet ?

-hoe weet je zo zeker dat je vastlopers het gevolg zijn van problemen geheugen
De mem-controllers van amd zijn alleen maar beter geworden afgelopen tijd, niet slechter

-Al eens mem test gedraaid ?

-In de handleiding van je mobo staat precies beschreven welke ram sloten je wanneer moet gebruiken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• chrisdjholland
heuveltje schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:50:
in plaats van maar meteen andere ram voor te stellen..

-Wat voor processor had je hiervoor, want een 5200x bestaat vziw niet ?

Excuus, heb het aangepast, was de ryzen 5 2600x !

-hoe weet je zo zeker dat je vastlopers het gevolg zijn van problemen geheugen
De mem-controllers van amd zijn alleen maar beter geworden afgelopen tijd, niet slechter

Ik heb nog een andere gamepc en ik had dacht de XLR8 zijn nieuwe (2x8gb) laat ik die erin doen, maar ze komen ook niet voor op de MSI compatibility list....zie ik nu!

-Al eens mem test gedraaid ?

Ga ik vanavond gelijk doen

-In de handleiding van je mobo staat precies beschreven welke ram sloten je wanneer moet gebruiken

Yes, gezien, ze ziitten goed A2, B2 (2 strips van hetzelfde merk!)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Kan ook....bij Amazon betaal je geen verzendkosten ;)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03 17:23
Misschien pikt W11 het niet helemaal omdat je hebt ge-upgrade naar een nieuwe cpu.

Probeer eerst een verschillende drivers opnieuw te installeren zoals voor je chipset.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee