Hoe overzicht houden tussen alle interessante woningen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techboy12345
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Nu de woningen weer iets langer te koop staan, kan het aantal interessante woningen best wel oplopen als je een huis wilt kopen.
Op Funda staan natuurlijk best veel gegevens, maar ik vroeg me af of jullie dit op een manier overzichtelijk houden als je bijvoorbeeld veel interessante woningen ziet en ook al wat aanvragen hebt gedaan? En doen jullie ook iets om de huizen beter met elkaar te vergelijken? :>

Beste antwoord (via techboy12345 op 23-02-2023 08:18)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Ik denk dat je inderdaad te breed selecteert en geselecteerd houdt. Bepaal allereerst wat je echt minimale eisen zijn. Welke locatie(s)? Aantal slaapkamers, m2/m3, open/aparte keuken, tuin/balkon, staat van onderhoud, prijsindicatie. Vervolgens maak je in Funda een profiel aan waarmee je alles wat niet aan je minimale eisen voldoet, wegfiltert. Zo hou je huizen over die in principe de moeite waard zijn.
Die neem je over in een excelsheet waarin je overige kenmerken kunt noteren met een +/-, waarmee je aangeeft of het een pluspunt is of niet. In een aparte kolom kun je aangeven of je contact hebt opgenomen, maar dat weet je waarschijnlijk wel (leuk huis) of het is niet (meer) relevant (huis valt tegen/is al verkocht etc)

Volgens mij struikel je het meest over het eerste deel: de minimale eisen bepalen. Dan is de beste tip: ga bij tien willekeurige huizen in je prijsklasse kijken en noteer wat je ok vindt en wat totaal niet. Het gaat er dus niet om of je dat specifieke huis wilt kopen, maar zo vorm je je een beeld van de huizenmarkt en wat jij daarin belangrijk vindt. En dan ga je daarna eventueel aan de slag met de excellijst. Mijn ervaring is dat er per dag geen tientallen huizen binnen je criteria binnenkomen en dat je vrij snel overziet of een huis interessant is om te gaan bezichtigen. Een huis kopen is gewoon geen papieren exercitie.
(De tip hierboven van @Royytje dat je een bepaalde Tweaker kunt benaderen voor een excelsheet mist een sarcasme-emoji. Dat is niet de excel waarnaar je op zoek bent.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ctrl-d en excel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dit topic staat wel in schril contract met wat er vorige speelde op de huizenmarkt, dat ten eerste :P

Ik vind je vraagstelling best wel algemeen, loop je ergens specifiek tegenaan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 15:06
Als je tegen dit probleem aanloopt heb je denk ik nog niet helder genoeg voor jezelf waar je naar op zoek bent.
Dus eerst je wensen/prioriteiten op woongebied helder hebben en dan het kaf van het koren scheiden.
Je kan immers ook geen honderden woningen gaan bezichtigen, ervan uitgaande dat er gewerkt moet worden om een huis te financieren.

[ Voor 0% gewijzigd door tinoburg85 op 20-02-2023 11:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techboy12345
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik vind je vraagstelling best wel algemeen, loop je ergens specifiek tegenaan?
Ik zat zelf allerlei adressen op te schrijven met kenmerken en uiteindelijk ook wanneer ik contact had opgenomen. Dat werd een zooitje. Vroeg me af hoe de rest van Nederland dit doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

techboy12345 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Ik zat zelf allerlei adressen op te schrijven met kenmerken en uiteindelijk ook wanneer ik contact had opgenomen. Dat werd een zooitje. Vroeg me af hoe de rest van Nederland dit doet.
Ik denk dat de oplossing op dezelfde manier als met een auto zoeken en uiteindelijk kopen. Wensen, prioriteiten, budget en matrixje.

Tooling daarvoor is toch vaak een spreadsheet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
@noucmen had hier een mooi Exel bestand voor, misschien mag je die gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:30
Hier gewoon gekeken naar in welke stad en buurt we wilden wonen. Waar het huis aan moest voldoen. Funda aangepast aan deze kenmerken in de zoekresultaten en in de gaten houden wat er is en wat erbij komt. Aantal bezichtigingen plannen en dan kijken wat past. Geen spreadsheets/toolings etc.

