Toon posts:

CV ketel; druk loopt steeds op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Onlangs ontdekte ik wat lekkage onder onze CV ketel. Bleek het overdruk ventiel te zijn; dat boven 3bar gaat aflaten.
De druk; -bij koud systeem- was ruim boven de 2 bar. Normaal vul ik het systeem altijd bij tot max 2 bar, dus er is sprake van een oplopende druk.

Het is een Nefit ecomline met voorraadsysteem (boiler dus, geen platenwisselaar) en ik vermoed dat de boiler dus intern lekt, waardoor sanitairwater in het CV systeem terecht komt. Iets anders kan ik niet bedenken, waardoor de druk zo oploopt, en hoog blijft.

Ik heb gezien dat het vat met knelkoppelingen gemonteerd is, dus buiten de hele handel aflaten (cv en tapwater) lijkt het me niet heel lastig. Een tweedehands vat is voor niet veel geld wel aan te komen.
Nu vraag ik mij af of ik niet ook meteen een nieuw expansievat zou moeten plaatsen want als ik het stickertje begrijp is het vat van 2007 en heeft nu natuurlijk ook een tijdje op max druk gezeten. En als het systeem toch leeg moet?

Iemand ervaring hiermee? Nog andere zaken waar ik aan moet denken?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Beste antwoord (via Mistraller op 11-03-2023 20:41)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hebben mijn ouders ook gehad met een Ecomline. Boiler lek, die vult je verwarmingssysteem gewoon af tot de overstort open gaat. Zoals je zelf ook al vermoed dus.

Gezien de leeftijd van de ketel hebben mijn ouders toen een nieuwe ketel laten ophangen. Qua verbruik zijn ze er een stuk op vooruitgegaan, qua tapcomfort kan een moderne ketel alleen niet tippen aan de boiler van je Ecomline.

Expansievat zou ik gewoon voor de zekerheid vervangen, je hebt de boel nu toch leeg en zoveel kost zo'n vat niet.

Alle reacties

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13
Expansievat meteen doen, zijn maar 4-5 tientjes en kun je max 7-8 jaar oud laten worden. Over dat lek kan ik je niet adviseren, zou heel goed kunnen wat je zegt en proberen waard. Het kan ook het expansievat zelf zijn welke niet meer goed druk opvangt. Dan blijf je bijvullen tot je een ons weegt. Vervang deze gewoon eerst, dat moet toch en kijk het daarna even aan.

• Mistraller
NimRod1337 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:13:
Expansievat meteen doen, zijn maar 4-5 tientjes en kun je max 7-8 jaar oud laten worden. Over dat lek kan ik je niet adviseren, zou heel goed kunnen wat je zegt en proberen waard. Het kan ook het expansievat zelf zijn welke niet meer goed druk opvangt. Dan blijf je bijvullen tot je een ons weegt. Vervang deze gewoon eerst, dat moet toch en kijk het daarna even aan.
Expansievat defect geeft alleen hoge druk bij warm systeem; bij koud water zou de druk flink terug moeten zakken. Hij klinkt nog goed dus ik denk niet dat het vat defect is. Ik heb al twee keer water afgelaten met de hand. Dus de oorzaak van de hoge druk kan niet bij het vat liggen.
Maar ik maak wel even een dagelijkse foto, dat is wel een goed idee, dan is het uit te sluiten.

---------------

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zet dit topic op de juiste plek in DEI :)

Tweakers Discord

• NimRod1337
Mistraller schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Expansievat defect geeft alleen hoge druk bij warm systeem; bij koud water zou de druk flink terug moeten zakken. Hij klinkt nog goed dus ik denk niet dat het vat defect is. Ik heb al twee keer water afgelaten met de hand. Dus de oorzaak van de hoge druk kan niet bij het vat liggen.
Maar ik maak wel even een dagelijkse foto, dat is wel een goed idee, dan is het uit te sluiten.
Dat vat had 8 jaar geleden al vervangen worden. Je hebt het zelfs over de overstort die in werking treedt.
Expansievat lekt water