Als ik niet meer weet wat en wanneer ik heb bezichtigd dan heb ik te veel woningen tegelijk gezien en moet ik mijn criteria wat aanscherpen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
[...]
Als je een excel of databaseprogramma nodig hebt om bij te houden waar je bent wezen kijken en interesse in hebt dan weet je volgens mij nog niet goed wat je wil. Bij onze "zoektocht" een bepaalde regio afgesproken. Een zondagmiddag door de regio gereden. Gewoon door een wijk gereden. Al dan niet aan de hand van woningen die daar te koop stonden. Voor ons zelf aangegeven: "Hier wil ik wel wonen" of "Hier wil ik niet dood gevonden worden". Wat wel en wat niet. Een aankoopmakelaar ingeschakeld om mee te kijken met bepaalde woningen. Daarop kwamen van hem uit ook een aantal woningen naar voren. Uit eindelijk nu onze huidige woning gevonden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 09:23
Gewoon in Funda opslaan in je favorieten is niet genoeg?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Ik denk dat je inderdaad te breed selecteert en geselecteerd houdt. Bepaal allereerst wat je echt minimale eisen zijn. Welke locatie(s)? Aantal slaapkamers, m2/m3, open/aparte keuken, tuin/balkon, staat van onderhoud, prijsindicatie. Vervolgens maak je in Funda een profiel aan waarmee je alles wat niet aan je minimale eisen voldoet, wegfiltert. Zo hou je huizen over die in principe de moeite waard zijn.
Die neem je over in een excelsheet waarin je overige kenmerken kunt noteren met een +/-, waarmee je aangeeft of het een pluspunt is of niet. In een aparte kolom kun je aangeven of je contact hebt opgenomen, maar dat weet je waarschijnlijk wel (leuk huis) of het is niet (meer) relevant (huis valt tegen/is al verkocht etc)

Volgens mij struikel je het meest over het eerste deel: de minimale eisen bepalen. Dan is de beste tip: ga bij tien willekeurige huizen in je prijsklasse kijken en noteer wat je ok vindt en wat totaal niet. Het gaat er dus niet om of je dat specifieke huis wilt kopen, maar zo vorm je je een beeld van de huizenmarkt en wat jij daarin belangrijk vindt. En dan ga je daarna eventueel aan de slag met de excellijst. Mijn ervaring is dat er per dag geen tientallen huizen binnen je criteria binnenkomen en dat je vrij snel overziet of een huis interessant is om te gaan bezichtigen. Een huis kopen is gewoon geen papieren exercitie.
(De tip hierboven van @Royytje dat je een bepaalde Tweaker kunt benaderen voor een excelsheet mist een sarcasme-emoji. Dat is niet de excel waarnaar je op zoek bent.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
[...]

Wij hebben gewoon een bod gedaan op het huis als we er serieuze interesse in hadden.

Het gebeurde zelfs dat wij een huis hebben gekocht, we moesten navragen om welk huis het ging. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-04 06:49

vanDaal

-ismeereentje

Wij hebben bij onze zoektocht een aantal jaar geleden inderdaad ook een uitgebreide Excel bijgehouden. We hebben van tevoren een aantal criteria bepaald (10-15) die voor ons belangrijk waren en ook elk criterium een weging meegegeven. Na elke bezichtiging scoorden we het huis alle criteria en kwam er een totaalscore uit. Niet dat we blind afgingen op die score (emotie kun je niet kwantificeren), maar het hielp ons wel om goed na te denken over wat we echt belangrijk vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hebben eerst stad en buurten geselecteerd, daarna een wensprijs en een maximumprijs, vervolgens de minimum eisen qua woning. dus aantal slaapkamers, staat van de woning etc.

Nadat we zo alle eisen hadden opgesteld hebben we in principe op elk huis gereageerd wat voldeed. Via vergelijkbare verkochte huizen bekijken op funda en walterliving hebben we daar prijzen aan gehangen. Met uiteraard onze eigen afweging van wat wij meer of minder geld waard vonden.

5 januari begonnen met zoeken en reageren, gisteren bij het vijfde huis getekend.

Niet zoeken naar "het beste" maar gewoon reageren als er iets komt waarvan je denkt "ja dat is gewoon goed".

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-02-2023 07:41 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou vooral geen administratie aan gaan houden voor dat ene interessante huis wat er per week te koop komt.

In 2020 kreeg je de kans niet om een interessante woning in te boeken in een administratie. Was verkocht voor je hem ingevoerd had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Zoals al gezegd, is het een kwestie van je/jullie eisen en wensen helder krijgen. Heel veel huizen zijn 'wel leuk', maar zullen iets hebben waardoor jullie jezelf er niet zien wonen.

Het belangrijkste is dat de lokatie voor jullie goed voelt. De lokatie van het huis kun je niet veranderen. Ga, nu de markt wat rustiger is en huizen langer te koop staan, wandelingetje door de straat/buurt maken van woningen die op jullie 'wel leuk' lijstje staan. Bekijk het huis wat te koop staat, maar kijk ook naar de andere huizen, mensen op straat, parkeergelegenheid, speelpleintjes als je kinderen of een kinderwens hebt, mogelijke hangplekken voor jongeren wat voor overlast kan zorgen, bereikbaarheid van scholen, winkels, OV etc. En spreken de gevels aan, voldoende ruimte in de voortuin, voldoende groen in ee wijk...

Doe dit in korte tijd bij zo veel mogelijk huizen, en maak bij elke straat/buurt die je bezoekt een lijstje met wat voor jullie daar plus en minpunten zijn. En bepaal aan de hand daarvan in welke straat of buurt je jezelf wel ziet wonen. En vooral: waar je jezelf niet ziet wonen. Want in de straten waar je jezelf niet ziet wonen, hoef je ook geen huis te bezichtigen. Zo hebben wij op Funda tijdens onze zoektocht prachtige en relatief betaalbare woningen voorbij zien komen in dorpen zonder basis-winkels zoals een bakker, slager en supermarkt. Die woningen vielen voor ons af, omdat voor ons enkele winkels binnen een paar minuten fietsafstand een harde eis was.

Aan een woning zelf is vaak nog veel te veranderen. Als de prijs van een woning gunstig is, is het dus geen probleem dat je de keuken of badkamer spuug lelijk vindt. Als je er maar rekening mee houdt dat een nieuwe keuken zomaar 15-20k kost. Wij zijn ook gaan kijken bij gedateerde woningen met gunstige prijs. Als de ligging, binne ruimte en tuin goed zijn, kun je vervolgens met een bouwdepot het interieur van de woning wel naar wens maken.
En als er net te weinig vierkante meters woonoppervlak zijn, maar een huis wel een grote tuin heeft, kan een uitbouw het huis passend maken.

Door een aantal huizen te bezichtigen en daarbij van elk huis goed de plus- en minpunten vast te leggen, krijg je ook een beter beeld bij wat je echt belangrijk vindt, wat aanspreekt en vooral ook weer wat niet aanspreekt. Zeker als je samen met een partner koopt, is een goede beeldvorming van elkaars wensen ook belangrijk.

Door elke bezichtiging krijg je een beter beeld van je eigen gevoel en wensen en ook van die van je eventuele partner.

Denk bij de eisen/wensen voor het huis aan:
- woonoppervlak
- aantal kamers, maar kijk in je Funda-filters ook naar woningen met een kamer minder. Want bij veel woningen kan vrij makkelijk een extra zolderkamer gemaakt worden, of zijn in het verleden twee kamers samengevoegd die ook weer makkelijk te splitsen zijn.
- minimale afmetingen van de (slaap)kamers. Als het echt slaapkamers voor opgroeiende kinderen moeten zijn, dan is een kamertje van 5-6m² wellicht niet zo handig.
- minimale voorzieningen in de keuken en badkamer (wel/geen ligbad of plaats voor een ligbad bijvoorbeeld).
- gewenste oppervlakte voor de achtertuin. Let hierbij op dat perceelgrootte geen directe relatie heeft met de oppervlakte/afmetingen van de achtertuin. Een huis met diepe voortuin of brede zijtuin kan een relatief groot perceel hebben, maar toch een beperkte achtertuin.
- aanwezigheid of mogelijkheden voor oprit/carport/garage. Denk hierbij ook aan het voordeel van een eigen laadpaal voor een EV in de toekomst.
- mogelijkheden voor een uitbouw, dakkapellen, zonnepanelen.

En niet onbelangrijk in de energietransitie:
Let op het energielabel. Kijk of er makkelijk een binnen- en buitenunit en boiler voor een warmtepomp geplaatst kunnen worden. Aanwezigheid van vloerverwarming is een groot pluspunt. Houdt er bij huizen zonder vloerverwarming rekening mee dat je dat zelf nog een keer zal moeten laten aanbrengen, in elk geval op de begane grond (en de huidige vloerafwerking daarbij vernietigd wordt).
Houdt rekening met de noodzakelijke kosten voor isolatie als het energielabel slechter is dan B.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1