Als een expansievat kapot is, lekt het van binnen. Het kan echter ook gebeuren dat uw cv door een kapot expansievat water lekt. Doordat het expansievat de druk niet meer kan opvangen, wordt de druk te hoog en treedt het overstortventiel in werking. Wanneer uw cv-ketel lekt, kan dit dus een teken zijn dat uw drukvat aan vervanging toe is.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mistraller schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:30:
[...]

onder en boven getikt?

de google:
Tik met een hard voorwerp op de bovenkant van het vat, bijvoorbeeld met een ring. Het geluid dat je hoort, moet doffer klinken dan wanneer je met hetzelfde voorwerp op de onderkant tikt. Een deel van het vat is namelijk gevuld met water, en dat hoort anders te klinken dan het deel dat gevuld is met gas.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hebben mijn ouders ook gehad met een Ecomline. Boiler lek, die vult je verwarmingssysteem gewoon af tot de overstort open gaat. Zoals je zelf ook al vermoed dus.

Gezien de leeftijd van de ketel hebben mijn ouders toen een nieuwe ketel laten ophangen. Qua verbruik zijn ze er een stuk op vooruitgegaan, qua tapcomfort kan een moderne ketel alleen niet tippen aan de boiler van je Ecomline.

Expansievat zou ik gewoon voor de zekerheid vervangen, je hebt de boel nu toch leeg en zoveel kost zo'n vat niet.

• NimRod1337
_JGC_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:42:

Ik zeg inderdaad ook niet dat het niet de boiler kan zijn, ik zeg vervang expansievat eerst en sluit die uit, dat moet toch. Trial/error beginnen met het makkelijkst en voor hand liggendst. Tenminste zo doe ik het.

Maar dit lijkt dan wel erg waarschijnlijk dan inderdaad. Ben wel benieuwd wat er precies aan dat vat gaat lekken wat dit veroorzaakt. Was dat nog bekend?

@Mistraller Let erop dat je vanaf 1 april niet meer zelf aan je CV installatie mag sleutelen als je daar geen certificering voor hebt.

[Voor 6% gewijzigd door NimRod1337 op 20-02-2023 12:02]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:41:
[...]

onder en boven getikt?

de google:
Tik met een hard voorwerp op de bovenkant van het vat, bijvoorbeeld met een ring. Het geluid dat je hoort, moet doffer klinken dan wanneer je met hetzelfde voorwerp op de onderkant tikt. Een deel van het vat is namelijk gevuld met water, en dat hoort anders te klinken dan het deel dat gevuld is met gas.
Ik hoop niet dat dit de AI van Google is welke je dit vertelt. Als het geluid bij aan de bovenkant 'tikken' doffer klinkt dan dat het doet bij tikken aan de onderkant dan heb je een probleem met een wet van Newton óf begrijp je het verschil tussen bovenkant en onderkant (nog) niet helemaal :9

Of er is serieus iets mis met je gehoor, dat kan natuurlijk ook nog :+

[Voor 5% gewijzigd door Will_M op 20-02-2023 17:12]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:57
Even de toevoer van het koud water afsluiten, als de druk dan niet meer oploopt is de warmtewisselaar van het sanitair water de eerste verdachte.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Will_M schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Ik hoop niet dat dit de AI van Google is welke je dit vertelt. Als het geluid bij aan de bovenkant 'tikken' doffer klinkt dan dat het doet bij tikken aan de onderkant dan heb je een probleem met een wet van Newton óf begrijp je het verschil tussen bovenkant en onderkant (nog) niet helemaal :*)

Of er is serieus iets mis met je gehoor, dat kan natuurlijk ook nog :+
ik weet prima het verschil, maar knipte gewoon ff snel via google, maar goed dat je het ff opmerkt.

Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde. Dit betekent namelijk dat in het ene deel water zit, en in het andere stikstof. Zijn er geen verschillende geluiden hoorbaar, dan is uw expansievat lek.

staat op wel meer sites dus verkeerd om
https://www.cvtotaal.nl/b...sievat-kopen-en-vervangen

@Mistraller

[Voor 31% gewijzigd door Fraggert op 20-02-2023 12:05]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:10
Klinkt bekend in mijn oren, een lekkende boiler. Heb dat eens gehad met een Nefit Turbo.

• ds23man
Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
[...]

ik weet prima het verschil, maar knipte gewoon ff snel via google, maar goed dat je het ff opmerkt.

Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde. Dit betekent namelijk dat in het ene deel water zit, en in het andere stikstof. Zijn er geen verschillende geluiden hoorbaar, dan is uw expansievat lek.

staat op wel meer sites dus verkeerd om
https://www.cvtotaal.nl/b...sievat-kopen-en-vervangen

@Mistraller
Het gaat om het verschil, ligt eraan waar de aansluiting zit: onder of boven.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Het gaat om het verschil, ligt eraan waar de aansluiting zit: onder of boven.
Goeie, jij bent dus van meer markten thuis dan alleen speakers bouwen

• Mistraller
Ik heb al eerder een kapot expansievat gehad, was alleen een grotere maat, dus ik weet wel hoe het hoort te klinken.
NimRod1337 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Dat vat had 8 jaar geleden al vervangen worden. Je hebt het zelfs over de overstort die in werking treedt.

[...]
Als je nadat je expansievat stuk gaat, niet bijvult, dan heb je juist een drukverlaging; stikstof uit het vat verdwijnt in je systeem en zal via de ontluchter eruit gaan. Dat kan nooit tot gevolg hebben dat je overstort in actie komt. Dat zou alleen zo zijn als je de extra liters aanvult.
Zolang je maar bedacht bent op een plotselinge drukverlaging, kan je prima wachten met het vervangen van het vat tot ie echt stuk gaat.
En ik ken eigenlijk geen systemen waar het vat ondersteboven zit, waar ik het tot nu toe gezien heb hangt ie altijd met de koppeling aan de bovenkant.

---------------

• Mistraller
_JGC_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:42:

Qua verbruik zitten wij best aardig en inderdaad, de reden dat ik hem nog niet wil vervangen is dat ik een voorraadsysteem toch wel prettiger vind. En de Ecomline is zo'n eenvoudige ketel qua onderhoud, en er zijn veel onderdelen te vinden, dat ik er nog wel even mee door wil.
Systeem is nog niet leeg trouwens. Expansievat ga ik inderdaad ook maar gewoon meepakken. Normaal hoeft dan alleen de druk eraf, nieuw vat snel erop draaien, met een bak eronder gaat dat prima, maar voor de boiler moet echt veel meer water eraf inderdaad.
Een nieuw boilervat gaat hem qua prijs niet worden, maar ik durf een tweedehandsje wel aan.
In mijn oude woning ook zelf een zonneboiler geplaatst icm een ecomline dus een vaatje vervangen zou me wel moeten lukken.

---------------

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mistraller schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb al eerder een kapot expansievat gehad, was alleen een grotere maat, dus ik weet wel hoe het hoort te klinken.
ok,. just making sure ;)

• Mistraller
RP6conrad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
Even de toevoer van het koud water afsluiten, als de druk dan niet meer oploopt is de warmtewisselaar van het sanitair water de eerste verdachte.
Ja zat ik ook aan te denken, maar het gaat vrij langzaam, en dan is iedereen over de zeik dat we geen warm water hebben :X
Dus ik neem maar even wat foto's van de manometer.

---------------

• ds23man
Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Goeie, jij bent dus van meer markten thuis dan alleen speakers bouwen
Ach als je jaren als machinist en walmachinist hebt gewerkt in de zeevaart weet je wel hoe de hazen lopen. :+

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:57
Als je de druk van het sanitair water na de afsluiter kan meten, is het snel te zien. De druk zal snel dalen als de toevoer dicht staat.

• Mistraller
RP6conrad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:21:
Als je de druk van het sanitair water na de afsluiter kan meten, is het snel te zien. De druk zal snel dalen als de toevoer dicht staat.
Het lekje is niet zo groot denk ik dat dat snel zichtbaar is. Druk in dat circuit zal eerder dalen doordat iemand een kraan open zet.
Nog een reden trouwens waarom ik dit liever niet doe; als de CV druk hoger zal worden dan het sanitairwater, dan heb ik CV water in mijn warmwater. Zolang de waterdruk normaal blijft lekt het in elk geval de goede richting op.

---------------

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:56
Inlaatcombinatie dichtzetten, warm water kraan open om de druk er af te laten.
Warm water kraan sluiten en inlaatcombinatie open zetten, loopt dan de cv druk op dan is de boiler inwendig lek. Tikken en kloppen tegen een expansievat kan een indicatie zijn. Meten is de enige echte goede manier.

• ds23man
Je kan tikken en testen tot je ons weegt, maar als je CV druk steeds oploopt naar de waterleidingdruk is de boiler gewoon lek.

• Mistraller
edsandje schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:45:
Inlaatcombinatie dichtzetten, warm water kraan open om de druk er af te laten.
Warm water kraan sluiten en inlaatcombinatie open zetten, loopt dan de cv druk op dan is de boiler inwendig lek. Tikken en kloppen tegen een expansievat kan een indicatie zijn. Meten is de enige echte goede manier.
Het duurt tot nu toe steeds meerdere dagen voordat het echt zichtbaar is.

---------------

• ds23man
Mistraller schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Het duurt tot nu toe steeds meerdere dagen voordat het echt zichtbaar is.
Dat hoeft niet raar te zijn, had ik hier ook.

• Mistraller
Zo, na meerdere keren een paar liters water geloosd te hebben om de CV druk omlaag te brengen was het vandaag dan de grote dag dat de boiler verwisseld ging worden. Eindje rijden en de man wilde wel graag mijn oude boiler vanwege het koper. Dus eerst de handel eraf (eerst koud losmaken, slangetje eraan en dan pas warm zodat het netjes door de slang kon leeglopen) en natuurlijk radiatoren dicht (om water in systeem te houden) en de ketel afgetapt.
Losmaken was zo gepiept. Uiteraard ook expansievat eraf gehaald en hij was inderdaad lek. (Maar nogmaals, dat kan niet de reden zijn geweest dat de druk continu blijft stijgen als je alleen maar aan het aflaten bent ;))

Toen naar de beste man gereden en het boilervat omgewisseld. De maat leek exact te kloppen, beetje spannend, maar hij had deze klus al zo vaak gedaan dus ingeladen tegen een keurig bedrag. Hij had ook tal van expansievaten liggen die preventief waren vervangen. Allemaal nog goed, en ik kreeg er gratis eentje mee uit 2022.
Naar huis en na wat geklooi met ophangen, zat ie erin. Beetje spannend wel of de koppelingen lekdicht zouden zijn, want het komt toch van een andere koppeling. Maar de laatste druppels verdwenen met steeds een stukje vaster draaien, dus missie geslaagd!
Ik ben wel angstvallig van de doorstroombegrenzer afgebleven (de instelschroef dan) want als je een oude hebt en je draait eraan, dan slaat ie lek. Dat heb ik jaren geleden al eens ervaren toen ik een zonneboiler had geplaatst en de begrenzing verder open moest.
Rechts op de volgende foto.

(De koppelingen zelf kan geen kwaad.)
Ketel was wel wat aan het mopperen vanwege slechte doorstroom (lucht) maar toen die er eenmaal uit was, ging het vlotjes en deed de auto-ontluchter de rest.
Nu nog even afwachten of het druk probleem achterwege blijft.... Maar tot nu toe werkt alles weer prima!

100 euro voor een boiler en een nagenoeg nieuw expansievat.... Ik denk niet verkeerd 8)

---------------

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee